Korona kriza skupo je stajala tržište rada u 2020.; potražnja za radom bila je 28 posto manja nego u godini prije izbijanja Covida 19., ilustrira Indeks slobodnih radnih mjesta (OVI) Ekonomskog instituta Zagreb.
Potražnja za neka od tradicionalno najtraženijih zanimanja, poput prodavača, i konobara, gotovo je prepolovljena.
“Pad potražnje za radom posljedica je Covid 19 pandemije, kao i društvenih i gospodarskih restrikcija u svrhu njezinog suzbijanja”, pojašanjavaju s Ekonomskog instituta. U usporedbi s 2019., petom godinom uzastopnog rasta u Hrvatskoj koji je dosegnuo 2,9 posto, pandemija je izbrisala dio potražnje za radom u gotovo svim zanimanjima, a posebno onima u uslužnom sektoru.
U kojim razmjerima najbolje oslikava što se dogodilo s tri tradicionalno najtraženija zanimanja: prodavači i konobari lani su se se tražili čak 43, odnosno 44 posto manje, a kuhari 35 posto manje. Odraz je to posrnule turističke sezone u kojoj je pad u konačnici ipak bio manji od očekivanja.
Po onoj staroj uzrečici “nekome kriza, drugome prilika” pokazala se istinitom u poslovima vezanim za sanaciju pandemije i potresa u kojima se tražio radnik više. U odnosu na 2019. tražilo se više zidara, medicinskih sestara, profesora, liječnika i stomatologa, građevinskih radnika, učitelja, stolara i inženjera građevine.
U zadnjem tromjesečju godine potražnja za radom bila je za četvrtinu manja u usporedbi sa zadnja tri mjeseca prethodne godine. Isti razmjer pada od 25 posto zabilježen je u zadnjem mjesecu prošle godine ako se uspoređuje potražnja za radom u prosincu 2020. s onom iz prosinca 2019.
OVI, skraćenica za Online Vacancy Indeks, mjesečni je pokazatelj online glasa slobodnih radnih mjesta. Razvijen je na Ekonomskom institutu u suradnji s portalom MojPosao, s ciljem pružanja pravovremenih informacija o aktualnom stanju potražnje za radom.
Izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave ističu u mjesecu za koji se indeks izračunava. Budući da se uzimaju samo oglasi objavljeni na jednom portalu, broj oglasa izražen je kao indeks, a bazna godina je 2015., objašnjava EIZ.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu