BUUUUUUUUUUUUUUU….LL
Nakon autoceste u Crnoj Gori ozbiljne šanse za novi veliki posao i u Kataru
U ovoj smo godini ugovorili i bit će izvedeno radova u vrijednosti oko tri milijarde kuna. Gradimo doslovno sve – ceste, mostove, tunele, zgrade…
Hrvatski građevinski konzorcij na čelu sa splitskim Konstruktorom pobijedio je na 2,7 milijardi eura vrijednom natječaju za gradnju autoceste od sjevera do juga Crne Gore. Taj, jedan od najvećih poslovnih pothvata koji je naša građevinska operativa, i ne samo ona, ostvarila od osamostaljenja Hrvatske, izmamio je osmijeh na lica mnogih. Čestitkom i sugestijom o vlastitom doprinosu oglasio se i premijer Sanader. Čini se da je najmirniji ostao prvi čovjek Konstruktora Željko Žderić.
Kad smo nakon povratka s Pelješca, a uoči putovanja u Katar, u pretrpanom Žderićevom rasporedu sjeli za razgovor, tajnica je donijela poštu iz Crne Gore kojom je i službeno potvrđena odluka Natječajne komisije za autocestu Bar – Boljari. U konkurenciji šest moćnih kandidata u konačnici je odlučeno između našega konzorcija i konkurenta iz Grčke.
• Još se čestitke nisu ni stišale, a u nekim se medijima već spekulira da će biti žalbi te da je pobjeda upitna.
– Ne znam otkuda takve informacije, plasirane doduše s upitnikom. O tome ništa nisam čuo. Pravo je svakoga da se žali, ali mislim da je procedura poštovana i da je izabrana najbolja ponuda. Zadnju riječ ima crnogorska Vlada i onda kreće operacionalizacija. Na priče se ne osvrćemo, pripremamo se na doista veliki posao, od pripreme dokumentacije, istraživačkih radova do ishođenja potrebnih dozvola.
• Što za vas znači takav posao, osobito u trenutku kad su upitne mnoge investicije?
– I u boljim bi vremenima to bi bio izniman posao, vrlo važan u svakom pogledu. Zahtjevan je, izazovan i velik. Bit će velika referencija za Konstruktor, ali i Hrvatsku u cjelini.
• Hoće li biti problema s osiguranjem novca?
– Već smo u natječajnoj dokumentaciji morali dostaviti neke bankovne garancije i u tome neće biti problema. Posao ćemo definirati kroz naše poslovne banke. Prema uvjetima natječaja i crnogorska strana financira neke poslove. No, konstrukcija i obračun troškova složeni su. Ukupna vrijednost posla je blizu tri milijarde eura, ali to nikako nije novac koji će se odjednom naći na hrpi i kojim će se sve financirati.
• Hoće li se autocesta graditi etapno?
– Naravno. Jedna će dionica financirati drugu. Riječ je o vrlo različitim cjelinama, koje će tražiti različiti pristup i tempo gradnje. Stoga se može govoriti o tri izvora sredstava. Dio će financirati Crna Gora, dio kreditne linije, a dio će biti od prihoda s već napravljenih dionica. Sve će biti vrlo precizno definirano kad odluka postane pravomoćna.
• Kada bi posao trebao biti završen?
– Prema sadašnjim procjenama, bez nepredviđenih teškoća može se govoriti o roku između sedam i deset godina za dovršetak cijelog posla, epohalnog za Crnu Goru. Radovi bi trebali početi do kraja ove godine, ali okolnosti su takve da će prema svoj prilici to ići i brže. Dakle, vrlo vjerojatno već za nekoliko mjeseci. Bit ćemo spremni.
• Hoće li toliki napor zakočiti ostale planirane investicije u Crnoj Gori, u kojoj ste već dosta prisutni?
– Neće, jer način financiranja zamišljen je tako da ne koči ostale projekte. Gradit će se bez ikakve sumnje. Tamo smo već prisutni i s punim se pravom nadamo novim poslovima jer smo gradnjom u Hrvatskoj stvorili jaku referenciju.
• Gdje sve imate angažiranu operativu?
– U ovoj smo godini ugovorili i bit će izvedeno radova u vrijednosti oko tri milijarde kuna. Već godinama nismo bili ispod 2,5 milijarde. Gradimo doslovno sve – ceste, mostove, tunele, hidroelektrane, crkve, bolnice, farme, stambene zgrade…
• Znači, krize što se tiče posla za vas zapravo i nema.
– Odraz smo države i okruženja u kojem živimo, lakmus papir. Građevinarstvo prvo ulazi u krizu i prvo iz nje izlazi. To je opće pravilo, uvijek i svagdje. U građevinarstvu poslovi ne pa