skroz OK ako se i pogoduje HAS-u. Strateški gledano, ZLZ ima još jedinu šansu dugoročnog razvoja ukoliko se prva iz regije poveže sa Sjevernom Amerikom – u smislu stalnih letova, barem kako je bilo prije 1991 (5 gradova: Chicago, Cleveland, Toronto, Montreal, New York). Iako za cijelu Hrvatsku super situacija, ZLZ za razliku od Beograda, koji je jedina velika zračna luka u zemlji i kao takva je najperspektivija da se razvije u “hub”, ima konkurenciju u Splitu i Dubrovniku. Drugim riječima, uvelike će ZLZ ovisiti o mreži koju širi Croatia Airlines, a budući da je CA Lufthansin satelit (Star Alliance), tu dugoročno nema kruha. Zračni promet u Hrvatskoj će se povećavati kako bude rastao turizam, ali ZLZ mora napraviti dodatan “strateški iskorak”. HAS i takvi slični su mogući spas… kompanije i sustavi iz bližeg okruženja su limitirajući za ZLZ (zračne luke Frankfurt, Istambul…) budući da same drže visoke pozicije europskih čvorišta. Naravno ZLZ se s njima nemože usporediti, no čemu svesti ZLZ na “feeder” aerodrom tim čvorištima ? SAD tržište i turisti tek otkrivaju Hrvatsku i ovo je prilika otvoriti im “direktnija/bliža” vrata ne samo Hrvatske, nego i regije. Samo za informaciju, 1979, ZLZ 1,9 mil. putnika, Budimpešta 1979, cca 1,5 mil putnika. Danas ZLZ 2,1 a Budimpešta 8 mil ! Vrijeme je da se prione na posao, jer ako nemaš infrastrukturu, nemaš ni zainteresiranih kompanije koje će te koristiti kao tranzitni aerodrom.
zračne luke Frankfurt, Istambul spominjem budući da su i one izrazile interes za koncesionara, što se čini manje povoljnim za razvoj ZLZ.
A što se sindikata i prava zaposlenih tiče, ja sam za fer play, obostrani. Kao običan građanin koristim usluge ZLZ gotovo 20 godina i nigdje nisam na jednom mjestu vidio toliko neprofesionalnih i nezainteresiranih djelatnika. Dojam se stvara kako su to bubrezi u “loju” – naravno nisu svi takvi, ali takvih da ih je i 20% ruše ugled cijele kuće. najviše ih je u ugostiteljskom dijelu i vrijeme je da ih netko “razdrma/probudi” i da se počnu truditi.
Prvo treba pokrenuti posao, stvoriti proizvod, vrijednost i onda tko je pametan/dobar manager će takve djelatnike znati i nagraditi. Ali kočiti/zahtijevati nešto ne dolazi u obzir.
Porazno je što su sindikati izjavljivali o koncesiji prije par tjedana na HTV-u. ZLZ nije nikakva zlatna koka i teze o izvlačenju novca padaju u vodu, pa jedva zarade 2 mil. eura godišnje. ZLZ tek treba dovesti u red (u ulagačkom smislu, kao i u smislu upravljanja) da bi postao zlatna koka. A naravno zračna luka ostaje gdje je građanima ove zemlje i omogućava razvoj prometa/turizma. Sram me je kako sada izgleda iako su je malčice doveli u red posljednjih 2-3 godine.
Država kao vlasnik = najgori vlasnik, ne zato što je netko pokvaren (iako se i to zna desiti), nego zato što ne postoji tzv,. “ownership”, nikom nije istinski stalo i stalno se netko izmjenjuje u upravi/na vlasti tako da je teško održati strogi kontinuitet nekog ciklusa u smislu strateškog razvoja.
Moja dobronamjerna poruka: veselimo se mogućnosti razvoje/progresije, nebudimo negaivci, namćori, kritizeri kapitalu, pogotovo ne onima koji zagovaraju “traljavost” i tzv. “osrednjost”, a to je ZLZ upravo radi modela poslovanja do sada i bila.