Crni petak 2020. sve je bliže: Kupci bi zbog aktualnih trendova mogli naići i na veće popuste nego lani

Autor: Marija Crnjak , 11. studeni 2020. u 09:49
foto: pixabay

Veliki popusti koji idu do 80 posto unose optimizam među trgovce i kupce.

Domaći trgovci spremni su za Crni petak, akciju velikih popusta koji idu i do 80 posto. Iako su optimistični i zbog dobrih vijesti o mogućem cjepivu protiv koronavirusa koje bi mogle povećati potrošnju, u ovoj godini ipak očekuju nešto manji promet od lanjskog, kad su hrvatski kupci potrošili više od 1,3 milijarde kuna u četiri dana. Za očekivati je da će se ove godine bolje prodavati takozvani strateški artikli kao što su prehrambene namirnice, te pandemijski hitovi poput ovlaživača prostora, maski i sredstva za dezinfekciju, dok bi tekstil, tehnika i namještaj mogli ići slabije nego inače, u skladu s trendom koji se bilježi od lockdowna do danas. Kupci bi stoga mogli naići i na veće popuste nego lani.

Trgovine u maloprodaji (offline) akciju planiraju u okvirima epidemioloških mjera koje su već debelo usvojile. Istodobno, strahuju od online trgovaca kojima je pandemija u ovoj godini već donijela značajan rast, što bi ih moglo dodatno motivirati da se uključe u akciju jače nego prethodnih godina. Crni petak (Black Friday) ove godine se održava 27. studenog, a tri dana kasnije slijedi Cyber Monday. Akcija trgovcima služi da se riješe robe iz aktualne godine i počiste skladište, a kupcima je to prilika i za početak božićnog šopinga.

460 milijuna

kuna potrošeno je u jednom danu na Crni petak 2017. godine, 2018. iznos se popeo na 680 milijuna

Hrvatski trgovci posljednjih su nekoliko godina gotovo posve prihvatili tu retail tradiciju koju smo uvezli iz SAD-a, te su se približili europskoj praksi s popustima i do 70 – 80 posto, istaknula je za Poslovni dnevnik Tomislava Ravlić, direktorica Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore.

“Također, nekako se taj dan pretvorio u tjedan, potom u čitav mjesec akcija koje imaju različite nazive. Ove godine očekujemo da potrošnja bude manja od lanjske, što će ovisiti o tome koliko će trgovci biti spremni ići s popustima”, očekuje Ravlić. Prema podacima Komore, u 2017. godini u jednom danu potrošnja je bila 460 milijuna kuna, u godini kasnije ona je porasla na 680 milijuna kuna, a lani je u 4 dana akcije utrošeno 1,34 milijardu kuna.

1,34 milijarde

kuna potrošili su lani domaći kupci, 
ove godine očekuje se pad potrošnje

Ravlić napominje da je dobro što su u čitavo vrijeme pandemije trgovci pokazali izuzetno visoku razini ozbiljnosti u pridržavanju epidemioloških mjera, zbog čega je zabilježen minimalan broj zaraza trgovaca, iako su oni cijelo vrijeme izrazito izloženi.

Crni petak maloprodaji dolazi kao kruna popusta u studenom, podsjeća Denis Čupić, direktor F. O. Grupe koja upravlja hrvatskim šoping centrom Westgate i predsjednik HUP-ove Udruge developera.

“Baš u studenom svi zagrebački šoping centri imaju rođendan, danas je Singles Day koji je krenuo već početkom tjedna, a kruna svega bit će Crni petak. Akcija dolazi u razdoblju pada prometa koji naročito bilježimo u zadnja dva tjedna, što je rezultat pogoršane epidemiološke slike i upozoravajućih poruka, o čemu potrošnja izravno ovisi. Oporavak smo primijetili tek proteklog vikenda, vidi se porast optimizma među kupcima”, kaže Čupić. Održavanje Crnog petka za Westgate, ali i ostale šoping centre u Zagrebu, neće biti problem jer se radi o prostranim trgovinama i hodnicima koji mogu jamčiti sigurnu udaljenost. Kako bi se dodatno smanjila gužva, u Avenue Mallu, recimo, Black Friday neće obilježavati nikakvim popratnim događanjima u centru, nego isključivo popustima koji su odluka svakog pojedinog zakupnika.

Kao najveći izazov dućanima, za ishod akcije Čupić vidi online trgovine koje bi im mogle uzeti promet, ali i dodatno sniziti cijene na tržištu.

3 milijuna

kuna prometa ostvarila je prošle 
godine platforma Bazzar.hr na 
Crni petak

I Ravlić očekuje da će dio kupaca umjesto odlaska u trgovinu odabrati online kupnju, i ako se online trgovine uključe u Crni petak jače nego prethodnih godina, očekuje se opaka konkurencija.

“Trgovine koje su isključivo online, ovisno o kategoriji proizvoda, do sad nisu bili sklone izaći s tako velikim popustima, no to bi se moglo promijeniti u ovoj godini u kojoj Hrvatska već sad, na krilima pandemije, bilježi velik rast online trgovine. Iako je online šoping u Hrvatskoj i dalje puno slabiji od europskog prosjeka, taj je segment lani imao rast od 14 posto, a samo u prvih 6 mjeseci ove godine rastao je za 25 posto. Ako se trend nastavi, u 2020. će Hrvatska imati 100-postotan rast online trgovine”, ističe Ravlić.

Za online trgovinu Bazzar.hr ovo je već 6. godina kako se aktivno uključuju u akciju Crni petak.

“To je važna akcija koja za nas ima značaj 13. mjeseca, za nju se pripremamo cijelu godinu. Ove godine ćemo imati oko 30 tisuća proizvoda na Black Friday cijenama, akcija traje 4 dana, uključuje i Cyber ponedjeljak, i očekujemo da ćemo napraviti jednak, ako ne i bolji promet nego lani, jer će dio kupaca radije zaobići šetnju po dućanima”, kaže Tana Zimmerman, osnivačica trgovine Bazzar.hr, koja je u lockdownu imala rast prometa od čak 500 posto. Bazzar.hr lani je za Crni petak napravio oko 3 milijuna kuna prometa, a najbolje je išao dječji asortiman, pokloni, moda i ljepota. U pandemiji je zamijetan pad tekstila, osim trenirki i pidžama i ogrtača, porast proizvoda za ovlaživanje zraka i čišćenje, ali i društvenih igara te puzzli. Prije Crnog, trgovina će ovog tjedna obilježiti Petak 13, prije toga imaju Singles Day, posvećen samcima i porukom da sami sebe nagrade.

Neke trgovine online prodaju s velikim popustima ne mogu realizirati, jer nisu u stanju isporučiti beskonačno mnogo proizvoda. Trgovina informatičke opreme HGspot poznata je po beskrajnim redovima ispred dućana, a nadaju se da će tako biti i ove godine, ali s potrebnim razmakom.

25 posto

rastao je segment online 
prodaje u Hrvatskoj u samo 
šest mjeseci

“Akcija će biti i ove godine samo u poslovnicama, i planiramo ju provesti u skladu sa svim preporukama epidemiologa, kako uostalom radimo i cijelo ovo vrijeme. Imamo redare koji su i prije pandemije kontrolirali broj kupaca u dućanu, jer da ih pustimo bez kontrole nastao bi kaos. Očekujemo slične rezultate akcije kao i lani, iako će sigurno dio kupaca pokušati izbjeći odlazak u trgovinu”, kazao nam je Saša Lončar, vlasnik HGspota.

Komentirajte prvi

New Report

Close