Zanima me koliko koga zanima pitanje operativnog menadžementa – svijest o važnosti, slika o tome koliko je ova oblast kod nas zanemarena (da ne kažem krajnje), interes za pojedinačne teme u okviru ove oblasti itd.
Tek sada sam vidio da je netko pokrenuo ovu temu.
Moram reći da sam ja osobno na nekim drugim forumima pokušao pokrenuti ovu ili sličnu temu, ali nije bilo odaziva.
Dakle, koje bismo teme ovdje mogli pokrenuti?
da, budući da sam prestao vjerovati da se uopće netko zanima za to, tek sam sad vidio odgovor. očito smo skoro egzotičari…
polje je doista široko, a u našem skučenom dvorištu krajnje zanemareno.
da ne bih tratio previše vremena oko definicije, ja bih pojednostavnio što je to što smatram operativnim menadžmentom:
– dakle sve ono što jest menadžment kao vještina, skup konkretnih znanja koja se konkretno primjenjuju u daju konkretne rezultate, analogno soboslikarskom, bravarskom ili vozačkom obrtu…
– i ono što menađžment nije osim kod nas i dijelom u zaostalijim istočnoeuropskim zemljama: brbljanje o strategiji, vitlanje kravatama i neodgovarajuće upotrijebljenjim i odijelima, rutinsko fraziranje i , ponajprije, ljenčarenje, izbjegavanje bilo kakve konkretnosti i odgovornosti.
može se početi recimo od vlastite situacije…
Pa, recimo da je primjer iz bilo koje proizvodnje:
1. Postavljanje konkretnih ciljeva (npr. povećanje proizvodnje za 10 % sa istim brojem radnika….)
2. Rukovođenje radnom snagom da se dostigne taj cilj (motivacija, i sl.)
3. Uvođenje nove tehnologije u proizvodnju
4. Osmišljavanje novih proizvoda
ok, krenuli smo malo konkretnije, to mi daje optimizam, iako će jedino konkretan specifičan slučaj oživjeti diskusiju.
po meni, operativni menadžment je toliko složen da pretjerane generalizacije vrlo lako izgube tlo pod nogama (zato svi i bježe u strategiju).
1. Postavljanje konkretnih ciljeva definitivno je osnova smislenog rada opertivnog menadžmenta. Kad kažete “10%”, ja bih uvijek proširio s npr. “minimalno 10%” jer u stvarnosti mora postojati raspon cilja. Ostvarivost cilja drugo je pitanje. Cilj može biti teško ostvariv, no ne smije biti neostvariv.
” s istim brojem radnika” fiksira jednu varijablu jednadžbe. Ostaju bazično dvije: jedna od njih je Vaša stavka 3 uvođenje nove tehnologije. druga je poboljšanje organizacije, što može biti smanjenje škarta ili bolja iskorištenost vremena ili cijela plejada raspoloživih mjera, to je stvarno opširna tematika
2. Rukovođenje – kod ovakvih organizacijskih zahvata naglasak bi trebao biti na usmjeravanju radnih grupa koje bi se pak k cilju kretale pogonjene “vlastitom pogonskom energijom”. To je vezano i za motivaciju, jedna od osnovnih postavki motivacije je ljudima jasno dati do znanja kakve će korisiti imati od promjena, jasno reći da neće imati štete i to treba biti istina!
3. Kod uvođenja nove tehnologije ključni su rokovi, dužina trajanje eventualnog potpunog prekida proizvodnje, te unaprijed zadani ciljevi koji na srednji rok trebaju opravdati investiciju
4. Osmišljavanje novih proizvoda definitivno nije predmet operativnog menadžmenta. To bi trebalo krenuti od marketinga, a “završiti” u razvoju. Pomoć i suradnja operative je ključna, no poslovni proces razvoja treba osmisliti na koji način uključiti operativu, te na koji način prikupiti od nje korisne informacije.
Iz formuliranja ovih pitanja zaključujem da imate izravnu izloženost problemima…
Imam direktnu i izravnu izloženost ovim problemima….(pretpostavljam da je i kod Vas isto)
Zadržao bih se malo pod točkom 4. tj.razvoj novih proizvoda.
– nikako se ne slažem da je to isključivo u domeni marketinga ili službe razvoja.
– tu je presudna uloga operativnog managementa. Marketing i služba razvoja mogu dati prijedloge novih vrsta proizvoda koje bi mogli prolaziti profitabilno na tržištu, ali je tu onda glavna riječ operativnog managementa i same proizvodnje unutar nekog poduzeća.
na točku 4. se po meni onda nadovezuje točka 3. a to je uvođenje novih tehnologija ili poboljšanje funkcija postojeće tehnologije. Ključna uloga operativnog managementa je da u svakom trenutku razmišlja o sinergiji ove dvije točke.
pa dobro, ne vrijedi se puno raspravljati ako su temeljne pretpostavke izrazito suprotne[smiley6].
gruba definicija operativnog menadžmenta je po meni ( a to nisu nikakve moje originalne ideje, nego samo replika nečega što je ustaljeni know-how u malo razvijenijim zemljama od naše) je menadžment koji se brine da se na troškovno najdjelotvorniji način isporuči zahtijevani kapacitet proizvoda (gdje kapacitet znači količina u zadanom roku i sa zadovoljavajućom kvalitetom).
zahtijevanje pak dolazi od komercijalne službe i generalnog menadžmenta. ako itko drugi osim marketinga daje/pokreće inicijative o novim proizvodima, tvrtki se ne piše dobro.
e sad, druga strana medalje su naše tvrtke, većinom izolirane od konkurentskog okruženja gdje “svatko tjera po svom” i svaštari se na sve moguće načine. upravo posljedica toga je da je ova naša tema slabo posjećena, jer je malo koga briga da uopće razmišlja o ovoj problematici.
ali nam velike tvrtke “šaptom padaju” a javnost se uvijek iznova iščuđuje[smiley6]
e sad, druga strana medalje su naše tvrtke, većinom izolirane od konkurentskog okruženja gdje “svatko tjera po svom” i svaštari se na sve moguće načine. upravo posljedica toga je da je ova naša tema slabo posjećena, jer je malo koga briga da uopće razmišlja o ovoj problematici. ali nam velike tvrtke “šaptom padaju” a javnost se uvijek iznova iščuđuje[smiley6]
To što velike tvrtke “šaptom padaju” ipak kao tvrdnja ne stoji na stabilnim nogama.
Ja bih tu napisao “neke velike tvrtke”.
Činjenica je da na tržištu izrastaju neke nove velike tvrtke, koje su sve bolje i uspješnije.
I te nove uspješne tvrtke imaju nove ideje, nove proizvode, i k tome jaki “operativni management”.
U tim se tvrtkama razmišlja i posluje na potpuno novi način koji nije uobičajeni na ovim prostorima.
U svakom slučaju ja sam veliki optiomist za naše gospodarstvo.
Usudio bih se reći da smo i nas dvojica vjesnici nekih novih vremena u hrvatskom biznisu.
A to što ova tema nije nešto posjećena, ne znači da to neće i postati !!!!
P.S. Prije nekih 10-ak godina sam ja bio jedan od samo nekolicine, koji je na nekoliko foruma pisao u ulaganjima u dionice. To su bile “egzotične teme” kojima su se drugi smijali. Pogledaj sada postove i teme o dionicama. Vrijeme čini svoje.
slažem se da postoji barem nekoliko tvrtki koje su postavljene na zdravim nogama.
evo mojih favorita da ne bih pretjerao u generaliziranju: gavrilović, nexe grupa, atlantic grupa, belišće, dalekovod…
kad sam bio u mogućnosti (ne baš previše) pokušao sam doći do toga kako oni prate premise operativnog menadžmenta (tj. one i onako kako sam ih sam priučio/naučio). dosad nisam našao nikakve veće kontradikcije. možda je to talent i sreća (u što malo vjerujem) a možda metodičan pristup koji donosi rezultat?![smiley9]
kako bilo, pozdravljam vaš optimizam i želim da budete uspješan prognostičar kao s dionicama…