A da ideja klasične robne kuće, barem one temeljene na legendarnoj “Bainbridge”, polako postaje stvar prošlosti, zorno demonstrira i najava uvođenja robotskih blagajnika. Dakle, čovjek leti iz jednadžbe, a cijelu stvar preuzimaju roboti, dronovi, algoritmi. Dobro, tko upravlja dostavnim vozilima, zrakoplovima, pitat ćete. Istina, čovjek.
Ali Amazon već debelo iskorištava sve draži robotike u svojim potpuno automatiziranim skladištima gdje bespilotni viličari razvrstavaju robu i šalju je u sabirne centre. Pitanje je dana kada će zaživjeti i Amazonova ambicija o dostavi paketa letećim dronovima…
A ako vas bombardiranje podacima o rastu online trgovine ne uvjeri da se ništa dobro ne sprema klasičnim dućanima i robnim kućama, onda bi to mogao najnoviji potez milijardera Warrena Buffeta.
Taj je američki investitor prodao gotovo sve dionice koje posjeduje u trgovačkom lancu “Walmart”, i to u vrijednosti većoj od 900 milijuna dolara. Umjesto toga, odlučio je gomilu novca preusmjeriti u investicije vezane uz zrakoplovstvo i aviokompanije.
Buffet je tako, još prošle godine, krenuo sa smanjenjem udjela u najpoznatijem američkom lancu trgovina (u kojem se može naći sve od igle do lokomotive, pa i sačmarice), i to u skladu sa svojim imidžom promotora dugoročnog ulaganja. Jer, osim što je važno znati kada uložiti, važno je također i kada se povući. A i više je nego očito postalo kako “Walmart”, u koji je Buffet (pravodobno) ušao 2005. godine, sve više gubi korak s online trgovinama poput Amazona.
Naime, od 2014. godine vrijednost dionica “Walmarta” pala je za 21 posto, dok su dionice Amazona porasle za 119 posto.
Zakasnili smo…
Došlo je čak do toga da je i Mike Duke, bivši direktor “Walmarta”, požalio to što nisu snažnije ulagali u online trgovinu kako bi što uspješnije odoljeli Amazonovu neizbježnom otimanju tržišnoga kolača. To je rekao još tamo 2012. godine… Istina, od tada je “Walmart” uložio najmanje milijardu dolara u svoj online trgovinski servis, no njegov tržišni udjel, u usporedbi s onim Amazonovim, zanemariv je.
Sam Buffet je za online trgovinu izjavio, kako prenosi Bloomberg, da je riječ o “rastućoj sili koja već sada preslaguje snage na globalnom tržištu i čiji će utjecaj s godinama rasti”.
Gledajući prošla ulaganja, malotrgovinski instinkti Warrena Buffeta pokazali su se solidnima. U godini kada je ušao u “Walmart” predvidio je pad “Searsa” i “Kmarta”.
Maloprodaja je slična ciljanju pokretnih meta. Nije lako – kazao je, i izgledno je da je 2005. pogodio (“Sears” je prijavio bankrot), no je li 2017. godine zakasnio? I što radi s ulaganjima u zrakoplovne kompanije koje su tradicionalno “pepave”?
Naime, opekao se Buffet već jednom na avionima, i to kada je investirao u “US Airways” 1989. godine. Tada je uložio 358 milijuna dolara u tu kompaniju kako bi spriječio nasilno preuzimanje drugog investicijskog fonda. No, tada je vrijednost dionice “US Airwaysa” odmah počela padati. Na kraju je 1995. godine uspio spasiti svoj ulog, ali od tada ne propušta iskoristiti priliku kako bi “oprao” ne samo aviokompanije, nego i zrakoplovstvo.
– Da se kapitalist nalazio u Kitty Hawku kada su braća Wright prvi put poletjela, spalio bi im zrakoplov – kazao je jednom prigodom.
I što onda Buffet radi? Odlučuje kupiti udjele u “American Airlinesu”, “United Continental Holdingsu”, “Delta Air Linesu” te “Southwest Airlinesu”. Je li riječ o nekakvom međukoraku na putu prema unosnijem “dealu” vezanom uz svemirsku utrku koji bogati privatnici zahuktavaju u svijetu, a čija bi jedna od posljedica mogla biti i bitno unaprijeđeno zračno putovanje (šuška se naveliko o povratku nadzvučnog leta), ostaje nam vidjeti.
U međuvremenu, što se “Walmarta” tiče, Buffet sigurno nije zabio posljednji čavao u lijes klasične maloprodaje, ali se njegova “brokva” dosad najglasnije čula.