Paralelno s aktivnostima u hotelskom biznisu, jedan od vodećih hotelijera u Hrvatskoj Jako Andabak, pokrenuo je i druge važne procese, čiji je zajednički nazivnik izgleda svojevrsno veliko preslagivanje na više razina i različitih 'kockica' velikog poslovnog carstva kojim on godinama uspješno upravlja.
Potezi na planu objedinjavanja hotelskog biznisa trebali bi postati vidljivi uskoro, odnosno kako je najavljeno već na početku 2020. O tome govore i zahuktale pripreme za novu organizacijsku shemu, s ciljem racionalizacije troškova poslovanja i smanjivanja administrativnih troškova, pa bi hoteli i koncern Sunce u većinskom vlasništvu Andabaka od iduće godine poslovali u sklopu novog dioničkog društva Sunce hoteli, s jedinstvenim organima korporativnog upravljanja.
Istodobno se za početak 2020. upravo kao razdoblje realizacije u sklopu nove transakcije vezuje i druga poslovna odluka, kojoj je predznak dezinvestiranje, a to bi konkretnije značilo da se priprema teren za izlazak Andabaka iz osiguravateljskog biznisa. U njemu je ovaj iskusni poduzetnik prisutan bio u raznim fazama i kroz duži niz godina, a pod zadnje kroz tvrtku Izvor osiguranje. Aktivirana je 2011. kad se Andabak odlučio na još jedan poduzetnički pothvat u branši osiguranja, sve radi hvatanja pozicija. No, pokazuje se da je ovaj mali osiguratelj, s tržišnim udjelom koji iznosi tek oko jedan posto, ali s kvalitetnim prodajnim kanalima što se očito i prepoznaje od strane potencijalnog kupca, danas iz određenih razloga postao uteg u njegovim biznisima.
7,5 posto
iznosi tržišni udio Generali osiguranja u 2019.
Svoju odluku o prodaji Izvor osiguranja, Andabak je potvrdio na naš upit, te u razgovoru nije demantirao ni ostale pojedinosti koje se isto mogu doznati na tržištu, pa i u tom smislu ključnu informaciju koja se odnosi na ime zainteresiranog potencijalnog kupca. Naime, nakon neslužbenih ljetošnjih informacija o tome da su započeli pregovori Andabaka i potencijalnog kupca, na tržištu je 'procurilo' ime – to je Generali osiguranje, a Andabak je to potvrdio. "Odluka o prodaji Izvor osiguranja za mene je gotova stvar, ali smatram kako nije na meni, kao što to nije ni na drugoj strani, da o tome razgovaram u osjetljivoj fazi prije potpisivanja ugovora. No, mogu potvrditi da se prodaja priprema, a budući da potencijalni kupac sigurno prepoznaje u njoj svoj interes, ne bih o detaljima, osim da su u tijeku pregovori o transakciji", potvrdio je Andabak.
Dođe li do zaključenja transakcije, na tržištu se može čuti kako će se očekuje niz pozitivnih efekata, a navodi se i povećanje tržišnog udjela Generalija, kojem je strateški cilj u razdoblju od tri od pet godina, ostvariti zamjetni tržišni rast. Cilj im je dvoznamenkasta brojka kad je riječ o veličini udjela na hrvatskom tržištu – dakle, oko 10 posto, umjesto sadašnjih oko 7,5%, što bi svakako želio ovaj veliki hrvatski osiguravatelj, inače član Generali Grupe, jedne od vodećih grupacija na globalnom tržištu osiguranja.
Kako se kroz preuzimanje portfelja Izvora prema cilju pomiču, a interes se preklapa s prodavateljovim interesom, na tržištu se očekuje skorašnje potpisivanje transakcije. Može se reći da tome u prilog idu najave koje su mogle čuti u redovima zaposlenika Izvora osiguranja, a nakon što su Uprava i top menadžment održali sastanak upravo povodom ove teme tijekom prošlog tjedna. Niz pojedinosti, od transakcijske cijene nadalje, još je u sferi nagađanja, no Andabak je potvrdio da ne ovaj biznis ne prodaje kako bi zadržavao novac za svoje privatne potrebe, već kaže kako planira nova ulaganja.
Specifičnost glede 'deala' ogleda se i na pitanju što je ovdje predmet preuzimanja. Naime, to je sama djelatnost osiguranja – portfelj, klijenti itd, kao i navodno svi zaposlenici Izvor osiguranja koji bi prešli raditi za Generali osiguranje. Tvrtka bi ostala sastavni dio koncerna, znači bez biznisa, ali sa svojim poslovnim knjigama. Ovo je, prema mišljenju našeg sugovornika koji je želio biti neimenovan, presedan u branši, iako šire gledano praksa u mnogim djelatnostima poznaje model širenja kroz kupnju aktivnosti pojedinog subjekta – klijente – i preuzimanje njegovih radnika.
Prošle godine je Generali imao 7,1 posto udjela na tržištu u Hrvatskoj, a ove godine će porasti na 7,5%. Pored Agrama i Allianza, treća je tvrtka kojoj u zadnje vrijeme raste udjel na tržištu. Kroz realizaciju pak gledano, Generali raste u dijelu neživotnog osiguranja, dok Alianze više kroz životna osiguranja, a Agram navodno – gdje god stigne. Inače, u fazi rasta još lani su se povezali s UniCreditom u regiji, i to kroz jednu vrstu ekskluzivnog ugovora, po kojem kao osiguravatelj prate aktivnosti UniCredita u retailu.
Andabakov, pak, povratak na tržište osiguranja prije osam godina kroz Izvor osiguranje, nakon što je još 2004. prodao Sunce osiguranje Agramu u vlasništvu Dubravka Grgića, bio je na valu očekivanja reforme zdravstvenog osiguranja. "Vidim da nijedna vlast nije spremna ići u reforme koje mogu izazvati gubitak na izborima, a ja imam 70 godina i odlučio sam da više neću čekati", kaže Andabak. Potencijalni prostor za osiguranje u području zdravstva je velik, ali je osiguravateljima zatvoren pristup zbog ingerencija koje ima država.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu