Nesto krivo gledate na problem. Kilometraza autoceste nema nikakve veze sa njenom isplativošću nego samo sa visinom cestarine. Visina cestarine se definira po kilometru i ima neke opće kriterije u koji se autocesta ZG-Split relativno dobro uklapa. Bez obzira što se neki bune da je previsoka.
ZG-Split se gradila kao klasičan kenysijanski poticaj privredi. Prokletsvo BDP-a je da ta brojka nigdje ne govori o tome da li je Proizvod (P iz BDP) isplativ, utrživ i da li ikome uopće treba. Da se država zaduži za 10 milijardi EUR i za to proizvede neku glupost tipa privjeske za ključeve BDP bi u tom trenutku uzletio za iznos duga plus još neki multiplikativni efekt ovisno o kojoj se gluposti konkretno radi. Nakon toga će ti ostati 10 milijardi privjesaka za ključeve i dug od 10 milijardi EUR.
Otprilike to je priča o autocesti ZG-Split.
Naravno da se sve to može zatvoriti u neku priču tipa “privjesci za ključeve (autocesta) će omogućiti razvoj lokalne privrede”, ” razvoj turizma” itd.
To je sve točno i to se djelomično i dogodilo, ali te djelatnosti nemaju dovoljnu profitabilnost da plate tu autocestu od koje su profitirali kroz neki dodatni porez npr. PDV za turizam 1% viši tj. 26% i od tih 1% da se otplaćuje autocesta.
Druga kriva stvar je – rentabilnost autoceste nema NIKAKVE veze sa njenom duljinom. Već isključivo sa količinom prometa po njoj koji se iskazuje u prosječnom broju vozila dnevno. Zato je moguće da Slovenija ima isti prihod od svojih autacesta kao i RH iako ima dvostruko manje km autocesta. Jednostavno je promet puno veći nego na našim autocestama. Vinjete i slično imaju neki utjecaj, ali ne drastičan. Vinjete su samo racionalni oblik naplate upravo za države tipa Slovenije sa malo kilometara autocesta, ali sa vrlo velikim prometom.
U RH nema smisla uvesti vinjete iz jednostavnog razloga što bi morale biti preskupe. Npr. godišnja vinjeta bi trebala biti 250 EUR, tjedna 45-50 EUR itd.
I treće. Monetizacija ima smisla, barem sa razine prikupljanja ponuda u ovom trenutku. Imamo kronično neisplativu autocestu velike duljine, nekoliko granično isplativih i samo jednu do dvije isplativih i to većinom manje duljine. Istovremeno imamo ogroman dug za te autoceste u kojem nam kamate jedu kompletnu supstancu.
Zato ima smisla sve autoceste spojiti i pokušati dati u koncesiju za neki iznos i njime smanjiti dug i smanjiti budući trošak kamata. Isplativost za koncesionara je u tome da mora naći omjer cijene koju će ponuditi i očekivane zarade. Isplativost za državu je omjer cijene koju koncesionar nudi i troška kamata na dug koji bi se mogao zatvoriti sa ponuđenim novcem.
Računica je jednostavna.
I četvrto. Naglašeno i podebljano.
Republika Hrvatska NIJE STVARNI VLASNIK AUTOCESTA. NIJE. TOČKA.
Stvarni vlasnici su BANKE KOJE SU KREDITIRALE GRADNJU.
Ako RH želi postati vlasnikom – svaki građanim (beba, starac, radnik, umirovljenik, školarac itd.) MORA UPLATITI 22.000 kn DA BI RH AUTOCESTE OTKUPILE OD BANAKA I POSTALA STVARNI VLASNIK
Kao što je to bilo izračunano u blogu Monopolizam u jednom članku već odavno.
Za loki07
A friend you can have a good argument with
Lako da ste u pravu jer ja nisam saobraćajni stručnjak a niti se ne razumijem u tu materiju. Naime, ja vjerujem u jedno pravilo popularno u SAD: pomno proučite sve brojke i sve analize ali na kraju uvijek poslušajte svoj unutarnji glas. To me kod te ideje monetizacije naših autocesta najviše buni. Naravno da duljina autoputa nema veze sa rentabilnošću nego dnevni promet. Ali mene duljina ipak buni: naime troškovi izgradnje (dulji put daleko više košta – ne po linearnoj uzlaznoj lniji), vrijeme povrata uloženih sredstava, da li je dnevni promet ugavnom kamionski ili pretežno putničkih automobila itd.itd.. Tu mi se nameće pomisao na Pelješki most koji bi – kada bi bio izgrađen – bio još veći promašaj od autoputa ZG-ST. Vjerujem da Vam je poznato da je dr. Ivo Bičanić objavio analizu u kojoj tvrdi da bi to bio najveći bijeli slon u Evropi jer je potpuno nepotreban. Mislim da se tu brka ekonomska isplativost i politički imperativ povezivanja teritorija.
Znam da ste u pravu i kod ostalog, posebno u tvrdnji da te autoceste nisu naše nego banaka koje su financirale njihovu izgradnju sve dok ih ne isplatimo.
Nadam se da će barem neki od onih koji stvarno donose odluke o ovoj monetizaciji rezonirati na Vaš način.
Ma cijela ta prica jesu li rentabiline ili ne je nebitna sad.Imamo ih i mozemo se hebat s njima. Meni je ovdje sa znanstvenog aspekta interesatno kako to nas Linic sveznadar predstavlja da ce dobit novce koje bi inace zaradio u tih 30 godina odmah sad.Pazi lika. A ovi sta ce to uzest u koncesiju su ocito neki tuntlekipa ce sad dat lovu i da im se ona polako vrati kroz 30 godina i da nakon 30 godina budu u minusu radi inflacije ili eventualno na nuli. Pa kad procitas kakve izjave taj lik daje pa to je na razini malog djeteta. Mene osobno njegove izjave vrijedjaju jer svakom svojom izjavom potcjenjuje moju inteligenciju tim gore sto moja inteligencija nije bas prevelika.
Frankie
Koliko god da odobravam Vaše rezoniranje (napisali ste baš sve što sam i ja htio napisati) – ma naravno tko će dati cash unaprijed za nerenabilne projekte pa onda ih vraćati kroz 30 godina itd…itd…) ne prihvaćam da je priče o nerentabilnosti nebitna. Nemojte tako rezonirati, to je opasno!!!!
Kada smo već nemoćni djelovati i nemamo se nitko kome obratiti barem možemo analizirati materiju da svi koji čitaju ovaj forum od toga imaju neku korist.
Da, i meni ovakvo Linićevo rezoniranje ide na živce. I ne samo ovdje. Pa pogledajte na primjer “privatizaciju” 3. maja (godišnbje kamate na dug 250 milijuna kuna na temeljni kapital od 120 milijuna kuna). Ili “dokapitalizaciju” Uljanika koji ga je kakti kupio.
Da ne odlutamo od teme: kod “restrukturiranja” brodogradilišta nitko nije niti zucnuo o najvažnijem problemu: otpisu dugova na koje se plaćaju goleme kamate koje ruše sve kalkulacije.
Sada se preko mosta za Pelješac (najveći i najnepotrebniji bijeli slon u Evropi) vratimo na monetizaciju autocesta.
Pa ovakve situacije i nastaju jer su rentabilnost i ekonomska isplativost kod nas još uvijek nebitne stavke! Pa gledajte u medijima što se piše o mostu preko Pelješca!
Poanta: to je predmet – nemojte se čuditi – socijalne psihologije (konkretno masovnog straha od suočavanja sa neugodnim istinama, a ne ekonomije). Strah od suočavanja sa neugodnim istinama dovodi do situacija koju je pokojni dr. Ivo Perišin (javno!) opisao ovako: “Kao skamenjeni i sputani u lisice stojimo nesposobni da se pomaknemo, a kamoli učinimo odlučan korak u pravom smjeru”.
Obični ljudi prepoznaju tu situaciju po karakteristici “Ne zna se što se hoće, ali se točno zna koga se neće”. A ljudi koje se neće su upravo oni koji su većina na ovom forumu.
Naravno da onda, u uvjetima takvog straha, mašta proizvodi infantilne kombinacije.
“Lako je tuđim ku*cem gloginje mlatit”.
A većina na ovom Forumu koji neće sami su rješili svoj problem racionalno.
A Linić ni ova Vlada neće ništa rješiti.
@Marx
Po pitanju rentabilnosti evo zasto je to nebitno.Jer drzava ne polazi od sebe i nitko u vlasti ne sagledava problem s aspekta drzave.Ajmo rec da su nerentabilne.Ajmo rec da rade s minusom pitanje kolikim.Sad ih prodamo(damo u koncesiju) i dodje gazda i posalje 6000 ljudi kuci i vidi cuda odjednom su rentabilne.ALi kome.Novom vlasniku.A ovih 6000 ce past drzavi na sisu plus sta ce s obzirom da nemaju placu manje ili nista trosit i postavlja se pitanje sto drzava ima s tim sto ce ceste nekom drugom biti rentabilne(vidi rekli smo Vam da mogu biti rentabilne vidite kako su strancu rentabilne).Pa drzavi je po mome bolje da su njoj nerentabilne nego da su nekom drugom rentabilne jer ce suma sumarum izgubit vise novca dugorocno s tim sto ce nekom drugom biti rentabilne nego da su drzavi bile gubitas. O tome se radi.Ta kalkulacija je bitna,a s obzirom da nikoga ne interesira jasno da je sve skupa nebitno.
Frankie
Slažem se sa svime što ste rekli. Žao mi je samo “ko’ psu” da većina naših birača ne rezonira kao nas dvojica ili kao loki07.
Ipak dopustite još jednu nadopunu glede rentabilnosti: ne vjerujem da će autoceste postati rentabilne samo zbog viška otpuštenih. Bit je dnevni promet i to je glavni nerješiv problem. Tko će putovati hrvatskim autoputevima, koliko i zašto? Daj Bože da ih se ipak uspije “monetizirati” ali ja i dalje mislim da je to svjesno samoobmanjivanje iluzijom.
Još nešto važno: veliki a nerentabilni projekt treba sasjeći u korijenu u startu, prije nego što se u njega “ulupaju” – na trošak poreznih obveznika – golema sredstva.
Sjećate li se “političkih tvornica” iz doba socijalizma? Raznoraznih Obrovaca? Logike da svaka republika mora imati po jednu željezaru, po jedan OKI, tvornicu bijele tehnike, rafineriju, Agrokor itd…?
Most preko Pelješca je upravo jedna takva politička tvornica. Ako trebamo spojiti dva dijela hrvatskg teritorija, onda to treba javno jasno i glasnoo reći. A ne “ispd žita” tražiti nekakve “ekonomske isplativosti”. Sve južno od Splita jest i ostat će super-pasivno još nekoliko decenija i nema se što povezati s čim (vidi amalizu dr. Ive Bičanića).
Kategorički tvrdim da bi se taj novac mogao daleko bolje i opravdanije uložiti drugdje – u školstvo, obrazovanje, infrasruktura u i oko Dubrovnika itd.
Pa kako se ne bi sjecao Obrovca npr. Ajmo dalje. Redovito se ne vozim autocestama u Rh ne zato sto ne mogu nego zato sto mi na skoro 400 kuna cestarine do Zg i nazad auto potrosi jos dodatnih 200 kuna goriva vise,a dusa me boli dat toliku lovu ovakvoj drzavi.A ja i starom cestom dodjem do Zga za 4 sata i 15 minuta. Sto sam htio reci.Cestarina ovakva kakva je je izrazito skupa.Npr u Austriji i Sloveniji redovito platim jer mi je to simbolicno u odnosu na ovo deranje koze. A ocito tako razmisljaju i stranci.Pa i ljeti jako puno stranaca ide starim putevima slave i revolucije po razno raznim vukojebinama gdje se moze skratit put.Znaci s obzirom na to sto imamo mozemo jedino gledat sto napravit.Sad je kasno za izac iz projekta koji je napravljen a to znaci da treba srezat cijenu,otpustit “nezaposlene”(pa pola ih tamo u biti i je nezaposleno i vjerujem da ne znaju sto u biti rade vjerujte mi) dat godisnje,mjesecne,sedmicne vinjete pa da vidis para.
Jasno da je obrazovanje najbolji vid ulaganja,ali kakvo obrazovanje ocekivat kad ucitelji u osnovnim i srednjim skolama rade za 3500 kuna. U Svici je placa ucitelja u osnovnoj skoli skoro 10 tisuca franaka na primjer. Ali nama skolstvo i ne treba za stvaranje trgovaca i sobarica. Po meni su to zanimanja za koja im je dovoljna i osnovna skola. Ne razumijem cemu u nas ovoliko doktora znanosti na fakultetima. Pa gdje ce oni dat taj svoj doprinos u proizvodnji kad mi proizvodnje ni nemamo?? U jednoj Njemackoj te titule i imaju smisla u nas su samo teret na ionako jadan privatan sektor.