Ana Soldo postala je u studenom 2022. predsjednice Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika Croma.
Karijeru i menadžersko iskustvo gradila je u papirnoj i kartonskoj industriji, a i sama je 2018. godine osvojila HUM-Crominu nagradu za menadžericu godine u kategoriji inozemnih poduzeća, istaknuvši se radom u tvrtki DS Smith Packaging.
Iza Ane Soldo i udruženja još je jedan tradicionalni izbor najboljih menadžera i poduzetnika o čijoj snazi i relevantnosti govori i vrlo brojan žiri, sastavljen od predstavnika poslovne i akademske zajednica, struke i predstavnike medija. Tim povodom razgovarali smo s predsjednicom HUM Crome…
U studenom prošle godine napunili ste dvije godine na čelu Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika. Kakva su iskustva u dosadašnjem radu, koje ste si ciljeve na čelu udruženja zacrtali?
Moja aktivna uloga u Cromi je započela prije pet godina, kada sam zajedno s tadašnjim predsjednikom, pokojnim Tihomirom Premužakom i Igorom Benakovićem prihvatila izazov reorganizacije i modernizacije institucije koja je godinama okupljala menadžere i poduzetnike diljem Hrvatske.
Cilj nam je bio osnažiti Cromu, okupiti izvrsne i poduzetne ljude, stvoriti novu platformu koja povezuje ideje i vizije, te potiče sinergiju među liderima, prepoznaje i vrednuje iznimna postignuća, ali i oblikuje temelje za uspješniju i održiviju budućnost, za generacije koje dolaze. Danas sam presretna i doista mi je velika čast biti predsjednicom Udruge, koju čine ljudi koji zajednički rade na izgradnji društva u kojem se cijeni izvrsnost i uspjeh, poduzetnički duh, društveno odgovorno poslovanje, zajedništvo, gdje se uz izvrsne poslovne brojke cijeni i nagrađuje kvalitetno upravljanje ljudima.
Upravni i Izvršni odbor Crome danas čine izuzetno sposobni i uspješni ljudi, poduzetnici, menadžeri, koji svojim primjerom čine razliku – predstavljaju poslovnu izvrsnost, te utjelovljuju vrijednosti koje smatram ključnima za naš zajednički uspjeh, kao što su odgovornost, pouzdanost, inovativnost.
U primarnom vam je fokusu promicanje svijesti o potrebama za promjenom načina poslovanja s naglaskom na održivost i moderne menadžerske prakse? Ostvaruju li se pomaci u tom pogledu na razini korporativnog upravljanja u Hrvatskoj?
Menadžeri u Hrvatskoj, kao i svugdje u svijetu, prolaze kroz tihu, ali moćnu revoluciju. Nekada smo govorili o menadžerima kao donositeljima odluka, no danas govorimo o liderima koji inspiriraju, inoviraju i kreiraju, koji posjeduju strast i želju da ostave pozitivan trag u svijetu i zato razmišljaju dugoročno, te mijenjaju i grade svoje strategije prema održivijoj budućnosti.
Izvrsni menadžeri ne samo da čuju riječi svojih ljudi, već osjećaju emocije iza njih, jer razumije da su ljudi srce svake organizacije, te ih stoga stavljaju u centar poslovanja. Svojim radom u Cromi, upoznala sam mnogo izvrsnih lidera, te sam ponosna što je moje okruženje pozitivno, inspirativno i motivirajuće, jer čvrsto vjerujem da svi zajedno možemo biti pokretači pozitivnih promjena na putu ka stvaranju još boljeg poslovnog okruženja u Hrvatskoj.
Na tržištu je već dulje očit nedostatak radnika, gotovo da nema sektora koji nije suočen s tim fenomenom. Kakva je situacija po pitanju menadžerskog kadra, nositelja leadershipa?
Nedostatak radne snage u Hrvatskoj postaje ozbiljan izazov, a to se ne odnosi samo na operativna zanimanja, već i na menadžerske pozicije. Najveći problemi su iseljavanje visokoobrazovanih kadrova te manjak stručnjaka s međunarodnim iskustvom. Manjak radne snage nije samo brojka, to je izazov koji od lidera traži drugačiji pristup.
Kompanije koje uspijevaju danas nisu one koje se oslanjaju na stare modele zapošljavanja, već one koje su prepoznale da se talente ne privlači samo plaćom – već vizijom i kulturom.
Danas svijet ne traži samo radnike – traži ljude koji mogu voditi, inspirirati i stvarati novu vrijednost, koji znaju kako motivirati ljude da ne rade samo posao, već da ga žive, te razvijaju svoje talente kako bi osigurale buduće generacije. Mislim da budućnost lidera leži u stvaranju tvrtke koja ne traži zaposlenike – već zaposlenici traže nju.
Kažu da se poslovni lider ne rađa, nego se postaje treningom. Kakav je vaš stav po tom pitanju i pružaju li programi u Hrvatskoj dovoljno edukacije liderima budućih generacija?
Voditi ljude nije privilegija, nego ogromna odgovornost. Dobar menadžer poznaje procese, no izvanredan menadžer poznaje ljude i ima viziju, sluša i razumije, gradi povjerenje, ne boji se pokazati svoju ranjivost, zna da snaga leži u raznolikosti i njeguje kulturu rasta. Istinski lideri i izvanredni menadžeri posjeduju strast i želju da ostave pozitivan trag u svijetu i zato razmišljaju dugoročno.
Ljudi ne slijede titule, već ljude koji su iskreni, dosljedni i hrabri, koji znaju da su najbolji timovi sastavljeni od ljudi s različitim iskustvima, idejama i pogledima na svijet. U njegovoj prisutnosti ljudi osjećaju da mogu rasti, razvijati se i ostvariti puni potencijal. Mislim da se nitko nije rodio kao lider, no vjerujem da ljudi koji imaju viziju, koji su dovoljno uporni, snažni i strastveni, koji rade na svojim potencijalima, kontinuirano uče, okružuju se boljima od sebe, koji stvaraju rješenja i preuzimaju odgovornost, doista i mogu postati lideri.
Jedan od edukativnih programa za buduće lidere koji bih svakako preporučila je i CAMP program razvoja menadžmenta u organizaciji Crome i Algebre koji smo zajedno osmislili kako bismo ubrzali razvoj sadašnjih i budućih lidera vještinama i znanjem potrebnim za pokretanje njihovih organizacija i postizanje osobnog i profesionalnog rasta. Biti dobar menadžer znači donositi odluke. Biti izvanredan menadžer znači donositi promjene – one koje mijenjaju živote, karijere i budućnost.
Svoje menadžersko iskustvo vi ste počeli graditi 2001. u industriji papira i kartona. Koliko se po vašem iskustvu od tada promijenila kultura menadžerskog upravljanja u Hrvatskoj, a koliko se promijenio pogled na žene menadžerice?
Gledajući unatrag, vidim nevjerojatan napredak. Nekada je menadžerska scena bila zatvoren klub, vođen hijerarhijama i pravilima iz prošlog stoljeća. No, danas, svijet više ne traži menadžere – traži vođe koji znaju kako povezati ljude, inovirati i stvoriti dugoročnu vrijednost.
Položaj žena u menadžmentu također se mijenja i sve je više žena na visokim pozicijama, no put do prave ravnopravnosti još nije završen. Prije dvadesetak godina, žena je u menadžmentu bila iznimka, što sam i sam osjetila, budući da sam bila među prvim visokopozicioniranim menadžericama u organizaciji. Danas, žene sve više zauzimaju ključne liderske pozicije, rušeći barijere i mijenjajući tradicionalne strukture.
Sve više kompanija prepoznaje vrijednost raznolikosti u menadžmentu, jer takvi timovi donose i bolje rezultate. Nadalje, mentorski programi i međusobno povezivanje postali su snažan alat za osnaživanje žena u poslovnom okruženju. No, pred nama je još i puno izazova: žene su i dalje u manjem broju na visokim pozicijama, rodne predrasude nisu u potpunosti nestale, a razlika u plaćama još uvijek postoji.
Je li menadžerima i poslovnim liderima ‘teže’ plivati u današnjem okruženju prilično nestabilnih tržišnih okolnosti, izazova troškova rada i privlačenja, pa i zadržavanja radne snage ili je teže bilo ranije, u uvjetima malih plaća i puno veće nezaposlenosti?
Lideri i menadžeri u Hrvatskoj već dugi niz godina imaju zahtjevnu ulogu u upravljanju ljudima i procesima, te stvaranju dodatnih vrijednosti u nestabilnim tržišnim uvjetima. Mislim da danas prije možemo pričati o drugačijem novom vremenu i okolnostima, u kojem se lideri moraju brže mijenjati i prilagođavati, jer moraju navigirati kroz oluje okruženi ekološkim krizama, geopolitičkom nestabilnošću, velikim društvenim promjenama u svijetu i ekonomskom neizvjesnošću.
Svi ovi novi izazovi zahtijevaju inovativnije pristupe i promjene u načinu rada i razmišljanja, kako bi se osigurala stabilnija i održivija budućnost. Svoje dugogodišnje iskustvo rada na visokim menadžerskim pozicijama u različitim tržišnim situacijama, na izazovnim projektima reorganizacija, restrukturiranja i integracija tvrtki, u kojima sam rasla, mijenjala se i izgradila, danas gledam kao svoje sazrijevanje koje je ostavilo doživotni trag u meni, a zbog kojeg se danas lakše prilagođavam novim promjenama, te izazove doživljavam kao nove prilike za tvrtku i zaposlenike.
I upravo zbog svijeta koji se ubrzano mijenja, mislim da fokus lidera treba više nego ikada biti usmjeren ka očuvanju mentalnog zdravlja ljudi, održavanju kulture tima i ljudskosti, te prelasku na održivi način poslovanja i razmišljanja. Tehnologija i umjetna inteligencija donose brzinu, produktivnost, efikasnost, ali empatija i kreativnost su ono što nas čini nezamjenjivima, jer su ljudi srž svakog uspjeha.
Na funkciji ste subregionalne izvršne direktorice u DS Smithu, vodećem proizvođaču održivih ambalažnih rješenja i papirnatih proizvoda, ujedno i pružatelj usluga recikliranja diljem svijeta. Koje zemlje obuhvaćaju vašu regiju? Što možete istaknuti o DS Smith kompaniji?
Grupa DS Smith je vodeći proizvođač održivih ambalažnih rješenja, papira i papirnatih proizvoda, pružatelj usluga recikliranja diljem svijeta, a nedavno se i spojila s velikom američkom grupacijom International Paper, u novog globalnog lidera održivih ambalažnih rješenja, usmjerenog na inovacije i održivost, te kvalitetu svojih usluga kupcima diljem svijeta. Moja funkcija subregionalne izvršne direktorice obuhvaća upravljanje tvornicama ambalaže u pet zemalja subregije – u Hrvatskoj, Mađarskoj, Srbiji, BiH, te Sjevernoj Makedoniji.
DS Smith se svojom održivom strategijom poslovanja “Now and Next” usmjerio ka održivijoj budućnosti, te u potpunosti podržava ciljeve Uredbe o ambalaži i ambalažnom otpadu PPWR, smanjenjem zagađenja uzrokovanog ambalažom te pružanjem pomoći poduzećima i potrošačima u izgradnji kružnog gospodarstva. Nedavno postavljen ambiciozan cilj “eliminirati milijardu komada problematične plastične ambalaže s polica trgovina do 2025. godine”, u potpunosti je dostignut zajedno s kupcima diljem svijeta i Hrvatske, te smo na to iznimno ponosni.
Projekt zbog kojeg sam radosna, te mi je posebna čast i zadovoljstvo pričati o tome je nedavna donacija DS Smith Grupe (London) u iznosu od jedan milijun dolara organizaciji The Nature Conservancy za očuvanje slatkovodnih resursa u svijetu. Sredstva će podržati tri projekta: u Americi, Velikoj Britaniji i Europi (Hrvatskoj). Posebno me veseli i doista sam jako ponosna što će više od polovice doniranih sredstava (540.00 dolara) biti usmjereno na projekte obnove hrvatskih rijeka Mrežnice, Tounjčice i Rječine – prirodnih dragulja koji ne samo da oblikuju krajolik, već su i dom bogatom ekosustavu koji moramo zaštititi.
Ova sredstva pomoći će u očuvanju biološke raznolikosti, jačanju lokalnih ekosustava i osiguravanju da buduće generacije mogu uživati u ljepoti naših rijeka. Radujem se suradnji s The Nature Conservancy na ovom važnom projektu i vjerujem da zajedno možemo napraviti trajnu razliku – za naš okoliš, lokalne zajednice i cijelu Hrvatsku.
Iza vas je još jedan izbor menadžera godine u organizaciji CROMA-e. Zašto je važno vrednovati pozitivne menadžerske priče i možete li navesti neke novosti u organizaciji ovogodišnjeg izbora?
Izbor najboljih među najboljima nikad nije lagan, jer iza svakog kandidata stoji ozbiljan rad, strastven angažman i neprekidna posvećenost izvrsnosti. No, unatoč svim izazovima, ponosno možemo reći da ovogodišnji laureati ne samo da predstavljaju poslovnu izvrsnost, nego utjelovljuju i vrijednosti koje su ključne za uspjeh našeg društva. Želim se zahvaliti našoj novoj glavnoj menadžerici Ani Falak na pripremi i organizaciji sastanaka žirija, kao i svim stručnim članovima žirija, na njihovom predanom radu i nepristranom ocjenjivanju.
Ove godine je taj tim znatno povećan i proširen na ukupno 35 članova, sastavljen od prošlogodišnjih dobitnika nagrada, respektabilnih gospodarstvenika, predstavnika medija, akademske zajednice i uglednika, članova Upravnog i Nadzornog odbora Crome, a sve pod vodstvom Stjepana Oreškovića.
Velik broj nominiranih laureata s predivnim postignućima i uspjesima, još su jedna potvrda bogatstva talentima, koji strašću i inovacijama, trudom, radom i upornošću stvaraju dodane vrijednosti i grade poslovnu izvrsnost u našoj domovini. Nagrada “Menadžer godine” nije samo priznanje za izuzetne pojedince, već i inspiracija svima nama da težimo višim ciljevima, da budemo pokretači pozitivnih promjena i da radimo na stvaranju boljeg poslovnog okruženja za buduće generacije.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu