Prema izvješću analitičke tvrtke specijalizirane za grupna financiranja CrowdSurfer u proteklih 12 mjeseci putem različitih modela i platformi grupnog financiranja prikupljeno je čak 22 milijarde dolara u 3 milijuna kampanja. Ističu kako i dalje raste broj crowdfunding platformi.
Godinu je obilježila deregulacija grupnog financiranja po modelu vlasničkih udjela u Americi čime je ovakav način ulaganja postao dostupan običnim građanima, ali u vrlo ograničenim obliku za startupe. Krajem prošle godine jedna od najvećih svjetskih crowdfunding platformi Indiegogo otvorila se za ovakav način financiranja. Upravo zbog toga pozitivne učinke tek očekujemo.
Četvrtu godinu za redom domaći blog Crowdfunding.hr posvećen grupnom financiranju donosi pregled domaćih crowdfunding kampanja koje su obilježile prošlu godinu.
Kickstarter, Indiegogo, GoFundMe
Tri najveće svjetske crowdfunding platforme učvršćuju svoju tržišnu poziciju. Kickstarter se fokusira na kreativnu i potrošačku industriju s opreznom ekspanzivnom strategijom. Do sada je putem njega prikupljeno gotovo 3 milijarde dolara u 120.000 projekata.
Indiegogo agresivnom politikom usvajanja i izbacivanja novih usluga povrh grupnog financiranja otima postprodajne procese Kickstarteru, a već sada 'posluju' u cijelom svijetu za razliku od Kickstartera. Za razliku od Kickstartera, Indiegogo se odlučio otvoriti i za financiranje vlasničkih udjela te u partnerstvu s MicroVenturesom već ostvario prve uspješne kampanje. Do sada je na Indiegogo platformi prikupljena tek jedna milijarda.
Treći velikaš GoFundMe na financijskom planu stoji bolje od obje prethodne s ukupno prikupljenih preko 3 milijarde dolara. Radi se o crowdfunding platformi koja radi isključivo na modelu donacija i za sada je dostupna samo u Americi. Budući da uživa veliku financijsku potporu VC fondova i da je došlo do promjena na čelu kompanije za očekivati je da će uskoro krenuti osvajati i druga tržišta.
Hrvatska
Nedavno objavljeno istraživanje na blogu Crowdfunding.hr pokazuje kako se u Hrvatskoj ove godine dogodio blagi pad u odnosu na prošlu godinu unatoč brojnim aktivnostima vezanim uz grupno financiranje u protekloj godini poput CF Dox Zagreb, Crowdfunding Akademije i Crowdfunding Konvencije za popularizaciju ovakvog načina financiranja.
U domaćim je crowdfunding kampanjama u protekloj godini prikupljeno je 2.3 milijuna kuna, odnosno 13 milijuna kuna ukupno do danas.
'Na globalnoj razini vidimo usporavanje i diverzifikaciju industrije grupnog financiranja. Jedna od najaktivnijih kategorija na Kickstarteru, računalne i društvene igre, po prvi puta zabilježila je manji broj projekata i novca nego prethodnih godina. Čini i se da su domaći pokretači shvatili koliki je trud potrebno uložiti u kampanju što je rezultiralo manjim brojem projekata.', komentirao je rezultate istraživanja autor bloga Crowdfunding.hr Hrvoje Hafner.
'Međutim, u Hrvatskoj postoje mnogi pokretači koji u ovome trenutku marljivo rade na svojim proizvodima, a koji su najavljivali da će proizvode lansirati upravo putem crowdfundinga. Smatram da će 2017. biti puno zanimljivija od prethodne.' dodao je Hrvoje.
Ove godine pokrenuto je 49 projekata uglavnom na Indiegogo platformi, od kojih je tek njih 12 prikupilo traženi iznos.
Broj podržavatelja domaćih kampanja u 2016. pao je na 6163 podržavatelja što je manje nego i u 2014. godini. Pokretači kampanja su i ove godine fokusirani na društveno korisne projekte i tek je manji broj iz domene kreativne i proizvodne djelatnosti.
Prosječna uspješna kampanja imala je 423 podržavatelja.
Kampanja godine s najviše prikupljenog novca i najviše podržavatelja je kampanja za poboljšanu verziju Vitastiq uređaja za mjerenje minerala u tijelu s gotovo 300.000$ i skoro 2000 podržavatelja.
Crowdfunder godine, osoba koja je najviše doprinijela popularizaciji crowdfunding u protekloj godini, je Dean Vranić koji je s drugom crowdfunding kampanjom ostvario vrhunske rezultate.
'Crowdfunding je alat koji predstavlja prekretnicu u 'demokratizaciji' globalne tržišne utakmice i otvara priliku svakome da postane globalni subjekt. U tome leži prilika za sve nas male koji se sada ravnopravno možemo nositi s bilo kojim svjetskim igračima.' Svoj stav o grupnom financiranju obrazložio je Dean Vranić pokretač Vitastiqa.
Dodaje kako je najviše vremena potrebno uložiti u osmišljavanje proizvoda koji mora biti zanimljiv te napominje 'Ne treba, međutim, zanemariti ni samu kampanju, to jest komunikaciju s potencijalnim podržavateljima, jer čak i prosječan proizvod može ostvariti odlične rezultate ako se dobro prezentira.'
Te dodaje savjet za buduće pokretače 'Vaša kampanja ne mora izgledati profesionalno ali mora biti u skladu s onim što tražite i nudite. Jako je važno održavati konstantnu komunikaciju s njima putem objava u samoj kampanji te se potruditi oko pojavljivanja na raznim internet portalima i tiskovinama u vidu PR članaka. Nemojte se ustručavati izgraditi direktan kontakt s glavnim ljudima crowdfunding platformi na kojima ste se odlučili lansirati svoju kampanju te pri tome tražiti od njih savjete.'
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu