Craft je ‘zapjenio’ evoluciju cijele industrije koja zbog njega mijenja osnovna načela

Autor: Darko Bičak , 20. ožujak 2019. u 22:00
Krešimir Marić/Foto: Damir Špehar/PIXSELL

Craft je, prije svega, način razmišljanja, strategije i načina poslovanja, kaže direktor Kaltenberga koji se vratio u Hrvatsku upravo s fokusom na craft ponudu.

Iako se čitava pivska industrija bazira već više tisuća godina na četiri osnovna pivska sastojka: voda, hmelj, ječam i kvasac, ipak se s vremena na vrijeme na tržištu pojavljuju trendovi koji usmjeravaju taj sektor. 

Hrvatska nije iznimka
I dok je prije 10-ak godina u Hrvatskoj bilo nezamislivo da neka pivovara u svojoj ponudi nema i Radler pivo, danas je to craft. Iako je craft pivo staro koliko i pivo kao piće, štoviše vjerojatno su prve pivovare bile upravo "craft", danas se pod tim pojmom podrazumijeva "bolje" pivo koje je "ručno rađeno" u maloj i nezavisnoj pivovari.  Zadnjih godina je ovaj trend zapljusnuo i našu zemlju te danas u Hrvatskoj, prema podacima Grupacije malih nezavisnih pivovara, koju vodi Krešimir Marić, inače majstor pivar Pivovare Daruvar, djeluje 63 nezavisnih pivovara.

 

Marić

Trend je da globalne pivovare preuzimaju izgrađene craft brendove.

I dok se su SAD-u tržišni udio craftova procjenjuje na 10-ak posto, u EU na oko 5-6 posto, u Hrvatskoj taj udio ne prelazi dva posto. No, zanimljivo je da su u biznis s craftom ušle i velike, globalne pivovare. I dok bi i Pivovara Daruvar, s maksimalnim kapacitetom 300 tisuća hektolitara godišnje, mogla biti promatrana kao mala i nezavisna, u Craft su ušle i Zagrebačka pivovara, preko svojih tvrtki kćeri Grifom te Vukovarskom pivovarom, a i njemački "kraljevski" Kaltenberg se nakon 10-ak godina vratio u Hrvatsku otvaranjem vlastita pogona i pivnice u Rijeci te fokusom na craft ponudu. 

Što je craft, a što nije?
Marić pojašnjava da je danas teško razgraničiti što je craft, a što ne. 

"Obično se u zapadnim zemljama pod craft podrazumijeva model poslovanja nezavisne pivovare koja nije dio nekog više ili manje globalnog igrača. S druge strane, već je niz godina trend da globalne pivovare preuzimaju u nemilosrdnoj tržišnoj utakmici izgrađene craft brendove. Takvo craft pivo se nastavlja proizvoditi na isti način i po istoj recepturi, ali je potpomognuto kapitalom i, još važnije, logistikom velike pivovare. Vi možete imati kvalitetno craft pivo, ali ako ono ima kratak rok trajanja, vama ga je komplicirano i skupo za male količine voziti, npr. iz Slavonije u Dubrovnik. U jednom trenutku se činilo da bi festivali mogli biti dobar prodajni kanal za craft, no ubrzo se pokazalo da oni traže od pivovara značajna sponzorska sredstva, a koja male nezavisne, craft, pivovare nemaju. Velike pivovare, pak, imaju svoje uhodane lance i velike marketinške budžete te je njima to puno lakše raditi", kaže Marić.

 

Putanec

Već ogroman broj mikropivovara stalno raste, a time se i broj novih potrošača značajno mijenja, pa se svi tome moraju prilagođavati, ako već nisu dio tog trenda.

Gordan Putanec, direktor Kaltenberg Adrije ističe da postoji jako velik potencijal crafta jer je tržište brzorastuće. "Potrošači, posebno nove generacije, sve su zahtjevniji i stalno traže novitete. Promjene su postale trend, i sve manje potrošača želi konzumirati iste okuse godinama. Craft piva su velik novitet, pokret, društveno događanje, doživljaj, emocija, iskustvo, defacto evolucija cijele industrije koja od temelja polako mijenja osnovna načela", kaže Putanec. Dodaje kako ogroman broj mikropivovara i malih poduzetnika stalno rastu, a time se i broj novih potrošača brzo i značajno mijenja, pa se svi tome moraju prilagođavati, ako već nisu dio tog trenda. 

'Raskidaju ekskluzive'
"Čak i veliki, značajni ugostitelji moraju odgovoriti novim potrebama tržišta i ukidati postojeće ekskluzive s velikim pivovarama jer nemaju asortiman koji traže potrošači, te uvoditi sve veći izbor proizvođača i tipova pive", kaže.

Dodaje da, s pozicije proizvođača, u principu nema znatne razlike u troškovima ako ste relativno mala pivovara:  "Proizvodne serije craft piva su značajno manje u proizvodnji i punjenju i distribuiraju se na veći broj prodajnih mjesta u manjim količinama. Naravno, ako ste velika pivovara koja proizvodi deset puta veće serije u standardnim proizvodima, da se proizvodnja crafta baš i ne isplati pretjerano jer su troškovi znatno veći. Ali ako ste manja ili srednje velika pivovara, onda se razlike u troškovima, naravno, smanjuju.

U Kaltenbergu imamo proizvodne kapacitete, kao i spremnike za fermentaciju prilagođene za proizvodnju manjih serija i mi nemamo bitne razlike u troškovima kada proizvodimo craft ili standardne lagere. To je, dakle,  prednost ulaska malih pivovara u segment craft piva", objašnjava direktor riječkog Kaltenberga. On smatra da je craft, prije svega, način razmišljanja, strategije i načina poslovanja. Sam proces , dodaje, nije bitno drugačiji, postoje razlike u sastojcima i vrstama sirovine, ali suštinska razlika je u modelu poslovanja. 

Komentirajte prvi

New Report

Close