Željko Baotić uspješan je poduzetnik u Hrvatskoj već više od četiri desetljeća. Njegovo se ime najviše veže uz njegov posao sa zastupništvima automobilima Renault, Volvo, Dacia i Nissan, no to je tek dio poslovnog carstva.
Ono obuhvaća i izgradnju, prodaju i iznajmljivanje nekretnina, ulaganje u obnovljive izvore energije, zastupništvo više brendova jahti i dvije marine. No, od brojnih su Baotićevih tvrtki svakako najpoznatije Autokuća Baotić i prekrasna Marina Baotić u Segetu Donjem u kojoj teku posljednje pripreme za drugo izdanje Dalmatia Boat Showa.
Rad, disciplina, ali i hedonizam
Taj međunarodni sajam nautike od 10. do 13. travnja privući će ljubitelje plovidbe, mora, luksuza i dobre zabave iz čitave Europe. To je bio i povod za razgovor s njegovim idejnim začetnikom koji je djetinjstvo proveo u Frankfurtu. U Njemačkoj je stekao disciplinu i posvećenost, a hrvatski korijeni zaslužni su za spontanost, neposrednost i ležernost.
Vrijeme s Baotićem brzo prolazi. S njim možete razgovarati doslovce o svemu – o biznisu, gastronomiji, moru, ali i – nogometu. I danas živi na relaciji Njemačka – Hrvatska i posluje u obje zemlje. Iako ga opisuju kao radoholičara, slobodne trenutke koristi za putovanja. Poznat je kao veliki gurman i ljubitelj vrhunskih vina, pa je i restoran Yacht Club u Marini Baotić prava hedonistička oaza.
Ovih se dana sve vrti oko Dalmatia Boat Showa čije je drugo izdanje na rasporedu između 10. i 13. travnja. Organizatori očekuju više od 10 tisuća posjetitelja.
“Ove godine imamo 150 izlagača, 200 plovila u moru i na kopnu, 72 brenda i 15 premijera. Izlagači nam dolaze iz Hrvatske, Austrije, Njemačke, Italije, Slovenije, Mađarske, Češke i Srbije. Od prošle godine narasli smo za 25 posto, što je sjajan rezultat u vrijeme kada drugi sajmovi padaju i kada nautička industrija stagnira. Nije lako u takvim okolnostima privući nove izlagače, no mi smo u tome uspjeli.
Moram istaknuti da sam iznimno ponosan na svoj tim i ovim putem želim im zahvaliti kao i izlagačima, Ministarstvu mora prometa i infrastrukture, Ministarstvu turizma i sporta, Splitsko-dalmatinskoj županiji, Segetu Donjem, Gradu Trogiru, Turističkoj zajednici Splitsko-dalmatinske županije i brojnim sponzorima koji su podržali drugo izdanje našeg sajma”, započinje Baotić.

Čak 15 svjetskih premijera
Baotić izdvaja i neke zanimljive novitete i svjetske premijere na Dalmatia Boat Showu. Ove godine u prvom su planu Talijani i Španjolci…
“Drago mi je što mogu najaviti dolazak talijanske tvrtke Pardo Yachts, a prvi puta u Segetu Donjem izlažu španjolski brend luksuznih brodova Astondoa i tvrtka Euromarine s brodovima Jeanneau. I ove godine dolaze nam Nautika centar Nava, Aventur, Master Yachting, MennYacht, Grand Yachting Croatia Yachting… Na sajmu nam je cilj ponuditi najbolja plovila na tržištu po najboljoj cijeni, a najprivlačniji mamac svakako su i svjetske premijere modela koji se na Dalmatia Boat Showu mogu vidjeti i isprobati. Među 15 premijera su 70-metarski električni katamaran DeAntonio E23, DeAntonio E29, Axopar 45 XC Cabin i Cross Top te prvi motorni katamaran proizveden u Hrvatskoj – Makai M37, kao i dobitnica nagrade Europska jedrilica godine Hanse 360.”, otkriva Baotić.
Već je prošle godine prvo izdanje međunarodnog sajma nautike standarde podiglo vrlo visoko. Baotić u razgovoru inzistira na tome da je u cijeloj priči najvažniji tim, no dodaje da je važan preduvjet uspjeha i logistička podrška izlagačima koju ima u Marini Baotić.
“Sa 140 tisuća četvornih metara Marina Baotić možda nije najveća, ali je jedna od najmodernijih marina, a trudim se da bude i najljepša. Tu imamo nešto što malo marina u Hrvatskoj ima, 40 tisuća četvornih metara suhog veza s odličnom infrastrukturom i parkingom udaljenim tek 50-100 metara od plovila. To je naša komparativna prednost u odnosu na ostale sajmove, posebno s pozicije izlagača.
Naši izlagači ne moraju tražiti parking, pa od parkinga prijevoz do sajma. Također, kako organiziramo Dalmatia Boat Show u našoj marini, ne ovisimo o vanjskim faktorima. Ne moramo tražiti razne dozvole i odobrenja i imamo vlastitu infrastrukturu. Baš smo zbog toga izlagačima mogli izaći ususret s nižim cijenama, što je u ovom trenutku iznimno važno. Osim toga, ako je potrebno, naši izlagači u Marinu Baotić brodove mogu dovesti i nešto ranije”, napominje Baotić.

Nautička budućnost svijetla
Ulazak u nautički biznis nije bio nimalo jednostavan. Objašnjava nam što mu je bilo najvažnije kad je prije dva desetljeća krenuo u projekt Marine Baotić koja danas broji 160 zaposlenika. Nije mu draga riječ “vizija”, već rado ističe – ljude.
“Kada krećete u projekt, viziju zaboravite. Okružite se ljudima koji su u pojedinim segmentima jači od vas. Ne možete sve sami i ne možete sve znati. Upravo sam to napravio, okupio odličan tim koji vodi računa, svatko u svom segmentu kako bi sve funkcioniralo kako treba. Ja sam samo dirigent koji vodi orkestar. To je ogroman projekt i ogromna investicija koja je rasla korak po korak. Zemlju u Segetu Donjem kupio sam 2003. godine, a tek 2011. dobio koncesiju. Na ovom mjestu bilo je smetlište, u tom trenutku nisam mogao ni sanjati dokle će me sve dovesti.
Danas kada vidite ovu marinu, to sam ja. Odabrao sam svaki detalj s ciljem da budemo prepoznatljivi i najljepši. Što god radim, nastojim dovesti na najvišu razinu. Danas marina broji 160 zaposlenika, a uz charter tvrtke više od 300, što je u petnaestak godina jako veliki uspjeh. Računajte da svaki brod u marini direktno ili indirektno donosi jedno radno mjesto, ponekad i dva. Uz Marinu Baotić, dio Grupe Baotić je Marina u Velom Ratu i servisno-prodajni ured u Biogradu pa smo se tako pozicionirala kao vodeća tvrtka u nautičkom sektoru”, otkriva Baotić.
Vrlo jednostavno odgovara na pitanje što za Marinu Baotić znači ovaj sajam. “Dalmatia Boat Show lijepa je referenca u poslovanju, ali i snažna promocija ne samo Marine Baotić, nego i Segeta Donjeg, Dalmacije i Hrvatske. Sajam je mjesto susreta i umrežavanja i iznimno je važan u poslovnom smislu za nautički i turistički sektor i poratnu industriju”, poručuje Baotić.
Kao iskusni poduzetnik u ovom sektoru, nije nimalo pesimističan kad razgovaramo o budućnosti nautičkog turizma u Hrvatskoj. Hrvatska nautička industrija ima duboke korijene i tradiciju, što, kako kaže, omogućuje kontinuirani rast iz godine u godinu.
“Ipak, tržište je trenutačno u fazi stagnacije, što je zapravo normalan ciklus. Nakon svakog rasta treba doći stagnacija, no dugoročno očekujem nastavak rasta s obzirom na to da imamo Bogom dano more i obalu, dugu tradiciju i iskustvo, a komparativne prednosti su nam kvalitetne marine”.
Kao iskusni nautički morski vuk, Baotić je svakako autoritet za procjenu trenutačne situacije na domaćem tržištu luksuznih jahti i plovila. Potražnja za luksuznim plovilima u Hrvatskoj je posljednjih godina doživjela snažan rast, no sada se suočava s određenim usporavanjem.
“Nakon izrazito uspješnog razdoblja potaknutog povećanom potražnjom tijekom i nakon pandemije, kupci su sada oprezniji, a ciklus kupovine postaje dulji. Unatoč tome, Hrvatska ostaje jedna od najatraktivnijih nautičkih destinacija u Europi, što osigurava kontinuiran interes za luksuzna plovila, posebno među charter klijentima i vlasnicima koji traže vrhunsku uslugu. Naša strategija prilagodbe ovim trendovima uključuje proširenje ponude brendova, fleksibilnije modele financiranja te razvoj dodatnih usluga za vlasnike i korisnike plovila.
Također, prepoznajemo rastući interes za održiva i ekološki prihvatljiva plovila. Sve više klijenata raspituje se za hibridni i električni pogon, pa ulažemo u ponudu brodova s manjim ekološkim otiskom. Iako postoji blago usporavanje kupovine novih plovila, luksuzna jahtaška industrija u Hrvatskoj i dalje ima stabilnu bazu uglavnom stranih kupaca i operatera koji prepoznaju vrijednost vrhunske usluge i kvalitete plovila”, jasan je Baotić.
Posebna pažnja posvećuje se smanjenju negativnog utjecaja na okoliš, a ovu poslovnu strategiju Baotić itekako promovira i na Dalmatia Boat Showu te i ove godine organizira ekološku akciju čišćenja podmorja te edukativnu radionicu za djecu na kojoj ih kroz igru uče o važnosti odgovornog ponašanja prema okolišu i moru.
Sličnosti s auto industrijom
Baotić otkriva i na koji način je njegovo dugogodišnje iskustvo u automobilskoj industriji utjecalo na pristup nautičkom sektoru. Takvo iskustvo je, kaže, od neprocjenjive važnosti, a naglašava i ključan termin – “organizacija”.
“S više od 45 godina poslovanja i više od 200 zaposlenih u automobilskoj industriji, pružilo mi je vrijedna znanja koja preslikavam u nautičkom sektoru. Automobilska industrija naučila me važnosti precizne organizacije, postprodajne podrške i vrhunske usluge prema klijentima.
Nautički sektor specifičan je po tome što klijenti često traže cjelovita rješenja – od kupnje plovila, financiranja i registracije do osiguranja, servisa i vezova. Zahvaljujući iskustvu iz autoindustrije, u našem poslovnom modelu posebnu pažnju posvećujemo upravo takvom pristupu “ključ u ruke”. Osim toga, poslovanje s automobilima naučilo me kako prepoznati tržišne trendove i pravovremeno se prilagoditi potrebama kupaca. Tako smo u nautičkom segmentu rano uočili rastuću potražnju za premium čarterskim uslugama i luksuznim plovilima, što nam je omogućilo da strateški proširimo ponudu”, otkriva Baotić.
Dalmatia Boat Show već je u svom prvom izdanju prošle godine dao naslutiti kako će proljetna nautička izložba u Marini Baotić u Segetu Donjem postati centralno mjesto za poslovne ljude iz cijele Europe, ali i domaće kupce brodova. Ove godine posjetitelje drugog izdanja sajma čeka čak devet premijera.
Baotić otkriva kako se odlučio pokrenuti vlastiti nautički sajam. “Nakon gašenja sličnih relevantnih manifestacija u Dalmaciji, želio sam organizirati iznimno kvalitetan sajam koji će privući poslovnu elitu iz svijeta nautike, posjetitelje koji vole luksuz i plovidbu i sve koji žive uz more i od mora. Ta se odluka pokazala uspješnom i siguran sam kako će Dalmatia Boat Show postati tradicionalan nautički sajam i jedan od najkvalitetnijih u ovom dijelu Europe”, uvjeren je Baotić.
Ulazak u nautički biznis uslijedio je nakon nezaboravnog osobnog iskustva plovidbe Jadranom. To iskustvo ga je, kaže, toliko dojmilo da je odlučio kako mora istražiti taj poslovni potencijal.
“Prije tridesetak godina kupio sam brod. Upravo to iskustvo pokazalo mi je koliki potencijal leži u sektoru. S tom spoznajom, odlučio sam prenijeti poslovne principe koje sam razvio u autoindustriji i prilagoditi ih nautičkom tržištu, uz istu posvećenost kvaliteti i dugoročnim odnosima s klijentima. More je i dalje dobrim dijelom neotkriven hrvatski resurs”, zaključuje Baotić.