Obnovljivi izvori energije, ušteda energije i vode, zelena nabava, lokalna hrana, smanjivanje otpada iz hrane, razvrstavanje i recikliranje, poslovanje bez opasnih kemikalija…mnogo je kriterija koji ulaze u brzorastući trend održivog turizma, a u manjem ili većem opsegu ih primijenjuje sve više objekata širom svijeta.
Uz nacionalne vlade i javne institucije održivost je postala cilj svake ozbiljne kompanije koja na tome planira povećati konkurentnost u narednom razdoblju. Paralelno s uvođenjem održivih rješenja pak, sve se više obraća pažnja na brendiranje održivih proizvoda i usluga, što će im donijeti bolju prepoznatljiost i pozicioniranje na tržištu, a u tu se utrku uz globalne uključuju i mnogi domaći igrači.
Cjelogodišnji rad
Eco zeleni hoteli naziv je novog brenda koji je u studenom pokrenula Nacionalna udruga obiteljskih malih hotela, s ciljem da odgovore na sve veće potrebe suvremenih putnika o ekološki prihvatljivom smještaju. Radi se o hotelskom segmentu koji već udovoljava održivosti djelomično i stoga što se većina objekata odlučuje na cjelogodišnji rad.
Ovisno o razini implementacije zelenih i održivih rješenja, hoteli će dobivati srebrnu, zlatnu ili platinastu oznaku, a prvi korak u ovom ambicioznom zadatku je edukacija više od 200 članica udruge koja je već krenula. “Nakon edukacije, slijedi ciklus investicija koji će trajati najmanje dvije godine, pa bismo prve eko zelene obiteljske i male hotele mogli imati već početkom 2023. Zeleno poslovanje postalo je nužnost ne samo zbog zahtjeva naših osviještenih gostiju za ekološki prihvatljivim smještajem, nego i zbog velikih ušteda za hotelijere. A što je iznimno važno, na ovaj način dajemo svoj doprinos dekarbonizaciji planete“, ističe Šime Klarić, predsjednik Nacionalne udruge obiteljskih i malih hotela.
Među velikim kompanijama, Valamar Riviera prva je krenula u ozbijnije ulaganje u svoj prvi eko resort u Starom Gradu na otoku Hvaru, uz stvaranje novog brenda. Nature resort novi je Valamar koncept potpuno održivog eko ljetovališta pozicioniranog za odmor obitelji. Izgradnja ljetovališta ostvarit će se poštujući najviše standarde zelene gradnje što uključuje ekološki prihvatljive materijale s minimalnim utjecajem na okoliš, korištenje obnovljivih izvora energije i visoku razinu energetske učinkovitosti.
Valamar nature resort na otoku Hvaru prvi je turistički projekt koji će koristiti prefabricirane objekte i modularnu gradnju projektiranu prema Valamar standardima kvalitete smještaja. Koncept je inspiriran prirodom i održivim dizajnom, pa se tako arhitektura ljetovališta uklapa u prirodni okoliš otoka u oblikovanju zgrada dok unutarnje uređenje potpisuju domaći dizajneri i umjetnici koristeći lokalnu tradiciju i materijale.
Izgradnja u dvije faze
Oborena stabla koristit će se u uređenju prostora, a svako posječeno stablo bit će nadomješteno novo posađenim. Veliki će naglasak biti i na ponudi lokalne hrane i namirnica proizvedenih na otoku, dok će se digitalizacijom ukinuti korištenje papira u čitavom hotelu. Projekt se planira izgraditi u dvije faze tijekom 2022. i 2023. godine, a kako bi se sve zelene inicijative ostvarile u punom potencijalu te realizirali svi aspekti održivog razvoja ljetovališta, projekt se planira prijaviti na zelene EU fondove.
Poslovni plan razvoja Helios Farosa pretpostavlja ulaganja u ukupnom iznosu od oko 800 milijuna kuna u održivi turizam visoke dodane vrijednosti koji će pozitivno utjecati na gospodarski rast otoka. Do 2025. godine planira se rekonstrukcija i izgradnja tri hotela i ljetovališta kategorije 4* i 5* s ukupnim kapacitetom od 700 smještajnih jedinica.
Na hrvatske objekte u svom budućem portelju ozbiljno računa i lanac Quartz Inn Hotels, novi europski hotelski brend za neovisne održive hotele koji se nedavno predstavio na londonskom sajmu WTM, a plan im je širenju na bar 100 hotela diljem Europe. Quartz Inn Hotels Ltd. osnovali su Španjolac Ignacio Merino i Nizozemac Alexander Zawadzki, obojica s bogatim iskustvom u hotelskoj industriji, kao i u online putničkim agencijama i startupovima za putovanja.
“Mi smo prvi održivi hotelski brend za samostalne hotele u Europi, a cilj nam je povezati održivi smještaj iz svih europskih zemalja, uz očuvanje autentičnost svakog objekta. Fokusiramo se na održivost, pomažemo hotelima da postanu ‘zeleni’ i stvaramo održiviju turističku industriju.
Pridruživanjem našem brendu hoteli dobivaju veću vidljivost na međunarodnoj razini, što dovodi do većeg prihoda i više izravnih rezervacija”, pojašnjava nam Ignacio Merino osnovne postavke poslovne ideje nastale usred pandemije, dijelom i kao rezultat krize koju je izazvala.
“Neovisni hoteli su najteže pogođeni i nemaju ista sredstva kao veći lanci da prebrode situaciju. Popričali smo s mnogima od njih i odlučili osnovati zajednicu koja će ih podržati. Preko naših partnera pružamo im najnoviju tehnologiju kojom ćemo upravljati za njih, pokrivajući sva komercijalna područja, kao što su distribucija OTA-ima, povezanost, marketing, online reputacija, online prijava, dodatna prodaja, rezervacije i upravljanje prihodima, kako bismo optimizirali cijene hotela i maksimizirati pogodnosti”, pojašnjava. Usto, svojim članovima nude besplatnu hotelsku akademiju za hotelijere i osoblje. Uz hotele, dobro došli su i pansioni i vile za odmor.
Trenutno imaju na desetke sklopljenih ugovora diljem Europe, a sljedeću godinu planiraju zaključiti s bar 100 objekata u lancu. Glavni ciljevi su im smanjiti potrošnju energije i vode i eliminirati jednokratnu plastiku u sobama, uz poticanje održivih prehrambenih navika i doprinos očuvanju lokalne kulture i gospodarstva.
Tko ispuni njihove uvjete, ući će u lanac, ostali mogu koristiti eke usluge dok traje proces prilagodbe. Quartz Inn hoteli potpuno su fokusirani na europske zemlje, a Hrvatska im je jedno od glavnih ciljanih tržišta, kojeg drže jednim od najatraktivnijih obalnih odredišta Europe, te rajem za ljubitelje prirode. Također ove jeseni na uvođenje certifikata Održivi objekt odlučila se i vodeća globalna platforma za rezervacije Booking.com, tako da brendiranje održivosti ozbiljno kreće i prema privatnom smještaju diljem svijeta.
Oznaka ‘Održivi objekt’ bit će provjereni i globalno relevantan pokazatelj održivosti, koji će putnicima diljem svijeta pružiti vrijedne informacije u potrazi za održivijim opcijama za putovanje. Ova oznaka dostupna je svim objektima koji su implementirali neke prakse održivosti kako bi prešli prag postavljen za njihovo odredište.
“Ova jedinstvena inicijativa u branši osmišljena je s namjerom da se može primijeniti za raznolike objekte, od apartmana, smještaja s doručkom i vikendica, do hotela, resorta te čak i kućica na drvetu, a moguće ju je prilagoditi stanju na lokalnom tržištu.
Cilj je ove oznake pružiti većem broju objekata diljem svijeta mogućnost da prime vjerodostojno priznanje za sve što rade s ciljem održivosti te omogućiti putnicima transparentan, konzistentan i jednostavan način da prepoznaju širi raspon održivih smještaja, bez obzira na to kamo žele putovati, pojasnili su u Bookingu prilikom predstavljanja.
Uvođenje nove oznake
Booking.com kao temelj je upotrijebio već provjerene standarde za održive smještajne objekte u pet ključnih područja: otpad, energija i staklenički plinovi, voda, podrška lokalnoj zajednici i zaštita prirode. Ovaj osnovni okvir trenutačno je podijeljen na 32 specifične mjere ili prakse održivosti koje objekti mogu implementirati, a one obuhvaćaju sve od izbacivanja jednokratnog plastičnog kozmetičkog pribora do prijelaza na LED žarulje i korištenja 100 posto obnovljivih izvora energije ili ulaganja određenog dijela profita u lokalnu zajednicu.
Prilikom uvođenja oznake Booking.com je surađivao s konzultantskom kućom Sustainalize, kako bi razvio snažnu metodologiju procjene. Nakon što se svaka praksa posebno procijeni te se u obzir uzmu lokalni faktori, sve se to zbraja kako bi se dobila ukupna ocjena za prakse održivosti određenog smještajnog objekta.
“Iako je cilj bio kreirati jedinstven model, održivo poslovanje na različitim tržištima ima različito značenje. Recimo, smanjenje potrošnje vode na području podložnom sušama ili korištenje obnovljivih izvora energije u zemlji u kojoj oni nisu toliko zastupljeni smatraju se praksama s većim utjecajem”, pojašnjavaju u Bookingu.
Objekti koji prelaze određeni prag za ostvareni utjecaj primit će prvu verziju oznake ‘Održivi objekt’, uključujući one sa širokim rasponom postojećih certifikata i oznaka, recimo objekte sa službenom potvrdom Globalnog vijeća za održivi turizam (GSTC), udruge Green Tourism te one s oznakom EU Ecolabel. Tijekom prve faze lansiranja, putnici će na stranicama objekta moći vidjeti oznaku ‘Održivi objekt’, kao i pregled praksi održivosti tog objekta.
Potom će se oznaka ‘Održivi objekt’ početi prikazivati uz objekt u rezultatima pretraživanja, a uvest će se i filter za održive objekte, za lakše pretraživanje. “Za izgradnju uistinu održive branše putovanja potrebni su vrijeme, koordinacija i suradnja, no napredak je moguć kroz neprestane inovacije, podršku partnera te suradnju unutar
branše. Oznakom ‘Održivi objekt’ te Programom održivih putovanja prepoznajemo trud raznolikih objekata diljem svijeta kad je riječ o održivosti, a to činimo na vjerodostojan i transparentan način za naše korisnike. Uz to što potičemo objekte da pokušaju primiti oznaku ‘Održivi objekt’, smatramo da je važno pokazati da postoji spektar održivosti, te da se isplati isticati sve veći broj objekata koji su ostvarili određen pomak na svom vlastitom putu uvođenja održivosti.
Prikazivanje praksi koje su objekti implementirali svima olakšava donošenje provjerenih te, nadamo se, održivih odluka za svoje sljedeće putovanje, bez obzira na to kamo odluče putovati. Tako također potičemo više naših partnera da poduzmu sljedeći korak i počnu poslovati održivije“, izjavila je Marianne Gybels, voditeljica Odjela za održivost tvrtke Booking.com.
Smanjenje emisija ugljikova dioksida
Prema novom istraživanju koje su objavili EY Parthenon i Booking.com, sektor smještaja ima priliku predvoditi put ka postizanju održivih putovanja i održivog turizma, bez obzira na to što je godišnje odgovoran za emisiju od 264 milijuna metričkih tona ugljikova dioksida, što je 10 posto ukupne godišnje emisije unutar turističkog sektora. Iako su potrebna značajna ulaganja kako bi se do 2050. postigla nulta stopa emisije (768 milijardi eura), istraživanje ističe da su brojni smještajni objekti već implementirali raznolike mjere kad je riječ o ugljičnim emisijama. S obzirom na to da postotak uvođenja najučinkovitijih tehnologija i praksi varira između 30i 70 posto, i dalje postoji puno prostora za poboljšanje.