Na javnom natječaju za usluge putovanja Sveučilišnog računalnog centra Sveučilišta u Zagrebu (SRCE) posao je dobila turistička agencija Ulix čija je ponuda vrijedna samo jednu lipu, odnosno čak 3,5 milijuna puta jeftinija je od najskuplje ponude, one od agencije e-Tours. Ulixovi konkurenti, uključujući i Udrugu hrvatskih putničkih agencija (UHPA) tvrde da se radi o primjeru rušenja tržišta i kvalitete usluga, a krivicu vide u lošem Zakonu o javnoj nabavi.
Žgomba
Takva praksa nije dobra jer s jedne strane ruši tržište, a s druge strane može ugroziti kvalitetu ponuđenih usluga
U Ulixu pak ističu da se radi o novim trendovima i tehnologijama u turizmu, koje tvrtkama omogućuju značajne uštede na putovanjima, a agencijama ostvarenje prihoda mimo tradicionalnih agencijih provizija, pružanjem dodanih vrijednosti za kupce. U Srcu, koji svoju javno nabavu transparentno pokazuje na svojim stranicama, držali su se zakona. U natječaju objavljenom u listopadu tražili su rezervacije i nabave karata za prijevoz u Hrvatskoj i inozemstvu, organizacije poslovnih i stručnih putovanja, pribavljanje viza, plaćanje kotizacija, posredovanje za putno i zdravstveno osiguranje. U tehničkoj specifikaciji natječaja navodi se procijenjena vrijednost usluge na čak 320 tisuća kuna, što je deset puta više od najskuplje ponude, od toga se 200 tisuća kuna odnosi na proviziju na zrakoplovne karte. To dakako ne uključuje i troškove karata i smještaja, već samo usluge agencije.
320tisuća
kuna procijenjena je vrijednost tražene usluge u tehničkim specifikacijama natječaja
Kriterij odabira ponude je najniža cijena naknade za traženu uslugu organizacije putovanja, a Ulix je izabran jer je njegova ponuda bila najpovoljnija. Odabrani ponuditelj tvrtka Ulix nije pojašnjavala cijenu usluge, niti je Srce tražilo takvo pojašnjenje. Tvrtka Ulix nije bila jedini ponuditelj koji je dostavio cijenu ponude nižu od jedne kune", pojašnjavaju u Srcu. Zanimljivo, e-Tours na novom natječaju dao je najskuplju ponudu od gotovo 34, tisuća kuna, neslužbeno doznajemo. Slijedi ponuda Kompasa Zagreb teška 18 tisuća kuna, potom Unilineova u iznosu od 2,4 tisuće kuna, dok su za manje od kune svoju uslugu ponudili Ulix i Speranza koja je tražila četiri lipe. Zoran Šašić, direktor e-Toursa smatra da je ključ problema u Zakonu o javnoj nabavi.
Ćalušić
Agencije će se morati specijalizirati ako žele preživjeti te usvojiti tehnologije. Naknada od 0 kuna moguća je upravo zbog tih tehnologija
"Zakon propisuje kriterij najniže cijene kao jedini element ocjenjivanja, i SRCE se u potpunosti drži zakona. Naša ponuda nije mogla biti niža jer se radi o zahtjevnom naručitelju i uslugama koje iziskuju. Niža cijena usluga u ovakvim natječajima eventualno se može dobiti na temelju posebnih ugovora s drugim dobavljačima koji se sklapaju na temelju volumena odnosno prometa", pojasnio je Šašić. Ivan Pukšar iz Kompasa Zagreb kaže da je slična situacija i kod drugih većih i državnih tvrtki koje provode javnu nabavu. "Jedna od najvećih korporacija u Hrvatskoj prošle godine je čak organizirala aukciju među agencijama kako bi dobila najnižu moguću cijenu, dakle po sistemu tko da manje, iako bi kriterij trebala biti samo kvaliteta, uz korektnu cijenu", kaže Pukšar i ističe da njegova agencija, kao predstavnici treće najveće globalne korporativne agencije BCD, poznaje svjetske standarde.
Pukšar
U globalnim okvirima ovakve ponude bile bi odbačene kao neozbiljne, nerealne i neodržive, te u krajnjem slučaju sumnjive
"U globalnim okvirima ovakve ponude bile bi odbačene kao neozbiljne, nerealne i neodržive, te u krajnjem slučaju sumnjive, jer nitko ne može raditi zahtjevan i stručan posao kakav je i tražen u natječaju za jednu ili četiri lipe godišnje", tvrdi Pukšar te pojašnjava da samo trošak za izdavanje zrakoplovne iznosi od 50 do 450 kuna, uz izuzetke kad se rade ugovori s tvrtkama gdje agencije omogućuju neki popust na količinu. U cijenu usluga agencije ulaze i stručno savjetovanje, troškovi rezervacija, praćenje poslovnih procesa, dostava dokumentacije, mjesečna izvješća i praćenje troškova, potom troškovi banke, platnog prometa, fakturiranja…
Šašić pak podsjeća na nedavni natječaj Centra za poduzetništvo Jugoistočne Europe koji je od agencija tražio "vrijednost za novac". Sandra Gobin potvrdila je da se Uniline javio na natječaj SRCE-a. "Naravno da smo i mi mogli dati ponudu s nižom cijenom, no pitanje je kvalitete kojom možete odraditi posao", poručuje Gobin. Predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija Boris Žgomba ističe pak da to nije prvi slučaj u kojem se nudi gotovo nikakva cijena usluge. "To nije dobro jer s jedne strane ruši tržište, a s druge strane može ugroziti kvalitetu usluga te Udruga apelira i na provoditelje javne nabave i na agencije da to imaju na umu kod raspisivanja natječaja i sastavljanja ponuda", kaže Žgomba. Iako njegovi konkurenti ističu da kod ugovaranja ovako niskih cijena postoji opasnost da korisnik plati puno veću cijenu od ugovorene, bez mogućnosti provjere stvranih troškova gencije, vlasnik Ulixa Anđelko Ćalušić odbacuje takvu mogućnost.
3,5milijuna
puta jeftinija je najpovoljnija ponuda od najskuplje
Štoviše, ističe da zahvaljujući tehnologiji njegovi kupci u svakom trenutku vrlo transparentno mogu imati uvid u cijene. Kad se radi o zrakoplovnim kartama, a na to otpada najveći dio nabave, ključan je promet, odnosno volumen na koji se dobivaju popusti, a zahvaljujući tehnologijama tržište aviokarata postalo je jedna ogromna globalna burza na kojoj se djeluje brzo i ciljano kako bi se dobila najpovoljnija cijena karte. Ulix razvija takav model nabave i distribucije, pojašnjava Ćalušić čija firma uz hrvatsko radi i na tržištima Slovenije i Srbije. "Visokim agencijskim provizijama je odzvonilo, neke od agencija koje su na taj način poslovale u prodaji zrakoplovnih karata na žalost su propale.
Gobin
I mi smo mogli dati ponudu s nižom cijenom, no pitanje je kvalitete posla
Agencije će se morati specijalizirati ukoliko žele preživjeti, odnosno morat će usvojiti suvremene tehnologije. Naknada od nula kuna moguće je zahvaljujući upravo tim tehnologijama i činjenici da aviokompanije i sustavi za booking režu svoje naknade i spuštaju cijene na ostvareni volumen, pojašnjava Ćalušić te otkriva da je njegova tvrtka razvila vlastiti alat za pretraživanje letova koji omogućuje naknadu od nula kuna. "Nas srednjoročni cilj je da sav prihod ostvarujemo iz bonus segmenata u lancu distribucije, dodatnih dobrovoljnih usluga poput SMS alertova, 24h emergency usluga, osiguranja…s 0 posto prihoda od naknade, a sve one koji se bave ili se žele baviti prodajom aviokarata pozivam da besplatno preuzmu naš alat i postanu konkurentni na tom zahtjevnom tržištu", kaže Ćalušić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Radi se o proviziji za izdavanje karata. Naplatit će oni punu proviziju, bez brige, i to baš ovima kojima prodaju priču da je provizija 1 lipu.
Ako avio karte stoji npr. 1000 kn, cijena se sastoji od npr 900 kn avio kompaniji, + 100 kn naknada za izdavanje.
Oni će isto naplatiti 1000 kn 8ako ne i više), samo će na računu napisati da je cijena avio karte 1000 kn, a naknada 0 kn.
I to nitko ne kontrolira, u tome je stvar. Ako netko i primijeti da je ista karta negdje drugdje 900 kn, oni će reći da im je žao, da je kod njih 1000 kn. i to je to.
Lopovska posla ćalušića.
Neće putovati za 1 lipu, riječ je o cijeni za uslugu kupovine karata i ostalog. Jasno je da će se ovi koji su ponudili tu cijenu namiriti iz provizije koju će naplatiti nekome drugome (onome od koga će kupiti kartu).
Čini mi se da je u tekstu jedan netočan podatak a to je da Zakon o javnoj nabavi propisuje najnižu cijenu kao jedini kriterij. To nije istina, naručitelj može definirati kriterij pri čemu najniža cijena neće prevagnuti, samo što većina naručitelja to ne čini.
Mene zbilja zanima gdje će to oni putovati za po 1lipu?! 😀 😉
haha ćalušić? ma ne bi taj nikad muljao. poznati poštenjak.
http://www.vecernji.hr/crna-kronika/svjedocima-nudili-novac-u-zamjenu-za-lazne-iskaze-992259
http://www.novilist.hr/Vijesti/Crna-kronika/Optuzeni-lihvar-Miro-Calusic-rasplakao-se-na-zagrebackom-sudu
Uključite se u raspravu