HMST (Hoteli Maestral d.d.)

Naslovnica Forum Tržište kapitala Hrvatska HMST (Hoteli Maestral d.d.)

Forum namijenjen svim temama vezanim za dionice, obveznice i druge vrijednosne papire te trgovanje istima u Hrvatskoj.

Vidječemo razvoj situacije sa Kuparima i onda če biti sve jasno.

migra
daleko najveća prednost hmst je lokacija,lokacija,lokacija.
Kad je Leko (ekipa) izračunala koliko košta gradnja hotela na toj lokaciji svi
izračuni su pokazali da se gradi Sheraton na lokaciji gdje je nedugo bilo otvorenje i to negdje po 140 000 eura po sobi jer je do te cifre negdje podnošljivo i imaš novi hotel i otvorenje i nema nikakovih više radova.Leko je tako rekao u intervjuu.

Vidječemo razvoj situacije sa Kuparima i onda če biti sve jasno.


može i nemora biti.ishod sa kuparima ne garantira i ishod sa hmst.
čak kada bi bila dva ista hotela na istoj lokaciji.
razumnijim mi se čini fokus na hmst i činjenice.
u prvom natječaju kada je bilo objavljeno da nema niti jedna ponuda ni “snimanje” na hmst svi su zaključili da će biti isto i na himr,brzo počeli rasprodavati dionice po 400 a za par dana ih je netko kupovao po 540 jer je objavljeno da je snimanje u himr u toku.
sličnih primjera ima masu i treba biti svjestan da su pretpostavke majka svih z….a.
ali da ih i moramo koristiti jer nam pomažu u donošenju odluka.
pozitivno je za hmst da ima interesa za kupare.
očekujem sve veću prisutnost ozbilnog novca na hr jadranu
korak natrag napred dva rezultat se zna
na kraju ozbiljan novac preuzima sve.
kada uskoro nestane lovine,najlošiji lovci postaju lovina…
u tome procesu će svi zaraditi,prvi koji su ušli u turističke dionice najviše
još ima puno toga za propustiti ako netko želi biti tvrdoglav do kraja
bloger je u najnovijem dobro objasnio što se događa i što sljedi.
oni koji ulažu svoj novac biće si sami krivi a oni koji ulažu tuđi ti će kad-tad nekome položiti račune za svoju tvrdoglavost,nesposobnost…

ne pozivam na kupnju-prodaju,očekujem da me netko svojim razmišljanjima i argumentima potakne na novo razmišljanje.isprike na dužini posta,tipfelerima...

migra
daleko najveća prednost hmst je lokacija,lokacija,lokacija.
Kad je Leko (ekipa) izračunala koliko košta gradnja hotela na toj lokaciji svi
izračuni su pokazali da se gradi Sheraton na lokaciji gdje je nedugo bilo otvorenje i to negdje po 140 000 eura po sobi jer je do te cifre negdje podnošljivo i imaš novi hotel i otvorenje i nema nikakovih više radova.Leko je tako rekao u intervjuu.

hotel se gradi za 100 godina a njihov će uštedu na zemljištu “pojesti” za 10 godina ili manje.
kako će konkurirati hiltonu ili danas sutra nekom u uvali lapad nego samo nižom cijenom.
s vremenom postoji opasnost da će u sheratonu reći želimo hotel u dubrovniku a ne u selu 10 km od dubrovnika jer mi smo preveliki brend da se brukamo.
reklama (natpis) sheraton se može lako i brzo premjestiti a hotel nikad.
da ne ponavljam sve gore napisano.
ta računica neće dugoročno držati vodu.ako nemaš nemoj gradit ili gradi manje.
štednja na lokaciji je najgora odluka jer u startu maratona sam sebi obuješ tenesice ljevu na desnu.pa kakve šanse imaš?
prodaj firmu jačim,sposobnijim pa to je i onako neizbježno
ovako radiš samo štetu i umanjuješ vrijednost.
nemam dionice hupz niti mislim kupovati i nemam ništa protiv…
to je samo moje skromno mišljenje u sklopu teme hmst i rasprave o lokaciji.
vrijeme će pokazati dali sam bio u pravu.

ne pozivam na kupnju-prodaju,očekujem da me netko svojim razmišljanjima i argumentima potakne na novo razmišljanje.isprike na dužini posta,tipfelerima...

migra
slažem se sa navedenim ali u tom intervjuu se navodi i da ima kupaca za sheraton
(zagreb -Dubrovnik)jer leko želi u mirovinu.

nemam dionice hupz ni hmst.

za burzu bi bilo dobro da se proda i jedno i drugo i da uđe sviježi kapital u
državu mada mi srce navija za naše ali tko su više naši a tko stranci (recimo valamar)
Brži ulazak kapitala u zemlju ubrzao bi i domaće odluke o investicijama.

za burzu bi bilo dobro da se proda i jedno i drugo i da uđe sviježi kapital u
državu mada mi srce navija za naše ali tko su više naši a tko stranci (recimo valamar)
Brži ulazak kapitala u zemlju ubrzao bi i domaće odluke o investicijama.

strani kapital dolazi u turizam proces je nepovratno započeo.
turizam nam je nejzdraviji dio i još podcijenjen.

ne pozivam na kupnju-prodaju,očekujem da me netko svojim razmišljanjima i argumentima potakne na novo razmišljanje.isprike na dužini posta,tipfelerima...

@ migra. Možda je istina da je strani kapital počeo ulaziti na naše tržište i lgično je da to budu turističke dionice. No, konstatacija da je taj sektor trenutno podcjenjen u odnosu na neki drugi je sve a ne istina. Tio je jedini sektor koji je odradio veliki rast u proteklom periodu, nije da je bez razloga, no i drugi sektori imaju vrlo veliki kapacitet potezanja okidača na gore. Znam da ste druker na HMST, ali činjenica je da je za privatizaciju istih bezuspješno prošlo više krugova, a nema nekog logičkog razloga da ovoga puta bude drugačije, dapače ako uzmemo u obzir da je ovo predizborno vrijeme koje je vrlo nelagodno za ulagače, kako za domaće a još više za taj famozni strani kapital koji vi spominjete..

@invest
Ne slažem se s vama (to ne znači da je migra u pravu jer ja ne vidim da se nekakav bitni strani kapital pojavio)
U turističkom sektoru su se dogodile neke druge stvari koje su podigle cijene, a nije se bitno podglo vrednovanje turističkih firmi.
Tvrtke u sektoru bilježe kao prvo veliki rast potražnje koje su najvećim dijelom uzrokovane vanjskim fakotrima. To je podiglo cijene i bolje popunilo kapacitete. Većina ih je i restrukturirala poslovanje pa su im marže vrlo visoke, a vrijeme jeftinijeg kapitala uz istovremeni pad cijena nekretnina pogodovalo je investicijama. Kad sve zbrojim sektor bilježi natprosječan rast i tržište to samo prati.
Znam reći će te mi sada da su fundamenti viši u turističkom sektoru ali to je samo zato što stvari ne promatrate dinamički nego statički.
Ako danas platite i neku premiju na trenutno poslovanje turističke tvrtke to se jako brzo iznivleira jer rast prihoda uz vrlo visoke marže i brzi povrat na investicije opravdava takvo ulaganje.
Maestral možda baš i nije najbolji primjer, ali za dobar dio turističkih tvrtki mi već sada znamo da trenutna valuacija 11 EV/EBITDA(2014) je recimo 9 EV/EBITDA(2015 ili 2016). Ove tvrtke generiraju ogroman pozitivan cash flow i tu stvari trenutno ako se pametno upravlja idu jako brzo.

Nažalost mi ovdje uglavnom baratamo vrlo jednostavnim analizama i usporedbama, no ozbiljniji investitori bi uzeli npr DCF metodu pa bi onda danas gledali posve drugu situaciju. Po tome bi onda trenutne valuacije bez problema mogle biti i na 15-20 EV/EBITDA, a možda i više.

Nemoj misliti na m2!

kolega Dalibor vidim da znate sto pricate i slazem se s većinom, s tim da ja mislim da je DCF isto jako jednostavna (čak i prejednostavna) metoda. Pomnožiš Ebitda x10 i gotovo. Istina je da puno investitora (iako ne svi) gledaju DCF ali oni ne gledaju toliko Ebitda koji je ostvaren u prošlosti nego onaj koji oni sami mogu generirati u budućnosti. Oni znaju da kroz primjenu svojih distrbucijskih kanala mogu povećati prodaju, a kroz rezanje zaposlenika i troškova smanjiti rashode. Sve ono što država nije mogla, jer ona je ipak najgori vlasnik.

A onda u tu kalkulaciju ulazi puno drugih faktora. Npr: Ebitda Valamara za HMST će biti viši nego npr Maistre zato jer Valamar već imaju hotele u Dbk, dakle infrastruktura u tom gradu postoji, razni troškovi (računovodstva i sl.) se mogu objediniti. To mi je prvo palo na pamet ali ima puno tih faktora. Dakle, opet se gleda potencijal, a ne minulo poslovanje.

S druge strane ima puno privatnih investitora kojima je DCF potpuno nebitan. Moraju negdje parkirati novce u nekretnine, a kupuju hotel u Dubrovniku zbog prestiža

@danny
DCF je jednostavan? Jao, jao.. Evo jedan opširniji link ali i uz sve što u njemu piše nema šanse da izračunate mi sadašnju vrijednost na temelju te metode jer nemate pristup podacima.

Ako bi pričali o Maestralu to je neprimjenjiva metoda ako će se tvrtka privatizirati jer računati buduće novčane tokove bez da imamo nekakav plan razvoja tvrtke je besmisleno. Ja sam ovo pisao o sektoru tj natprosječnom rastu cijena dionica u sektoru i pojašnjavao zašto se to događa.

Da malo pojasnim osnovno:
Usporedimo turistički i npr prehrambeni sektor preko LRH i PODR
(LRH sam uzeo jer podatke znam napamet, uzeo bi RIVP kao najveću ali nemamo njihovu ni jednu cijelu godinu poslovanja, ARNT ima nekih drugih nedostataka, za SOLRS je problem revalorizacije itd itd)
LRH vs PODR
EBITDA marža 40% vs 12%
Trenutna valuacija na tržištu po EV/EBITDA
11,5 vs 8
Po ovome ispada da je PODR puno jeftinija od LRH
Kada još znate da u EV/EBITDA dug predstavlja značajan faktor i da bi rast vrednovanja sa 8 EV/EBITDA za samo 1 poen digao vrijednost dionice PODR za 20ak% onda bi se odluka da kupite PODR učinila jako logična.
Po ovome je zapravo nebitno što je marža kod PODR “samo” 12% no isto tako odnos prihoda i aktive je sasvim drugačiji. LRH ima prihod u visini 27% aktive, dok PODR ima prihod na razini 100% aktive. To znači da za 1 kunu prihoda morate investirano imati 3,7 kune u LRH, a u PODR 1 kunu. No LRH na to donosi 40 lipa zarade, a PODR 12 pa je to blizu tj PODR još uvijek daje bolje pokazatelje.

No to je statična metoda koja gleda samo trenutno poslovanje i pretpostavlja da će ono biti takvo i u budućnosti, a to nije tako.
Ako gledamo prošlost LRH je u zadnjih 5 godina dizala prihod po stopi od blizu 20% dok kod PODR je to stagniralo, tj čak su imali i pad. Ako bi na osnovu toga napravili projekciju za narednih 5 godina to bi bila velika razlika zar ne? Jer uz zadržavanje istih profitnih marži za 5 godina bi EV/EBITDA za LRH bio 5,5 a PODR bi ostao isti. Kako mi kupujemo budućnost poslovanja jasno je da onda LRH potencijalno sada nosi veći potencijal zarade.

U DCF metodi se radi projekcija budućeg tijeka novca i onda se on diskontira na sadašnje stanje. (Ako to radimo samo da bi usporedili 2 dionice možemo preskočiti diskontiranje)

No ovo je jako grubo, DCF ima jako puno podvarijanti, a kvlaitetno ga možete napraviti ako znate nekakav poslovni plan jer tu se uključuje i CAPEX, rast marže, rast prihoda, amortizacija itd itd.

ZAKLJUČAK:
cijene dionica u turističkom sektoru ne rastu zbog “otključavanja” tj prepoznavanja investitora i njihove spremnosti da sada odjedanput spremno plaćaju i više valuacije za iste tvrtke, nego zato što se u tom sektoru očekuje snažan rast prihoda i profitabilnosti pa to opravdava i nešto veće cijene u odnosu na trenutno poslovanje.

Zašto je ovo potpuno neprimijenjivo na HMST?
Jasno je da u slučaju privatizacije sve dosadašnje poslovanje nema nikakve veze sa budućim poslovanjem i samo potencijalni kupac može izračunati na osnovu svojih planova DCF metodom dali mu se i po kojoj cijeni isplati kupiti HMST.

Nemoj misliti na m2!

Na adresu Državnog ureda za upravljanje državnom imovinom (DUUDI) stigle su obvezujuće ponude za realizaciju turističkog kompleksa Kupari, za što je rok istekao u petak u 16 sati, neslužbeno se doznaje iz izvora bliskih Vladi

Koliko je točno ponuda stiglo i tko ih je podnio u petak se nije moglo doznati, a neslužbeno se najavljuje da će se ponude otvarati u ponedjeljak, 12. listopada u poslijepodnevnim satima.

http://www.tportal.hr/biznis/politika-i-ekonomija/399858/Stigle-ponude-za-Kupare-otvaraju-se-u-ponedjeljak.html

Pozdrav

svi smo mi Crobex

New Report

Close