Jeste li vidjeli??
Broj noćenja u prvih 8 mjeseci u odnosu na prošlu godinu:
Ukupno RH: +5,8 % (jako lijepo!)
Među kojima su od prosjeka bolji (vidite i koliko bolji! ;)):
1. Zagreb: +7,3 %
2. Zadraska: +7,1 %
3. Istra: +7 %
A i svi ostali imaju kakve-takve pluseve.
Prema svemu sudeći cjene smjaštaja su bile u eurima više nego prošle godine a kroz cijelo ljeto i tečaj +2,75 %. Jedino bi vanpasionska potrošnja mogla biti nešto slabija (ponegdje dovoljno slabija da pokvari finacijski rezultat, ali oni najbolji sigurno i tu imaju solidne rezultate).
P.S. Od gradova, rekorder po ukupnom broju noćenja, iskazao se i velikom relativnom promjenom: Rovinj +12 % ;) A i jesen je prepuna najavljenih događanja (kongresnog turizma…), a što se tiče spontanih gostiju (kamper i sl.) diljem obale vremenska prognoza je i dalje lijepa i poticajna 🙂
Eto, dan-dva (kako-gdje) malog osvježenja, i od sutra do kraja mjeseca opet pretežno vedro/sunčano, suho, i toplo vrijeme.
Idealno za predivni završetak ove lijepe postsezone, ujedno i tog za turizam (i naše gospodrstvo čak i šire) ključnog kvartala jer i "spontani turisti" iz naših emitivnih tržišta u kojima je sada i kroz ove naredne dane bitno lošije vrijeme zaista uživaju u našoj ponudi, gledaju kako iskoristiti zadne dane ovdje još prisutnog "ljeta", uz tako im privlačne i povoljne cijene sada u postsezoni, a da ne govorimo o kongresnom turizmu koji će i završetkom rujna još i u listopadu raditi punom parom, kojemu lijepo vrijeme sigurno neće odmoći, već samo povećava šansu da ljudima bude lijepo i ugodno, i da se požele ponovno vratiti u sličnom ili nekom drugom aranžmanu, ponovno organizirati svoje događanja baš u našim lijepim odredištima ugodne klime itd.
Također vidimo da je kuna cijelo vrijeme dobrih 2,75 % (u zadnje vrijeme i do 3 %) slabija u odnosu na isto razdoblje prošle godine, što također utječe na prihode… a ukoliko je to samo privremeno sudeći prema zadnjima potezima HNB-a, možda time još i bolje, jer tada je ovo "realno" značajnije.
Mislim da ove godine imamo stvarno više sreće nego pameti što se tiče turizma. Za sljedeću godinu treba malo više i pameti (na tome se koliko vidimo posvuda radi, razna spajanja, povećavanja efikanosti…) i nastavak trenda u ovoj industriji je zaista čvrsto na vidiku.
Očito je Hrvatska i naš Jadran u Europi (pa postepeno čak i šire) sve prepoznatija kao zanimljiva i ugodna destinacija za kako ljetne mjesece, tako i ostale dijelove godine barem što se tiče nekih vidova turizma tipa kongresni i sl. Mislim da ova godina nije samo izolirani slučaj posljedicom ove "sreće" koja nas je zadesila u zadnje vrijeme, ona je zapravo najava uspjeha i narednih godina i budućnosti ove industrije dugoročno jer je to očigledn jedna od industrija gdje se stvari grade postepeno, gdje zaista "ovisi o putu", gdje jedna godina preko dojmova/percepcije/imidža koji se stvara utječe na rezultate naredne godine, pa ona na onu iza itd., to jedan dugoročni proces izgradnje brenda hrvatskog turizma, pojedinačnih brendova destinacija itd. Nitko ne može našim turistima oduzeti sjećanja na lijepi provod koji su imali ove godine! To je ono najvažnije, turistu ugraditi duboko u um i srce čežnju da se ponovno vrati! Koliko god imali jednoga dana i jak marketing kojima privlačimo nove turiste, približavamo im našu novu ponudu itd., imati dobar stup oslonac u "redovitim gostima" stvar je neprocjenjive vrijednosti. Ova godina je tome doprinijela, čvrsto sam uvjeren. Jer ove godine je došlo mnogo i onih koji inače nisu ljetovali u Hrvatskoj, koji su je izabrali kao zamjenu za neke druge destinacije, to su nam potencijalni novi redoviti gosti! Također su i redoviti gosti dolazili i u doba godine u koje prije nisu naviknuli pa vidjeli i da je tada kod nas jako lijepo, tako da ova godina je sigurno dugoročno doprinijela i “širenju sezone” i pojačanju “stupa oslonca u redovnim gostima”, jačanju brenda… a i koja kuna više koja se trenutno zaradila naravno da je kroz reinvestiranje u daljnje jačanje ponude također i dugoročno a ne samo kroz kratkoročne financijske rezultate jako važna!
poštovani kolega Lynx, jedino ste u ovom panegiričnom osvrtu zaboravili na najvećeg prijatelja hrvatskog turizma, a i ex prezidentea Mesketa – ludog čiču Gadafija koji je uredno počistio Sjever Afrike od turista. a nije da ni pravoslavna braća Grci nisu malo natočili… ovogodišnji rezultati su sjajni, po nekim kompanijama vlada euforija i kalkuliraju povišice… ali najmanje je u tome naša dodana vrijednost turističkom proizvodu… dogodine nogomet i olimpijske igre i to u Europi pa ti znaj kolko sad smijemo investirat (televizore imamo od prošlog prvenstva…). LP!
Pa spomenuo sam sve to i još i više svaki puta kada sam u svom tekstu upotrijebio riječ "sreća". Rekao sam da imamo i neke gosti koji inače nisu planirani kod nas itd., i kakve je kratkoročna i dugoročna korist od toga. Ove godine je kao što sam rekao bilo jako puno sreće, od momenta/inercije", uzleta optimizma u emitivnim tržištima, vremena, slabe kune, do čak i te Afrike/Grčke djelomično (mada su većinu afričkih turista preuzeli Turci jer to nije naš cjenovni rang, a Grci se zapravo počeli oporavljati u zadnji čas, tako da je to ovdje vjerojatno još najmanji utjecaj, ali koji postoji, zbraja se svim ostalim utjecajima i čini rezultat kratkoročni koji ćemo uskoro tek vidjeti, a dugoročni koji ja ovdje pretpostavljam u skladu sa gornjim tekstom, ali očito se mnogi s time ne slažu, naravno, nisam niti očekivao da se netko sa mnom slaže, kao i inače)
Ovdje se nešto slabo piše. Osim mene nitko ne želi napisati niti jedno slovo, pa ja moram za sve :P. Kao da nitko nije sretan zbog našeg uspješnog turizma ove godine? Ako nemate dionice turističkih kompanija to nije razlog za biti zavidan onima koji imaju. Ova tišina mi baš čudno zvuči, kao da je ljudima krivo što je turizmu ove godine tako dobro.
Eto stvar koju je trebalo "obilježiti" je 30. rujna 2011. Što se dogodilo toga dana?
Pa, lijepo bi bilo naglasiti kako je toga dana završio ne samo zadnji ozbiljni turistički mjesec, nego je to i kraj 3. kvartala, najvažnijeg kvartala u našem gospodarstvo općenito i jedini bitni kvartal za turizam, u kojemu je skoncentrirana većina poslovanja.
Završetkom 3. kvartala za turističke firme je zapravo završena godina, u smislu da je zadnji kvartal kalendarske godine nevažan i "predvidiljv", tj. nakon što dobijemo rezultate 3. kvartala zapravo govorimo o konačnim rezultatima (nakon usklađivanja za očekivanje 4.) ove lijepe 2011. godine.
Ono što zanimljivo možemo primjetiti na 30. rujna 2011., i danas par dana poslije, je činjenica da i nakon povijesno toplog rujna i dalje imamo ovih dana (i prema prognozama još negdje do četvrtka kada slijedi 4-5 dana osvježenja, pa moguće ponovno od cca. srijede na nekih još tjedan dana, končano zadnjih tjedan dana lijepog i relativno toplog vremena) jedno vrlo lijepo, vedro/sunčano i toplo vrijeme.
Posljedicom kombinacije svih ovih faktora (sve veća prepoznatost našeg turizma na tržištu, trenutno vrlo lijepo vrijeme, jeftine postsezonske cijene itd.) mi i dan danas, na zadnji dan i par dana poslje zadnjeg dana tog famoznog 3. kvartala, 10-ak dana nakon kalendarskog počekta jeseni, još uvijek u našim jačim turističkim odredištima imamo solidan broj turista svih vrsta, ne samo "kongresne", "nautičke" i sl. koji će ovdje biti još najmanje cijeli listopad u znatnijem broju nego čak i "obični" turisti, umirovljenički parovi, mladi parovi itd. po našim hotelima/apartmanima (pa i kampovima još uvijek!) kojima su radne i druge obveze to dopustile koriste zadnje dane ovog našeg "ljeta" po ugodnim cijenama u našim najboljim turističkim odredištima i tako stječu lijepe uspomene koje će ih u nekoj mjeri sigurno vratiti i sljedećih godina. Jako je važno da im bude lijepo, a siguran sam da uz ovakvo vrijeme im mora biti lijepo i uz ovakve cijene da će biti vrlo zadovoljni!
Sve ovo govori da bismo mogli očekivati jako lijepe rezultate za 3. kvartal, a čak u nekim kompanijama koje rade i u 4. kvartalu bi čak i taj "za sada beznačajni 4. kvartal" mogao biti nešto iznad prosjeka prošlih godina, čak bi i on mogao manje negativno doprinijeti končanom rezultatu tj. ukupni rezultat kojega gledamo iz rezultata 3. kvartala je kod nekih i mrvicu bolji nego ćemo na prvi pogled zaključiti uračunavanjem 4. kvartala po šabloni kao od prije, e pa fora je: više ništa nije kao prije!, ništa!, pa niti 4. kvartal nije kao prije! I to nije "samo zbog vremena", to utječe jedno na drugo, jedna godina na drugu, vidjet ćemo i sljedeće godine neke efekte ovogodišnje popularizacije naših odredišta, pa neke kompanije (Maistra npr.) imaju sada sasvim nove proizvode na tržištu (Lone, Monte Mulini) koji će trajno doprinositi i 4. kvartalu itd.
Ali dobro, bez pretjeranog i "čudnog" filozofiranja o 4. kvartalu ove i narednih godina, ono što nam je sada jedino stvarno značajno i što jedva čekamo: rezultati su divnog 3. kvartala!! [thumbsup]
E da se na burzi kupuje prošlost to bi bilo jako važno kakav je BIO treći kvartal. Al ovak to je nebitno.
Nego….zakaj tam neki netko kupuje RIVP i gura se na asku s tim količinama a ne želi kupiti tu istu Adriu preko Korfa [shocked] To ti sve govori o strukturi kvazi ulagača [tongue]
Pa ovdje su stvarno svi nešto jako slabo zainteresirani za turizam. Ne znam zašto, stvarno čudno.
Da baš niiiitko još nije komentirao činjenicu da je broj noćenja u prvih 9 mjeseci +6,7 % u odnosu na prošlu godinu, a kako je to praktički sav naš turizam to je i otprilike konačni rezultat godine.
Osim porasta broja noćenja bolji pružatelji usluge smještaja (nažalost slabije onih drugih usluga/proizvoda obzirom na i dalje primjetan pojačani oprez pri potrošnji) su prema onome što javno do sada govore ostvarili i veće prosječne cijene, vjerojatno oko cca. 2 % veće cijene, a i tečaj eura nam je išao na ruku…
Osim povećanja prihoda navodno su kod boljih kompanija solidno uspijevali i procesi racionalizacije troškovne strane pa uglavnom očekuju veći rast operativne profitabilnosti od rasta prihoda.
Što se tiče naše najveće i najbolje turističke regije, rezultati su i još bolji od prosjeka – Istra: +8 % u odnosu na broj prošlu godinu što se tiče broja noćenja.
Pa evo i prvi nam rezultati jedne od većih naših klasičnih turističkih kompanija (miks hoteli, TN, kampovi..):
Istraturist Umag d.d.:
http://www.zse.hr/UserDocsImages/financ/ISTT-fin2011-3Q-NotREV-K-HR.pdf
(inače sama TZ Umag prema broju noćenja: +4%, što je 4 postotna boda manje od prosjeka Istre odnosno 2,7 postotnih bodova manje od prosjeka RH)
Pa ovdje su stvarno svi nešto jako slabo zainteresirani za turizam. Ne znam zašto, stvarno čudno.
a zašto je to vama čudno??
sezona traje 2-3 mjeseca, a 10mj. hladni pogon, a troškovi rastu.
vanjski sadržaji nikakvi, svako samo gleda di će turista zajebat, oženit, a eventualno i prebit.
pogledajte šta nudi konkurencija, za 4000, pa i 3000kn dobijete aranžman all inclusive u Turskoj ili Tunisu, đta kod nas možete dobit za te pare?
jedina svijetla točka je donekle Istra, ovo ostalo jad i čemer.jedino što nas drži na površini su relativna bliskost tržištima i prometna povezanost.
u Las Vegasu svako malo sruše temelj sa 5 zvijezdica do temelja i izgrade novi,a ulaganja kod nas??
malo nešto Kerum ulaže, istina[lol]
koliki su povrati na kapital uložen u turističke potencijale Hr?rađe bih stavio lovu na banku, ili u obveznice.em manji rizik, em veći yield.
znate, nekad ste bili Buffetovac iimali dobra ulaganja, otkako ste prešli na Grahama i kopi pejstanje, bitno ste se pokvarili.ako vas fascinira što je Solaris na 0,1BV, sjetite se one Buffetove, ne kupujte imovinu već biznis!osobno zaobilazim turizam u najširem luku, osim TUHO, to je jedina ok frima investicijski gledano.ali svako zna za sebe najbolje.sretno! [thumbsup]
Kakav sad Solaris?? Nikad to nisam imao, mene kod njega malo što fascinira, a puno toga mi se tamo gadi i nisam ga ovdje nigdje spominjao. Što se tiče mojih ulaganja, nekad, sada… ne znam o čemu govoriš, pa moja ulaganja su nekad i danas praktični ista, malo kad što kupim/prodam.
Dakle, jesmo li pogledali sva izvješća turističkih kompanija, barem onih najvećih: KORF/RIVP, MAIS, PLAG, ISTT, ARNT, ACI, TUHO itd.??
Stvarno nevjerojatno kako to nikoga ne zanima, ova tema je besmislena. Ako nikoga ne zanima mogla bi se zatvoriti – što se mene tiče može.
Ostat će mi velika nepoznanica zašto je to tako, jesu li ljudi neupućeni, ne shvaćaju poslovnu budućnost ovih kompanija ovog u Hrvatskoj prevažnog sektora, ne shvaćaju li možda uopće investiranje, što ove valuacije predstavljaju itd., ili je po srijedi neki "jal"… jer to je česta pojava u RH, da se tuđem uspjehu ostali ne vesele nego sasvim suprotno, pa je valjda ovdje većini sada muka bilo što čitati i ne znaju ništa komentirati na bilo koji način koji bi bio drugačiji od prosipanja negativnih osjećaja koje imaju (pa zato šute, a i to je bolje nego da stvarno dođu ovdje lječiti svoje frustracije, "poželjeti nam svima da nam naše turističke kompanije propadnu, potres nam sruši hotele itd.")
Turizam je zvijezda ove godine, svjetla točka budućnosti našeg gospodarstva, a premda još na bemislenim valuacijama čak i u neku ruku već i sada "zvijezda" burze u zadnje vrijeme kada sve nešto slabo ide, a ove cijene se još i "dobro kreću", valjda kao posljedica tako pretjerane podcijenjenosti i indikacija toga da se podcijenjenost mora konačno prevladati, a za što treba vremena, treba još puno do valuacija koje bi imale bilo kakvog smisla.
O gospodarskoj zvijezdi Danici, o zvijezdama burze itd., se na temi sektora – šuti. Tako je to u Hrvatskoj. Glavno da nam na nekim drugim temama svaki dan proriču smak svijeta, kod nas novu Grčku itd., ovdje gdje ima lijepih stvari ne želi se raspravljati. Ništa onda, ugasimo ovu temu ako je tako. Ne mogu niti ja baš beskrajno dugo pričati sam sa sobom, dosadi to s vremenom.
…
Ostat će mi velika nepoznanica zašto je to tako, jesu li ljudi neupućeni, ne shvaćaju poslovnu budućnost ovih kompanija ovog u Hrvatskoj prevažnog sektora, ne shvaćaju li možda uopće investiranje, što ove valuacije predstavljaju itd., ili je po srijedi neki "jal"… jer to je česta pojava u RH, da se tuđem uspjehu ostali ne vesele nego sasvim suprotno, pa je valjda ovdje većini sada muka bilo što čitati i ne znaju ništa komentirati na bilo koji način koji bi bio drugačiji od prosipanja negativnih osjećaja koje imaju (pa zato šute, a i to je bolje nego da stvarno dođu ovdje lječiti svoje frustracije, "poželjeti nam svima da nam naše turističke kompanije propadnu, potres nam sruši hotele itd.")
…
porast od 100-tinjak ili čak nešto više posto npr KORF-a u zadnjih godinu dana vam se ne čini kao neka reakcija? Što bi još trebalo po vama? 800%? 🙂