Škverovi, brodogradnja i brodogradilišta

Naslovnica Forum Tržište kapitala Hrvatska Škverovi, brodogradnja i brodogradilišta

Forum namijenjen svim temama vezanim za dionice, obveznice i druge vrijednosne papire te trgovanje istima u Hrvatskoj.

Zadnjih dana dosta se raspravlja o brodogradnji. Premijerski kandidati , sindikalisti, pa i članovi ovog foruma. Zato mi se čini da je potrebno otvoriti ovu temu. To tim više što predstoji privatizacija (ili zatvaranje) najvećih brodogradilišta. Manja su već privatizirana i/ili uništena (Lenac, Šibenik, Tehnomont, Lamjana, Punat…).
Brodogradnja je vjerojatno najstarija industrijska grana u Hrvatskoj (npr. Kraljevica je osnovana 1729 g.). Brodogradnja je također industrijska grana koja je bila dosegla najviši tehnološki nivo (npr. bojni brodovi klase Tegetthoff bili su zadnja riječ tehnike u svijetu). brodogradnja je dugo ostala perjanica hrvatske industrije (podmornice, brodovi klase Berge Istra, Amorella, Petar Krešimir) iako gubeći pomalo korak sa svijetom. Brodogradnja je uspjela preživjeti ˝Hrvatsko gospodarsko čudo˝. Ali tehnološko zaostajanje, zastarjela organizacija, nizak tečaj dolara, nerealan tečaj kune, jeftinija konkurencija (Koreja, Kina, Vijetnam) i najvažnije sustavno upletanje politike doveli su škverove na rub (ili preko ruba) provalije.

Ali tehnološko zaostajanje, zastarjela organizacija, nizak tečaj dolara, nerealan tečaj kune, jeftinija konkurencija (Koreja, Kina, Vijetnam) i najvažnije sustavno upletanje politike doveli su škverove na rub (ili preko ruba) provalije.

Sve si rekao ovom zadnjom rečenicom………….danas nitko nemože konkurirat japancima i korejcima……..dok su oni ulagali u brodogradilišta mi smi iz njih raznoraznim pretvorbama izvlačili novce, i sad se neko nakon 20 godina lopovluka i sustavnog uništavanja neko sjetio da nešto treba promijeniti……na žalost bojim se da je to samo predizborna retorika, ništ više………..

Burza je kocka, ma koliko mi šutjeli o tome........

Brodogradnju jedni napadaju da je nerentabilna u usporedbi sa konkurencijom iz svijeta, a drugi kažu da nema te industrijske grane u hrvatkoj koja je rentabilna u usporedbi s svijetom.
Brodogradnju jedni napadaju da je jednostavna i tehnološki zastarjela djelatnost, a drugi uzvraćaju da složenije ni nemamo. Jedni kažu pređimo na proizvode višeg nivoa, drugi uzvraćaju dok ne poćnemo graditi avione i superračunala nemojmo uništavati ono što imamo.
Brodogradnju jedni napadaju da samo troši velike državne subvencije, drugi pak uzvraćaju da su subvencije poljoprivredi, željeznicama, cestogradnji višestruko veće.
Brodogradnju jedni napadaju da samo ugrađuje makedonski čelik i strane komponente, drugi uzvraćaju da smisao moderne proizvodnje i je stvaranje vrijednosti ugradnjom jednostavnijih u sklopova u složeniji proizvod.
Jedni tvrde da se zatvaranjem brodogradilišta ne gubi se previše radnih mjesta, drugi ih pitaju jeste li uračunali i radna mjesta svih podizvođača, prateće industrije iz Karlovca, dva brodograđevna fakulteta i Brodarskog instituta?

Problem brodogradnje naša vlada pokušala je riješiti na sebi karakterističan način; Platila je strane konzultante neka naprave analizu. (A dotle neka se lova preko Cipra lagano prelijeva). I konzultanti su ponudili solucije:
– održavanje postojećeg stanja, tj. ostaju sva brodogradilišta = gubitak 1,2 mlrd kn,
– zatvaranje svih brodogradilišta = dobitak od 1 do 1,6 mlrd kn,
– zatvaranje Kraljevice i Brodotrogira, ostali nastavljaju dalje = dobitak od 5,8 mlrd kn,
– zatvaranje svih brodogradilišta osim Uljanika = dobitak od 9,2 mlrd kn;
Sindikati će to naravno rezolutno odbiti, podsjećajući da su strani konzultanti dokazivali i da izgradnja prometne infrastrukture donosi čisti gubitak. A vlada će odlučno pričekati nove izbore…

Aktualni “Biser dana” na business.hr:

“Ovo što je rekao potpredsjednik, to je načelan stav koji ima svoju načelnu vrijednost. No, moja Vlada neće ići u privatizaciju luka.”

Premijer Ivo Sanader neposredno nakon izjave Damira Polančeca o tome kako “privatizacija luka ne bi smjela biti problem”

Želi li aktualni premijer reći da privatizacije neće biti i slijedeće 4 godine, ili je potpisao predaju što se tiče predstojećih izbora?

No respect


Ali tehnološko zaostajanje, zastarjela organizacija, nizak tečaj dolara, nerealan tečaj kune, jeftinija konkurencija (Koreja, Kina, Vijetnam)

Koreja je odavno ispala iz kategorije jeftina konkurencija, pa je molim vas tamo više be trpajte. Vijetnam i Kina, da. Kina još ne zadugo, jer se cijene opasno približavaju. Kakva jeftina konkurencija, pa zavarivač zaradi gotovo 3000 US$, inženjer gotovo 5000. Ne znam tko je kome jeftina konkurencija po cijeni Hrvatska Koreji ili Koreja Hrvatskoj.

Pessimism Is Your Friend

Uljaniku i Tankerskoj 56 posto Lenca
Najnovije rješenje stečajnoga plana za remontno brodogradilište Viktor Lenac u stečaju dobilo je podršku svih partnera, a uskoro će uslijediti dogovor oko utvrđivanja optimalnih rokova za izlazak Lenca iz stečaja. Okvir je dogovoren, a prema njemu Uljanik i Tankerska plovidba postaju vlasnici 42 posto Lenca, odriču se razlučnih prava te dokupljuju još vlasničke udjele nekih državnih fondova (izuzev HBOR-a i HEP-a) te u konačnici posjeduju 56 posto vlasničkog udjela u Lencu, potvrdio je konkretne informacije direktor Tankerske Ive Mustać. U Vladi Republike Hrvatske, kako se navodi u šturom priopćenju, jučer je održan sastanak u vezi s rješavanjem situacije u Viktoru Lencu. Sastanku su uz potpredsjednika Vlade Damira Polančeca bili nazočni i predstavnici Ministarstva financija, Ureda za socijalno partnerstvo Vlade Republike Hrvatske, sindikata koji djeluju u Viktoru Lencu, Tankerske plovidbe, Uljanika i RLE obrta, te stečajna upraviteljica Viktora Lenca. Razmatran je prijedlog stečajnog plana, te su se svi nazočni usuglasili s elementima kojima se sugeriraju izmjene postojećeg stečajnog plana. Predstavnici sindikata su takvim izmjenama stečajnog plana dali punu podršku te su izrazili i svoju punu potporu ulasku Uljanika i Tankerske plovidbe u vlasničku strukturu Viktora Lenca. Na sastanku je dogovoren i model prodaje preostalih državnih potraživanja Uljaniku i Tankerskoj plovidbi, a na sljedećem sastanku utvrdit će se i optimalni rokovi za završetak stečaja Viktora Lenca, navodi se na kraju priopćenja. Kako je Lenac zbog puknuća nedavno ostao bez jednog od dva operativna doka, jer Dok 11 još nije u funkciji budući da nije do kraja opremljen, tako se nužnim postavlja nabavka novog doka.

Dakle kupovat će se novi dok?! Stari u otpis?!

ag,

Jedni tvrde da se zatvaranjem brodogradilišta ne gubi se previše radnih mjesta, drugi ih pitaju jeste li uračunali i radna mjesta svih podizvođača, prateće industrije iz Karlovca, dva brodograđevna fakulteta i Brodarskog instituta?

Komentirati cu samo ovo zadnje. Ko je kome svrha? Brodogradilište pratecoj industriji i fakultetima ili fakulteti i prateca industrija brodogradilistima? Mislim da smo zamjenili teze. Malo je pre skupo drzat brodogradilista kako bi fakulteti, Brodarski institut i prateca industrija opstali.

Quote Sakai "najvise pali svi osim ATPL"


Uljaniku i Tankerskoj 56 posto Lenca Najnovije rješenje stečajnoga plana za remontno brodogradilište Viktor Lenac u stečaju dobilo je podršku svih partnera, a uskoro će uslijediti dogovor oko utvrđivanja optimalnih rokova za izlazak Lenca iz stečaja. Okvir je dogovoren, a prema njemu Uljanik i Tankerska plovidba postaju vlasnici 42 posto Lenca, odriču se razlučnih prava te dokupljuju još vlasničke udjele nekih državnih fondova (izuzev HBOR-a i HEP-a) te u konačnici posjeduju 56 posto vlasničkog udjela u Lencu, potvrdio je konkretne informacije direktor Tankerske Ive Mustać. U Vladi Republike Hrvatske, kako se navodi u šturom priopćenju, jučer je održan sastanak u vezi s rješavanjem situacije u Viktoru Lencu. Sastanku su uz potpredsjednika Vlade Damira Polančeca bili nazočni i predstavnici Ministarstva financija, Ureda za socijalno partnerstvo Vlade Republike Hrvatske, sindikata koji djeluju u Viktoru Lencu, Tankerske plovidbe, Uljanika i RLE obrta, te stečajna upraviteljica Viktora Lenca. Razmatran je prijedlog stečajnog plana, te su se svi nazočni usuglasili s elementima kojima se sugeriraju izmjene postojećeg stečajnog plana. Predstavnici sindikata su takvim izmjenama stečajnog plana dali punu podršku te su izrazili i svoju punu potporu ulasku Uljanika i Tankerske plovidbe u vlasničku strukturu Viktora Lenca. Na sastanku je dogovoren i model prodaje preostalih državnih potraživanja Uljaniku i Tankerskoj plovidbi, a na sljedećem sastanku utvrdit će se i optimalni rokovi za završetak stečaja Viktora Lenca, navodi se na kraju priopćenja. Kako je Lenac zbog puknuća nedavno ostao bez jednog od dva operativna doka, jer Dok 11 još nije u funkciji budući da nije do kraja opremljen, tako se nužnim postavlja nabavka novog doka. Dakle kupovat će se novi dok?! Stari u otpis?!

Mislim da ne. U otpis ide dok koji im se neki dan potopio.

Quote Sakai "najvise pali svi osim ATPL"


Komentirati cu samo ovo zadnje. Ko je kome svrha? Brodogradilište pratecoj industriji i fakultetima ili fakulteti i prateca industrija brodogradilistima? Mislim da smo zamjenili teze. Malo je pre skupo drzat brodogradilista kako bi fakulteti, Brodarski institut i prateca industrija opstali.

Imaš tu jednu drugu logiku; Ako pomogneš brodogradilište s X kuna imaš zaposlenih Y radnika u brodogradilištu plus Z u pratećim firmama. I svi oni kao i firme plaćaju poreze i davanja. Prestaneš li plaćati tih X kuna propadaju brodogradilišta i prateće firme, a većina ljudi ide na burzu. Sad više nitko od njih ne plaća poreze i davanja ali država treba njima plaćati socijalu i naknade. I taj iznos često ispadne puno veći od onih X kuna za subvencije. Osim toga i nezadovoljstvo koje se time rađa ima cijenu (barem političku).

ag,

Techman: ” Komentirati cu samo ovo zadnje. Ko je kome svrha? Brodogradilište pratecoj industriji i fakultetima ili fakulteti i prateca industrija brodogradilistima? Mislim da smo zamjenili teze. Malo je pre skupo drzat brodogradilista kako bi fakulteti, Brodarski institut i prateca industrija opstali. ” Imaš tu jednu drugu logiku; Ako pomogneš brodogradilište s X kuna imaš zaposlenih Y radnika u brodogradilištu plus Z u pratećim firmama. I svi oni kao i firme plaćaju poreze i davanja. Prestaneš li plaćati tih X kuna propadaju brodogradilišta i prateće firme, a većina ljudi ide na burzu. Sad više nitko od njih ne plaća poreze i davanja ali država treba njima plaćati socijalu i naknade. I taj iznos često ispadne puno veći od onih X kuna za subvencije. Osim toga i nezadovoljstvo koje se time rađa ima cijenu (barem političku).

Teorija odlicno drzi vodu u nekoj drugoj bransi. Brodogradnja je terminalni bolesnik. Danas je pisalo u Jutarnjem (na zalost samo u papirnatom izdanju pa nisam mogao staviti link) da je Brodotrogir trenutno u minusu 100000000 miliona dolara. Nisam siguran ali sa remontom radi mozda 1500 ljudi. To je gubitak od 66000 USD po covjeku. Sa pravicnom naknadom od 1000 kunica koliko lijepa nasa daje na birou i to limitirano na godinu dana i besplatnim zdrastvenim kad nadodamo radnike iz pratece industrije likvidacijom brodogradilista drzava je u debelom plusu. I tu ne stajemo. Okrecemo se necem drugom. Na mjestu brodogradilista radimo recimo marine i hotele. Radnici nekih drugih firmi dobivaju poslove i pune proracun a po zavrsetku nova zaposljavanja u novoizgradjenim objektima. Nije to tako crno kako pisu oni koji imaju debeli interes da brodogradnja opstane (npr Tramontana u danasnjem tisku).
Nezadovoljstvo pumpaju sindikalisti tipa Jozo Maric. Danas ga je Slobodna pitala da li jede i pije sa Talijanskim satrapima iz Dalmatinke Nove koja radnike cijeni kao limun. Rekao je boze sacuvaj jesti sa takvim zlodusima ne znajuci da ga je novinar snimio kako se gosti sa talijanima i bira naj vece ribe iz hladnjaka. Slika je objavljena uz tekst.

Quote Sakai "najvise pali svi osim ATPL"

New Report

Close