Smatra li ovdje itko da ce Jadran uspjeti biti privatiziran po cjeni vecoj od 3 – 4 kn po dionici? U slucaju da smatra moze objasnjenje. Vidim ljudi prodaju na njuskalu po 5-8 kn dionice i stvarno mi nije jasno na temelju cega su stavili te cijene. Hvala
Plavi01 je u pravu…Horwath i Horwath Consuting Zagreb je 2016. metodom novčanog tijeka procjenio vrijednost Jadrana d.d. na oko 150 mil.kn, a jedan od 3 PIF-a (Proficio itd) nije htio uzeti Jadran d.d. 2016. godine za dug države od 250 mil kn. Već sama računica da Jadran d.d. posjeduje 410.000 m.kv. atraktivnog zemljišta na samom moru koje je procjenjeno u stečajnom planu na oko 70 EUR m.kv., uz renovirane hotele Katarina i Omorika na 4* i Esplanade na 4+* ( i još 6 hotela i Kamp selce) pokazuje da samo nekretnine Jadrana d.d. vrijede barem koliko i temeljni kapital društva, oko 490 mil kn, koji je u odnosi na novčani tijek precjenjen…Budući da je je Jadran dd potkapitalizirano društvo, (ali s velikom potencijalom za razvoj zbog položajne i klimatske rente) u koje će novi vlasnik trebati uložiti znatna sredstva za povećanje kvalitete svih objekata na 4* realna je procjena vrijednosti tvrtke od Horwath Consultinga. Sama najava da bi neki ugledniji investitor ( Valamar, Adris itd) kupio Jadran d.d. podigao bi cijenu dionica Jadrana dd čiji se izlazak na ZG Burzu očekuje do Nove Godine 2018., a mali dioničari imaju oko 50 mil kn dionica nominalno, a to je oko 850 radnika vjerovnika i oko 1000 branitelja…Pisma namjere potencijalnih kupaca trebaju doći u CERP najkasnije do danas, 13.11.2017. Nakon analize pisama namjere potencijalnih kupaca i njihovih ponuda, Upravno vijeće CERP-a će odrediti cijenu i uvjete za kupovinu većinskog paketa dionica Jadrana d.d. (70%) ..Može li mi netko objasniti zašto je vrijednost dionica Hotelske tvrtke Imperial dd Rab koja je dobro poslovala i u državnom vlasništvu skočio preko 60% kada ju je kupio Valamar?? Ako bi recimo Valamar kupio Jadran d.d., dionice Jadrana d.d. bi postale dionice Valamara ili se varam??
Jadran d.d. iz Crikvenice, turistička tvrtka koja u vlasništvu na crikveničkoj rivijeri ima 8 hotela, 2 autokampa i turističko naselje dobila je neslužbeno ali znakovito priznanje za sveukupni dosadašnji rad od trenutka kad je izišla iz stečaja. Naime, u sklopu tradicionalne državne manifestacije Dani hrvatskog turizma između brojnih događanja i prezentacija posebno se istaknula ugledna tvrtka Horwath HTL koja je predstavila rad “Analiza performansi hrvatskog hotelijerskog sektora 2001.-2016. godine.”
Analitičari Horwath HTL-a svoj rad temelje na primarnim istraživanja cjelokupnog hotelskog tržišta u RH koje obavljaju sustavno od 1998 g. Njihova istraživanja odnosno rezultati omogućavaju uvid u brojne parametre hotelske industrije, a rezultati se koriste u svim alatima koji služe za poboljšanje kvalitete usluga hotela na svim razinama.
Jedan od parametara koji se posebno istaknuo i koji je egzaktno mjerljiv odnosi se na rast cijena hotelskih soba u hotelima odnosno destinacijama. “Naše primarno istraživanje Horwath Hotel Survey kojeg sustavno provodimo od 1998 g. iskristaliziralo je top 5 destinacija u 2016. godini koje su ostvarile najveći rast prosječne cijene po hotelskoj sobi tzv. ADR. Mjerenje precizno pokazuje kako je prvo mjesto pripalo Crikvenici s rastom od čak 30%, što je dvostruko više od Zadra koji je na drugom mjestu sa rastom cijena od 15%. Upravo ovaj pokazatelj tumačimo kao relativno povećanje dodane vrijednosti koju su hoteli u destinaciji generirali kroz podizanje kvalitete. Podatak o izuzetnom uzletu ADR-a u Crikvenici ne iznenađuje s obzirom na dobro poznatu činjenicu o uspješnosti prve faze transformacije ”Jadran” d.d. iz Crikvenice kao dominantnog igrača i neospornog nositelja cjelokupne destinacije. Uz Crikvenicu i Zadar u top 5 su i Tučepi, Poreč i Mali Lošinj – sve destinacije s jakim hotelskim poduzećima koji su u razvojnom ciklusu” izjavio je Emanuel Tutek Partner u Horwath HTL.
Crikvenica i Jadran napravili najveći skok na nacionalnom nivou
Pa baš je usporedba sa Imperialom zašto kolega gore piše o vrijednosti dionice 3 do 4 kune. U hotelskom sektoru firme se ne vrednuju vrijednosti m2 nego po ostvarenoj zaradi (EBITA) koja je za Jadran u 2016. iznosila 13.883.920 kuna. Imperial je prodan po multipli 12,4 x EBITDA, a kad bi primjenili istu metodologiju na Jadran ispada da firma teoretski vrijedi 172 milijuna kuna (što je 3,5 kuna po dionici). Uprava namjerava otkupljivati u rasponu od 2 do 10 kn, država dijeli 2 milijuna komada dionica HRVI koji to nemaju gdje prodati i realno će svi zaglaviti unutra dok država stvarno ne proda firmu, Stvari će biti puno jasnije kad država objasni uvjete prodaje, pa ćemo vidjeti ide li Jadran prema scenariju Imperiala ili Meastrala.
Vidim da pojedinci kao papagaji spominju vrijednost imovine. Zanima me kolika bi po njihovim izračunima trebala biti tržišna cijena npr. LPLH ? Zemljištima i nekretninama su puna sva turistička d.d. , ali ono što je bitno jest kako d.d. posluju. Jadran posluje pozitivno, potrebna su dodatna ulaganja i poslovati će još bolje. Međutim bitno je koliko bi svojeg novca izdvojili po dionici takvog d.d.-a u koja su potrebna velika daljnja ulaganja. Biste li kupnjom d.d.-a kupovali poslovanje ili nekretnine (kojih ste i sami puni ili ih lako kupite i prenamjenite)? Koliko vrijedi npr. imovina Valamara i zašto je odgovor “ne znam točno”?
Volio bih da griješim i da radnici zarade po svakoj dionici barem 50%, a ne da izgube 60-ak %, ali eto nisam optimističan. Kako god sretno svima i naravno da ovo nije savjet na prodaju/kupnju ni po jednoj cijeni. Samo sam komentirao kako mi cijene na Njuškalu djeluju veoma prenapuhano (i preko 100% neke), a sada ako netko smatra drugačije slobodno nastavimo raspravu. Volio bih bez spominjanja zemljišta i s pričom o poslovanju.
P.s. Pogledajte samo koliko Marić planira uprihoditi prodajom Jadrana, Maestrala i H.Makarska i biti će vam dosta toga jasno
Uprava Jadrana d.d. je na redovitoj glavnoj skupštini Skupštini Jadrana d.d. održanoj 19.06.2017. godine predložila Odluku o otkupu 10% vlastitih dionica tvrtke nominalne vrijednosti 49 mil.kn., ali je prema prijedlogu većinskog vlasnika CERP-a ta točka skinuta s dnevnog reda, i preporučeno je Upravi da dug od oko 3 mil kn prema Veneto banci isplati u novcu, a ne u dionicama tvrtke…
ECLECTICA.HR Nenad Bakić
Tipično hotelsko poduzeće je nekretninska kompanija, ima nekretnine koje kratkoročno iznajmljuje, te s njima vezane troškove (tipično globalno poduzeće je često drugačije jer su mu vlasnik velikog dijela nekretnina drugi, a ono im ‘samo’ upravlja).
Odgovarajući parametar za ‘vrijednost stana’ u ovom slučaju je tzv. Enterprise Value (EV), koja znači ‘koliko ukupno to košta kupca’, a koji se definira u grubo kao
EV = vrijednost tvrtke na burzi + vrijednost svog duga bankama – novac i ekvivalenti na računu
Za stan bi to bilo sljedeće. Zamislite da je stan teorijski vrijedan 150.000 eura, ali na njemu još ima kredita od 50.000. Tada je njegova tržišna vrijednost 100.000, ali ‘ekonomska vrijednost’ je opet 150.000 – toliko vas on u stvari ukupno košta da ga u potpunosti imate. Zamislite da je u njemu spremljeno 20.000 eura. Tada kupca taj stan košta 130.000 eura, jer će 20.000 odmah povratiti.
Znači kad gledamo ekvivalent za cijenu stana bez kredita u slučaju turističkog d.d. trebamo mu tržišnoj cijeni dodati još i sav dug, ali oduzeti gotovinu i ekvivalente na računu. Ekvivalent pak neto rentnog prinosa bez amortizacija i poreza je EBITDA (= zarada prije kamata, oporezivanja i amortizacije). Nas stoga zanima EV / EBITDA.
Računica je tu jednostavna, ali srećom imamo i lijepi websiste MojeDionice, na kojem je to izračunato, primjerice ovako:
– Valamar Adria 8,73
– Maistra 9,42
– Solaris 6,29
– Plava Laguna 8,02
EV / EBITDA od 8 znači da, ako tvrtka nastavi zarađivati kao do sada, u 8 godina može isplatiti sav dug koji ima i vrijednost svih dionica! Za stan onaj parametar od 25 znači da mu treba 25 godina za isto. To je tih početnih ‘nekoliko puta’ o kojima sam pričao…
Ulaganje u nekretnine: Turističke dionice i dalje nekoliko puta jeftinije od stanova u Zagrebu
P.S. Za neupućene u vrijednost nekretnina na atrakivnim lokacijamna na moru, i u vrijeme navećih kriza cijena tih nekretnina ne pada više od 30%, u praksi se cijena nekretnina uz more ( 0 – 500 m od mora ) kreće od 150 – 400 EUR/m kv…
Crikvenica je proglašena klimatskim lječilištem 1905. godine, a Hotelski dio crikveničke Thalassotheraije specijalna bolnica za fizijatriju, pulmologiu i ORL radi 365 dana u godini s gotovo potpunom iskorištenosti kapaciteta, i to je dobitna kombinacija za crikvenički turizam, jer je to biznis s visokom dodanom vrijednošću, a ne prodaja sunca i mora…
Crikvenica je najuspješnija destinacija zdravlja u 2017.
http://www.crikva.hr/crikvenica-najuspjesnija-destinacija-turizma-zdravlja/1821
Poštovani Novi, ne može se uspoređivati poslovanje Hotelskih tvrtki u državnom sektoru i privatnom sektoru…Jasno je svakome da se na 410.000 m.kv. straktivnih zemljišta u Crikvenici ( posebno TN Kačjak, Ad Turres, Hotel Slaven i Kamp Selce ) može ostvarivati veći prihod od 70 mil kn i imati više od 140 stalno zaposlenih radnika, a Crikvenica ima bolju položajnu i klimatsku rentu od recimo Otoka Raba i Lošinja, i bolju prometnu povezanost s Zagrebom, Austrijom i Njemačkom. Problem destinacije Crikvenica koje je prije 30 godina bila među 5 prvih u RH je nesnalaženje menadžmenta Jadrana d.d. i čelnika Grada u tranziciji, zastarjelost turističkog proizvoda i kvaliteta menadžmenta destinacije. Jasno je da bi Jadran dd u vlasništvu privatnog vlasnika iskoristio sve te prednosti položajne i klimatske rente koja omogućuje destinaciji Crikvenice cjelogodišnji zdravstveni, sportski, kongresni itd. turizam. Valjda ima neki razlog zašto Zagrepčani imaju u Crikvenici 3.000 vikendica… Aktualnu fer cijenu dionica je sada teško odrediti kada tvrtka nije izlistana na ZG Burzu, a sve pripreme za izlazak na ZG Burzu su obavljene, Evaluaciju vrijednosti, due diligance, Prospekt tvtke je izradio PBZ Invest, i očekuje se da će se tvrtka izlistati na ZG Burzu do početka 2018. Preporučio bih malim dioničarima da se još malo strpe s prodajom dionica do izlaska Jadrana d.d. na ZG Burzu, odnosno do drugog kruga prodaje većinskog paketa dionica Jadrana d.d. potencijalnim kupcima , kada će biti jasnija situacija oko privatizacije i budućnosti tvrtke…
http://www.seebiz.eu/u-kampovima-prosjecna-dnevna-potrosnja-porasla-26-na-60-eura/ar-165902/
kampovi u crikvenici brzo bi mogli vraćati uloženo ako će gazda imati keša za ulaganje u prostor jadrana a
sve je pred nosom.brzo si u zagrebu i na krku,opatiji a klima bogom dana za zdravlje.Bogata starija generacija uz promoćurnu kampanju dolazila bi ovamo za stalno.Nije daleko ni istra pa ni dalmacija za izlete brodom do zadra ili rovinja.
Lijepa je ta prica o brodovima, camcima, zdrastvenom turizmu i super vrijednom zemljistu (kakvog ima samo Jadran), ali jeste li procitali koliko Maric ocekuje dobiti za Jadran, Maestral i Makarsku? Da vam olaksam rekao je cca 450 M kn. E sad prema pisanju i cijenama na Njuskalu izgleda da ce dobiti vise za Jadran nego za Maestral i Makarsku zajedno… mozda su vase procjene realne, a mozda moja da ce dobiti 3 do 4 kn/dionica (ako ista dobije nakon prvog natjecaja)..
Poštovani Novi, prema pokazateljima poslovanja Jadrana dd, EV, EBITDA sa ovako katastrofalnim državnim menadžmentom možete tvrditi da dionice Jadrana dd vrijede 1 kunu, ali samo zemljišta Jadrana d.d. na atraktivnim lokacijama na samom moru od 410.000 m.kv. vrijede po službenim cijenama Grada Crikvenice oko 400 EUR/m.kv., pa je to ukupna vrijednost samo zemljišta Jadrana dd bez hotela 410.000 x 400 EUR = 164.000.000 EUR = 1.230.000.000 kn ili oko 25 kn po dionicu. To što u državnom vlasništvu nesposobni menadžment Jadrana d.d. ostvaruje samo 70 mil kn ukupnog prihoda i 3 milijuna kn profita na tako atraktivnim nekretninama, po tome se ne može vrednovati potencijalni zbroj diskontinuiranih novčanih tijekova Jadrana dd u idućih 20 godina, ako ga kupi kupac iz hotelijerske djelatnosti sa sposobnim menadžementom i mogućnosti podizanja kvalitete hotelskih objekata na minimalno 4*, što u kombinaciji s zdravstvenim turizmom daje prosječnu popunjenost kapaciteta od 65% godišnje i cjelogodišnje poslovanje pojedinih hotela. Cijena dionice Jadrana d.d. će ovisiti o kvaliteti kupca, strateškog partnera. Zašto su dionice Imperiala d.d. Rab skočile 64% kada ga je kupio Valamar Rivijera 2016. godine??
Sukladno svojoj primarnoj djelatnosti -upravljanje dionicama i poslovnim udjelima u trgovačkim društvima čiji je imatelj Republika Hrvatska, a koja nisu utvrđena kao društva od strateškog i posebnog interesa za RH – Centar za restrukturiranje i prodaju (CERP) s ciljem učinkovitog upravljanja državnom imovinom te poticanjem njenog gospodarskog prosperiteta poduzeo je aktivnosti prodaje dionica turističkog portfelja.
Naime, Republika Hrvatska raspolaže sa dionicama odnosno udjelima u većinskom vlasništvu trgovačkih društava JADRAN d.d. Crikvenica (75,81%), HOTELI MAESTRAL d.d. Dubrovnik (75,32%), HOTELI MAKARSKA d.d. Makarska (70,54%) za koje su donesene Odluke Upravnog vijeća CERP-a o pokretanju prodaje dionica postupkom javnog prikupljanja ponuda dok je za CLUB ADRIATIC već ranije pokrenut postupak prodaje (dana 22.09.2017.), te je zaprimljeno 15 neobvezujućih pisama namjere (trenutno je u tijeku proces dubinskog snimanja).
S obzirom da se postupak javnog prikupljanja ponuda provodi u dva kruga a sve sukladno zakonskom okviru kojim je regulirano upravljanje državnom imovinom, dana 13. studenoga o.g. zaključen je prvi krug prikupljanja neobvezujućih pisama interesa.
Ukupno je zaprimljeno 88 pisama interesa što predstavlja izniman iskaz interesa domaćih i stranih ulagača za turistički portfelj CERP-a. Značajan broj zaprimljenih iskaza interesa je rezultat optimalnih okolnosti o kojima je CERP u najboljoj vjeri brinuo te sustavno pripremao trgovačka društva za prodaju uz redovne razgovore s potencijalnim investitorima.
Budući da navedena trgovačka društva obavljaju djelatnost sezonskog karaktera te nakon finalizacije financijskih izvješća Društava, upravo je razdoblje nakon ljetne sezone ocijenjeno kao najoptimalnije za donošenje odluke i pokretanju postupka prodaje turističkog portfelja.
U drugom krugu slijedi donošenje odluke o početnoj cijeni i obveznim uvjetima, poziv potencijalnim investitorima koji su iskazali interes u prvom krugu te proces dubinskog snimanja od strane potencijalnih investitora – virtualni date room. Nakon čega zainteresirani ulagači podnose obvezujuće ponude.