Slavonski poduzetnik Petar Elkaz ovu je godinu proveo bezuspješno pokušavajući doći do 120 milijuna kuna koje su njegova vukovarska tvrtka RIG- TSG i niz kooperanata zaradili remontom američke naftne platforme Key Manhattan. Umjesto priče o odličnom izvoznom poslu, obavljenom u ugljanskom brodogradilištu Nauta Lamjana, stvorena je afera u kojoj je Elkaz prikazan glavnim krivcem, blokirani su računi njegovih tvrtki i onemogućen je u dobivanju novih poslova. Neki od kooperanata u međuvremenu su propali, a dio Elkaza prokazuje kao krivca i tuže ga. No, Elkaz tvrdi da je sam žrtva prijevare, da nije dobio sav novac za remont platforme, a kao glavne krivce navodi Crosco (član Ina grupe) i Poreznu upravu, jer mu nije omogućila da riješi dugove prema kooperantima.
Pljušte prijave
Posao remonta dobiven je pomoću zagrebačkog Crosca, a nadzor obnove platforme u vlasništvu američkog Transoceana vodio je Croscov dugogodišnji zaposlenik Miroslav Pacak. Amerikanci su preko tvrtke Lamprell Dubai remont povjerili ‘off shore’ tvrtki RTSG, čiji je direktor spomenuti Pacak. RTSG je potom posao dao vukovarskom RIG-u, čiji je suvlasnik ponovo – Pacak. Kad je ovog ljeta nastala afera, Pacak je dobio otkaz u Croscu. Mediji su tvrdili da će zbog Key Manhattana iz Ine morati otići glavni izvršni direktor Bojan Milković, jer je od 2005. do 2009. bio predsjednik Uprave Crosca. Sredinom listopada, uprava Ine ipak mu je potvrdila mandat, iako Elkaz tvrdi da je upravo Milković preko Pacaka ugovarao sve poslove,“Više ne vjerujem u rješavanje problema kroz dogovore s Inom i Croscom. Natjeran sam kazneno goniti sve sudionike planirane pljačke novca kooperanata, a to su odgovorne osobe Crosca, Inin izvršni direktor Bojan Milković, te svi kooperanti koji su, šurujući s Pacakom meni iza leđa, napuhivali svoje račune. Kaznenu prijavu zbog obmane suda dobit će i Dražen Špinderk, direktor Naute Lamjana, potom Mladen Matak, voditelj Porezne uprave vukovarsko-srijemske županije zbog neisplate PDV-a, odgovorni u Carinskoj upravi zbog puštanja platforme Key Manhattan iz hrvatskih voda, kao i odgovorni s Trgovačkog suda u Splitu”, nabraja Elkaz. Kada je novac od projekta prestao stizati, naš sugovornik je, priča, počeo kooperantima cesijama ustupati povrat PDV-a. Porezna uprava ih je provodila jer se obnova platforme računa pod izvoz. Međutim, krajem veljače Porezna uprava samovoljno prestaje provoditi cesije, na dopise ne odgovaraju, a među kooperantima nastaje panika. Elkaz kaže da je pokušavao doći do ministra financija Ivana Šukera, ali da je sastanak pet puta zakazan pa odgođen i nije određen novi termin, pa sada sastanak pokušava dogovoriti preko ureda premijerke Jadranke Kosor.
Sporni PDV
Porezna uprava je, kaže, u RIG-u otvorila postupak nadzora i uporno ne izdaje rješenje o uskrati prava na povrat PDV-a.“Prisiljavaju me na fakturiranje vrijednosti za koje se zna da neće biti naplaćene. Postaje jasno da neće biti moguće naplatiti PDV-a ni sudski nadoknaditi štetu od Crosca. Pokreće se i nadzor nad nekim od kooperanata, te se i njih prisiljava na fakturiranje istih pozicija. Porezna uprava čak otkupljuje potraživanja nekih kooperanata prema mojim tvrtkama, te blokira račune temeljem poreznog zakona, iako to ne bi smjela”, kaže Elkaz. Angažirao je i odvjetnika Krešimira Krsnika, koji pregovara s upravom Crosca i Poreznom Upravom. “Elkaz je žrtva uhodane ekipe, saznali smo da je Crosco prijašnjih godina gubio milijune dolara i na ostalim remontima s Transoceanom i Lamprellom. Postoji i pretpostavka da sada žele uništiti RIG kako se Elkaz ne bi mogao braniti”, nagađa Krsnik. Bilo je i drugih nezamislivih postupaka tijela državne uprave. Primjerice, nakon što je skupina kooperanata tužila RIG i izborila blokadu isplovljavanja Key Manhattana, Trgovački sud u Splitu izdao je rješenje za puštanje i to pod istim brojem kao i rješenje o zabrani isplovljavanja. Sud je obrazložio da “platforma nije vlasništvo Trasoceana”, no kad je Carinska uprava pustila platformu i ovjerila dokumentaciju, u papirima je ponovno stajalo da je vlasnik Transocean. Sudu je donošenje takve odluke omogućio Dražen Špindrek, direktor Naute Lamjana, koji je dopisom potvrdio da Nauta nema nenamirenih radova. Tek nedavno je Visoki trgovački sud ukinuo rješenje o puštanju Key Manhattana, mjesecima nakon što je američka platforma isplovila iz hrvatskih voda.
Namještanje posla
No, kako je uopće počela Elkazova suradnja s Croscom?
“Bez Crosca nisam mogao dobiti posao obnove platforme. Uvjetovali su mi osnivanje off shore kompanije i davanje pola vlasništva nad RIG-om njihovom zaposleniku Pacaku, no čak i ta varijanta bila mi je isplativa”, objašnjava Elkaz. Krajem siječnja 2010. uvidio je da naplata ne prati isplatu kooperanata kojima račune ovjerava Crosco. Agažirao je stručnjake i utvrđeno je, kaže, da Croscov voditelj projekta odobrava enormne ulazne troškove, a istodobno ne odobrava izlazne račune. Dodaje da se pokazalo i da Crosco ne sastavlja dokumentaciju za naplatu dodatnih poslova od krajnjeg naručitelja, iako Lamprell zaračunava te troškove Transoceanu, a nemaloj razlici novca trag se gubi u Dubaiju. “Na vrijeme smo tražili od Crosca da reagira, no oni su ipak ostavili Pacaka na projektu, a sada me još tuže jer im nisam platio uspješno vođenje projekta”, čudi se Elkaz. Tvrdi da je neplaćanje tempirano tako da novca ponestane pred sam kraj projekta, kako bi kooperanti dovršili posao. Podnio je tužbu za naknadu štete protiv Crosca, a zahtijeva i povrat dokumentacije koju je Crosco navodno otuđio po odlasku platforme. Nestala je, priča, i računalna oprema a datoteke su uništene kako bi se onemogućio izračun i dokazivanje štete. Policijska Uprava Zadarska unatoč prijavi po tom pitanju ništa nije poduzela. “Ovog je ljeta dio kooperanata pustio tezu o mojoj krivnji, kako se ne bi razotkrilo njihovo šurovanje sa Pacakom. Ovjeravao im je toliku količinu radnih sati da se moglo remontirati još jednu platformu”, tvrdi Elkaz. Zbog kvalitete radova na Key Manhattanu javljaju mu se, tvrdi, novi naručitelji s upitima ukupne vrijednosti 250 milijuna dolara novih izvoznih poslova. Međutim, računi RIG-a su blokirani, a banke ga zbog negativne medijske slike ne žele pratiti kreditima. “Guraju me iz biznisa. Do novca za izvozne poslove ne mogu doći ni po prijateljskim linijama, jer Ina grupa tvrtkama mojih partnera zbog mene ne želi platiti milijunske dugove. Zbog ovakvog ponašanje države prema izvoznicima razmišljam o seljenju poslovanja u neku drugu zemlju”, najavljuje Elkaz.
Crosco zbog velikoga gubitka tužio Elkaza
Ina: Milković nije potpisao ugovor s RIG-om
“Crosco je temeljem Ugovora o izvođenju radova sa tvrtkom RIG-TSG kao naručiteljem radova obavljao poslove vezane uz rekonstrukciju platforme Manhattan Key. Radilo se o izvođenju isključivo dijela operativnih radova dok su za obavljanje drugih radova od strane navedenog trgovačkog društva bila angažirana druga trgovačka društva. RIG je samo djelomično podmirio svoje obveze, te je Crosco zbog pretrpljenog velikog materijalnog gubitka?pokrenuo odgovarajuće sudske postupke”, doznajemo u Ininom Sektoru korporativnih komunikacija. “Tvrtka RIG bila je u ugovornom odnosu sa drugim tvrtkama te sve vezano uz njihovo međusobne poslovne odnose nema apsolutno nikakve veze s ugovornim odnosom između Crosca i RIG-a. U vrijeme sklapanja Ugovora o izvođenju radova sa RIG- om Bojan Milković više nije bio predsjednik Uprave Crosca, niti je potpisao navedeni Ugovor”, napominju u Ini. Elkaz pak odgovara da Crosco itekako ima veze s odnosima RIG-a i drugih tvrtki, jer je njihov zaposlenik Pacak bio zadužen za ovjeru ulaznih troškova kooperanata. Potvrđuje da Milković nije potpisao ugovor, ali samo zato jer je u međuvremenu prešao iz Crosca u Inu. “Milković je za svog mandata u Croscu potpisao sporazum o osnivanju konzorcija za remont, iz kojeg su proistekli svi odnosi”, upozorava Elkaz.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu