Turistički sektor pomno se prati iz godine u godinu zbog važnosti za cjelokupno hrvatsko gospodarstvo, a i u 2023. brojne turističke kompanije uspjele su zauzeti svoje mjesto na ljestvici 505 najuspješnijih. Cjelokupni domaći turistički sektor lani je zabilježio odlične rezultate, nadmašivši prethodnu godinu po broju dolazaka i noćenja.
Ostvareno je 9,7 posto više dolazaka i 2,6 posto više noćenja u odnosu na 2022. Iz Hrvatske narodne banke istaknuli su da je u cijeloj 2023. ostvaren značajan rast turističkih prihoda, s 13,1 milijardi eura u 2022. na 14,6 milijardi eura u 2023. godini, što čini porast od 1,49 milijardi eura ili 11,4 posto. Strani gosti imali su 10 posto više dolazaka, a bilo je i više domaćih turista.
Najbrojniji posjetitelji bili su iz Njemačke, a popularnost Hrvatske povećala se i u Aziji, pa su tako daleke zemlje poput Kine i Južne Koreje ostvarile 80-postotni rast noćenja. Prošla godina za Hrvatsku je uvelike bila obilježena uvođenjem eura kao službene valute i ulaskom u Schengenski prostor, što je pojednostavilo putovanje za europske turiste zbog uklanjanja graničnih kontrola i prestanka potrebe za mijenjanjem valuta.
“Najznačajniji utjecaj u 2023. godini na turizam bio je oporavak tržišta od pandemije. Rat u Ukrajini i ostale geopolitičke tenzije nisu imale izražen utjecaj na turistička kretanja kod nas”, komentirala je Natali Komen Bujas, direktorica HUP Udruge ugostiteljstva i turizma. Komen Bujas ocjenjuje da je 2023. godine Hrvatska ostvarila jako dobar turistički rezultat, značajnim dijelom još na valu oporavka od pandemije kada su bliže destinacije poput Hrvatske bile tražene više u odnosu na ‘normalne’ godine.
Godina iza nas donijela je i nekoliko izazova s kojima se suočio čitav turistički sektor. Inflacija je bila značajan izazov za cijeli sektor jer su povećane cijene svakako utjecale na odluku dijela turista prilikom odabira destinacije.
Promjene u potražnji
U turizmu se već godinama vuče problem nedostataka kvalificirane radne snage. Pronaći sezonske radnike u ugostiteljstvu i hotelijerstvu čini se sve teže svake godine i dok se dio problema ‘zakrpava’ stranim radnicima, oni ipak nisu dostojna zamjena kvalitetnom domaćem radniku. Velike turističke kompanije su već naučile da je ključno u potragu za zaposlenicima krenuti na vrijeme i uz značajne napore svake godine može se reći da uspijevaju popuniti svoje potrebe.
“To naravno postaje sve izazovnije, posebno srednjim i manjim subjektima. Javni sektor je odradio veliki posao, prije svega na području izdavanja radnih dozvola i viza, na čemu im svi u sektoru zahvaljujemo, no uvijek postoji prostor za poboljšanja. U HUP-u inzistiramo na tome da domaća radna snaga ostane nositelj turističke usluge, jer se turizam ne može temeljiti na strancima”, poručuje Komen Bujas.
A osim radne snage, za Hrvatsku je bitno da se i na drugim aspektima potpuno prilagodi interesu gostiju. Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice, ističe: “Mijenjaju se sami interesi ljubitelja putovanja koji sve više traže autentična iskustva. Odnosno, žele što više i bolje upoznati kulturu destinacije u kojoj borave, a nikako ne smijemo pritom zanemariti i njihovu želju za održivim putovanjima. Turisti danas traže autentični doživljaj, a Hrvatska s obzirom na svoje resurse, ima priliku i mogućnost odgovoriti na sve zahtjeve koje suvremeni turisti traže. To smo dokazali i lani, kada je hrvatski turizam unatoč svim izazovima ostvario odlične fizičke i financijske rezultate, a još snažnija postignuća očekujemo do kraja ove turističke godine”.
Upitani s kakvim izazovima su se suočili u godini iza nas, iz Aminessa su nam kazali da su najveći bili povezani s promjenama u potražnji na turističkom tržištu i osiguravanjem dovoljno kvalificirane radne snage, kao i zadržavanje kvalitete na različitim jadranskim destinacijama.
“Kada govorimo o nedostatku radne snage, raduje nas što smo unatoč početnim izazovima do početka glavne sezone prošle, pa tako i ove godine, uspješno popunili kapacitete i dočekali otvorenje hotela i kampova s potrebnim stručnim kadrovima. Pojedine radne pozicije se teže popunjavaju, ali ciljanim marketinškim kampanjama i naglaskom na naše benefite smo i taj manjak popunili na vrijeme, što nam daje vjetar u leđa za nadolazeću kampanju zapošljavanja”, svjedoče iz Aminessa.
Najbolji poslodavac
Inflatorni pritisci, prvenstveno povećanje troškova energenata, prehrambenih sirovina te globalni sukobi odrazili su se na rast cijena usluga u Aminess objektima. Prilagodba cijena i optimizacija poslovnih procesa bili su neizbježni kako bismo zadržali profitabilnost bez ugrožavanja kvalitete usluga, naglašavaju iz Aminessa.
“Geopolitička nestabilnost utjecala je na ponašanje naših gostiju i općenito na turističku potražnju. Ipak, zahvaljujući našoj fleksibilnoj strategiji upravljanja, diversifikaciji tržišta, te prilagođavanju ponude različitim ciljnim skupinama, uspjeli smo minimalizirati negativne učinke ovih vanjskih faktora na naše poslovanje”, rekli su iz Aminessa.
Najviše plasirana kompanija iz sektora turizma lani je bila Valamar Riviera s ostvarenih 299.488.408 eura prihoda, prema podacima analitičke tvrtke Dun&Bradstreet. Imali su negativni trend od 10 posto pada u odnosu na godinu ranije, no u Valamaru su zadovoljni.
“Premium hoteli te kamping segment zabilježili su odlične rezultate, posebno u sjevernim destinacijama. Ostvarena operativna dobit iznosila je 109 milijuna eura. U 2023. godini realizirane su investicije u ukupnom iznosu od 58 milijuna eura, a najveće ulaganje od 32 milijuna eura realizirano je u destinaciji Dubrovnik. U prosincu 2023. godine otvoren je treći hotel u Austriji. Valamar je 2023. uložio oko 13 milijuna eura u održivi turizam te dodatnih 25 milijuna eura u povećanje plaća radnika i programe nagrađivanja, što je Valamaru donijelo titulu najboljeg poslodavca u turizmu i ugostiteljstvu u Hrvatskoj”’, kazala nam je članica Uprave Valamara Ivana Budin Arhanić.
Valamar je u 2023. ostvario 6,5 milijuna noćenja, što je porast od dva posto u odnosu na godinu ranije. Prosječna cijena noćenja bila je viša za 13,5 i iznosila je 119 eura, stoji u godišnjem izvješću kompanije. Direktna prodaja povećala se na 188,6 milijuna eura i ostvarila ukupno 63 posto prihoda pansiona u usporedbi sa 62 posto u 2022. godini. Operativna dobit (prilagođena EBITDA) dosegla je 109,4 milijuna eura, što je 6,2 posto više nego u 2022. godini.
S većim iznosima i dividendnim prinosom nego u 2022. mogli su računati i dioničari Valamara. Porečka turistička kompanija u veljači je obznanila i prijedlog 10 posto veće dividende za koje će društvo izdvojiti 27,7 milijuna eura. Prema riječima Budin Arhanić, Valamar je uspješno otvorio i sezonu u 2024. godini. Rast poslovanja rezultat je značajnih ulaganja Valamara u poboljšanje usluge i repozicioniranja portfelja u zadnjih deset godina, vjeruje Budin Arhanić.
“Najbolje rezultate bilježe upravo hoteli i kamping ljetovališta premium segmenta. Poslovanje u svim destinacijama postiže vrlo dobre rezultate, što se posebno odnosi na destinaciju Dubrovnik koja je ostvarila najveći rast. Ulaganja u portfelj Valamara u iznosu od 83 milijuna eura za ovu sezonu uspješno su realizirana. Popunjena su sva radna mjesta te ove sezone u Valamarovim hotelima, ljetovalištima i kampovima radi oko 8200 zaposlenika. Valamar je i ove godine nastavio sa značajnim ulaganjima u primanja i nagrađivanje djelatnika koja su u odnosu na prošlu godinu veća za gotovo 20 posto”, izjavila je Budin Arhanić. U 2024. godini Valamar nastavlja snažno ulagati u strateške projekte i inicijative održivog poslovanja.
Lagunin novi brend
Prema izvješću Dun&Bradstreet, ukupni prihodi Maistre u 2023. bili su 230.181.345 eura, a kompanija je u istom razdoblju ostvarila pozitivan trend prihoda od 15 posto. Broj zaposlenih prema satima rada u 2023. godini je 2400, što je povećanje od 8,55 posto u odnosu na prethodnu godinu. Ukupni prihodi Maistre lani iznosili su 230,18 milijuna eura. Riječ je o povećanju od 14,95 posto u odnosu na godinu ranije.
Plava Laguna, čije je sjedište u Poreču, iza sebe ima više od 65 godina rada. U destinacijama u kojima je tijekom 2023. godina poslovala – Poreč, Umag, Rijeka i dubrovačko područje, Plava Laguna u svom godišnjem izvješću navodi kako je u svojim hotelima, resortima i kampovima mogla dnevno ugostiti više od 44 tisuće gostiju u približno 17 tisuća smještajnih jedinica i smještajnom strukturom od 21 hotela, 10 apartmanskih naselja i devet kampova. Povrh toga, Plava Laguna upravlja s dvije marine u kojima raspolaže s 360 vezova, te nizom ugostiteljskih, sportskih i ostalih sadržaja koji upotpunjuju smještajnu ponudu. U 2023. ukupni prihodi Plave Lagune prema Dun&Bradstreetu bili su 214.781.268 eura, što je pad od tri posto u odnosu na 2022. godinu.
Plava Laguna dodala je pod svoje okrilje novi brend – Plava Laguna Sport. Brend je predstavljen u listopadu 2023. i posvećen je sportskoj infrastrukturi i ponudi. Plava Laguna u 2023. na razini društva ostvarila je rekordnih 5,3 milijuna noćenja. Arena Hospitality Group međunarodna je hotelska grupa koja razvija i upravlja hotelima, turističkim naseljima i kampovima u Hrvatskoj, Njemačkoj, Mađarskoj, Srbiji i Austriji. Od 2016. godina grupacija se transformirala iz domaće i lokalno fokusirane tvrtke u međunarodnu hotelsku grupaciju.
Prema podacima analitičke tvrtke Dun&Bradstreet, Arena Hospitality Group lani je imala trend prihoda od 12 posto rasta u odnosu na 2022. godinu, a ukupni prihodi su joj iznosili 93.578.402 eura. Kako stoji u njihovom godišnjem izvješću, popunjenost im je bila na 46,2 posto, a EBITDA iznosila 28 milijuna eura.
U 2023. godini Imperial Riviera ostvarila je konsolidirane prihode u visini od 94,5 milijuna eura, zabilježivši rast od 17,6 posto u odnosu na prošlogodišnje, što je 14,1 milijuna eura više, stoji u godišnjem izvješću kompanije. Prihodi od prodaje ostvareni su u iznosu od 91,4 milijuna eura, veći su za 13,9 milijuna eura (+17,9 posto). Rast prihoda od prodaje generiran je s jedne strane rastom broja ostvarenih noćenja za 1,8 posto, značajnim rastom prosječne prodajne cijene smještajne jedinice od 17,8 posto, te značajnim rastom prihoda od dodatnih usluga hrane i pića od 16,8 posto. Takav rast prosječne prodajne cijene, rezultat je rasta potražnje za premium objektima, novih ulaganja i rasta direktnih kanala prodaje, zaključuju iz Imperial Riviere u svom godišnjem izvješću.
Sve četiri njihove destinacije nadmašile su po prihodima i operativnoj dobiti rezultate iz 2022. godine, a u odnosu na postavljene planove za 2023. godinu, samo je jedna destinacija, ona u Dubrovniku, unatoč značajnom rastu broja ostvarenih noćenja od 20,7 posto, ostala neznatno ispod plana (-4% niži ukupan operativni prihod) zbog niže ostvarene prosječne cijene po prodanoj smještajnoj jedinici (-17,7 posto, ali +21,8 posto u odnosu na 2022. godinu).
Tijekom 2023. godine društvo Liburnia Riviera Hoteli ostvarilo je dvoznamenkasti rast prihoda, te je riječ o trendu rasta od 16 posto. Rekordni prihodi dosegli su iznos od 58,9 milijuna eura, a godinu prije iznosili su 51 milijun eura. Unatoč makroekonomskim neizvjesnostima i visokim razinama inflacije, nastavljen je trend dobrih operativnih i financijskih pokazatelja, te je Liburnia Riviera tijekom 2023. godine postigla 0,6 milijuna eura bolji prilagođeni operativni rezultat (prilagođena EBITDA) u iznosu od 13,4 milijuna eura, stoji u njihovom godišnjem izvješću.
Povrh optimizacije troškovne strukture u cilju smanjenja inflatornih pritisaka, kao i utjecaja rasta troškova plaća i ostalih materijalnih prava zaposlenika u cilju osiguravanja dostatne i kvalitetne radne snage za tekuću i naredne sezone poslovanja, ključnu ulogu u ostvarivanju poboljšanog operativnog rezultata ima 17-postotni rast prihoda od prodaje na razinu od 55,9 milijuna eura.
Aminess, koji djeluje još od 1970. godine, također se našao na listi najuspješniji. Riječ je o turističkom poduzeću koje pod svojim brendom Aminess Hotels&Resorts danas broji ukupno 16 hotela, pet kampova i tri resorta s vilama i apartmanima na najatraktivnijim destinacijama diljem Jadrana. Za ovu tvrtku, 2023. bila je rekordna s 1,7 milijuna noćenja i porastom prihoda grupe od 25 posto. Iz Aminessa su nam kazali da ih je to pozitivno iznenadilo i dodatno motiviralo da nastave s daljnjim investicijama i strateškim planiranjem.
“Tržište se nakon Covid pandemije stabiliziralo, a naše su poslovne ideje i aktivnosti urodile plodom jer iz godine u godinu bilježimo pozitivan rast u svim destinacijama, a posebno nas veseli što je regija jug pokazala zavidne rezultate. Poglavito iz razloga što se tijekom pandemije susrela s brojnim izazovima, što se ponajviše vidjelo u slabijim rezultatima. Možemo potvrditi da će Aminess, kao jedna od najbrže rastućih turističkih kompanija u Hrvatskoj definitivno nastaviti u smjeru kontinuiranog ulaganja u kvalitetu svojih turističkih proizvoda, modernizaciju i unapređenje procesa, te pažljivim praćenjem tržišnih trendova i prilagođavanjem potrebama svojih gostiju jamčiti najbolju moguću uslugu u svih osam destinacija u kojima smo prisutni”, poručuju iz Aminessa.
Dobre prognoze za 2024.
Prošla godina za Aminess je ponajviše bila u znaku dobrih rezultata, a krajem godine dogodilo se preuzimanje operativnog poslovanja novog hotela na za njih novoj destinaciji čime su, kako kažu, postavili solidne temelje za novi smjer poslovanja – pokretanje menadžment kompanije Aminess Hospitality Group kojom su u 2024. godini dodatno proširili portfelj.
“Puno smo uložili u educiranje zaposlenika, koji su glavni nositelji našeg operativnog poslovanja na sad već osam različitih destinacija. Upravo je zapošljavanje kvalitetnih zaposlenika svake godine izazov, ali možemo zadovoljno reći da smo i prošle godine, kao i ove, na vrijeme angažirali zadovoljavajući broj zaposlenika s naglaskom na domicilno stanovništvo uzduž Jadrana”, naglašavaju iz Aminessa.
Sunčani Hvar je 2023. ostvario ukupni godišnji prihod u iznosu od 38.377.969 eura, što predstavlja promjenu ukupnih prihoda od 6.597.631 eura u odnosu na prethodno razdoblje kada je tvrtka ostvarila ukupne godišnje prihode u iznosu od 31.780.338 eura.
Prognoze za 2024. godinu su poprilično dobre, Staničić kaže da u kolovozu očekujemo milijunski broj gostiju na dnevnoj bazi, a onda slijedi posezona za koju su također najave vrlo dobre. I to je ono na čemu je trenutačno najveći fokus – rast turističkog prometa u pred i posezoni.
“Do kraja godine očekujemo rast turističkog prometa po stopi od dva do pet posto, a kada su u pitanju prihodi i po nešto većoj stopi”, rekao je Staničić.
Iz HUP-a komentiraju da je sada perspektiva značajno drugačija nego 2023. jer tržište više nije pod dojmom efekta pandemije. “Na scenu se vratila čitava mediteranska konkurencija i krenula je snažna borba za svakog gosta na svima ključnim emitivnim tržištima na kojima se svojom ponudom borimo i mi”, rekla je Komen Bujas.