Za mene će snažan signal biti objava natječaja za nove projekte. Ovo što je do sada bilo i što će se raditi za slijedeću sezonu znamo i to smo već izračunali. Nije teško projecirati prihod i zaradu iduće godine. Pitanje je kakvi su planovi za 2018 i 2019. Taj dio očekujem svaki dan da se objavi jer ako misle zakopati neke lopate na jesen natječaji moraju krenuti sada. Svi znamo da LRH ima u pripremi najmanje 10ak projekata koji su prošli neke studije isplativosti i samo je sad pitanje odluke kad će to krenuti. Tko imalo poznaje Opatiju i LRH i sam zna koji su to projekti i što se pod hitno treba i može krenuti raditi. Nažalost nisam si nigdje snimio ono prvo predstavljanje investicije u Place-Bellevue.
To je najbolji primjer koliki napredak se može napravitii koliko treba uložiti da se to ostvari. Plan je bilo uložiti 86 mil kuna, što je preko 50.000 eur po sobi !! Treba to vratiti kroz 7 godina što su si postavili kao cilj.
No matematika je tu "jednostavna": u planu je napisano da se nakon investicije popunjenost podiže na 85%, a do tada je bilo 49%. Naravno tu je i rast cijene s obzirom na podizanje kategorije i planirani welness sadržaj koji znatno diže prihode. Ako su prije prihodovali u prosjeku 40 eur po sobi, a to podignu na 70 uz povećanje popunjenosti i podizanje marže sa 30% na 40% dolazimo do rasta EBITDA po sobi od 7000 eur godišnje što pokriva planiranu investiciju.
Po tome ispada da jedna takva investicija od 50.000 eur po sobi podiže prihod sa 8-9.000 po sobi na 25.000 eur po sobi i zaradu sa 2.000 na 10.000. Investiranjem 86 mil kuna prihodi se podižu za 30 mil kuna, a EBITDA za 12 mil.
I to je smjer koji bi svi ovdje trebali priželjkivati.
nekad davno sam bio nabasao na profitne stope 3, 3, 4 i 5 zvjezdica, bas tu na poslovnom. znao sam da te marže ne idu linearno, ali razlika izmedu stopa ja jako velika – 4 i 5 zvjezdica zaraduju 3 ili 4 puta više od donjih kategorija
dalibore, znate spašđavanje vojnika ryana gdje vojnici u vodu se klade kojeg je zanimanja njihov vodnik. on neće da kaže, tek kad se skoro pobiju oko onog nijemca zarobljenika, kaže im.
ovi vasi podaci su teška artiljerija, ne znam čime se bavite profesionalno, evo ako bude lrh prodan pa šampanjci poteču, možda nam otkrijete
booking.com i airbnb promijenili su totalno turističku djelatnost – turističke agencije su izumrle poput nokije, a malim investitorima, apartmanašima, nikad nije bilo lakše doći do gostiju. A apartmanaši se mogu boriti s donjim segmentom – daj mi krevet i kupaonicu i nisku cijenu i doći ću kod tebe prespavati. S gornjim segmentom bore se teže jer su potrebna veća ulaganja.
Što se Opatije tiče kao destinacije, koja kao nadimak još uvijek nosi Kraljica turizma, mislim da je bespretna rasprava ima li Opatija preduvjete da postane elitni turizam.
Pa turizam u Hrvatskoj počeo je u Opatiji. Nije počeo ni u Rovinju ni u Šibeniku. Šibenik spominjem zbog ulaganja Dogus grupe.
booking.com i airbnb promijenili su totalno turističku djelatnost – turističke agencije su izumrle poput nokije, a malim investitorima, apartmanašima, nikad nije bilo lakše doći do gostiju. A apartmanaši se mogu boriti s donjim segmentom – daj mi krevet i kupaonicu i nisku cijenu i doći ću kod tebe prespavati. S gornjim segmentom bore se teže jer su potrebna veća ulaganja.
Što se Opatije tiče kao destinacije, koja kao nadimak još uvijek nosi Kraljica turizma, mislim da je bespretna rasprava ima li Opatija preduvjete da postane elitni turizam.
Pa turizam u Hrvatskoj počeo je u Opatiji. Nije počeo ni u Rovinju ni u Šibeniku. Šibenik spominjem zbog ulaganja Dogus grupe.
gdje je turizam počeo, nebitno je. nadimak opatije također je nebitan, odnosno to je samo za internu uporabu. preduvjete nitko ne spori, ali ona ima te preduvjete već 50 godina, a danas ih koristi manje nego u doba jugoslavije ili ranih devedesetih godina. danas opatija nije elitni turizam, a to prvenstveno zahvaljujući pasivnosti grada i hotelijera. primjerice ugo grupa ima onaj millenium sa tako smotanim osobljem da mi je to smiješno. to se tako ne radi. u destinaciji sa 5 zvjezdica ne smije i ne može biti grešaka. jednostavno, sve mora štimati i svega mora biti. što god gost poželi. mi smo miljama daleko od elitnog turizma. ne samo u opatiji, svuda. u elitnom turizmu nema da je nečeg nestalo, da nečega upravo sad nema, da nešto nije u ponudi. sve mora postojati u ponudi. a ako ne piše, otiđeš i doneseš gostu. to je elitni turizam. miljama daleko od naše obale. najmanje desetljeće do dva udaljen od nas i našeg mentalnog sklopa koji nije balkanski, nego nekakva mutacija najgoreg od austrougarskog i najgoreg od balkanskog, a to je da smo mi najbolji, imamo najljepše more, najpametniji smo i ne moramo se mijenjati jer smo najbolji u svemu. nismo. u ničemu.
Evo nešto što bi mogla LRH kupit.
Ako se već zauzima tržni udjel…
Inaće, još jednom ču staviti razmišljanje oko nizkih kamata, IRR te valuacija:
Ako ti projekt nosi 120 mio kuna (optimistična ocjena osnovnog poslovanja LRH u 2017) i tražiš 7% povrat to ti onda znači, da možeš vrednovati projekt na 1,7 milijarde kuna. Naravno, možeš pojačati taj postotak da financiraš pola sa povoljnim kreditom. U tom slučaju trebaš dogovorit financiranje u iznosu 0,85 milijarde duga (recimo po 3% što znači da plačaš godišnje 25,5 mio kuna kamata), a od zarade ti onda ostaje 94,5 mio kuna što je na tvoju investiciju 11%+ prinosa.
A da ste jedan od velikih…onda taj deal napravi sa 1/3 vlastitog kapitala (560 mio kuna) a ostalo financiraj jako povoljnim kreditom ‘od 1,5% (17 mio kuna kamata) što daje prinos od 18%+. U biti možeš čak i pobrzano prodati nefukncionalno imovinu LRH (dobiješ cca 100 do 150 mio kuna) te dodatno zadužiš LRH za 3 EBIDTE te tako pokriješ 1/3 deal-a. Znači vlastiti kapital 1/3, vanjsko financiranje 1/3 te interno financiranje 1/3. Ne znam šta razmišljaju malo veči hedge ili private equity fondovi? Pa to je vrlo jednostavni case…trebaš samo odvojit 75 mio eura 😉
Dalibore,
imam jedno jednostavno pitanje (za vas naravno)
da ste ostoja, da li bi ulagali vise u LRH ili LRHC?
Sto vise love donosi ostoji i samo ostoji tj. gdje mu je boljji price/performance (tako je to kod nas u IT-u izraz)?
Hvala.
Nisam Dalibor vec Fahrudin, al ja bi ovako: U kracem roku LRH, na dugi rok mozda LRHC. Sa stajalista transparentnosti i odnosa prema dionicarima, prije u LRH nego u LRHC.
LRHC je vjerojatno rizicnija prica pa u skladu s time vjerojatno potencijalno osigurava i veci povrat. No to je tek neko pretpostavljeno osobno misljenje na temelju dosadasnjih aktivnosti i prethodnog iskustva. Ne pratim ni izbliza kao neki ovdje, al imam prilicno jasnu sliku i misljenje o firmama.
Dakle, ja nemam dionica ni LRH ni LRHC-a i nisam kao vas vecina ovdje fasciniran njima, sto je mozda i dobro.
Sumirajuci sve navedeno, kroz prizmu metode mjerenja palcem – LRH.
da sam ja Ostoja dao bi nekome dobru plaću i bonus od postotku od povećanja vrijednosti moje imovine pa nek taj vodi brigu gdje je i kako bolje ulagati. Zapravo nije li on tako nešto i napravio : )))
Šalim se malo, ali ja sam uvjeren da uprava tu priprema projekte, slaže studije i predlaže investicije i planove razvoja. Ostoja vjerovatno ima zadnju, ali sumnjam da se previše direktno petlja u tehnikalije.
Na kraju krajeva budući da on ne ulaže svoje novce nego se ulaže novac koji kompanija zaradi i evenutaulno se zaduži za dio mislim da može ravnomjerno ulagati u svim destinacijama. To mi se čini i da rade. Ono što ja ne znam je stanje potražnje tj koliko oni mogu prodati i po kojoj cijeni u tim destinacijama. Tu naravno ne mislim na sezonu jer to se proda samo po sebi, ali kad uđete u priču da hotel treba puniti preko 250 dana to već nije isto.
Nama sve to izgleda vrlo jednostavno i samo sebi razumljivo ali kad bi poznavali ustroj LRH i službe u marketingu i prodaji koje oni imaju shvatili bi ste brzo da je to malo ozbiljnija priča nego ove naše trič-trač analize. Evo vam za primjer organizacijska shema novog odijela Direktne prodaje i marketinga unutar odjela Prodaje i marketinga. Ovo je organizirano vrlo brzo nakon što je nova uprava preuzela tvrtku, i povukla se ozbiljna ekipa iz drugih tvrtki.
Direktor DPiM
– voditelj direktne prodaje
— CRS administator
— .com partner specijalist
— .com partner administrator
— CRS/.com administartor
– Voditelj direktnog marketinga
— Web content specijalist
— Web content administrator
— Administartor online oglašavanja
— Social media specijalist
– Vodtelj CRMa
— Anketar
— CRM administrator
– Voditelj IT e-poslovanja
— Adwords i stat specijalist
— IT/SEO specijalist
— IT specijalist
-Voditelj call centra
— Voditelji smijene
— Voditelji smijene
— Agenti 1-10
Znači ono što većina nas misli da se stavi reklama na par mjesta i ugovori sa booking-om ili crnim jajetom i to je to zapravo je vrlo ozbiljna priča kojom se u LRH bavi 30ak specijalista. Oni jako dobro znaju kakva je potražnja, kakve mogu cijene postići, kakve ocijene kod gostiju imaju, i sl. Ne da mi se sada pisati kakva je cijela shema prodaje u tvrtki ali to je ozbiljna organizacija i svi skupa mogu upravi dati dobar feedback o potražnji prema kojem onda uprava odlučuje o investicijama i strategiji. Da ne kažem da se vjerovatno plaćaju i studije i istraživanja izvan tvrtke.
@funky
da sam ja Ostoja dao bi nekome dobru plaću i bonus od postotku od povećanja vrijednosti moje imovine pa nek taj vodi brigu gdje je i kako bolje ulagati. Zapravo nije li on tako nešto i napravio : )))
Šalim se malo, ali ja sam uvjeren da uprava tu priprema projekte, slaže studije i predlaže investicije i planove razvoja. Ostoja vjerovatno ima zadnju, ali sumnjam da se previše direktno petlja u tehnikalije.
Na kraju krajeva budući da on ne ulaže svoje novce nego se ulaže novac koji kompanija zaradi i evenutaulno se zaduži za dio mislim da može ravnomjerno ulagati u svim destinacijama. To mi se čini i da rade. Ono što ja ne znam je stanje potražnje tj koliko oni mogu prodati i po kojoj cijeni u tim destinacijama. Tu naravno ne mislim na sezonu jer to se proda samo po sebi, ali kad uđete u priču da hotel treba puniti preko 250 dana to već nije isto.
Nama sve to izgleda vrlo jednostavno i samo sebi razumljivo ali kad bi poznavali ustroj LRH i službe u marketingu i prodaji koje oni imaju shvatili bi ste brzo da je to malo ozbiljnija priča nego ove naše trič-trač analize. Evo vam za primjer organizacijska shema novog odijela Direktne prodaje i marketinga unutar odjela Prodaje i marketinga. Ovo je organizirano vrlo brzo nakon što je nova uprava preuzela tvrtku, i povukla se ozbiljna ekipa iz drugih tvrtki.
Direktor DPiM
– voditelj direktne prodaje
— CRS administator
— .com partner specijalist
— .com partner administrator
— CRS/.com administartor
– Voditelj direktnog marketinga
— Web content specijalist
— Web content administrator
— Administartor online oglašavanja
— Social media specijalist
– Vodtelj CRMa
— Anketar
— CRM administrator
– Voditelj IT e-poslovanja
— Adwords i stat specijalist
— IT/SEO specijalist
— IT specijalist
-Voditelj call centra
— Voditelji smijene
— Voditelji smijene
— Agenti 1-10
Znači ono što većina nas misli da se stavi reklama na par mjesta i ugovori sa booking-om ili crnim jajetom i to je to zapravo je vrlo ozbiljna priča kojom se u LRH bavi 30ak specijalista. Oni jako dobro znaju kakva je potražnja, kakve mogu cijene postići, kakve ocijene kod gostiju imaju, i sl. Ne da mi se sada pisati kakva je cijela shema prodaje u tvrtki ali to je ozbiljna organizacija i svi skupa mogu upravi dati dobar feedback o potražnji prema kojem onda uprava odlučuje o investicijama i strategiji. Da ne kažem da se vjerovatno plaćaju i studije i istraživanja izvan tvrtke.
Dakle definitivno LRH?
kaj god mi rekli, opatija još uvijek jest top destinacija, istina pomalo zanemarena. ima li tko dobnu strukturu gostiju? zašto to pitam? zato, jer mislim da se tu krije osnovni “problem”! ako se ne varam, 70% gostiju je +60 što i nisu neki potrošači).slaba ponuda noćnog života (naravno i manja potrošnja), odavno prošla vremena kad su riječani masovno hodočastili vikendom, uz poprilično starih objekata,…samo su neke činjenice koje sam čuo.
dalibore,
kao dokazani poznavatelj prilika: zar popunjenost od 250 dana ipak nije malo premalo? zar ne bi to trebalo ići više?
ispravite me ako griješim. nisam tur stručnjak, samo prenosim dojmove nedavnog boravka i razgovora a domaćinima.
Rekao sam PREKO 250 dana što je je 68,5 %, ali kad bi bar bilo koja tvrtka kod nas imala tu popunjenost .
To je za naše tvrtke još uvijek jako daleko. Istina pojedini hoteli i iz LRH grupacije imaju i veću popunjenost, ali nažalost grupa je još daleko od toga. Kad na LRH ili LRHC popunjenost bude na tim razinama u prosjeku, mislim da ćemo biti jako, jako zadovoljni.
Slažem se sa Fahrudinom. LRH nudi veću sigurnost, a LRHC možda i veću zaradu što je proporcionalno i većem riziku. No obje tvrtke posluju jako dobro i imaju solidne potencijale za rast i povećanje vrijednosti.