za isporuku nema frke. S ostalim dijelom tvog posta se uglavnom slazem, osim sto opet moram ponoviti: pitanje je jel to jedna relativno nebitna vijest ili tek naznaka opce svjetske krize (da, bojim se da ce se kriza prosiriti i izvan financijskog te brodarskog sektora te da ce biti puno gore)…
a sto se novinara tice, drzim da bi ti mogao biti na dobrom tragu: novinari cesto puta iskrive tekst.
Cini mi se da ti ipak ne ocekujes veliku krizu u brodarstvu (a i sire) ?
PS. zasto je TNPL ostala nepopularna dionica znamo i ti i ja vrlo dobro [smiley]. Šteta.
Pa zaista smatram nebitnom tu vijest da je neki prastari bulker neke live kompanije ugovoren samo za trosak bunkera.
To je nesto ka kuriozitet ili agencijska vinjeta ka npr. ona nonica u USA koja se upucala da je ne bi iselili iz kuce pod hipotekom, ali to nije nesto sto odredjuje trend na trzistu tj. NIJE nesto o cemu bi direktor Atlantske triba pricati u svom medijskom nastupu.
Bitna vijest ( i losa vijest) jest da su vozarine pale drasticno, ali i tim podacima mozes viditi nesto pozitivno: to da brodari ugovaraju teret po tim niskim vozarinama tj. da sami brodari smatraju da im je isplativije i navigati dalje sa gubitkom nego raspustiti posade i stavit brode na sidro ili ih dati skroz ca.
Tj. iz toga moremo zakljuciti da oni (brodari) viruju da ce u neko dosta kratko vrime (max. nekoliko tjedana) trziste krenuti na bolje. Da poboljsanje ocekuju tek za koji misec, e onda bi vec sad dizali ruke, jer bi gubici na taj period bili neodrzivi.
I da, ja osobno ne ocekujem neku dugotrajnu ni duboku krizu u brodarstvu niti u industrijskoj proizvodnji, jednostavno zbog toga sto je uzorok ove svjetske krize iskljucivo blokada financija tj. poremacaj financijskih tokova, a ne nekakv strukturni globalni poremecaj u ekonomiji ka npr. naftna kriza iz 1970tih ili krah Istoka koncem 1980tih / pocetkom 1990tih.
Kad se financijski krvotok ponovno uspostavi, pocet ce normalno funkcionirati i trade i shipping.
Ova sadasnja kriza bi me jedino brinula da sam ulozija u dionice turistickih firmi ili u nekakve luxury goods, ali u tankere, pa i cak bulkove, mislim da nema brige cak ni kratkorocno, altroke srednjorocno te dugorocno.
hvala na promisljanjima. Nekako je postalo rijetko, da ne kazem nemoguce, civilizirano i argumentirano izmijeniti misljenja u zadnje vrijeme… [thumbsup]. Pozlatile ti se rijeci.
E vidiš kako se može i normalno pisati bez podje….
Eto vam obojici 100%
I ja kažem…. Beštijo pozlatile ti se riječi. Inače… neznam zašto, al pere me neki optimizam danas. Ne, nisam ništa niti pijo niti konzumiro [lol] Ma mora da u ponedjeljak idemo down, jer moj feeling me uvijek iznevjeri. [smiley]
ps (nemam TNPL)
Nime bilo par dan, ali vidim da se spominje ova vijest o bulkeru koji vozi za 0 kao nešto novo.
Vijest je stara više od tjedan dana, ali sada se više ne radi o kuriozitetu nego već uobičajenoj pojavi.
I sada kad bi ovu vijest ponovili Jerković i Lonza odjednom nastala panika. Isto mi samo govori o kvaliteti pisanja i praćenju brodara na temi ATPL
Misljenja sam kao i Sakai, da kriza neće biti kratka i bezbolna. Kriza vozarina je tek nagovještaj krize svjetskog gospodarstva.
Misljenja sam kao i Sakai, da kriza neće biti kratka i bezbolna. Kriza vozarina je tek nagovještaj krize svjetskog gospodarstva.
Da, povijesno gledano to je tocno, ali kod ove krize uzroci su puno drugaciji nego kod prijasnjih.
Ranije krize u brodarstvu bile su uvik uzrokovane sa oversupply i overcapacity u industrijskoj proizvodnji, a ova sad je gotovo iskljucivo uzrokovana blokadom financijskih tokova.
Dakle, nije se dogodilo da je priko noci za 75% pala potraznja za naftom i sirovinama u ciloj svjetskoj industriji, nego se dogodilo da su (doslovno) priko noci presusili izvori financiranja te potraznje i njene trgovine pa onda i samog shipmenta tj. shippinga.
Nakrcani suezamax nafte ili capesize rudace ima nekih 150M USD tereta za koje netko mora imati bankovnu garanciju da bi ih nakrca. Ako je nema, onda uopce nije bitno kolika je potraznja na trzistu nafte ili ponuda na trzistu tankera, teret se ne krca i gotova prica.
Zbog toga, tj. zbog samih uzroka ove danasnje krize, ne virujem da ce ona bit duga i razorna.
Naravno da je vec bolna i da razine industrijske proizvodnje nece tako brzo na razine od prije godinu ili dvi, ali je sasvim realno ocekivati da od momenta kad finacije ponovno pocnu teci (onih nekolio tjedana koje sam vec spomenija), da ce se brodarstvo popeti iz ove rupe.
Ok, neki brodari to nece prezivit, ali Boze moj.
Usput, opet povijesno gledano, zbog cega bi bear market uoce bija los za tankere ili brodare opcenito?!
U nedavnoj povijesti imalo smo najjaci bull market ikad (1998-2001)kad se na burzama u USA, EU i Japanu lozile nemile miljarede dolara na dot com i raznorazne "technology" stocks.
I upravo u tom zestokom bull razdoblju, drybulkovi su propadali, tankeri su vozili za kikiriki, sama nafta je kostala ka kikiriki, pristojne kompanije od 20ak tankera imale su market cap manji nego nekakva dot com sa 2 web servera koja je prodavala carape priko interneta itd.
I zamisli, upravo nakon puknuca tog mjehura i nakon ulaska u bear market i recesiju tamo krajem 2001 pocetkom 2002, tankerske i brodarske kompanije su prve pocele biljeziti i znatnija zaradu i porast cijena svojih dionica.
Ili, ako cemo ocekivati da ce ova kriza bit duga i teska za tankere i brodare, sto onda ocekivati za npr. turizam ili gradjevinare?! Samoubojstvo?!
S obzirom na ovakve članke u novinama smatram da bi neko od forumaša knjigovođa trebao komentirati bilancu TNPL s obzirom na kreditnu krizu koja trese svijet.Vidim da sam vam dop… sa manifestima ili lancunima.Ali vi uglavnom niste fair igrači jer me ostavljate samog da se borim protiv vjetrenjača.
A ovakvi članci ,u ovakva vremena imaju razarajući učinak.U ratu kada baciš petardu svi se bacaju na pod,a u miru ako baciš pravu bombu padaju na pod samo pogođeni,a oni drugi stoje zaprepašteni.
A mi smo u ratu od početka godine,izranjavani,ali ipak još uvijek živi.
Diskusija o bilanci i kreditnoj izloženosti je potrebna da bi ljudi shvatili da su u ovoj dionici zaštićeni.
Na stranicama ATPL pišu romane o BDI,a ljudi smatraju da smo i mi u istim govnima.
Evo kolega vidim da nema posta u kome vi ne pokošuvate ocrniti ATPL pa vas molim da ovo malo prokomentirate.
ATPL Transport 2,84 1,25 1,08 24,42 44,15 1.517.638.613,04
ULPL Transport 4,26 1,15 2,76 9,71 26,95 573.212.214,00
Po svemu ovome bi se dalo naslutiti da je ATPL debelo podcijenjena u odnosu na TNPL, a vi ste upravo zagovornik FA ispravite me ako griješim.
p.s mislim da nije u redu da stalno blatite ATPL jer ja nisam primjetio da netko na temi ATPL blati i piše protiv TNPL čak štoviš pojedinci pišu afirmativno što i ja svakako podržavam.
[/quote]
Svi ste Samprasu podijelili aseve.A on je samo greškom usporedio ULPL i ATPL.I normalno da mu digla kosa na glavi te je ovako i reagira.ULPL je u odnosu na ATPL po floti
tri puta manja,a sa novogradnja ATPL će biti i četiri pet puta veća po tonaži.A sada je TNPL po
tonaži skoro pa pet puta veća.O zaduženosti ULPL bolje ne trošiti riječi.ULPL je mala firmica u
odnosu na TNPL i ATPL.
Upozorio bi Samprsa da ove tablice nisu aktuelne.One pokazuju stanje prema zadnjim FI 1H 2008,već
je i treći kvartal završio,a u ova tri mjeseca je došlo do strahovitog pada u suhim da su to već lijepa
stara vremena.U prvoj koloni koja predstavlja P/E uračunata je i prodaja brodova i za ATPL i ULPL.
Pokazatelji nakon FI3Q 2008 će za ATPL biti još povoljniji s obzirom na prodaju brodova u drugom i
trečem kvartalu,a koje nisu ušle u bilancu.Jedini podatak koji je akruelan je P/BV sa korekcijom
trečeg kvartala,a to trebamo izračunati sami prije izvještaja.Inaće ovi podaci i ove tablice kod
brodara su mamac.U ovom trenu brodari su udaljeni svjetlosne godine od tih pokazatelja..Nadajmo se
da će se to ponoviti,a mi to vidjet prije nego dođe do eksplozije cijene.
Inaće nakon dobrih vremena /dobre žetve/ostaje i zarada,a kod brodara i dobri dugoročni ugovori,te
bi žetva mogla biti i dalje dobra,a u ovisnosti od toga koliko je brodova u dugoročnom TCT,a koliko
u ostalim lošijim aražmanima.
Mišljenja sam da dobit iz prodaja brodova ne bi smjela ulaziti u P/E ,već bi trebala samo utjecati
na porast cijene preko povečanja BV i na povečanje vrijednosti firme zbog povečanja likvidnosti,
lakšeg vračanja kredita i ukupno povečanja boniteta firme.Dakle,sama dobit od prodaje broda ili
bilo koje jednokratne inekcije ne bi trebalo povečavati P/E.Tipičan primjer je KOES,koji je nakon
prodaje dionica IPPK ostvario jednokratnu dobit po dionici od mislim 1.300 kn,tržio se na 3.000 i
nešto malo više,a zadnje transakcije na 550,a do prije dva tri dana na 260 kn.Očito taj jednokratni
veliki P/E ne djeluje dugoročno.Ipak i kupnja broda kada je jeftino i prodaja kada je skupo je dio
brodarskog biznisa,ali normalno da se ta jednokratna dobi ne može množiti sa pet ili deset ukoliko
se tako trži branša preko p/E.
S obzirom da TNPL u 1H2008 ima dobit 250 po dionici u ova dva bi to trebalo i potvrditi/3Q odličan,,4Q za sada dobar/,možda bi mogli imati na sadašnju cijenu P/e 1.850:500= 3,7.
Samo iz osnovnog posla.
Najpodcjenjenija dionica na ZSE.
Ili, ako cemo ocekivati da ce ova kriza bit duga i teska za tankere i brodare, sto onda ocekivati za npr. turizam ili gradjevinare?! Samoubojstvo?!
Da, to je crni scenario. Sto se tice uzroka krize u pravu si. No, nemoj zaboraviti da je puno novaca otislo u sanaciju financijskog sektora i da ce se rezati drugdje. Ako je kriza, pojedinac reze tamo di moze (mogu li pjesice na posao? mogu li stediti na hrani, godisnjem odmoru itd). Kao sto vidis, ogranicio sam se na obicnog pojedinca, a ne na investitora koji ce povuci sredstva sa ZSE (je, puno je vec povuceno ali sigran sam da ima toga jos)…
Uzrok krize je uistinu drugaciji ali nemoj zaboraviti da je i ovaj gospodarski rast u svijetu bio iniciran balon strategijom financijskog sektora… dakle, da skratim, uzrok JE (donekle!) razlicit, ali posljedice mogu biti iste.
Intimno "navijam" za tvoj scenario, kao i za onaj dio gdje ce neki brodari prestati postojati. Previse se spekulanata nakupilo u brodarstvu (samo cu napomenuti zadnji "izum" – kladjenje na BDI!) i sto prije se neke stvari rasciste (govorim o dry bulk sektoru) prije ce krenuti oporavak.
Naravno, ovo su samo moja promisljanja i dopustam da grijesim. U suprotnome, ceka nas kolektivni seppuku. Ispricavam se sto sam isao malo off, no ostale su teme toliko zagadjene da bi radije skocio sa Ždrelačkog mosta no napisao koju rijec na drugim temama.