Već je više od mjesec dana prošlo od kada je Europska komisija dala odobrenje za Program restrukturiranja Đure Đakovića, no priprema za prve korake u realizaciji, a to je odluka Vlade kojom se prihvaća njegova provedba, nije se našla ni na dnevnom redu jučerašnje vladine sjednice.
Dokumentacija za taj vrijedan posao u kojem će država participirati s 430 milijuna, a privatni partner tvrtka DD Acquisition 480 milijuna kuna, još je u pripremi i prema više izvora moguće je da pred Vladom bude na sjednici idući tjedan.
No, za poslovanje u fazi restrukturiranja Đuri Đakoviću osiguran je važan angažman na Bradleyima, za koji je jučer Vlada prihvatila američku ponudu o donaciji i kupovini njihovih 89 rabljenih borbenih vozila, a čije je sklapanje i opremanje, te servisiranje dogovoreno obaviti u slavonskobrodskom poduzeću.
Posao s Bradleyima Hrvatskoj je ponuđen još prije četiri godine, no tek se posljednjih mjesec dana aktualiziralo i konačno donošenje odluka o prihvaćanju ponude i, kako ističu premijer Andrej Plenković i ministar obrane Mario Banožić, ispregovaralo za Hrvatsku bitno kvalitetnije uvjete.
Budući da su netom prije donošenja odluke usuglašeni detalji Pisma ponuda i prihvaćanja (LoA), u Đuri Đakoviću još uvijek nemaju sve detalje budućeg angažmana, obimu i vrijednosti posla koji im slijedi, no, ohrabrujućom dočekuju vijest da će i njihov vojni program imati poslove u narednim godinama i da će se očuvati i taj segment proizvodnje, čije je učešće sada na oko 5 posto.
Nije tajna da su češki investitori i nakon provođenja programa restrukturiranja budući većinski vlasnici, u Đuri Đakoviću primarno zainteresirani za industriju vagona, no i razvoj vojnog programa u kojemu u Slavonskom Brodu imaju iskustva, dolazi do izražaja s novim geopolitičkim previranjima koja idu na ruku vojnoj industriji.
Ukupno je ovaj posao s Amerikancima “težak” 196,4 milijuna dolara bez PDV-a, a dogovoreno je da se polovica iznosa plati odmah i preostala polovica u narednih pet godina, s tim da u prvoj polovici sudjeluje i SAD i pokriva 51,8 milijuna dolara, dok Hrvatska plaća 47 milijuna.
Preostalih 98,2 milijuna dolara plaćat će Hrvatska iz svog vojnog proračuna u godišnjim ratama do 2027. Ukupno će ova nabava za MORH predstavljati izdatak od 1,298 milijarde kuna.
Prva oklopna vozila u Slavonski Brod bi iz pustinje u Nevadi trebala početi stizati iduće godine, a ako se iz dinamike otplate može iščitati brzinu provedbe ovog posla, najveći dio odradit će se u 2024. i 2025.
Vojsci 62 oklopnjaka
U Đuri Đakoviću inače su još prije četiri godine u obilascima bili stručnjaci BAE Systemsa, američko-britanske korporacije koja proizvodi Bradleye, te su zaključili kako je tvrtka kapacitirana i zadovoljava sve uvjete za suradnju na ovom poslu.
No, kako je komunikacija u međuvremenu utihnula, tek slijede pregovori s BAE Systemsom, koji će, što se Đure Đakovića tiče, biti njegov partner i naručitelj u poslu s Bradleyima, te će on i financirati obavljanje posla na Bredleyima za Hrvatsku vojsku.
Prvi korak, naravno, biti će priprema i tehnološko osposobljavanje za poslove koje će se odrađivati na vozilima koja budu transportirana u Đuru Đaković. Koliko će za Đuru Đaković vrijediti taj posao, znati će se nakon što se utvrde svi detalji i zaključi ugovor, no, procjenjuje se da bi po vozilu vrijednost mogla biti i nekoliko milijuna kuna.
Ukupno u Hrvatsku stiže 89 oklopnih vozila, no od toga će dio biti “skladište rezervnih dijelova”, točnije 22 komada, 5 će se koristiti za obuku, a korištenje će Hrvatska kopnena vojska imati zapravo 62 oklopnjaka.
“Vozila pješaštva Bradley M2A2 ODS posjeduju vatrenu moć, zaštitu i manevar, što je potrebno manevarskim postrojbama i gardijskim brigadama Hrvatske kopnene vojske kako za nacionalnu tako i za kolektivnu obranu NATO-a. Naime, borbena vozila pješaštva u potpori su NATO cilja sposobnosti formiranja srednje pješačke brigade”, istaknuo je ministar obrane Banožić.
S Vlade je jučer stigla i vijest kako će cijeli ovaj paket SAD poduprijeti s još dodatnih 11 milijuna dolara bespovratne potpore, no ta se donacija neće odnositi na posao stavljanja vozila u funkciju, nego na nabavu dodatne opreme i naoružanja.
Nagađanja o servisu za regiju
Proteklih dana je u sklopu komunikacije ovog deala spominjan kao dodatan uspjeh i mogućnost da Đuro Đaković postanu potencijalni regionalni servisni centar za američke Bredleye, no upućeni su skeptični da bi se to moglo i ostvariti jer, tvrde, ako primjerice Grci i Bugari nabave Bredleye, onda će vjerojatno poput Hrvatske zaključiti da im je isplativije poslove servisiranja osigurati svom gospodarstvu.
Sve u svemu, priča s Bredleyima za Đuru Đaković je dobra vijest, a što se restrukturiranja tiče, prvi pomaci uslijedit će tek nakon što Vlada usvoji plan i zaključi ugovor sa strateškim partnerom tvrtkom DD Acquisition, čiji su osnivači češki gospodarstvenici Jaroslav Strnad i Rene Matera.
Po usvajanju odluke trebalo bi uslijediti i sazivanje glavne skupštine, prve u nizu predviđenoj za ovaj složen postupak spašavanja slavonskog industrijalca, a na kojoj bi trebalo biti odlučeno o smanjenju temeljnog kapitala radi pokrića gubitaka, kojim bi se nominalna vrijednost dionice prepolovila na 10 kuna, te potom slijedi spajanje 50 dionica u jednu.
Idući korak čini dražava povećanjem kapitala izdavanjem novih dionica ulaganjem prava u iznosu od 101 milijuna kuna, nakon čega slijedi smanjenje kapitala spajanjem dvije dionice i jednu radi pokrića gubitaka, a tek potom na red dolaze Česi i izdavanje novih dionica njihovim ulaganjem 227 milijuna kuna.
Zbog kašnjenja postupka u Banskim dvorima, očito je da će se prva skupština održati tek u ožujku, pa će se lančano pomaknuti i realizacija vlasničkog preuzimanja za toplije dane.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu