Damping na tržištu školskih putovanja

Autor: Marija Crnjak , 03. prosinac 2015. u 08:04
Cijene školskih izleta u posljednjih godinu dana drastično su pale/Goran Jakuš/PIXSELL

Ugovaranje putovanja izravno između putnika i agencije, bez škola kao posrednika, jedno je od rješenja.

Zbog rasta ponude i pada potražnje te krize u kojoj je najpopularniji kriterij najniža cijena, cijene školskih izleta u posljednjih godinu dana drastično su pale, a turističke agencije koje se bave školskim turizmom upozoravaju na damping i urušavanje tržišta, što ugrožava i kvalitetu proizvoda i poslovanje svih u lancu.

"Na žalost, taj je nered prisutan već godinama, dijelom zato što se sama prodaja odvija izvan agencijskih ureda i na terenu, najčešće u vidu javnih natječaja koji uglavnom idu na najnižu cijenu. A najniža cijena, na žalost, dovodi i do najnižih strasti te borbe za prevlast na već narušenom tržištu. Pritom škole sudjeluju u odluci o odabiru, iako račun za sva putovanja plaćaju roditelji, a na putovanje odlaze njihova djeca. U najnovije vrijeme svjedoci smo da na javnim natječajima čak i kod državnih tvrtki neke agencije ističu cijenu od 0,01 kune za godišnju uslugu, a nadležne institucije smatraju da je to korektno i ne vide u tome ništa sporno", ističe Ivan Pukšar, direktor agencije Kompas Zagreb, koja je ujedno jedan od specijalista za školska putovanja.

 

Žgomba

Apeliramo da se škole ne vode samo cijenom, treba gledati vrijednost za novac

Pukšar smatra da je jedno od mogućih rješenja da se takva putovanja ugovaraju izričito između putnika i turističke agencije, pri čemu bi škole nestale kao posrednici, pa bi i turistička inspekcija možda mogla lakše nadgledati to poslovanje. "Smatram da onaj tko plaća putovanja mora sam i donositi odluku kome će povjeriti svoje dijete na putu, pa bi možda i sami roditelji odgovornije pristupili odabiru agencije, a bez pritiska škole", kaže Pukšar. Rosana Čunko, direktorica agencije RTA, koja se školskim putovanjima bavi 20 godina, ističe kako je situacija na tržištu postala neizdrživa.

"Jasno je da su cijene posljednjih godina zbog niza okolnosti pale i svi smo svjesni toga da nam se zbog toga smanjuje zarada. No, u posljednjih godinu dana cijene koje daju neke agencije nemaju veze s realnošću, iznosi za isti proizvod drastično se smanjuju iz natječaja u natječaj, što je prevršilo svaku mjeru. Takvo davanje cijena negdje se u konačnici mora odraziti, možda će grupa biti smještena u sasvim drugi hotel u odnosu na onaj koji je naveden na programu, možda prijevozniku, brodaru ili vodiču neće biti plaćen račun, pa će se možda ponoviti situacija koje se dogodila proljetos s agencijom Express tours. Ta je agencija prijašnjih godila isto bila jedna od agencija koja je davala damping cijene i nudila smještaj u hotelima za koje uopće nije imala ugovorene kapacitete", podsjeća Čunko te ističe kako njezina agencija nikad nije bila među najjeftinijima jer nisu željeli u pitanje dovoditi kvalitetu proizvoda i odnos s partnerima.

 

Pukšar

Najniža cijena put je do najnižih strasti i borbe za prevlast na tržištu

"Žalosno je da zbog naših cijena mi ispadamo lopovi", kaže Čunko te poručuje svojim kolegama da se malo zamisle prije nego što pošalju ponude. Problema je svjesna i Udruga hrvatskih putničkih agencija (UHPA), no njezin predsjednik Boris Žgomba ističe da Udruga ne može izravno utjecati na cijene i odabir. "U svakom slučaju osuđujemo damping jer se iz njega stvara nesigurnost i nelikvidnost, ali i srozava usluga. Apeliramo na agencije da posluju transparentno i po tržišnim cijenama kako bi se dogovorena usluga mogla i provesti. Usto, apeliramo na roditelje i škole da se ne vode samo kriterijem najniže cijene, nego da sagledaju cijelu ponudu i paritet vrijednosti za novac", kaže Žgomba.

Komentari (2)
Pogledajte sve

Kad naš razred ide na izlet, onda se svi roditelji posvađaju na roditeljskom sastanku. Tada učitelj prezentira
mutavu proceduru, odabir agencije , plan puta ….zatim nam uvali 54 papira za potpisati se, na razne dozvole,
za piti mlijeko , za ići na WC, za jesti organsku hranu, za tri stajanja, šest posjeta muzejima….
mi sve potpišemo…..

Onda mi roditelji / ja konkretno/ predložim jedan običan ručak , da djeca ne jedu senviče 12 sati na dan.
Gablec, pauzicu, neku juhicu, …malo špagetića…
Svi skoče i počnu me kritizirati…..da se prenemažem, nek jedu sendviče, koliko sad to opet košta,
zašto bi jeli špagete, a pojedinci vole pekmez i sl…….
Danas, nakon par takvih rasprava s uglavnom mladim mamama, ja šutim, pripremim sve ,
dogovorim s učiteljem mali ručak…
A onda nek djeca pitaju mame…zašto je on fino jeo, a ja nisam…..
/ mama će uzeti cigaretu, zapaliti je i mene psovati…/
Kad nazovete agenciju i pitate …mogu li oni to isto organizirati uz malo sponzorstvo, reći će Vam:
joj, gospođo…trebali ste nam to reći 875 dana prije, da sve provjerimo i dogovorimo…sad je kasno.
Nema volje , nema kreativnosti……nema novaca za standarde , kakve bi mi roditelji željeli.

Mogućnost pokretanja novih poduzeća, bezbroj procedura pri pokretanju posla, izdavanju dozvola, plaćanju poreza, sudskim procesima, (ne)učinkovitost i (ne)korumpiranost pravosuđa i javne administracije, s postojano visokim poreznim opterećenjem i ustrajnošću Porezne uprave u traženju propusta i promptnom kažnjavanju poduzetnika u šumi bujajućih novih propisa, čine idealno okruženje za uspješan razvoj novih generacija mrtvih poduzetnika.

New Report

Close