Zaustavljanje Jadroplovovog broda za rasute terete "Peristil" u luci Cristobal u Panami koju je od panamskog suda zatražio Brodosplit prvi je takav slučaj rješavanja dugova između hrvatskih tvrtki. Naznaku takvog rješenja još prošli tjedan dao je splitski škver u priopćenju za javnost u kojem izražava nemogućnost naplate dugovanja od države.
Konkretno, dug je nastao još prije gotovo četiri godine kada je splitski brodar od Brodosplita naručio gradnju dva broda, za koja se država obvezala pokriti razliku između cijene gradnje broda na svjetskom tržištu i one u Brodosplitu, što je bio model koji se koristio i u slučaju narudžbi kod drugih državnih brodogradilišta koja su bila u teškoćama. Sama glavnica duga iznosi gotovo 18 milijuna američkih dolara, a kako više pokušaja da se taj dug podmiri nije uspio, Brodosplit je pokrenuo pravni postupak kojim je jučer ujutro Peristil, inače u najmu jednog od najpoznatijih unajmitelja, zaustavljen s ukrcanim teretom i, prema dostupnim informacijama, posadom od dvadesetak pomoraca. "Žao nam je što je do ovoga došlo, to nije bila naša primarna namjera. No, iscprili smo sva druga rješenja, od bilateralnih do trilateralnih sporazuma, nuđenja podmirenja duga bez ugovorenih zateznih kamata, no bez rezultata", kaže Darko Pappo, predsjednik uprave Brodosplita.
Svjesni su, kaže, pozicije u kojoj se nalazi Jadroplov, koji je de facto prolazna stavka u podmirenju ovog duga, budući da ga je Ministarstvo gospodarstva bilo dužno podmiriti Jadroplovu, a potom u roku sedam dana Jadroplov Brodosplitu. No, dužnik Brodosplitu je Jadroplov i jedino su prema njemu mogli poduzeti mjere. Postupak na panamskom sudu samo je jedan u nizu poduzetnih pravnih pokušaja rješenja slučaja, jer još lani je Brodosplit pokrenuo arbitražni postupak pri Hrvatskoj gospodarskoj komori. No, kako je istjecala godina dana od zaključenja ugovora, odlučili su se za ovakav pritisak, štiteći prava tvrtke. Predsjednik uprave Jadroplova Branimi Kovačić jučer u priopćenju za Zagrebačku burzu tvrdi kako navedena tražbina nije niti dospjela na plaćanje. Radi se, navodi u obavijesti, o tražbini temeljem sporazuma o suradnji na projektu gradnje dva broda kod Brodosplita iz 2009. i dodatku sporazuma iz 2011., a koju je Republika Hrvatska dužna platiti Jadroplovu, dok će Jadroplov u roku sedam dana isplatiti Brodosplit.
Pappo
Iscrpili smo sva rješenja, čak i podmirenje duga bez zateznih kamata
No, čelnik Jadroplova Branko Kovačić navodi kako su održani brojni sastanci i kako su nadležna ministarstva u Vladi uložila napor na rješavanju, te tvrdi i da je čak dogovoren tekst sporazuma kojim bi se predmetni slučaj riješio mirnim putem. Upućuje otvorenu kritiku Brodosplitu zbog toga što je bez upozorenja ishodio privremenu mjeru zaustavljanja Peristila. "S obzirom da se radi o nezakonitom zaustavljanju, Jadroplov vjeruje da će uspjeti osloboditi Peristil od privremene mjere, te na taj način spriječiti nenadoknadivu štetu, a nastalu materijalnu štetu nadoknadit će od Brodosplita", poručuje Kovačić. Brod će, kako kažu u Brodosplitu, biti zadržan dok se ne riješi ovaj slučaj. Uvjet za "oslobađanje" Peristila je polaganje bankovnih ili drugih zadovoljavajućih garancija podmirenja dugovanja, a iz splitskog škvera nadaju se da će se to dogoditi što prije. Iz Brodosplita odbacuju tvrdnje kako su zainteresirani i za preuzimanje splitskog brodara, te tvrde da je pokretanje privatizacijskog procesa prije nekoliko dana samo koincidiralo s pravnim postupkom, te su primarno zainteresirani za novčano pokriće duga.
Kako saznajemo, jučer splitski škver nije kontaktirao nitko iz Jadroplova, ali niti iz Ministarstva gospodarstva ili Vlade. Upućeni iz krugova Ministarstva gospodarstva potvrđuju kako su svjesni da je riječ o legalnom dugu na koji Brodosplit ima apsolutno pravo, ali dodaju kako je rješenje za kojim se posegnulo loše za sve. "Država se nikako nije smjela dovesti u situaciju da se ovako dugo ne riješi ovaj slučaj za koji su znali svi, posebice jer su slični problemi u drugim brodogradilištima u međuvremenu uklonjeni", ističe naš sugovornik, te zaključuje kako će i sama činjenica da hrvatske tvrtke u ovako osjetljivim trenucima na ovakav način rješavaju poslovne odnose imati dalekosežne posljedice za imidž i povjerenje koje imaju na globalnom tržištu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.U svakom slučaju ne podržavam GUSARSKE metode Brodosplita.
zar misle da će Jadroplov ikad više graditi u njihovom brodogradilištu.
Tako se ne ponaša s dugotrajnim poslovnim partnerima.
A što je gospodin Debeljak poslao u svijet, kakvu poruku za investitore.
da Hrvatska nema riješeno pravosuđe, i da Hrvatska država nije poslovni partner na kojeg se može osloniti.
I to nakon svega što je država napravila da Brodosplit opstane, a gospodinu omugućila veliku zaradu.
Tako se naprosto ne posluje.
Možda u Africi, i da je g. Debeljak 100 % u pravu (što ne vjerujem)tako se ne pljuje po Državi u kojoj se radi i puno se zaradilo na njezin račun.
Lp
Očekujem da će i svi ostali vjerovnici pokrenuti sud izvan Hrvatske i čim neki Brod, Željeznica ili kamion s robom prijeđe hrvatsku granicu.
čap. i samo ga se kak se to kaže, zadrži do isplate dugovanja
Jadranplov[emo_smijeh]…o bože svašta..JADROPLOV…i ovo što ste napisali nije točno…jdpl je platio oba dva broda za koliko je ugovorio, a ostatak subvencija za novogradnje što je trebala dati država brodosplitu kroz jdpl nije nego je to dužan uplatiti kada mu država uplati…KAPIŠI…jer je za cijenu koju je platio mogao u koreji napraviti 4 broda a radio ih je u Splitu duplo skuplje kako bi se….sad ti sam zaključi…
Neupućen, neistinit i glupav post…
Baš je bezobrazan ovaj Brodosplit! Napravili su brod, isporučili su ga i još žele da im se to plati. Sramota. Jadranplov je skroz tu u pravu, dobili su brod besplatno, zarađuju prevozeći teret, a Brodosplit im ne da brod džabe, pa 18M$ nije neka lova!…Sramota…
A vi iz poslovnog ste mogli napisat i jedrilica…tanker..balk…lifer…svejedno….svašta..
Uključite se u raspravu