Opatijska rivijera je u prva dva mjeseca ostvarila 11.000 noćenja više nego prošle godine !! Nastavlja se trend porasta broja gostiju izvan sezone. To je jako važno. Dovesti popunjenost hotela na razinu od 60-65% je ključno da bi govorili o cjelogodišnjem poslovanju.
Opatija kao destinacija je tu daleko ispred svih ostalih.
Opatijska rivijera ima popunjenost oko 40% ako govorimo o ukupnim kapacitetima na razini godine. Drugoplasirani je Labin (Rabac) sa 33%, pa Poreč sa 32%. Dubrovnik je na 27%, a Umag na 16%.
Prvenstveno je to naravno zbog strukture samih smještajnih kapaciteta.
No i sami hoteli se dobro drže i imaju prosječnu popunjenost od oko 52-53%
No i tu ima iznimaka.
Od 2010 na ovamo LRH je npr Ambasadoru podigla popunjenost sa nekih 65% na 75% i mislim da je to sad trenutno hotel sa najvišom stopom popunjenosti.
Nekad je to bio Kristal koji je 2008 imao popunjenost oko 76%
Kad pogledamo opatijsku konkurenciju Milenij ima dosta nižu popunjenost, a 4 Opatijska su na cca 60%
Hotel Miramar koji se ističe sa izrazito visokim prihodom po sobi (preko 50.000 eur godišnje po sobi) ali i dužinom boravka gostiju (4,7 dana) i imaju popunjenost od oko 73%
Rade godišnje oko 2,3-2,5 mil eur EBITDA i na 9 EBITDA vrijede 20-22 mil eur. Znate li koliko je to po sobi? Imaju samo 108 soba pa je to cca 200.000 eur po sobi !!! A hotel ima 4*
Dakle koliko god su pokazatelji za Opatiju daleko ispred svih ostalih destinacija kod nas, to je još daleko od mogućnosti koje Opatija ima.
Opatija ima potencial. Isto LRH.
Pitanje je samo, da li će ga u nekom djelu budući kupac LRH platit??
Ne vjerujem da će kupac značajno platiti neostvareni potencijal. To pišem i kod tvrtki koje su išle u privatizaciju i gdje se stalno o tome pričalo. Ne vidim razlog zašto bi kupac platio nerealizirani potencijal. Ako isti postoji neka ga sadašnji vlasnici iskoriste, a ako ne mogu onda ne vidim da netko treba platiti ono što će on napraviti sa tvrtkom.
Taj potencijal može biti odlučujući kod donošenja odluke o investiciji, ali da će netko sada platiti LRH kao da već radi 30.000 eur po sobi? Naravno da neće.
Mislim da je realna cijena LRH negdje na razini 10-11 EBIDTA za 2015 koji bi trebao biti negdje oko 160 mil kuna. Naravno ja bi na to svakako dodao nekretnine koje ne sudjeluju u stvaranju tog EBITDA a nemaju nikako zanemarivu vrijednost. Radi se od dodatnih cca 300-400 mil kuna.
Vrijeme je naprosto savršeno za prodaju. Azijskim, bliskoistočnim i američkim investitorima već cure sline. Dolar se izjednačuje sa eurom. Ako im je jučer soba koštala 100.000 USD (75.000 eur) , sad je to 75.000 USD!! I to se evo dogodilo u samo par mjeseci.
Hotelska i turistička industrija očekuje u cijeloj europi najveće pozitivne efekte od slabog eura. Višak novca u samoj EU pojačat će dodatno i priliv u profitabilnije branše iz ostatka svijeta, a bliski i daleki istok su najveći ulagači u turistički sektor već godinama. Fokus se sa sjevera spušta južnije i prije ili kasnije dohvatiti će i nas.
Dakle imamo dupli plus od jeftinog eura. Gostima izvan euro zone postajemo jeftiniji i možemo očekivati rast pokazatelja u branši (nije bitno da se to dogodi baš u LRH nego je dovoljno da cijela regija pokaže rast), a istovremeno velika količina novca iz EU mora se negdje investirati. Za hotele se zna da su u ovakvim situacijama “magneti” za investitore. HNWI, nekretninski i mirovinski fondovi nekoliko zadnjih godina snažno ulažu u ovaj sektor. Hrvatska im još nije na karti ali stvari se zahuktavaju. Prošlu godinu-dvije Portugal je bio na meti. Ove godine rekao bi da Grčka je manje interesantna, Turska je također na ledu pa na Mediteranu ima svakim danom sve manje i manje prilika.
Taj potencijal može biti odlučujući kod donošenja odluke o investiciji, ali da će netko sada platiti LRH kao da već radi 30.000 eur po sobi? Naravno da neće.
Mislim da je realna cijena LRH negdje na razini 10-11 EBIDTA
Ako imaš dobro vođen prodajni proces, gdje imaš više interesa za kupnju, onda se to može djelomično očekivat. Ako pričaš samo z jednim, onda pitanje….
Story telling i u prodaji radi čudeže. I zato je jako važno kakvog konzultanta imaš, jer on ti dovodi kupce.
Oko cijene – šta je realna cijena uvijek možemo debatirati. Jah bih rekao, da danas možeš takav projekt kao LRH trebaš gledati i kroz okruženje jeftinog novca. I ako to ne uspiješ monetizirati, onda hm…
Ajmo se iznenadit. Već je iza nas pola trećog mjesca. Ima li ko kakve informacije kakav je booking za Uskrs?
Ma u Hrvatskoj ti nitko ne gleda kakav je Uskrs. Svi se vise manje bavimo Hristos Vaskrsom.
Baš sam htio reći da nema šanse da onaj koji je ulupao skoro 300k neki dan u jednom cugu dozvoli da mu ovoj sruše s par komada prije ulaska u Crobex…..ali izgleda da ima…..[emo_zacudjen]
A ja sam baš gledao da stavim neki bid.
Izgleda da bih stavio previsoko… A sad ću pričekati …
A to ti je bilo ulaganje za iza lita tako da nema veze.
Nekome se posrećilo s liparenjem na bidu i ovih par komada na 4.070
Vani na burzama je veselo. Zasada još nije neka silna lova ušla u region. Zato i gledamo turistički sektor na ovim razinama.
Naravno, špekuliramo da li uopče će doći nešto novca. Ja očekivam, da će na ljeto biti veselo. A do tada strpljivo. Taman, kad bude rezultati za ljeto…i već prva konsolidacija Portoroža…
A međuvremeno možda, da pogledamo još kojeg stranog turista. Evo Melia. Kako je u zadnje 3 godine dionica porasla za skoro 3 puta.
Prognoze za Meliu su nastavak rasta.
Analitičari preporučuju strong buy.
Trenutno su na 11,9 EV/EBITDA (e2015)