Dugoročno vozarine neće uvijek padati jer bi svi brodari propali.
Cijena Brodova i vozarina će se iznivelirati tako da opstanu naj sposobniji, a ULPL su dosat bili među najsposobnijim barem mađu našim brodarima a dobro su se nosilji i sa svjedskom konkurencijeom.
Nihov interes se poklapa sa interesom akcionara jer je i uprava među najvećim akcionarima.
Nitko nije većinski vlasnik tako da je prostor za malverzacije jako mali.
Sve ovo ne znači da sam ja u pravu ali bez rizika nema ni profita, a ULPL je rizk koji se po meni ipak može podnjeti.
To je tačno da će jednog dana doći do oporavka vozarina, no tačno je i da će prve otići pod vodu kompanije koje imaju mnogo duga u knjigama, ako se trend pada (niskih) vozarina nastavi i potraje. Menadžemnt možda i ima svoje kvalitete (no ipak je po mojoj proceni u dobrim godinama preuzeo previše duga za sadašnju razinu vozarina), takodje radi se o prodaji usluge odnosno najmu brodova, a ne nekoj specijalizovanoj usluzi koju niko drugi ne more da ponudi i na kojoj bi mendžement mogao da ostvari povećane prihode. Daklem, lako je pronaći supstitut za bilo koji brod ULPL.
Šta to znači bez rizika nema profita?
To je poštapalica, kolokvijalna uzrečica. Cilj ulaganja para je za danu jedinicu rizika ostvariti odredjeni povrat na ulaganje. Drugim rečima pojednostavljeno, ostvariti šta veći profit uz šta manji riziko. Kako je ova jednačina empirijski kontradiktorna, onda se ulaganje u praksi svodi na risk/reward omer i poželjno bi bilo da je on šta je moguće manji. I to ste vi lepo primetili kada kažete da ULPL nosi riziko koji ste vi spremni podneti (iako ne znamo kolike su nagrade), no nije ovde problem samo rizika već trenutne procene vrednosti kompanije i trenutne cene kompanije na berzi. Ja mislim da na dulji rok ovde postoji nesrazmer i da će se isti kad tad isplivati na površinu, a time je i riziko povećan jer će po mojoj proceni budući resultati biti slabiji nego do sada, a to bi moglo uticati i na pad cene akcije.
Na kraju, slažem se da je mendžment solidno plivao kroz krizu, no čini mi se da će ovde tek da zagusti i da se situacija izkomplikuje. Sem toga, obzirom na konsolidovanje imovine preko više off-šor kompanija, budite svesni i rizika kreativnog računovodstva koji je ovde prisutan i o kojem mnogi od vas možda ne vode računa.
obzirom da ulpl dugoročno iznajmljuje brodove, vrijednosti spot vozarina za njega nisu relevantne. na gotovo istim ročnostima počivaju i financijske obveze, pa je rizik vremenskog nesrazmjera ugovorenih prihoda i projiciranih rashoda zanemariv.
a što se tiče mogućeg kreativnog računovodstva, ono je načelno moguće u svakoj firmi, jer ni jednoj off-shore nije nepoznanica. drugo je pitanje da li bi gotovo idealno raspodijeljena dionička struktura najvećih dioničara kojih nije mali broj na takav ili bilo koji drugi način radila na svoju štetu. mislim da ne bi, a onda kako njima tako i nama. i mislim da im to nije potrebno, jer ovako legalno posluju, dobro posluju, a i mi smo im potrebni jer bez nas nema javnog dioničarstva. nisu to više socijalistički direktori koji kradu od tuđeg, nego je sad gotovo sve već njihovo, pa čuvaju to bolje i od svojih supruga. žele tome podići vrijednost, a mi se pri tom gostimo "mrvicama sa stola gospodara" koje su za naše mogućnosti i udio sudjelovanja prilično zasitne.
i na kraju, a da malo, za promjenu, ne izmišljamo probleme gdje ih nema? biti na oprezu – da, ali vidjeti bijele miševe – ne!
obzirom da ulpl dugoročno iznajmljuje brodove, vrijednosti spot vozarina za njega nisu relevantne. na gotovo istim ročnostima počivaju i financijske obveze, pa je rizik vremenskog nesrazmjera ugovorenih prihoda i projiciranih rashoda zanemariv.
a što se tiče mogućeg kreativnog računovodstva, ono je načelno moguće u svakoj firmi, jer ni jednoj off-shore nije nepoznanica. drugo je pitanje da li bi gotovo idealno raspodijeljena dionička struktura najvećih dioničara kojih nije mali broj na takav ili bilo koji drugi način radila na svoju štetu. mislim da ne bi, a onda kako njima tako i nama. i mislim da im to nije potrebno, jer ovako legalno posluju, dobro posluju, a i mi smo im potrebni jer bez nas nema javnog dioničarstva. nisu to više socijalistički direktori koji kradu od tuđeg, nego je sad gotovo sve već njihovo, pa čuvaju to bolje i od svojih supruga. žele tome podići vrijednost, a mi se pri tom gostimo "mrvicama sa stola gospodara" koje su za naše mogućnosti i udio sudjelovanja prilično zasitne.
i na kraju, a da malo, za promjenu, ne izmišljamo probleme gdje ih nema? biti na oprezu – da, ali vidjeti bijele miševe – ne!
Ajdem kad ti tako kažeš onda je tamo sve super… pa ćemo lepo svi sretni i zadovoljni gladiti sopstvene brade.
Meni je samo palo na pamet da će oni pokušat najpre da zaštite svoj uloge i spasu sopstvanu kožu, a u takvoj varijanti ostali akcionari postaju statisti i lutke na koncu… A šta se tiče dugoročnosti ugovora, i ti dugoročni ugovori nekad prestaju, a ako su trendovi pada vozarina dugi kao sada, onda se ti i takvi ugovori verovatno menjaju novim dugoročnim ugovorima po kratkoročnim cenama s premijom ili diskontom u trenutku u kojem se sklapaju. Fama o tome da su oni kobajagi na taj način zaštićeni je potpuna besmislica koja se ovde već godinama provlači. Ako su oni tolko dobri menedžeri i gazde, pa šta ne navedu javno ročnost i vrednost pojednih ugovor i prepuste marketu da vrednuje kompaniju i akciju… očito negde postoji problem i očito ima dosta belih miševa na brodu…
A sad jel ti miševi mogu da potpoe brod, to zaista ne znam…. to će vreme pokazati.
neka, neka, drago je meni da si ti oprezan, da analiziraš situaciju, pratiš i osluškuješ. jer, ako bih ja možda zaspao, ti ili netko drugi sa ulogom u ulpl će valjda biti budan, pa će(š) sve nas ostale alarmirati.
mene veseli konstruktivna rasprava. ali, vidi jednu stvar. čini mi se da više raspravljamo o (po meni neupitnoj) aerodinamičnosti linija broda, nego o prisutnosti vjetra koji ga tjera. na tržištu kapitala. a dobra očekivanja ulagača čine taj vjetar. ulpl je pripremio jedra… a i dopunio flotu novim brodovima/jedrima. ako očekuješ ili se bar nadaš porastu vrijednosti dioničkog udjela, onda ne zaboravi da se on događa na krilima tih povoljnih očekivanja. pogotovo na ovako plitkom (ali nažalost generalno prestrašenom) tržištu. evo ti primjer ine. eto što rade dobra očekivanja i optimizam. no zbog spomenute prestrašenosti domaćeg ojađenog življa, treba malo mađarske vrele ćudi koja ne pati od lokalnog sindroma. i onda iz vedra neba ne vjetar, nego oluja. nama će zasada biti dovoljna i blaga bura, a za nju trebamo ti i ja. bez tebe i mene morat ćemo čekati nekog hansa, jacque-a, johna, kyota ili shen-chia. ali će tada oni uhranjeni štucati a mi njih tapšati po leđima uz kruljenje u našim crijevima.
da, interesantno je to, i bijeli miševi i ugovori, i ročnosti, ima ugovora, nema ugovora, možemo razglabati do u nedogled, ali i uz sve moguće dokaze da je poslovanje idealno, ako nam je očekivanje iracionalno loše radi straha koji je postao sam sebi svrha, badava svi dokazi. dionica će biti VIX indikator i čučati u jadu. tu vidim bit svog kritičkog osvrta na tvoje postanje. vrijeme TO VEĆ pokazuje, a ne da li će mišići progrickati brod. na kraju krajeva, ako brod dobro potegne, na dobrom vjetru, isti bi otpuhao i glavninu te štetočinske žgadije ako bi je bilo, a koja te toliko kopka…
neka, neka, drago je meni da si ti oprezan, da analiziraš situaciju, pratiš i osluškuješ. jer, ako bih ja možda zaspao, ti ili netko drugi sa ulogom u ulpl će valjda biti budan, pa će(š) sve nas ostale alarmirati.
mene veseli konstruktivna rasprava. ali, vidi jednu stvar. čini mi se da više raspravljamo o (po meni neupitnoj) aerodinamičnosti linija broda, nego o prisutnosti vjetra koji ga tjera. na tržištu kapitala. a dobra očekivanja ulagača čine taj vjetar. ulpl je pripremio jedra… a i dopunio flotu novim brodovima/jedrima. ako očekuješ ili se bar nadaš porastu vrijednosti dioničkog udjela, onda ne zaboravi da se on događa na krilima tih povoljnih očekivanja. pogotovo na ovako plitkom (ali nažalost generalno prestrašenom) tržištu. evo ti primjer ine. eto što rade dobra očekivanja i optimizam. no zbog spomenute prestrašenosti domaćeg ojađenog življa, treba malo mađarske vrele ćudi koja ne pati od lokalnog sindroma. i onda iz vedra neba ne vjetar, nego oluja. nama će zasada biti dovoljna i blaga bura, a za nju trebamo ti i ja. bez tebe i mene morat ćemo čekati nekog hansa, jacque-a, johna, kyota ili shen-chia. ali će tada oni uhranjeni štucati a mi njih tapšati po leđima uz kruljenje u našim crijevima.
da, interesantno je to, i bijeli miševi i ugovori, i ročnosti, ima ugovora, nema ugovora, možemo razglabati do u nedogled, ali i uz sve moguće dokaze da je poslovanje idealno, ako nam je očekivanje iracionalno loše radi straha koji je postao sam sebi svrha, badava svi dokazi. dionica će biti VIX indikator i čučati u jadu. tu vidim bit svog kritičkog osvrta na tvoje postanje. vrijeme TO VEĆ pokazuje, a ne da li će mišići progrickati brod. na kraju krajeva, ako brod dobro potegne, na dobrom vjetru, isti bi otpuhao i glavninu te štetočinske žgadije ako bi je bilo, a koja te toliko kopka…
Iskreno, izgubio sam volju za čitanjem ovog traktatata nakon tri rečenice… bez uvrede.
Mene ne zanima EU, niti john, a još manje nečije creva…
Ja gledam vani, da se slični brodari trže po upola ili čak i tri do četiri puta nižoj relativnoj ceni. Ja znam da kompanije nisu medjusobno direktno uporedive, no kretanje cena vozarina, dugotrajnost pada cena istih kao i padajućeg ciklusa u sekotru, kao i velik broj novogradni koji ruši cene brodova, a time i imovine sugeriraju na povišen oprez. Ako vozarine nastave padati, past će i cene dugoročnih ugovora, a ako one panu, past će i prihodi brodara. Pod pretpostavkom da se cene kredita neće značajnije menjati, čitaj kamata (pa čak i da se menjaju nadole, ta je poluga po mojoj proceni manja od poluge pada prihoda) brodarima će opasti i kešflou iz kojeg se finansiraju dugovi, a to znači probleme u servisiranu istih. Dakle, pada imovina, padaju prihodi, pada i kešflou, a postoje fiksni troškovi, kao i varijabilni koje nije tako lako rezati u okruženju rasta cena nafte i drugih dobara. Sva tri pada znače samo jedno pad profita i moguće gubitke. Ako se pak loš kešflou za servisiranje dugova pokuša nadomestiti prihodom od prodaje imovine, a ako su u takvoj situasiji knjigovodstvene cene brodova veće od njihove market cene, tada imaš direktan gubitak na prodaji takve imovine, a taj gubitak generiše i dodatan pad profita odnosno povećava moguće gubitke u celokupnom poslovanju.
Trend je loš i dugo traje, pitanje je vremena kada će se to odraziti na poslovne resultate… a ja ne želim čekati prvi negativan izveštaj, pa onda i drugi da se uverim da su stvari pošle po zlu. Zato lepo pokušavam načiniti logičnu procenu trendova i resultata poslovanja. A shen-chi mi u tome nikako ne pomaže, niti ga želim čekati da me prosvetli jer to mogu i sam.
kad već sve u ulpl vidiš tako crno i pesimistično, možda bi bilo najbolje da se iz njega povučeš. tako nećeš na ulpl profitirati, ali ćeš bar mirno spavati.
a ja ću i dalje biti u ulpl, jer očekujem sasvim suprotno od tebe. kao i mnogo drugih ulagača koje znam.
kad već sve u ulpl vidiš tako crno i pesimistično, možda bi bilo najbolje da se iz njega povučeš. tako nećeš na ulpl profitirati, ali ćeš bar mirno spavati.
a ja ću i dalje biti u ulpl, jer očekujem sasvim suprotno od tebe. kao i mnogo drugih ulagača koje znam.
Ja uopšte nemam ULPL niti ga želim imati na ovakvim valuasijama, a niti dok god traju ovako loši trendovi na tržištu vozarina, ja samo iznosim sopstvene procene oko trendova na tržištu i mogućeg uticaja tih trendova na buduće resultate. Nije to pesimizam, to je moguća realnost, a kada toj realnosti dodaš i netransparnetnost dodješ do zaključka da se cena umetno održava kojekakvim akrobacijama uprave i tresora.
Uprava je krcata akcijama koje su kupovane na kredit, a ti se sad zamisli zašta njima ne odgovara da cena pane… istina, imaju i branioca cene koji iz tudjim parama štiti taj privid sreće i blagostanja.
Dosad su se svi skupa nekako izvlačili, no ovaka igranka ne more trajati večno i možda ćemo uskoro da vidimo gde i ko je najslabija karika…. a šta se tiče mojih procena, slobodno me demantuj, ali rasionalnim argumentima i procenama poslovanja, a ne pričom o otužnoj i jadnoj situasiji na domaćoj berzi jer ako ne pratiš šta se vani dogadja, možda zaista nisi primetio da sve velike berze uglavnom već mesecima rastu, a brodari se raspadaju. A to se verovatno ne dogadja slučajno…
Ja uopšte nemam ULPL niti ga želim imati na ovakvim valuasijama…
interesantno je i simptomatično koliko ti je stalo i koliko si u stanju količinski (loše) pisati o nečem čega nemaš…
…a niti dok god traju ovako loši trendovi na tržištu vozarina…
trend se već preokrenuo, ne leti u nebo, ali je definitivno zagrebao dno i okrenuo prema gore. zašto to ne želiš vidjeti?
…Nije to pesimizam, to je moguća realnost…
to je opet tvoje viđenje, pa tvrdiš da je i realnost. realnost je malo šira, o njoj sam ti pokušao govoriti i u alegoriji nadajući da ćeš shvatiti. međutim, ili nećeš iz nekih svojih motiva ili si po naravi nepopravljivi pesimist pa i tebi treba deset puta više dokaza o vrijednosti neke kompanije nego strancu. bar pokušaj shvatiti da vrijednost kompanije ovisi o očekivanjima ulagača. ja imam pozitivna očekivanja iz mnoštva razloga. o nekima sam već ranije pisao i iza njih i dalje stojim. a ima ih još.
…a kada toj realnosti dodaš i netransparnetnost dodješ do zaključka da se cena umetno održava kojekakvim akrobacijama uprave i tresora.
Uprava je krcata akcijama koje su kupovane na kredit, a ti se sad zamisli zašta njima ne odgovara da cena pane… istina, imaju i branioca cene koji iz tudjim parama štiti taj privid sreće i blagostanja.
pa kako onda znaš da je uprava kupovala dionice na kredit kad je sveprisutna netransparentnost? i tko bi to mogao tudjim sredstvima braniti nečiju imovinu?
…. a šta se tiče mojih procena, slobodno me demantuj, ali rasionalnim argumentima i procenama poslovanja, a ne pričom o otužnoj i jadnoj situasiji na domaćoj berzi jer ako ne pratiš šta se vani dogadja, možda zaista nisi primetio da sve velike berze uglavnom već mesecima rastu, a brodari se raspadaju. A to se verovatno ne dogadja slučajno…
nemam te što ja demantirati, demantirao te je sam ulpl i svojim zadnjim FI i odlukom o predujmu. ali, tebi je sve to možda samo blefiranje. bilo bi to preskupo i prerizično blefiranje…
…. a ne pričom o otužnoj i jadnoj situasiji na domaćoj berzi jer ako ne pratiš šta se vani dogadja, možda zaista nisi primetio da sve velike berze uglavnom već mesecima rastu, a brodari se raspadaju. A to se verovatno ne dogadja slučajno…
opet je simptomatično koliko ne želiš vidjeti i priznati specifičnost domaće burze. ti si kao iznad toga…i opet tendenciozno ciljaš isključivo na brodarsku industriju vješto je uspoređujući sa onom u inozemstvu. mi ovdje, to već i vrapci znaju, imamo problem sa optimizmom svih kapitalnih ulaganja, a ne samo onima u brodarsku industriju. o razlozima sam već pisao.
I na kraju, ne želim do daljnjeg polemizirati s tobom, jer se ovo polako pretvara u našu privatnu raspravu (želim da drugi kažu što misle o temi). mislim da je nakon svega sasvim jasno kako i jedan i drugi vidimo buduće poslovanje ulpl, pa pretpostavljam da bi daljnje međusobno polemiziranje bilo beskorisno.
interesantno je i simptomatično koliko ti je stalo i koliko si u stanju količinski (loše) pisati o nečem čega nemaš…
…a niti dok god traju ovako loši trendovi na tržištu vozarina…
trend se već preokrenuo, ne leti u nebo, ali je definitivno zagrebao dno i okrenuo prema gore. zašto to ne želiš vidjeti?
…Nije to pesimizam, to je moguća realnost…
to je opet tvoje viđenje, pa tvrdiš da je i realnost. realnost je malo šira, o njoj sam ti pokušao govoriti i u alegoriji nadajući da ćeš shvatiti. međutim, ili nećeš iz nekih svojih motiva ili si po naravi nepopravljivi pesimist pa i tebi treba deset puta više dokaza o vrijednosti neke kompanije nego strancu. bar pokušaj shvatiti da vrijednost kompanije ovisi o očekivanjima ulagača. ja imam pozitivna očekivanja iz mnoštva razloga. o nekima sam već ranije pisao i iza njih i dalje stojim. a ima ih još.
…a kada toj realnosti dodaš i netransparnetnost dodješ do zaključka da se cena umetno održava kojekakvim akrobacijama uprave i tresora.
Uprava je krcata akcijama koje su kupovane na kredit, a ti se sad zamisli zašta njima ne odgovara da cena pane… istina, imaju i branioca cene koji iz tudjim parama štiti taj privid sreće i blagostanja.
pa kako onda znaš da je uprava kupovala dionice na kredit kad je sveprisutna netransparentnost? i tko bi to mogao tudjim sredstvima braniti nečiju imovinu?
…. a šta se tiče mojih procena, slobodno me demantuj, ali rasionalnim argumentima i procenama poslovanja, a ne pričom o otužnoj i jadnoj situasiji na domaćoj berzi jer ako ne pratiš šta se vani dogadja, možda zaista nisi primetio da sve velike berze uglavnom već mesecima rastu, a brodari se raspadaju. A to se verovatno ne dogadja slučajno…
nemam te što ja demantirati, demantirao te je sam ulpl i svojim zadnjim FI i odlukom o predujmu. ali, tebi je sve to možda samo blefiranje. bilo bi to preskupo i prerizično blefiranje…
…. a ne pričom o otužnoj i jadnoj situasiji na domaćoj berzi jer ako ne pratiš šta se vani dogadja, možda zaista nisi primetio da sve velike berze uglavnom već mesecima rastu, a brodari se raspadaju. A to se verovatno ne dogadja slučajno…
opet je simptomatično koliko ne želiš vidjeti i priznati specifičnost domaće burze. ti si kao iznad toga…i opet tendenciozno ciljaš isključivo na brodarsku industriju vješto je uspoređujući sa onom u inozemstvu. mi ovdje, to već i vrapci znaju, imamo problem sa optimizmom svih kapitalnih ulaganja, a ne samo onima u brodarsku industriju. o razlozima sam već pisao.
[/quote]
Opet traktati… i ni reč o poslovanju… budućnosti i procenama iste, a za optimizam ili pesimizam molim konsultovati neki udžbenik psihologije ili self-help bestsellere. Šta se tiče neimanja akcije, po meni to nije nikakav problem, jer me rasterećuje subjektivnih stavova i daje mi podjednako pravo kao i tebi da komentarišem dogadjaje i dajem procene za bilo koju akciju. Malo digresije, većina sudionika foruma neretko grčevito brani sopstvene stavove isključivo iz razloga jer se boje pada cene njihove investicije. Na taj način često istupaju subjektivno i sami sebe neizravno uveravaju u opravdanost sopstvenih dobrih ili loših ulaganja. Ja upravo izbegavam takve situasije.
Preokret dugoročnog trenda na vozarinama? Hm, a gde ti to vidiš, može graf?
Tresor već dosta dugo deluje na marketu da odbrani cenu… a šta je po meni posebno loše, otkupljuje akcije od uprave.
Ponavljam još jednom, slušam samo argumente, ne zanima me metafizika, ni "keve mi" uveravanja.
Još malo pa će biti isplativije prevoziti pitku vodu nego naftu! Zato upravi predlažem gradnju LNG brodova sa tankovima od rostfraja, naravno u domaćim brodogradilištima. Tko prvi bude imao flotu za prijevoz pitke vode u bogate naftne zemlje uzet će lovu! Voziti automobil nije neophodno, ali piti čistu i zdravu vodu po život je važno. Pitke vode u Hrvatskoj imamo na bacanje, dakle traba još samo osigurati adekvatan prijeoz. Uskoro bi vodu mogli izvoziti i Japancima, kontaminacija čini svoje.
A državi predlažem umjesto naftovoda, da počne sa gradnjom vodovoda od Like u sva četiri pravca svijeta. Mi Hrvati jesmo možda novčano siromašni, ali u slučaju bilo kakve veće svjetske katastrofe, zadnji smo koji će umrijeti od gladi i žeđi, samo treba zatvoriti granice, biti strpljiv i čekati da ostali "dehidriraju" i tako će sve bogatstvo svijeta pripasti onima koji prežive! [rolleyes]