Čak i kad jedan veliki hrvatski poduzetnik želi 'otvoriti' u globalnim razmjerima atraktivno te tijekom cijele godine visoko posjećeno turističko tržište – što je primjerice Prag, glavno pitanje postaje model, zatim operacionalizacija, razina potrebne investicije i ljudskih resursa na koje se može računati. Sve to je iza njih, pokazuje primjer novog poslovnog širenja najvećeg regionalnog taxi prijevoznika, dakle zagrebačke tvrtke Taxi Cammeo. U kompaniji u vlasništvu Vladimira Minovskog, ujedno generalnog direktora, sve je 'posloženo' za novi start i upravo je Prag Cammeov 40. grad, a Češka četvrto tržište, nakon domicilne Hrvatske te iskoraka u Sloveniju i Srbiju.
"Za početak Cammeo će u Pragu biti prisutan s 50 automobila marke Dacia Logan te sa 150 vozača, a cijela investicija vrijedna je milijun eura", izjavio je Minovski otrkivajući i zašto Prag, kao i kako su osmislili kampanju. "Cammeov neslužbeni moto glasi: "Prijevoz treba biti dostupan kao voda", pa smo zato odlučili proširiti naše poslovanje na još jednu državu, odnosno, u ovoj fazi, to je njezin glavni grad. Prag svakako spada među najljepše i najposjećenije europske metropole te se dolazak na ovo tržište nametnuo kao logičan potez", kaže Minovski dodajući i još jedan razlog; naime, Prag je liberalizao tržište taxi usluga tijekom 2019., uvrstivši se npr. nakon Zagreba koji je to učinio 2018., u vodeće među glavnim europskim gradovima po poticanju konkurencije u taxi branši.
Taxi Cammeo -godišnje preveze oko 12 milijuna putnika u sve tri navedene države, sada stiže na ulice češke metropole s planom da u skladu s prosjekom u drugim glavnim gradovima ostvari približno iste brojke glede odrađenih vožnji i prevezenih putnika. Očekuje se, međutim, još i više i to ponajviše slijedom neumoljive logike ekomonije velikog obujma, s poveznicom na izraženi turistički karakter Praga. Iako je pitanje radne snage glavna 'glavobolja' u mnogim industrijama, naročito onima uslužnoga karaktera, vozači im uopće nisu pričinili problem.
Klasičnim oblicima privlačenja kandidata, putem oglasa i preporuka, generirali su solidnu bazu i svi češki vozači trenutno su u fazi pripreme za novi posao, uključujući potrebne edukacije za sustav kroz Cammeovu internu taxi akademiju. S druge strane, u Češkoj su za novi pothvat, skroz jednostavno i brzo, registrirali novu tvrtku. Posluje pod imenom Cammeo Group CRO, sjedište joj je u Pragu gdje su iznajmili uredski prostor površine cca 500 m2 iz kojeg će se voditi poslovanje.
Njihov country menadžer za novu destinaciju je Zoran Helbich, pa će tako u menadžerski 'dres' uskočiti inače poznati košarkaš iz više europskih košarkaških klubova, također i bivši trener, koji se iz obiteljskih razloga nastanio u Pragu. Helbich, inače češki zet, je zadužen za realizaciju poslovnih aktivnosti u Pragu, gdje će Cammeove usluge biti dostupe od 0 do 24, sedam dana u tjednu, dok cijena neće varirati s obzirom na godišnja doba ili pak vremenske uvijete.
To pak govori u prilog cjelogodišnje slične razine prihoda koju očekuju, karakteristične za detinaciju koja ne poznaje ovisnost o sezonalnosti u prometu. U odnosu na cijene vožnje u Zagrebu, praška će im biti veća za između 20 i 30%, ali s obzirom na tamošnje tarife ostalih pružatelja usluge bit će, tvrde, najpovoljniji.
Samo mlade Dacie
Unazad četiri godine Cammeo vozi Renaultov podbrend Dacia Logan – u voznom parku trenutno je više od 900 vozila, a kako ukupno zapošljavaju više od 1400 ljudi, to znači da s Pragom ostvaruju povećanje od oko 5,5% u broju vozila i oko 11% mjereno brojem zaposlenika, a produktivnost će se tek pokazati. Novi projekt dio je dugogodišnje suradnje s UniCredit Leasingom, s kojim nastavljaju suradnju na planovima širenja, uz poštivanje načela ekološke osviještenosti.
Minovski upravo ističe da "osim što nude najkvalitetniju, najpovoljniju i najsigurniju taksi uslugu, izrazit fokus je na brizi i za okoliš". "Kao ekološki osviještena prijevoznička kompanija svjesni smo važnosti očuvanja okoliša te kvalitete zraka, pa stoga naši automobili voze na plin (LPG). Također, naša vozila nisu starija od dvije godine, što je dodatni plus kako u aspektu ekologije, tako i u sigurnosnom aspektu", dodaje Minovski.
Elektrifikacija flote
U Ljubljani su započeli proces elektrifikacije tamošnje flote, i kako se rezultati inovacije u praksi pokazuju i ekonomski opravdanima, planiraju u što skorije vrijeme tim procesom obuhvatiti cijelu slovensku flotu (Maribor, Celje i Kopar). Za razliku od Hrvatske gdje postoje izvjesna administrativna ograničenja, u Sloveniji su poticaji neograničeni, zbog čega je i poslovno okruženje pogodnije za bržu zamjenu flote.
Unatoč tome, Minovski naglašava kako su aktivnosti na elektrifikaciji vozila na hrvatskom tržištu također pokrenute, odnosno električna vozila za Zagreb su naručena i do ljeta ih čeka testna vožnja. Također, iako ne krije zadovoljstvo zbog dolaska na novo tržite, kako nam kaže, tu nije kraj u ovoj godini što se time Cammeove ekspanzije. "Za sada ne bih previše otkrivao. Samo mogu reći da ćemo Cammeova vozila u bliskoj budućnosti gledati na ulicama još nekoliko kako regionalnih, tako i europskih gradova", zaključio je.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu