Teške gospodarske okolnosti znatno su utjecale i na najžilavije domaće kompanije, rekao je u srijedu Damir Bulić, predsjednik Uprave Kraša, obraćajući se novinarima prilikom promocije njihove nove aplikacije za popularni brend "Životinjsko carstvo". Bulić je na poziciji predsjednika Uprave Kraša prije nešto manje od godine dana naslijedio Nadana Vidoševića, no dosad nije jače istupao u javnosti. O devetomjesečnom rezultatu Kraša, kao i o izazovnoj 2013. godini koja je pred kompanijom rekao je više u intervjuu za Poslovni dnevnik.
Kraš je tijekom tri kvartala smanjio prihod za devet posto ili na 708 milijuna kuna u odnosu na lani, a i dobit je niža. Kako to komentirate?
Kraš se ove godine u potpunosti prilagodio tržišnim uvjetima koji nisu jednostavni. Već neko vrijeme radimo na nivelaciji cijena i one se blago usklađuju. To smo morali učiniti zbog gospodarske situacije u zemlji koja je rezultirala padom potrošnje. Pogotovo smo korigirali cijene na kvalitetnim proizvodima i onima s većom dodanom vrijednošću.
Kako zaustaviti pad potrošnje na domaćem tržištu? Kako možete povećati prihod u Hrvatskoj, ali i povećati izvoz?
Pad potrošnje je stvar ekonomske politike. Što se tiče izvoza, Kraš je tu uložio velik napor, posebno u prekomorske zemlje. Možemo se pohvaliti da ove godine bilježimo rast izvoza u Saudijsku Arabiju veći od 45 posto u odnosu na lani. Riječ je o tržištu na koje otpada više od 10 posto od ukupne Kraševe proizvodnje. To nisu mali pomaci, riječ je o značajnim brojkama. Inače, Kraš oko 55 posto od ukupne proizvodnje plasira na domaćem, a 45 posto na inozemnim tržištima.
Kakav rezultat očekujete za čitavu 2012. godinu?
On će biti na razini prošle godine.
Je li Kraš spreman za 2013. godinu? Bit će to za vas itekako izazovno jer izlazimo iz Cefte gdje sad domaći proizvođači izvoze bescarinski. Ulazimo u Europsku uniju, bojite li se 'najezde' sve jeftinijih Milki na policama?
Kraš je uvijek znao prepoznati izazove koji su pred kompanijom. Spremni smo za ulazak u Uniju jer na tome radimo i strateški i operativno već godinama. Kad kažem strateški, mislim na inicijativu prehrambenih proizvođača upravo o problematici izlaska iz Cefte o čemu smo upozorili Vladu. Istodobno radimo na reorganizaciji proizvodnog portfelja na svim tržištima.
Što to konkretno znači?
Ovisno o carinskom opterećenju po proizvodu napravit ćemo rošadu proizvodnje iz Hrvatske u BiH i obrnuto kako bismo izbjegli namete tamo gdje bi se oni mogli pojaviti. To je samo razmještaj proizvodnje, ne znači njezino smanjivanje. Operativni koraci su veće aktivnosti u izvozu i ono što nam je svima u ovoj industriji bitno – povećanje efikasnosti svih poslovnih procesa.
Znate li u kojoj je fazi lobiranje Vlade da Europska komisija krene u izmjene Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju sa zemljama Cefte kako bi se nakon našeg ulaska u Uniju ukinule carine?
Europska komisija je ušla u te pregovore. Prema informacijama iz Vlade, oni su još u tijeku. No mi ne možemo biti sto posto sigurni da će taj problem biti riješen. Znamo da su poduzeti svi mogući koraci.
Jedno vas je vrijeme opterećivala cijena kakaovca. Posljednjih su godinu dana pak glavni problem cijene brašna i šećera…
Velika ovogodišnja suša znatno će i dalje utjecati na cijene tih sirovina, ali to je nešto na što smo navikli. Sve su naše sirovine burzovni artikli pa kako utječu na nas, tako i na našu konkurenciju.
Nepunih godinu dana ste na čelu Kraša, ali ste zapravo dijete kompanije, tu ste još od fakulteta. Jeste li zadovoljni?
Jako sam zadovoljan. Ne želim sad zvučati patetično pa reći kako je to bio moj san. Izazovi su veliki, ali Kraš kao kompanija s više od sto godina postojanja ima uhodane korporativne procese. Zahvaljujući svojim suradnicima sam tu, a meni je to čast i zadovoljstvo.
Pivac samo dioničar
Mesna industrija Pivac dosta intenzivno kupuje dionice Kraša, njihov je udio sada veći od sedam posto. Šuška se kako to čine uz blagoslov vodećih ljudi Kraša za moguće kasnije strateško partnerstvo. Je li to točno?
Apsolutno netočno. Pivac je dioničar Kraša, što ne čudi jer je Kraševa dionica vrlo likvidna i mi redovito isplaćujemo dividendu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.vaša komunikacija ili bolje rečeno razarnje komunikacije je problem, vi izgleda mislite da omalovažavanje i vrijeđanje sugovornika može biti nadomjestak za argumentaciju.
nekoliko puta sam vam ukazao na činjenice koje svatko može provjeriti a vi to i dalje pokušavate izvrnuti.
benchmarking je najelementarniji korak u procjenjivanju samog sebe, i drugih. kakve veze s diskusijom ima je li milka lider ili je to netko drugi? benchmarkingom se naprosto dođe bar do elementarnih pokazatelja kako rade oni koji uspijevaju na tržištu, i ako ste s tim u suprotnosti, onda jednostavno trebate biti svjesni da nešto ne štima.
evo, otišao sam na krašov site, i vidio skoro sve proizvode iste kakve su bili prije jedno 30 godina, i uz istu grafičku opremu.
istina je da postoji segment tržišta koji će radije kupovati tradicionalne proizvode, ali je elementarni postulat marketinga da se i takvi proizvodi trebaju svakih par godina lagano osvježavati i treba im se širiti paleta. pa i ta milka je stari brand ali se stalno modernizira i širi u portfelju.
toliko znam o marketingu iako nisam marketingaš, i ako u nekoj oblasti koju tek ovlaš poznajem mogu naći “rupe”, onda su te rupe u pravilu mnogo dublje i šire.
marketing je za prehrambenu industriju ključan, kao što je istraživanje ključno za farmaciju, a kad je čović protjerivao vrsne znanstvenike samo zato što nisu bili ponizni prema njemu, i kad sam govorio da će to uništiti plivu, isto su me napadali da ne znam što govorim, da je čović bogomdan genij itd.
osobno ne mislim da dioničari moraju ostati kratkih rukava. ako neki kraft foods baci oko na njih – na vrijeme – to ne mora biti nužno zlo. ako ih kupe na vrijeme, vjerojatno će zadržati većinu kadra jer je stručan i sposoban, i samo će se riješiti “top menadžera” i “samo” kraš više neće biti samostalna hrvatska tvrtka.
i da, u pravu ste, u tom segmentu jesam frustriran, zato što samostalna država uskoro jedva da će imati samostalnih tvrtki ozbiljne velčine, a sve zbog konformističkih provincijalnih menadžera i inertno-ziheraških dioničara. državne intervencije tu ništa neće pomoći, mogu samo još više odmoći.
evo, provjerom boniteta kraša našao sam veliki broj pokazatelja o financijskom poslovanju. inače nisam investitor pa zbog posla provjeravam manji tih pokazatelja. jeste li vi dioničar kraša? zanima me zato što tražite transparentne financijske izvještaje. koje to pokazatelje sad ne možete dobiti?
vaš način komunikacije nije normalan. komunicirate frustriranim navijačkim jezikom ulice koja glasno galami i odmah sudi bez činjenica. sve na temelju NAGAĐANJA. rofl
i kaj je najbolje od svega, a zbog toga svaki dan umirem od smijeha, vi ste uvjereni da mislite svojom glavom. eto to vam je dragi moj IDEJA s kojom vi živite. čisto onako iz znatiželje, jel radite u privatnom ili javnom sektoru?
hehe inače ”elementarnim benchmarkingom” lol svatko može zaključiti da je milka globalni lider. jel to znači da je kvalitetnija? e, to vam je dragi moj opet stvar uvjerenja odnosno vašega mentalnoga sklopa i ideja u koje vjerujete.
mogu vam reći da je milka puno lošije kvalitete i od kraša i od zvečeva. to je zaključak stručnjaka koji su radili analizu sastojaka u tim čokoladama.
u kontekstu pakiranja koje spominjete da je na razini rusa iz 50-ih godina prošloga stoljeća – to mi je posebno smiješno … a mislim što reći. ne znam otkud ste izvukli takvu usporedbu. vi se možda sjećate pakiranja ruskih čokolada. možda ste ih imali priliku usporediti s američkima i europskima iz toga vremena. lol
osobno sam kao dijete jeo isključivo čokolade proizvedene u zapadnoj europi jer sam bio uvjeren da je naša industrija čolokade bila lošija i po izboru proizvoda i posebno po pakiranju. 80-ih su čokolade kod nas imale presmiješna socrealistička pakiranja. danas su ona naprednija ali sigurno je da nisu kao milkina. međutim nisu ničija. milka je po tome poznata da su u marketingu prvaci, a u kvaliteti proizvoda pri dnu.
marketinška strategija kraša mi nije poznata jer nisam nikada ni radio ni surađivao sa njima. no, možda su istraživanje i analizom doznali da je to ono što VEĆINA tržišta preferira. većina tržišta hrvatske i bivše jugoslavije odrasla je u socijalizmu. možda bi oni jednostavno prebjegli milki da su kraš i zvečevo jednostavno počeli kopirati njihova pakiranja. možda to sami kupci ne žele. možda to kraš tako želi.
no vaše pozivanje na transparentnost nema smisla jer radi se o trgovačkom društvu privatnoga kapitala. miješate kruške i jabuke.
i onda da vas pitam: što bismo sad trebali napraviti? jel bi dioničari trebali prodati kraš kraftu ili kome već?
zapitajte se kako možete tako tvrdoglavo, a bez istinitih argumenata tvrditi da kraš nije izbacio nove kvalitetne proizvode? jeste bili na njihovim stranicama? evo, otiđite sada pa pogledajte. povećali su i proširili paletu proizvoda.
još samo nešto… te floskule ”konkurentni svijet” itd. su malo umišljene.
te fraze koje vi koristite odaju osobu s indoktrinirajućim stavovima i zbog toga mislim da niste pozvani da namećete mišljenja koja su važna kao i berlinski zid danas.
upravu kraša ne želim komentirati jer je to bespredmetno. ne znam ništa o vidoševiću, ali znam da ga sud nije osudio. ne znam ni ovoga novog. naklapanja ulice me ne zanimaju. moguće je da su nesposobni i da su ozbiljni foliranti s viškom ega. no, zašto su ih dioničari izabrali?
Kada sam bio mali bajadere su bile mrak.
Sada te bajadere meni ništa ne vrede.
Što se je desilo s tim odličnim okusom moje mladosti.
Zašto to više nije to, i tko je za to odgovoran?
Molim odgovor.
lol, o kakvoj “ideologiji” vi pričate?
ideologija u raspravi o poslovnoj politici jedne tvrtke??! meni uopće nije jasno u kakvom svijetu vi živite i imate li ikakve veze s realnim životom. dajte nađite jednu riječ u mojim postovima o krašu koja ima veze s ideologijom (kakvom ideologijom?), inače ću pomisliti da pišete besmislice.
za vas je valjda “trovanje atmosfere” ako netko misli svojom glavom, a ne prihvaća fraziranja dekadetnih tipova poput vidoševića i njegovih dvorskih malih.
ma koliko vi to pokušavali izvrtati, odlazak i pogled na policu kraša je činjenica. jednostavna i lako provjerljiva činjenica. argument koji se može vidjeti, opipati, pa i pomirisati. postoje li bolji argumenti na ovom svijetu od opipljivih, fizičkih dokaza?
mislim da ne. one krašove dorine su i po izgledu i po okusu su u rangu ruskih pedesetih, a tu i tamo se pojavi nova iz palete, obično bijedna kopija onog što ponudi milka na našim policama, i to s jedno pola godine-godinu zakašnjenja. ni traga jednom jedinom proizvodu koji bi bio mrvicu drukčiji od konkurencije. truda nema niti na onoj najelementarnijoj razini, moderniziranju grafike i ambalaže.
ponavljam, u konkurentnom svijetu i s ovom razinom dostupnosti informacija koju sada imamo, vrlo je lako napraviti usporedbe, i ako već elementarni benchmarking pokazuje da neka tvrtka krajnje odudara od pokazatelja, onda se zna da su stvari otišle krajnje lošim putem.
kako je sandi spomenuo, tako bih i ja jako volio vidjeti ozbiljne, transparentne podatke o njihovom poslovanju, a najzanimljiviji dio bi mi bio razina budžeta za razvoj i tehnološko unaprjeđenje. i onda opet ide benchmarking sa tvrtkama iz branše u eu, onima koju su stabilne i uspješne.
koliko god naše tvrtke skrivale poslovanje pod tepih, loša strategija im viri kao grba ispod tog istog tepiha, i obično što se više skrivaju to su u većim strateškim problemima.
“truju atmosferu” oni koji izbjegavaju transparentne financijske izvještaje. nažalost, obično nesposobni menadžeri imaju dobar razlog da skrivaju nesposobnost koje su sami najsvjesniji.
Uključite se u raspravu