Debeljak zahuktava nove poslove, slijedi val zapošljavanja

Autor: Suzana Varošanec , 18. lipanj 2021. u 13:28
Foto: Milan Sabic/PIXSELL

Za DIV u Kninu predviđa se dodatno zapošljavanje još 150 radnika te se ukupna ulaganja u širenje kapaciteta procjenjuju na oko 15 mil. eura.

Suprotno naznakama da bi zbog poslovnih poteškoća pojedini dijelovi velikog Brodosplitovog sustava otklizali u stečaj, od njegovog vlasnika Tomislava Debeljaka stižu najave uzleta koji pripremaju u gradnji brodova pa će uskoro istaknuti potrebe na stani potražnje, za početak i za 10 do 15 posto novih radnika.

Novi val zapošljavanja u Brodosplitu povezan je sa zahuktavanjem predstojećih aktivnosti, između ostalih i s poslom vrijednim oko milijardu eura na specifičnoj novogradnji – putničkoj jahti s 118 apartmana, de facto stanova na brodu, što je tržišni otklon od gradnje klasičnih kruzera.

Predugovor za novi projekt s europskim naručiteljem, tvrde, već su potpisali i sad se slaže financijska konstrukcija, budući da će gradnju trebati isfinancirati malteški investitor Ocean Residences Development, za što su uvjet i započete aktivnosti na planu refinanciranja obveza kao pretpostavka stabilizacije, pa onda i novog poslovnog zamaha.

Ali pritom na očito više različitih ‘frontova’, s uključivanjem u tržišnu ponudu u graditeljstvu, gdje vlada obilje te ih poduzetnici ini ne mogu sve prihvatiti u realizaciju zbog problema manjka radne snage .

S obzirom na Brodosplitov ulazak s upravo sklopljenim poslom u sektor graditeljstva, kroz svoj prvi veliki ugovor koji su dobili i u cestogradnji, može se govoriti o dodatnoj sinergiji između Brodosplita i DIV Grupe kao generatoru planiranog rasta.

Planovi za jačanje DIV tvornice u Kninu predviđaju znatno povećanje narudžbi/HRVOJE JELAVIĆ/PIXSELL

U prilog diversifikaciji poslovnih aktivnosti u borbi za nove, vrijedne poslove s referencama i za natjecanje na europskom tržištu, pokazuje se Brodosplitu važan ugovor zaključen s Hrvatskim cestama, vrijedan oko 150 milijuna kuna. Riječ je projektu rekonstrukcije raskrižja državne ceste DC 8 na solinskoj Širini.

Novi most preko Jadra i Širine koji će graditi Brodosplit dužine 471 metar ‘niknut’ će između postojećih razmaknutih kolnika te će škverani izgraditi 14 segmenata glavnog nosača mosta težine 2000 tona, zatim obojiti ih zaštitnim premazom i isporučiti izravno na gradilište, dok će ih na betonske stupove montirati DIV Grupa, također u vlasništvu Debeljaka.

Paralelno, novo zapošljavanje može se očekivati ne samo u brodogradilištu; planovi ovog poduzetnika, na bazi antidamping mjera koje se očekuju od EK, a tiču se vijčane robe, predviđaju znatno povećanje narudžbi koje je već zahvatilo branšu, uz porast cijena i do 50%.

Stoga će trebati posegnuti za novim zapošljavanjem i u Kninu, gdje se za tvornicu vijaka u kojoj radi 600 radnika najavljuje proširenje kapaciteta.

Predviđa se dodatno zapošljavanje još 150 radnika te se ukupna ulaganja procjenjuju na oko 15 mil. eura, čime bi se godišnja proizvodnja povećala s 20.000 na 35.000 tona ovih proizvoda.

Iz ovih razloga i za najnoviji, od 16. lipnja stečajni prijedlog za njihovu sastavnicu Brodosplit – Informatiku, uz one nedavno podnesene od strane Financijske agencije koja tržište ‘čisti’ od blokiranih tvrtki po zakonskom automatizmu u slučaju 120 dana kontinuirane blokade, što je već do izražaja došlo za dužnike Brodosplit – Montaža, Brodosplit – Boja, Brodosplit – Trgovina i Brodosplit – Transportna sredstva, dakle, ukupno već 5 tvrtki iz poslovne grupacije Brodosplit koje su stoga izvrgnute stečajnom riziku, Uprava planira brzu izlaznu varijantu, kroz deblokadu.

Za radnike koji su na čekanju, njih 300-tinjak kroz neko kraće vrijeme to će značiti povratak na posao. I to u punom angažmanu kao najizgledniju varijantu kroz najdalje mjesec dana.

Bez otkaza u pandemiji

Kako iz ove najveće splitske grupacije potvrđuju, namjere im nikad nisu bile vezane uz provođenje stečajeva; štoviše pojašnjavaju kako kane sve poduzeti da se navedeni stečajni postupci izbjegnu, i usto kako očekuju na tom planu uspjeh te podizanje zaposlenosti na punu razinu za svih oko 2000 radnika cijele grupacije. Razlog?

Tijekom prošlog tjedna na njihove navoze dotegljen je nedovršeni ruski tanker iz Brodotrogira. Posrijedi je brod duljine 183 i širine 32,2 metra za prijevoz kemijskih i naftnih proizvoda za koji su potpisali ugovor oko dovršetka.

Debeljak

Pandemija je negativno utjecala na poslovanje većine brodogradilišta u svijetu, pa Brodosplit, iako dobro stoji, ne može biti pošteđen toga.

Sudeći prema prvim procjenama, radi se o poslu u trajanju od godinu dana, a u koji će se uključiti i radnici koji su trenutačno na čekanju zahvaljujući modelu sufinanciranja njihovih plaća od strane države u pretežitom iznosu u situaciji smanjenih aktivnosti splitskog brodogradilišta u recentnom razdoblju.

Biti bez ijednog otkaza ugovora o radu u uvjetima pandemije kroz već godinu i pol, smatra se općenito velikim uspjehom, posebno u onim djelatnostima čije je novčane tijekove korona kriza jako ugrozila. Tako će prema potvrdama ostati, jer će izbjegavanjem ovih stečajeva i radna mjesta koja su ugrožena biti, tvrde, spašena, dok s druge strane sama tvrtka nije mogla biti apsolutno neokrznuta u svojim poslovnim aktivnostima, pa tako ni na planu poslovnih rezultata.

10 - 15

posto planirano je povećanje broja radnika u Brodosplitu

Javnosti je poznato, kako pojašnjava sam Debeljak, da je pandemija Covid-19 negativno utjecala na poslovanje većine brodogradilišta u svijetu, pa Brodosplit, iako dobro stoji, ne može biti od toga pošteđen.

Osim toga, kako iz tvrtke pojašnjavaju, periodično se ponavlja da pojedina Brodosplitova društva imaju pravo na povrat PDV-a, odnosno višak, a druga imaju dug kojega Porezna uprava evidentira sve dok se ne proknjiži poravnavanje.

Refinanciranje Covid kreditom

Povratom PDV-a kojega potražuju pojedina društva pokriju se porezna dugovanja koje ta društva u tom trenutku imaju.

“Bez obzira na lockdown na početku pandemije zadržali smo sve zaposlenike, a samo je u Brodosplitu njih više od 2000. Ta odluka se pokazala dobrom jer je tržište proizvoda cijele DIV grupe oživjelo, puni se knjiga narudžbi, a pred potpisivanjem smo novih ugovora za izgradnju brodova i imamo odličan plasman roba cijele DIV grupe”, izričit je ovaj poduzetnik, a kako bi otklonili sve poteškoće, dodaje, pripremaju refinanciranje Covid kreditom.

Na to imaju puno pravo, a sve se razvija, poručuju iz Brodosplita u smjeru da se podmire sve njihove obveze, dok će oni “napraviti sve što je moguće da ta društva ne odu u stečaj, a svim radnicima u privremeno blokiranim društvima se uredno isplaćuju plaće preko Fine”.

Komentirajte prvi

New Report

Close