Autotržište na putu oporavka

Autor: Darko Bičak , 03. travanj 2016. u 22:00
Foto: Thinkstock

Hrvatska je na 22. mjestu u Europskoj uniji po broju novih osobnih vozila na 1000 stanovnika, sa samo osam prodanih novih vozila godišnje.

Prodaja novih automobila u Hrvatskoj je lani porasla pet posto u odnosu na 2014., no to ne znači da se tržište oporavilo, nego je riječ o svojevrsnom putu oporavka, ističe Hrvoje Paver, pomoćnik direktorice Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore (HGK), koja na Zagreb Auto Showu idućeg tjedna organizira 2. Auto-moto forum.

"Rekordne 2008. prodano je gotovo 100.000 vozila, od čega 88.265 novih i 11.395 rabljenih, a 2015. ukupno oko 80.000 vozila, i to 35.715 novih te 44.199 rabljenih. Dakle, prodaja novih vozila je 60 posto manja nego 2008.", kaže Paver. Ipak priznaje da je svaki porast znak oporavka tržišta, ali da treba imati na umu da je Hrvatska na neslavnom 22. mjestu po broju novih osobnih vozila na 1000 stanovnika, sa samo 8 prodanih novih vozila na 1000 stanovnika.

 

Paver

Ulaskom u Uniju glavni su zastupnici zadržali pozicije, ali uz skok uvoza rabljenih vozila.

"Primjera radi, EU prosjek je 25 novih vozila na 1000 stanovnika. Starost voznog parka povećana je s 10,3 u 2008. godini na 12,3 godina lani, a broj poginulih u prometnim nezgodama nakon pet godina uzastopnog pada 2015. je povećan na 8,1 osobu na 100.000 stanovnika. EU prosjek je 5,7 na 100.000 ljudi. Smanjena je i prosječna kilometraža koju korisnik vozila u Hrvatskoj godišnje napravi. Sve to govori o krivo vođenoj politici vezano uz trgovinu i održavanje motornih vozila, koja se treba izmijeniti", navodi Paver. Ulaskom Hrvatske u EU liberaliziran je uvoz motornih vozila iz zemalja Unije.

Paver smatra da su glavni zastupnici zadržali svoje pozicije na području domaćem tržištu, ali se dogodio značajan uvoz rabljenih vozila, koji se 2013. i 2014. godine gotovo udvostručio. "Što se novih vozila tiče, događa se da se vozila prodaju za 'izvoz' u EU ili druge zemlje, a bilježe se kao prodana. Sad smo, naime, jedno tržište i ako netko, primjerice, iz Italije zaključi da je neki model vozila jeftiniji u Hrvatskoj, kupuje ga ovdje i odvozi u Italiju.

 

60posto

pala je prodaja novih automobila u Hrvatskoj lani u odnosu na 2008.

Takvo vozilo se računa kao prodano u Hrvatskoj, ali ga nema ni na redovnom servisu, ni na limariji, u uslužnim granama koje stvaraju novu vrijednost. Računa se da je takvih vozila među novoprodanima 15 posto", pojašnjava Paver. Ističe i problem sive ekonomije na domaćem autotržištu, prouzročen birokratskim akrobacijama. Vlada je 2012. onemogućila povrat pretporeza za službena vozila, što je reduciralo obnovu voznih parkova te prisililo mnoge male poduzetnike da vozila kupuju i registriraju na sebe, što u pravilu znači lošije održavanje nego što je to slučaj sa službenim vozilima. 

Komentirajte prvi

New Report

Close