Obnovljivi izvori energije su već realnost razvoja energetike i gospodarstva, a u narednom razdoblju to će biti i jedini mogući smjer kretanja cjelokuponog suvremenog društva.
Iako se često stječe dojam da je Hrvatska pomalo zaostala na polju OIE, kako po pitanju implementacije, a još više razvoja i proizvodnje tehnologije za nju, primjeri poput varaždinskog Solvisa nas uvjeravaju u suprotno.
Varaždinska tvrtka je već duže vrijeme poznata po svojim solarnim panelima, a lani je stekla i globalnu prepoznatljivost kada je potpisala ugovor s Googleom oko preliminarne isporuke 120 tisuća solarnih panela za njihovo novo sjedište u Kaliforniji.
Iz Solvisa naglašavaju, a to portvrđuju i iz Googlea, da je ovo samo početak jedne potencijalno velike i dugotrajne suradnje u projektima OIE.
Kako su uopće došli do ugovora s Googleom, kako vide situaciju te perpsektivu obnovljivih izvora energije, a posebice solara te gdje je u svemu tome Hrvatska, govori Stjepan Talan, predsjednik Uprave i vlasnik varaždinskog Solvisa
Kako generalno procjenjujete situaciju s obnovljivim izvorima energije u Hrvatskoj?
Hrvatska energetska strategija vezana zu obnovljive izvore energije konačno predviđa znatan rast instalacija tj. volumen od nekoliko stotina megawata (MW) do 2030. godine. Realizacijom toga plana uvrstili bismo se u rang srednje razvijenih zemalja vezano uz korištenje energije sunca.
Nekako se stječe dojam da su solarne elektrane bile u proteklom razdoblju malo zapostavljene u odnosu na energiju vjetra u našoj zemlji. Da li je tome tako?
Instalacije solarnih elektrana u Hrvatskoj bile su zanemarene, posebno na uštrb vjetroelektrana. U mnogim drugim zemljama i jedan i drugi izvor električne energije bio je tretiran gotovo jednako.
U zadnje vrijeme se o solarima najviše govori u smislu da ih sve više tvrtki postavlja na krovove svojih pogona i poslovnih zgrada. Da li je to trend koji se očekuje i ubuduće?
Najčešće instalacije solarnih elektrana su male elektrane 3-6 ili više kw na krovovima obiteljskih kuća. Tu su srednje elektrane 50-600 ili više kw na krovima industrijskih pogona te srednje i velike sunčane elektrane na zemlji, od 1-50 ili više MW. Trenutno su ekonomski najopravdanije na industrijskim pogonima za vlastitu potrošnju i takav će se trend sigurno nastaviti i ubuduće.
Zbog čega su solari relativno slabo zastupljeni na obiteljskim kućama i stambenim zgradama?
Male solarne elektrane na obiteljskim kućama su još uvijek premalo zastupljene. Procedura priključka je još uvijek prekomplicirana. Cijelu proceduru trebalo bi pojednostaviti i unificirati. Trebalo bi kreirati tipske – male, srednje i veće komplete (kitove) i prilagoditi kućnim krovovima.
Kako generalno vidite Strategiju energetskog razvoja Hrvatske do 2030. s pogledom do 2050.?
Strategija enrgetskog razvija Hrvatske slijedi globalne trendove i daje dosta optimizma za industriju koja bi trebala provesti zacrtane ciljeve. No, u Europi i svijetu nailazimo i na puno agresivniji pristup i zadaju se višestruko ambiciozniji ciljevi; posebno uz energiju sunca zbog smanjenja cijene opreme.
Kakva je trenutno pozicija Solvisa na tržištu?
Solvis ima stabilno dobru poziciju. Ona može biti dodano ojačana rastom volumena u Europi i SAD-u, a napose pojavom povećanog hrvatskog tržišta.
Možete nam reći par riječi o vašem projektu s Googleom ?
Projekt Google je pri završetku. Protekle dvije godine suradnjom Googleovih inženjera, našeg švicarskog partnera kao integratora i Solvisovih inženjera kreiran je specifičan sunčani panel. Solvis je potom proizveo oko 120.000 takvih panela koji su instalirani na kupoli Google data centra u SAD-u. Google kontinuirano gradi nove data centre širom SAD-a i svijeta pa je realno da se i na nekom od slijdećih odluče za takav tip krova. Radi se o inovativnom. funkcionalnom i atraktivnom vizualnom rješenju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu