Sorry ekipa što previše trkeljam ovdje, ali kad vidim kolika se količina crnila prosipa po medijima od strane bankovnih i inih analitičara jednostavno si ne mogu pomoći. [emo_smijeh]
Opet ponavljam ako bankari i analitičari misle da je sve tako crno zašto ne shortaju obveznice RHMF umjesto da ih kupuju kao ludi, zašto ne izvrše pritisak da se uvede short-selling na ZSE.
Pogotovo mi ide na živce spika da je razduživanje loše… svako razduživanje znači manje profita bankama, a više raspoloživog dohotka onima koji se razdužuju. Plašenje deflacijskom depresijom dok Draghi udara su priče za malu djecu.
To što je loše za bankare je dobro za gospodarstvo trenutno, nije uvijek tako ali eto baš sada je poučak što je bankarima gore to će ljudima i gospodarstvu biti bolje.
Kao što sam više puta napomenuo, autoceste se trebaju monetizirati da bi u potpunosti iskoristili trenutačni easy-money.
Kako će vjerojatno sindikati referendumom srušiti stvar, treba gledati što se može dogoditi. Po meni postoje tri izgledna scenarija nakon referenduma:
* Vlada pada odmah, ide se u tehnički default po dugu HAC-a, dolazi MMF i EK te reže plaće, mirovine i potpore. Puno turbulencije, opasan pad burze ali onda i njen streloviti rast nakon što se situacija očisti.
* Vlada sama reže dramatično rashode proračuna (a ove sindikaliste iz HAC-a nagradi uvođenjem vinjeta) i naravno time vjerojatno gubi izbore za godinu dana, ali uspijeva se ipak refinancirati u inozemstvu relativno povoljno. Burza će to pozdraviti.
* SDP popušta pod pritiscima, niti reže niti monetizira u nadi da će skupa s ORAH-om ostati na vlasti… e to znači da su pesimisti bili u pravu, a ja u krivu.
Sorry ekipa što previše trkeljam ovdje, ali
Ti si po meni jedan od boljih forumaša, i svaka ti čast! Još kad su sada neki stariji posvjedočili da si u doba najvećeg “ludila” govorio o mogućim crnim scenarijima, još sam steko bolje mišljenje o tebi! Svaka čast na iznošenju mišljenja, koje je uvijek konkretno i popračeno činjenicama na kojima baziraš to svoje mišljenje! Za uvidjeti promjene kakve su se zbila 2008/2009 i eventualne promjene sa ovog crnila na pozitivu, zbilja se treba znati izdignuti iznad svega i svaka čast što imaš hrabrosti tako nešto iznositi! [emo_palacg] Od mene uvik imaš [emo_palacg], a kad vidim kako loše ocjene često dobivaš onda sam još više siguran da govoriš nešto pametno! [emo_palacg]
Puno hvala Kreso…
Ajmo malo još raskrinkavati, koliko straw-man argumenata oko monetizacije, razbili bih djeca iz srednjoškolskog debatnog kluba…
* Ceste nisu “naše” jer je dug po njima veci nego što vrijede. A ne vrijede zato što ih je dosta sagrađeno tako da ne vode nigdje. Od te nepotrebne gradnje su imali koristi oni što su farbali tunele po pet puta, takvo “poticanje” gospodarstva se može prozvati klepto-kejnezijanizam.
* Dug stiže na naplatu i njegovo preuzimanje od strane države znači da će kamate na ukupni državni dug biti puno veće nego što bi mogle biti. Tu razliku ce platiti porezni obveznici, a kratkoročnu korist ce imati ovi na državnim jaslama… sve do grckog scenarija.
* Te tri milijarde kuna godišnje više po kamatama u slučaju da ne bude monetizacije i poslije još više (zbog pribrajanja kamate na glavnicu kako zbog samog duga autocesti, tako i zbog propuštene prilike za refinanciranje ostalog državnog duga) će netko platiti. Vjerojatno oni koji će glasati “za” na referendumu.
* Imali smo oportuni trošak kad smo gradili te autoceste na kojima je pravosuđe dokazalo da se kralo i koje ne vode nigdje, sad ćemo imati dupli oportuni trošak.
* Vidim Kolinda i Karamarko su isto protiv monetizacije (isto kao što je SDP bio protiv dok je bio u oporbi), to je ok jer su oporba… ali otkud misle da će imati lovu za tunele koje misle graditi prema otocima i zadržavanje prava njihovih glasača i ovih koje su uzeli u koaliciju. Povlačit će iz EU fondova [emo_smijeh]
Evo i ja konačno dobio mrtvačku glavu, baš mi fino stoji [emo_smijesak]
Još malo o monetizaciji…
Na floskule da u Hrvatskoj ima štednje koja bi mogla prožvakati 75% duga za ceste (tj. 3 milijarde eura) trebao bi odgovoriti HNB. Isplata tog duga stranim vjerovnicima ide u stranoj valuti iz domaćih deviznih rezervi, te time ostatak štednje čini višestruko rizičnijim. Da ne govorimo da bi euro mogao krenuti prema deset kuna.
Ideja da bi porezni obveznici, nakon što je već jednom država ulupala pare za te autoceste, još 25 godina trebala subvencionirati (tj. redistribuirati) iste meni osobno je sumanuta. Taj mogući oportuni trošak izbija novac iz zdravog tkiva gospodarstva koje može ostvariti x10 više dodane vrijednosti nego što bi ceste ikada mogle stvoriti.
Kako se koncesionaru onda isplati ? Pa tako što dijeli rizik s državom, zna upravljati i nema potrebu uhljebljavati, te je POWER(1.02, 25) << POWER(1.07, 25). Meni je jasno da mnogima ukamaćivanje i općenito matematika nije jača strana, ali to ne može biti isprika. Dakle, "dug je zao drug" i svaku priliku za smanjenje rizika, refinanciranje i razduživanje treba iskoristiti. Ova prilika s monetizacijom možda se pruži samo sada dok je "laka lova" i nikada više.
Što možebitni koncesionar autocesti radi… pojednostavljeno, kupuje put opciju od države i time se štiti od pada prihoda, i u isto vrijeme prodaje državi call opciju ako prihodi pređu određenu granicu (tko trejda opcijama zna za ovaj hedge, zove se protective collar).
Dakle ima gornju granicu na pristojnu dobit i donju granicu gubitka. Fora je u tome da koncesionar ima pristup ekstremno jeftinom kapitalu, a država (kao i nitko drugi u Hrvatskoj) nema.
To što će država izgubiti moguću dobit u budućnosti ako se promet poveća i sagradi se npr. jadransko-jonska cesta, nije vrijedno velikog smanjenja rizika koja živa lova znači sada.
Otplata 3 milijarde eura duga će nam omogućiti da puno povoljnije refinanciramo preostalu milijardu, i što je još bitnije omogućiti će još povoljnije refinanciranje ostatka državnog duga. Moja procjena da bi ukupni mogući efekt iz obje stavke (monetizacija+refinanciranje) bio oko 3 milijarde kuna godišnje uštede odmah u prvoj godini (ovisno koliko se žestoku bude išlo refinancirati).
Igrati se s tim stvarima i govoriti da ima drugo rješenje je po meni jako opasno.
Konačno su i ovi iz MMF počeli pričati o suficitu platne bilance, to je bitno i utjecati će na cijenu koji će Goldman Sachs (iako oni itekako dobro znaju što se kod nas događa) biti spreman platiti za autoceste.
U bilanci plaćanja, pak, trebao bi ove godine biti iskazan višak od 2,2 posto BDP-a, kao i u idućoj godini.
Osobno mislim da će suficit biti preko 3%, a rast preko 1.5% u 2015. jer ipak mislim da ćemo dobiti lijepu lovicu za monetizaciju i uspijemo refinincirati dug po manje od 3.5% što će imati jako pozitivan efekt na investicije i potrošnju.
U skladu s tim dižem target CROBEX-a s 2500 na preko 3000.
Što možebitni koncesionar autocesti radi… pojednostavljeno, kupuje put opciju od države i time se štiti od pada prihoda, i u isto vrijeme prodaje državi call opciju ako prihodi pređu određenu granicu (tko trejda opcijama zna za ovaj hedge, zove se protective collar).
Ja smatram da će kroz desetak godina cestovni promet biti podosta zamijenjen zračnim. Upgradani leteći dronovi u odnosu na sad i sl. A naši majmuni će potpisati plaćanje penala ako padne promet 🙁
Narod će htjeti da to ostane “naše” :-\
Za one koji ne znaju čitati između redaka…
Tek što se Milanović s pola vlade vratio iz Amerike… guverner, ministar financija i drugih pola vlada je otišlo u USA.
A Hajdaš-Dončić se brči da se stvar oko monetizacije ne može zaustaviti…
Lijepo li je kupovati dolarima assete nominirane u eurima ovih dana… pitanje je samo hoće li to biti GS ili netko drugi [emo_smijesak]
Nego nema mi stare ekipe… deimos, beholder, ivek, pančo, centurion, pierre, ententinis, alien… mora da shortaju naftulju, S&P i DAX… briga njih što se ja tu trgam objasnit Hrvatima da im je dobro [emo_smijeh]
Steta sto nema vise kvalitetnijih forumasa, mozda tvoje pisanje vrati i neke od tih koje si nabrojao.
Sto se tice financija RH ja se samo nadam da nas nece vise u USD zaduzivati. DB je iznijela do sada najradikalniju procjenu tecaja USD/EUR od svih banaka po kojem ce u 2017. eur vrijediti manje od dolara.