Zato sam napomenuo da treba paziti i racionalno sagledati što investitori traže.
Naravno da su čisti “papiri” preduvjet da se uopće može razmišljati da bi netko i pogledao što se nudi. Zapravo je nevjerovatno da 25 godina od pretvorbe tvrtke još muku muče sa osnovnim stvarima. Vidimo da se u ove 3-4 godine puno radilo na tome pa je LRH uspjela to riješiti. Sasvim je druga priča kad moraš investitoru nešto objašnjavati, ili sve vrlo jednostavno piše 1/1.
Što se tiče cijelogodišnjeg poslovanja tu ja trubim od početka da LRH nudi sasvim drugu perspektivu od ostalih turističkih tvrtki. Opatijska rivijera je tome najbliže kod nas. Potenciranje wellnessa i zdravstvenog turizma je dobar smjer za ovu destinaciju. Ja sebi stalno to uspoređujem sa wellness hotelima u Sloveniji. Ako hotel u Podčetrtku može odlično raditi cijele godine, zašto to nebi mogli hoteli u Opatiji, s tom razlikom da će u sezoni imati punu popunjenost.
Dovoljno je imati vikende hotel pun, upadne još kakav praznik ili blagdan i to osigurava popunjenost hotela od 60-65% na godišnjoj razini.
Nemoguće je preskočiti 50% ako otvorite hotel za uskrs i držite ga otvorenim do kraja listopada. Istina oni koji to rade imaju nešto manje troškove, no ovdje je ipak veliko početno ulaganje u nekretninu i nije nebitno dali ona prihodima pokriva trošak i izvan sezone. LRH je blizu da drži EBITDA u plusu cijele godine.
O QE i ostalim stvarima nebi ja pisao. To sigurno pomaže, no ako nama dionica nije interesantna tj poslovanje ne opravdava cijenu onda ni potencijalnom investitoru to neće biti atraktivno. Često se spominje potencijal. Po meni se potencijal ne prodaje jednostavno jer zašto bi kupac platio ono što on mora napraviti? To može nešto podići cijenu ali sigurno ne presudno.
Zato je bolje kada tvrtka pokaže da barem djelomično ostvaruje taj potencijal. Imati pupunjenost 30% i ispodprosječni REVPAR i zaradu i očekivati da netko plati “punu cijenu” zato što je sam sposoban to dovesti na profitabilnije razine je meni potpuno nerealno. Tu prodavač onda tu “sposobnost” mora platiti kupcu u vidu diskonta. Naravno da kupac kad kupuje posao gleda potencijal i računa s tim što on može napraviti od toga, ali ne vidim zašto bi to platio unaprijed.
Zato neka LRH nastavi unaprjeđivati posao kao i do sada, a mi se ne zamarajmo kupcima, nego samo pratimo poslovanje pa će jednom “premija” doći, a do tada je 15-2% godišnje rasta vrijednosti tvrtke sasvim dovoljno.
Sadašnja cijena u potpunosti odražava trenutno poslovanje.
EV/EBITDA 9,5 na poslovanje iz 2014 na cijeni od 4230 kn, pada na bar 8,5 na istom parametru do kraja godine.
Ako budu još nešto pokrili nekom prodajom nekretnine, što očekujem, pa dodatno smanje zaduženje omjer cijene dionice i duga u sklopu EV ide u korist cijene dionice.
Što više idemo, što više investitora će se zanimati za LRH.
Ali LRH ima ovjde barem dobru priču: prvi i drugi mjesac videli smo dobru rast noćenja u Opatiji. Nadamo se, da će isto treći mjesac biti dobaar. Barem ima sunca – taman za šetnju po Lungomare… Četrvtri mjesac počinje i zaključuje sa praznicima, tako da predsezona bi trebala dati dobre rezultate. Onda sljedi sezona, koja će biti takva kakva jest – popunjena. A posezona će isto iznenaditi jer po dugogodišnji krizi u Hrvatskoj će se pričati o rastu gospodarstva, optimizmu i slićno. I to će pozitivno utjecati na potrošnju.
Uz to ide naravno još konsolidacija Portoroža, otvaranje novih/renoviranih soba i slično. Naravno, da će rast u FI biti dobra.
@matejt
Mislim da o poslovanju 2015 i ne moramo previše pisati. Prihod znamo približno, isto tako i zaradu. Ni Portorož nije tolika zagonetka jer vjerujem da neće raditi ništa lošije nego je radio do sada. Dakle to je sve u par % manje više.
Ono što mi ne možemo predvidjeti su stvari tipa prodaje određenih nekretnina i što će se i u kojoj mjeri obnavljati i dali će se nastaviti širiti.
Uprava i dalje pokazuje interes za novim akvizicijama i LRH sudjeluje u nekim natječajima (konkretno znamo to za Imperial). To onda nikako nisu mali zalogaji nego ozbiljno i agresivno širenje. AKo je LRH istovremeno sudjelovala u natječaju za Imperial, i kupovala Portorož znači da je imala u planu potrošiti u akvizicije cca 50-70 mil eur. Da su uspjeli npr i kod Imperiala već ove godine prihod nebi bio 400 mil kuna već dobro preko 500 mil kuna, a EBITDA nebi bila 150-160 nego preko 200 mil !!
Ok, ovo je što bi bilo kad bi bilo (tj da je bilo) no samo pokazuje da tržište zapravo nešto krivo valorizira, tj potcjenjuje investicijski kapacitet tvrtke i mogućnost rasta. Ovoliki pozitivan cash flow je u trenutnoj besparici vrlo efikasan, a način na koji ga LRH koristi vrlo efektan.
Cijela branša raste jer rastu cijene smještaja, povećava se broj gostiju nekoliko godina za redom, a projekcije su da će se to samo nastaviti.
Dakle ono što je drugim branšama problem (naći kupca za svoje robe i usluge) ovdje ide jako dobro. Po svemu sudeći u ovom trenutku je jako bitno ovladati sa što više kapaciteta jer već sada oni imaju znatno veći povrat nego je trošak kapitala. Rekao bi da ćemo u idućim godinama gledati neke druge cijene tj da će EV/EBITDA polako rasti u cijeloj branši.
Sada 12 EV/EBITDA izgleda jako puno, ali postao sam već gdje se kreću te brojke vani.
Možda država i nije tako luda kad traži 14 EV/EBITDA za Imperial?
Da, slažem se s time da danas 12 EV/EBIDTA ne izgleda više puno. Već danas imamo npr u rangu 12-17.
To što država nije našla kupca, je u biti što nije stavila dovoljno energije u to. Ako bi išla prezentirati hotele u različite investicijska središta, najavila bolje poslovno okruženje (nižji porezi, niži pDV) onda bi bilo puno više zanimanja.
Pogledajte možda kako prezentiraju NH grupa svoj plan. I informiraju dioničare (postojeće te buduće). A stavite poseban fokus na razmišljanje na stranicama 38 dalje zašto i kako NH grupa kupuje Royaless hotele. U biti pročitajte čitavu prezentaciju, da dobite osječaj, kako se prezentira hotele te plan.
evo sam vam malo pogura ovo. Neka jos vas par pozobljete ovo po 4300 pa cemo dalje vidit sta cemo i kako cemo.