Savez za energetiku Hrvatske i tvrtka Energo Media Servis večeras su u zagrebačkom hotelu DoubleTree by Hilton dodijelili, treću godinu za redom, prestižne godišnje nagrade istaknutim poduzetnicima i novinaru za razvoj hrvatskog zelenog gospodarstva. Tom prigodom održao se i drugi po redu Godišnji susret nositelja GREEN MARK-a, oznake u vlasništvu tvrtke Energo Media Servis, te je predstavljen katalog 67 hrvatskih nositelja istoimene oznake.
"Zeleno gospodarstvo u Hrvatskoj ima veliki potencijal razvoja, i to ne samo u nekim branšama, već u cjelokupnom gospodarskom sustavu. Ulaskom u Europsku uniju preuzeli smo određene obveze koje direktno i indirektno stavljaju veliki naglasak upravo na razvoj zelenog i održivog gospodarskog sustava uključujući i adekvatno gospodarenje sirovinama i okolišem. Tržište zelenih proizvoda, usluga i tehnologija vrijedno je milijarde eura, a svi današnji dobitnici nagrade te dosadašnji nositelji GREEN MARK-a trebali bi ciljati visoko i svojom inovativnošću i strašću koja ih pogoni pokušati zauzeti što veći dio toga tržišta. Upravo zbog ovog razloga Savez za energetiku Hrvatske i Energo Media Servis su se u svojem poslovanju opredijelili poticati sve grane zelenog gospodarstva, a nagrada GREENOVATION i oznaka GREEN MARK dva su svijetla primjera da dobre ideje pronalaze svoj put na tržištu i pomažu poticati daljnji razvoj novih zelenih modela poslovanja. Vjerujemo kako će iz godine u godinu biti sve više poslovnih subjekata koji će svoje poslovanje okrenuti prema zelenom, a od nas ovdje okupljenih očekujem da im pokažemo pravi put kojem trebaju krenuti. Zeleno gospodarstvo nije restriktivno, ono samo na vrlo inovativne načine rješava postojeće probleme i gospodarstvu daje dodatnu vrijednost koju svakim danom prepoznaje sve više potrošača. Nadamo se da će i naša politika početi malo više pratiti ove teme te otvoriti nove mogućnosti svima koji djeluju ili žele djelovati zeleno. Naša misija i cilj će i dalje ostati poticati dobre priče te im otvarati vrata.", izjavio je predsjednik Saveza za energetiku Hrvatske Tomislav Marjanović.
Dobitnici prestižne godišnje nagrade za razvoj hrvatskog zelenog gospodarstva u 2014. godini jesu:+
Najbolji ukupni program hrvatskog zelenog gospodarstva: HEP-OPSKRBA d.o.o. za projekt "ZelEn: Zelena energija iz HEP-ovih hidroelektrana za društveno odgovorne kompanije"
Vodeći opskrbljivač električnom energijom na hrvatskom tržištu, HEP-Opskrba, predstavio je nedavno proizvod ZelEn, električnu energiju dobivenu isključivo iz obnovljivih izvora. ZelEn, nastao kombinacijom riječi Zelena Energija, jedinstveni je proizvod na hrvatskom tržištu namijenjen kupcima električne energije koji imaju godišnju potrošnju veću od 1GWh (1 milijun kWh). Naknada za korištenje ZelEna je 0,20 EUR/MWh ili oko 1,5 kn/MWh. Primjerice, tvrtka koja ima godišnju potrošnju 1.000.000 kWh. za zelenu će energiju izdvojiti dodatnih 1.524 kuna godišnje ili oko 127 kuna mjesečno. Ta se sredstva prikupljaju u fondu iz kojeg će se realizirati projekti iz područja obnovljivih izvora energije i energetske učinkovitosti. U svega nekoliko mjeseci, prodajom proizvoda ZelEn prikupljeno je više od 100 tisuća kuna. HEP-ove hidroelektrane kao obnovljivi izvori energije, temelj su za kreiranje i razvoj proizvoda ZelEn, nastalog u suradnji više društava HEP grupe – HEP Proizvodnje, HEP Trgovine i HEP Opskrbe, tržišnog lidera u opskrbi električnom energijom. ZelEn je proizvod s dodanom vrijednošću, proizvod koji HEP izdvaja u odnosu na konkurentske opskrbljivače, a ujedno proizvod kojim HEP i Hrvatska odgovaraju na zadaću ispunjenja ciljeva energetske i klimatske politike Europske unije. Stoga je ZelEn i iskaz HEP-ovog društveno odgovornog i održivog poslovanja. Ugovor s HEP Opskrbom o kupnji zelene električne energije do sada je potpisalo dvadesetak hrvatskih tvrtki kao što su Hrvatska radiotelevizija, Odašiljači i veze, Aluflexpack, Omial Novi, Tof, Elka, Ilirija, Aquafilcro, Erste bank, Maistra, Vivera, JGL, Regeneracija, Fridrih, Calucem, Viviani, Cresanka, Arena centar, hotel Park Split… Svi kupci ZelEna na proizvodima i komunikacijskim materijalima imaju pravo aplicirati zaštićeni žig, kojim svojim kupcima i klijentima jamče da u poslovanju koriste zelenu električnu energiju. Društveno odgovorno partnerstvo HEP-a i kupaca ZelEna očituje se u namjeni sredstava prikupljenih prodajom zelene električne energije. Sva sredstva prikupljena prodajom proizvoda ZelEn, HEP će koristiti isključivo za financiranje projekata iz područja obnovljivih izvora energije i energetske učinkovitosti, i to za potrebe socijalno osjetljivih kategorija korisnika usluga javnog sektora, kao što su dječji domovi, domovi umirovljenika, bolnice, vrtići, škole i slično. U tu svrhu osnovano je posebno tijelo koje će odabrati najbolje projekte, a na temelju prijedloga koje mogu dati svi kupci ZelEna.
Najbolji start-up hrvatskog zelenog gospodarstva: SUSTAV JAVNIH BICIKALA d.o.o. za projekt "Sustav javnih bicikala "Nextbike""
Nextbike – sustav javnih bicikala omogućuje korisnicima automatsko, brzo i jednostavno unajmljivanje bicikala na terminalu stanice putem korisničke kartice, poziva službi za korisnike te putem mobilne aplikacije za iPhone i Android. Bicikli i stanice nalaze se na najfrekventnijim lokacijama u gradu te su opremljeni atraktivnim površinama za oglašavanje koje se uz naknadu ustupaju oglašivačima i predstavljaju važan dio prihoda nositelja licence. Na globalnom tržištu postoje drugi dobavljači relativno sličnih sustava, međutim analizom nabavnih cijena većeg broja ponuđača, kvalitete pouzdanosti tvrtke Nextbike GmbH kao partnera s referencama u više od 80 gradova na 5 kontinenata, tvrtka se odlučila za nextbike kao optimalno rješenje. Posebnost nextbike poslovnog modela u odnosu na ostale je to što su svi gradovi umreženi, a jedna registracija vrijedi za sve gradove u svijetu gdje nextbike postoji. Time sustav dobiva na dodanoj vrijednosti budući da je jednom registracijom moguće koristiti uslugu u cijelom svijetu. U prvoj fazi razvoja projekta na području grada Zagreba nalazilo se šest terminala na najfrekventnijim javnim lokacijama, a nakon tri mjeseca udvostručen je broj stanica s prosječno 8 do 10 bicikala i terminalom za iznajmljivanje te stalcima za parkiranje. U ovoj godini tvrtka planira otvoriti nove stanice i povećati broj bicikala. Stanice za bicikle su jednostavne i praktične te lako ugradive na bilo koju lokaciju bez puno problema, budući da nije potrebno provođenje opsežnih građevinskih radova prilikom postavljanja. Terminali imaju ugrađene baterije na solarno punjenje što ima velike prednosti jer se, osim olakšavanja instalacije, dodatno potiče korištenje obnovljivih izvora energije u urbanim prostorima. Radi se o usluzi iznajmljivanja 24 sata kroz 7 dana u tjednu, tako da korisniku bilo kojem trenutku može pristupiti iznajmljivanju bicikla.
Najbolja usluga hrvatskog zelenog gospodarstva: MIREO d.d. za projekt "MireoCAD računalni program za planiranje i optimiranje ruta distribucije"
Planiranje ruta distribucije kod tvrtki koje vrše dnevnu distribuciju roba najčešće ručno rade dispečeri. Planiranje transporta i ruta distribucije za 10-ak i više vozila na 50-ak i više dostavnih mjesta već predstavlja ozbiljan matematički problem koji dispečeri nisu u mogućnosti izvršiti na optimalan način. Posljedično, tvrtke imaju povećane troškove koji se reflektiraju u većem broju vozila od stvarno potrebnog te većem broju prijeđenih kilometara odnosno većoj potrošnji goriva od stvarno potrebnog, poglavito u urbanim sredinama. MireoCAD rješava ovaj problem proračunavanjem optimalnog plana ruta distribucije uvažavajući sva zadana poslovna ograničenja. Optimirana rješenja koja predlaže MireoCAD u usporedbi sa planom distribucije koje je izradio dispečer donose uštedu više od 20% ukupnih troškova transporta koji se ogledaju u manjem broju potrebnih vozila te do 40% manjem broju ukupno dnevno prijeđenih kilometara potrebnih da se roba dopremi klijentima. Manja kilometraža znači ukupno manje utrošenog goriva što posljedično proporcionalno znači i do 40% manju količinu ispuštenih štetnih plinova, ponajprije CO2. Indirektno, vozila se manje koriste, manja je potreba za servisima i time manja potrošnja motornog ulja, zatim i manja potrošnja guma, a oboje utječe na količinu energije potrebne za zaštitu okoliša.
Najbolji proizvod hrvatskog zelenog gospodarstva: EKO-FS GRUPA j.d.o.o. za projekt "Flamestick štapići za potpalu vatre"
Flamestick ekološki vodootporni štapić za potpalu dobiva se preradom zapaljive termoplastike uz dodatak aditiva. Nema okusa, mirisa, neotrovan je i u potpunosti neškodljiv za ljudsko zdravlje. Prilikom sagorijevanja ispušta minimalno dima i mirisa te se može koristiti i u zatvorenim prostorima kao nužno svjetlo. Otporan je na sve vremenske uvjete i vlagu te većinu organskih i neorganskih spojeva što ga čini iznimno jednostavnim za skladištenje. Kao krajnji korisnici proizvoda javljaju se sve osobe koje svoje djelatnosti obavljaju na otvorenom prostoru (planinari, ribolovci, gorske službe spašavanja, pripadnici vojske i policije, rekreativci…), a zbog svoje široke primjene te inovativnog materijala i primjene proizvod direktno utječe na smanjenje otpada u okolišu i veći stupanj sigurnosti prilikom potrebe za paljenjem vatre. Proizvod je proglašen jednim od TOP 20 eko proizvoda u svijetu na eko sajmu u San Franciscu te najboljom inovacijom 2011. godine na sajmu Cleantech u Španjolskoj, dok je sama tehnologija proizvodnje i konačni proizvod patentiran i zaštićen na međunarodnoj razini.
Najbolja tehnologija hrvatskog zelenog gospodarstva: DUCATI KOMPONENTI d.o.o. za projekt "Grupa tehnoloških proizvoda domaće industrijske proizvodnje u području zelenoga gospodarstva"
DUCATI komponenti d.o.o. je inovativna, tehnološki razvijena proizvodna tvrtka koja posluje u Ludbregu od 2002. godine, kao dio grupacije DUCATI Energia S.p.A., čije je sjedište u Bologni, u Italiji, a poslovna prisutnost širom svijeta. Danas zapošljava preko 100 ljudi te svake godine ulaže više od 7% ukupnih prihoda u razvoj novih proizvoda. Tvrtka je poznata po proizvodnji generatora, motora, statora, dijelova vanbrodskih motora i ostalih dijelova za sve vrste dvokotača. Pokrivenost unutar svjetske prodajne mreže veća je od 75% zemalja, dok su na razini Europe prisutni u gotovo svim zemljama. Kada govorimo o "zelenom" gospodarstvu, proizvodnju tvrtke DUCATI komponenti iz Ludbrega možemo podijeliti u 4 osnovne grupe: mali elektromoped simpatičnog naziva "Free Duck" (dostupno u potpuno električnoj ili hibridnoj izvedbi), akumulatori električnih vozila (izvedbe za unutrašnju i vanjsku primjenu), mali vjetrogeneratori (za kućne odnosno manje potrebe za električnom energijom) te e-kotač "Copenhagen Wheel" (za pretvorbu klasičnog u električni bicikl). "Free Duck" je svijetli kvadricikl stvoren za dvije osobe u dvije osnovne izvedbe – osnovna izvedba sa 180 litrenim te kombi verzija sa 300 litrenim prtljažnikom. Maksimalna moguća brzina iznosi 45 km/h. Autonomija električne verzije iznosi 60 kilometara, dok one hibridne 150 kilometara. Dužina vozila iznosi 1.805 milimetara, širina 999 milimetara, a visina 1.645 milimetara. Težina je oko 220 kilograma. Za ovo vozilo vam nije potrebna vozačka dozvola, kaciga te nema sigurnosnih pojaseva. Uređaji za punjenje električnih vozila dijele se na dvije grupe, na one javne namijenjene za primjenu na parkiralištima, javnim i privatnim područjima te na one za kućnu upotrebu primjerice u privatnim garažama. U skladu s nedavno uspostavljenim standardima Europske unije, Ducatijevi "punjači" su kompatibilni sa svim električnim vozilima te dolaze u dvije izvedbe – jednofaznoj i trofaznoj, a odlikuju se utičnicom koja se može zaključati, LCD zaslonom, RFID sustavom, GPRS modemom ili LAN priključkom te fiskalnim brojilom. Ducati je u Copenhagenu po prvi puta predstavio i svoj istoimeni "zeleni" kotač koji svaki bicikl pretvara u električni. Riječ je o sustavu koji se integrira unutar stražnjeg kotača (motor, baterija i elektronika), a takvim se biciklom može upravljati pomoću smartphonea, Bluetootha ili izravno putem odgovarajuće ploče.
Najbolja marketinška kampanja hrvatskog zelenog gospodarstva: ERA GRUPA d.o.o. za projekt "Era: Hrvatski eko namještaj"
Hrvatski proizvođači namještaja u suradnji sa dizajnerima razvijaju novu robnu marku eko namještaja – Era. Razvoj se temelji na implementaciji eko dizajna i promišljanju o životnom ciklusu proizvoda – potpuno novom pristupu proizvodnji namještaja. Razvijeni proizvodi se stavljaju na tržište putem distribucijske mreže te se na taj način rješava pitanje plasmana domaćeg namještaja koji je do sada bio jedan od zanemarivanih segmenata. Ustanovljen je Standard eko namještaja, a svi proizvodi nose oznaku Era – što je prva hrvatska eko markica za namještaj. Glavni cilj projekta je utjecati na kvalitativno poboljšanje proizvoda u sektoru proizvodnje namještaja. Poboljšanje se temelji na sagledavanju cijelog životnog ciklusa, korištenju eko dizajna u svim fazama proizvodnog procesa, povećanju korištenja obnovljivih izvora energije u proizvodnji te smanjenju emisija opasnih tvari u atmosferu uz poštivanje zdravlja i sigurnosti radnika i krajnjih korisnika. Projekt okuplja brojne stručnjake iz sektora dizajna i proizvodnje namještaja te ima namjeru daljnjeg širenja.
Najbolji web program hrvatskog zelenog gospodarstva: SLink (obrt) za projekt "eGAP, Internet aplikacija za dokumentiranje poljoprivredne proizvodnje"
eGAP aplikacija namijenjena je poljoprivrednim proizvođačima u RH u svim oblicima biljne proizvodnje kako bi podigla razinu konkurentnosti proizvođača, omogućila analizu proizvodnih rezultata i u konačnici dovela do razvoja pojedinog gospodarstva. Razvoj aplikacije realiziran je kroz pilot projekt podrške Poljoprivrednog Instituta u Osijeku kao podrška za integriranu proizvodnju voća Klasteru Slavonska Jabuka. Koriste ga udruženi proizvođači (klasteri, udruge, zadruge) i pojedinačna poljoprivredna gospodarstva. Kroz ovaj projekt po prvi puta u RH poljoprivrednici imaju alat za vođenje web evidencije vlastite proizvodnje te se mogu povezati direktno sa tehnološkim konzultantima i tržištem. Projekt se financira isključivo iz prodaje licenci, a daljnja održivost osigurana mu je kroz sve veću potrebu za zdravstvenom ispravnošću i transparentnošću proizvodnje.
Najbolji menadžer hrvatskog zelenog gospodarstva: Gospodin Jurica Gorup iz tvrtke SOLARNI PROJEKTI d.o.o.
Solarni Projekti Hrvatska je brend i tvrtka specijalizirana za razvoj projekata u domeni obnovljivih izvora energije. Iza respektabilnog imena stoje hrvatski eksperti koji konkuriraju vodećim međunarodnim korporacijama u ovom segmentu gospodarstva. Upravo oni svojim znanjem, iskustvom te primjenom novih tehnologija žele vratiti Hrvatskoj epitet regionalnog industrijskog lidera. Koristeći isključivo najkvalitetniju i najpouzdaniju tehnologiju koju svijet i tržište danas poznaje, tvrtka Solarni Projekti izgradila je i spojila na distributivnu mrežu najveći broj fotonaponskih elektrana u Hrvatskoj. Kao stručnjaci za off-grid fotonaponske sustave, Solarni projekti Hrvatska pružaju sofisticirani i sveobuhvatan spektar komponenti za sva područja primjene. Svi oblici autonomnih, otočnih, off-grid sustava, danas su u Hrvatskoj dostupni iz samo jednog izvora. S ciljem pružanja odgovarajućih off-grid rješenja za ovo kompleksno tržište, tvrtka Solarni projekti Hrvatska ostvarila je dugoročna partnerstva sa svjetskim ekspertima iz područja autonomnih solarnih sustava. Tvrtka uživa povjerenje vodećih svjetskih proizvođača, sve kako bi krajnji korisnici uživali visoku učinkovitost proizvoda. Solarni projekti Hrvatska centralno su mjesto u Hrvatskoj na kojem se nalaze isključivo najkvalitetnije i najpouzdanije komponente respektabilnih i renomiranih proizvođača. Portfelj proizvoda tvrtke garantira kvalitetu i učinkovitost te je u skladu s razvojem najnovijih tehnologija.
Najbolji novinar hrvatskog zelenog gospodarstva: Gospodin Gorden Knezović iz dnevnih poslovnih novina BUSINESS.HR
Business.hr jedne su od najčitanijih poslovnih dnevnih novina u Hrvatskoj te jedan od najčitanijih poslovnih web portala. Nezaobilazan su izvor informacija ambicioznih, obrazovanih, mobilnih ljudi te najrelevantniji pregled gospodarstva i financija. Business.hr pokrenut je 2005. godine kao tjednik, a 2008. godine prerastao je u dnevnik i kontinuirano širi čitalačku publiku te otvara nove kanale komuniciranja s oglašivačima. Kao vodeći medij i autoritet za hrvatske poslovne ljude, Business.hr želi pridonijeti afirmaciji i razvoju hrvatskih poslovnih subjekata i gospodarstva u cijelosti, promičući visoke etičke vrijednosti i europske norme u poslovanju. Provokativan i istraživački pristup temama profilirao je čitateljsku publiku Business.hr-a u najšire pore hrvatskog gospodarstva, od poduzetnika do top-menadžmenta najvećih kompanija. Redizajnom web portala učinjen je novi iskorak prema stvaranju vodećega poslovnog portala, koji će zadržati prepoznatljivost po brzini objave relevantnih poslovnih vijesti i događanja. Za svoje pretplatnike Business.hr izdaje besplatne b2b tjedne priloge, Business Class, luksuzni lifestyle mjesečnik, qLife, stručni časopis za liderstvo i organizacijski razvoj te magazin Gazele. Novinar Gorden Knezović putem Business.hr-a gotovo svakodnevno donosi niz tema iz područja zelenoga gospodarstva te na takav način na nacionalnoj razini posebno doprinosi razvoju ovoga sektora. Njegov rad posebno se ističe u promidžbi djelatnosti velikog broja poduzetnika te organizacija civilnoga društva, a takav pristup pomaže povećanju javne svijesti o važnosti održivog korištenja resursa, učinkovite potrošnje energije te zaštite okoliša u cijelosti.
Najbolji team hrvatskog zelenog gospodarstva: Nativa media j.d.o.o. za projekt "Lifestyle portal Naturala.hr"
Naturala.hr je lifestyle portal koji pokriva sve teme iz zdravog života poput ljekovitog bilja, zdrave hrane, prirodne kozmetike, dodataka prehrani, ekologije… U ovom trenutku portal posjećuje preko 140.000 jedinstvenih posjetitelja mjesečno. Naturala.hr postoji od 2011. godine, a zbog svog jedinstvenog dizajna i dobro osmišljenog koncepta osvojila je nagradu Top 10 Vidi Web te je prepoznata od strane čitatelja kao jedinstveni portal koji uvijek pruža relevantnu informaciju o svim aspektima zdravlja. Najveća snaga portala je suradnja s preko 100-tinjak različitih stručnjaka iz svih područja zdravog života koji promiču zdrave stilove života, a za portal piše i 20-ak kolumnista, sve redom renomiranih hrvatskih stručnjaka. Raspon tema koje portal pokriva je izuzetno širok i prilagođen cijeloj obitelji, sami novinari i urednici specijalisti su za pojedine teme iz zdravog života, a tvrtka posebnu pažnju pridaje ekologiji i zdravoj hrani – kako njenom uzgoju, tako i pripremi i nutricionističkim smjernicama. Portal ima misiju predstaviti svojim čitateljima sve dostupne načine prehrane, ali i različite načine ekološke proizvodnje, s jednom jedinom niti vodiljom – zdravom i ekološki uzgojenom hranom. Tvrtka je ove godine pokrenula i prvi Naturalin ekološki ogledni vrt u kojem čitatelji mogu pratiti urednike i novinare u svim fazama ekološkog vrtlarenja, kao dodatni motiv čitateljima da se pozabave svojom prehranom. Naturala.hr je portal opremljen najmodernijim tehnološkim dostignućima, poput mobilnih aplikacija, a čitatelji mogu uživati i u kupovini kozmetike, dodataka prehrani i zdrave hrane u jednom od najsuvremenijih webshop sustava, Naturala Shopu.
Posebna nagrada: Inovativni razvojni projekt hrvatskog zelenog gospodarstva: EkoHotel Projekt d.o.o. (u.o.) za projekt "Koncept potpune integracije ekologije u turizmu kroz projekt "EkoHotel"
Projekt ''EkoHotel'' je usmjeren ka izradi i implementaciji cjelovitog koncepta potpune integracije ekologije u poslovanje, a to podrazumijeva ekologiju kao osnovni princip koji će se primjenjivati u svim fazama, počevši od planiranja i izgradnje (ili obnove) te poslovanja jednog hotela. Kao takav EkoHotel treba biti ekološki efikasan, energetski učinkovit, samoodrživ i neovisan, CO2 neutralan, minimalizirati potrošnju resursa i količinu otpada, ekološka opredijeljenost ne smije utjecati na kvalitetu usluge i komfora, poslovati na principu "fair trade" te raditi sa lokalnim dobavljačima, koristiti eko proizvode u pripravi hrane i pića, koristiti eko proizvode za održavanje, implementirati Green Quality Management kao sustav poslovanja, Green Hospitality kao model poslovanja te CSR (Corporate Social Responsibility) kao model poslovanja. Izradom koncepta i uvođenjem iz koncepta izvedenih standarda i ekologije kao istinske opredijeljenosti u poslovanju dobivamo novi koncept koji svojom inovativnošću pokriva upravo one segmente turizma za koje je predviđen značajan rast, a da pri tome ujedno pozitivno doprinosimo očuvanju okoliša.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu