Hajdaš Dončić: Autoceste se ne prodaju već iznajmljuju

Naslovnica Forum Komentari članaka Hajdaš Dončić: Autoceste se ne prodaju već iznajmljuju

Forum namijenjen komentiranju objavljenih članaka.

Na osnovna pitanja dobili smo jedan konstruktivan ali neprecizan odgovor: ‘Ne seri’. Sad mozemo krenuti na malo kompleksnija pitanja, na koja ce sigurno precizno odgovoriti uceni ljudi iz struke (tu prvenstveno ubrajam profesore s prestiznog ekonomskog fakulteta u zagrebu, koji se samo teskim previdom, neopravdano nikad nije nasao medju najbolje rangiranim fakultetima na svijetu).
Dakle, s obzirom da postoje alternative monetizaciji koje ce bez problema omoguciti servisiranje duga, siguran sam da znate odgovore na slijedeca pitanja:
1.Kada bi vlada rh izdala obveznice za refinanciranje duogova sutocesta, koliki bi bio yield/coupon na obveznice s dospijecem od
a) 5 godina
b) 10 godina
c) 20 godina
d) 30 godina
e) 40 godina
2. S obzirom da znate odovore na pitanja 2a, 2b, 3b i 4b, onda je vrlo lako izracunati prosjecnu ponderiranu cijenu duga za postojece kredite. Pa koliko je onda prosjecna ponderirana cijena duga za postojece kredite?
3. E sad jedno nebitno pitanje za ucene ljude iz struke: da li bi cijena duga na gore navedena dospijeca obveznica bila manja ili veca od prosjecne ponderirane cijene duga za postojece kredite?
4. Jos par nebitnih pitanja:
a) kolika je sadasnja vrijednost buducih novcanih tokova (tj vrijednost koncesije) za koncesijski period od 5g, 10g, 20g, 30g, 40g?
b) kolika je sadasnja vrijednost buducih novcanih tokova autocesta pod pretpostavkom da drzava izda obveznice na 5g, 10g, 20g, 30g, 40g te da HAC i ARZ otplacuju te obveznice?
c) koja je veca vrijednost: a ili b?
5. Pod pretpostavkom da drzava izda 30g obveznice s nominalom od 30 milijardi kuna uz godisnju kamatu od 4%:
a) koliki je godisnji trosak kamata?
b) koliki je financijski kapacitet HAC-a i ARZ-a da placaju troskove kamata?
c) koliko placaju porezni obvezici?
6. Pod pretopstavkom da se postojece obveze refinanciraju novim kreditima, a svi uceni ljudi iz struke znaju da banke jedva cekaju refinancirati kredite po manjim kamatnim stopama, opet se vracam na pitanje 6 iz proslog posta:
a) Kolika je maksimalna izlozenost JP Morgana, Morgan Stanley-a i Deutsche Banke i drugih banaka prema Hrvatskoj?
b) S obzirom na maksimalnu izlozenost banaka prema rh, koliko je potrebno novih banaka koje bi bile voljne refinancirati postojece kredite?
c) Koje su to postojece banke koje su voljne reprogramirati postojece kredite uz povoljniji rok otplate i manju kamatu? U prijevodu (znam da ce ucenim ljudima iz struke ovo zvucati nevjerovatno), koliko je takvih bedastih banaka koje ce se dobrovoljno odreci sigurne zarade?
7. Jesu li ikada uceni ljudi iz struke razgovarali s predstavnicima banaka koje su financirale gradnju autocesta? Ako jeste, sto su vam rekli?
8. Jesu li ikada uceni ljudi iz struke razgovarali s predstavnicima institucionalnih ulagaca koji bi kupovali obveznice za refinanciranje obveza autocesta? Ako jeste, sto su vam rekli?

Ne, Bogu hvala, nisam hrvatski politicar, novinar niti uceni covjek iz hrvatske struke. S prvima se u mom poslu cesto susrecemo, s drugima se susrecemo i cudimo im se, a s trecima se sprdamo i izbjegavamo ih jer nemamo vremena za laprdanje. Sprdamo se i s prvima na suptilniji nacin, a to tek shvate (valjda?) kad vise nisu na poziciji, kad im se vise nitko ne javlja na telefon. Tad (valjda) shvate koliko su nebitni u globalnim okvirima. Pogotovo je smijesno kad dodju u inozemstvo traziti posao pa shvate da je vrijednost hrvatskog ministra/premijera/prof ekonomije u svijetu jednaka onoj luckog radnika u Splitu.

opet nema tvog konkretnog odgovora.što napraviti sa autocestama?

nego reci ti meni,kako će to netko tko uzme u koncesiju financirati.svojim kapitalom ili će se zadužiti?

pogledaj ovu tvrtku pa mi reci kako se ona financira?
http://www.atlantia.it/en/

bennetonova tvrtka za autoceste,ima oko polovice talijanskih autocesta.

lani profit 600 milijuna eura.

Some people get rich studying artificial intelligence. Me, I make money studying natural stupidity

gospodo ja vidim da ste vi svi jako uceni, a ja na zalost nisam , ja sam vam sa sela ali ipak cu vam nesto reci a najvise nasem vrlom ministru !
ako i iznajmimo autoceste mi u biti nista necemo dobit osim lovu odjedanput !
koliko ce radnika zavrsit na zzz kojima cemo morati isplacivati naknade, koliko od tih radnika nece uplacivat u mirovin i zdravstv, koliko njih onda nece placat poreze i prireze, imat za trosit i placat pdv i sl ?
PA TO MOZE VALJDA I DRZAVA, JER JA NISAM ZA UH LJEBE KAKO I U AUTOCESTAMA TAKO I U SVIM J E BENIM DRZAVNIM FIRMAMA OD OPCINA ZUPANIJA HEP I SVE RAZNE AGENCIJE A JEDINI IM JE CILJ P OSRA T STO POJEDU I DOCEKAT 3 POPODNE !
naprimjer na izlazu u posedarju nocna smjena ima recimo 2-3 radnika ! ko to moze platit ? pa tamo u nocnoj smjeni izadje 5-6 auta sa autoputa ! pa koliko to kosta ? a koliko je takvih izlaza koji ne mogu bruto naplatit za troskove radnika ? pa moze valjda i drzava staviti automate na napla kucice ili nam b udala sa strane treba to napravit potirat ljude na burzu ne ulagat u obnovu i uzet milijarde ???


Glupo je i gotovo ….naime oni misle dobiti oko (najviše) 3 milijarde eura a ostatak oko 1 milijarde bi išlo kao državni dug …..trenutni prihod im je oko 1.9 milijarde kuna ili oko 250 mil € kojim mogu bez problema servisirat taj dug tj. ovo što bi dobili od koncesionara ali kamata na novi kredit kojim bi pokrili stari krediti ne bi smijela biti veća od 3-4 % …….. neke bi trebalo "poljubiti u guzicu za to" ….. nije to strašna cijena puno njih je dalo život i zdravlje za "LIJEPU NAŠU"

Hrvatske autoceste d.o.o. imaju poslovni prihod od cestarine 1,36 milijarde kuna a rashodi su im 3,5 milijardi kuna (kamate na kredite 980 milijuna, trošak održavanja 410 milijuna, trošak zaposlenih 390 milijuna, itd). Još 1,4 milijarde dobiju iz proračuna na ime poreza (ili za naivce to se zove trošarina na gorivo). Trenutni dug je oko 22,66 milijarde kuna, uz kamatnu stopu od 3,58%. Gubitak prošle godine je 700 milijuna kuna.

Prema tome, trenutni poslovni prihod (bez pljačke svih koji kupuju gorivo, tj trošarina) ne pokriva niti kamate na kredite + plaće, a o otplati glavnice kredita ne možeš ni sanjati (cca 2,5milijarde kuna godišnje glavnice).

Za ove retardirane koji slušaju populiste i uhljebe umjesto da pronađu financijsko izvješće koje je javno dostupno, iznajmljivanjem se dobije to da se kešom zatvore kreditne obaveze i više nemaš godišnji trošak od 980 milijuna kuna kamata, a više te ni 2,5milijarde kuna glavnice ne čeka da ju otplatiš svake godine.

Da bi ovakve autoceste bile isplative, cestarina bi se trebala povećati 3x i to pod uvjetom da se ne smanji promet. Trenutno svi koji kupuju gorivo, bez obzira da li se voze autocestom ili ne, subvencioniraju one koji koriste autocestu a prije svega strane turiste koji zahvaljujuci tome placaju manju cestarinu. Za ne povjerovati je koliko ste retardirani kad radije izdvajate krvavo zaradjeni novac da bi drugi placali jeftiniju cestarinu, samo zato da se nekakva gomila asfalta moze zvati NASOM.

autoceste su leglo lopovluka i ne da ih treba koncesionirati nego darovati strancima. pa zapravo, kakvo darovanje – one i jesu u vlasništvu stranaca jer oni su vjerovnici, a ne mi.

...povijest se ponavlja...

Jedino nastoje “monetazirati” Dalmatinu da bi lagodno živjeli 12 mjeseci do izbora.
A šta će prodati druge godine da bi dobili 3 miliarde za lagodni život na vlasti ?

Odmah , isti tren političari moraju početi reforme !

Isti tren moraju početi trošiti samo zarađeno !

A ako neznaju nek raspišu IZBORE !

.

@fantom
Mi ćemo platiti te dugove ovako ili onako nije to INA-a pa da može otkrit neko naftno-plinsko polje vridno x milijardi ka šta smo i otkrili zamisli niti godinu nakon ulaska MOL-a u INA-u a kad smo ih otkrili mogli smo ih bar zaštititi onih preostali 75 % i samim time platiti ove puste auto-ceste a da smo ostavili PETROKENIJU I DIOKI u sastavu INA-i mogli samo imati srednjoevropskog igrača koji bi kupija MOL a sad imamo likvidiran DIOKI i PETROKEMIJU na kolinima a INA rasturena …A ZAMISLI ŽELJELI SU SVE NAJBOLJE
Sve je to bilo po nekim računicama vrlih ekonomista rascjepkaj pa prodaj. Da su imali malo srca od onih koji su krvarili nikad to ne bi napravili.
Auto-cestu od Bosiljeva do Splita je početa za vvrime koalicijske vlade od 2001 iako se znalo da je neisplativa.
Problem je RJEŠAVA refinaciranjem dugova i odgovornosti uprava.Za dugove treba imati vjerodostojnost a zs pravu upravu trebaš raspisati javni natječaj i dovesti sposobne a ne podobne (ma makar bili i stranci jer ćemo ovako dobiti strane vlasnike i NAŠU UPRAVU isto ka i banke ) i strogu kontrolu.
Onaj ko to ne može osigurati ne bi treba biti na vlasti…..ma koja bila

….cifre koje spominjem su od našeg ministra

SHVATI DA ĆEMO MI TO PLATIT OVAKO ILI ONAKO …………..PROBLEM JE U UPRAVLJANJU

DAJ PET !!!

@mikro

Ne znam da li imas kakve prihode ili ti s parama upravlja mama, no probaj si zamislit situaciju da imas prosjecnu placu recimo 5000kn, i svaki mjesec moras platiti 8000kn glavnice kredita plus 3500kn kamata. Plus, nemas tetu u argentini kao Thompson da ti pokloni pare kojima bi otplatio dugove. Bez rezija, bez hrane, bez svih ostalih troskova koje imas. E u toj situaciji su autoceste.

I onda se pojavi netko tko ti ponudi otplatit sve kredite ako mu prepustis radno mjesto no ti si dao guze nekom lokalnom mocniku da bi dobio to radno mjesto i sad si emotivno vezan za njega, pa ti je tesko pomiriti se sa cinjenicom da si peder. E to je tvoja situacija.

@fantom
Ti imaš intelekt zla ….isto ka i ovi kojim se diviš i čiji si simpatizer
Nadam se da će te takvi pratit u tvojim pothvatima …
Nije tebi majka kriva nego ideologija
To je tvoj problem.

DAJ PET !!!

A sto bi rekli zagovornici refinanciranja na cinjenicu da je kod HAC-a
-cak 92% ukupnog iznosa kredita uz kamatu u rasponu od 1%-6%
-cak 27% ukupnog iznosa kredita uz kamatu manju od 2%

Bi li tada bili blize zakljucku da je ponderirani prosjecni trosak postojeceg duga veci ili manji od yield-a na 10godisnju drzavnu obveznicu?

Da ‘ne serem’ previse, kratki zakljucak

Kad odgovorite na onih 20-tak pitanja, dodjete do zakljucka da je jedina teoretski moguca alternativa monetizaciji:

nove banke refinanciraju manji dio postojecih kredita (dulji/povoljniji rok dospijeća i dinamika placanja uz visu kamatu)
+stare banke refinanciraju dio postojecih kredita (dulji/povoljniji rok dospijeća i dinamika placanja uz visu kamatu)
+refinanciranje dijela kredita izdavanjem drzavne obveznice na 10g (ne postoji interes investitora za obveznica s duljim dospijecem; kada bi postojao interes, trosak duga bio bi veci sto je dulje dospijece)

To je najpovoljnija alternativa monetizaciji, ali je opet skuplja.

PS atlantia ce se financirati kombinacijom duga i vlastitog kesa. Kod nekih akvizicija su koristili i vlastite dionice, ali to su bile akvizicije tvrtki a ne koncesije.
pps da, bolje je dati da upravlja onome tko se time bavi. Vlade rh, sve da i zele restrukturirati autoceste ili bilo koju drugu drzavnu tvrtku, nisu sposobne uspjeno provesti restrukturiranje. Nerealno je ocekivati da ljudi koji vecinom nemaju vise od 3g radnog staza-da su takvi u stanju upravljati, a kamoli provoditi kompleksna restrukturiranja. Dokaz tome su sve druge drzavne tvrtke- ne stvaraju nikakvu dodanu vrijednost, neefikasne,neinovativne, neprofitabilne, nekonkurentne, drustveno beskorisne i stetne.

To je najpovoljnija alternativa monetizaciji, ali je opet skuplja.

Najbolja alternativa je da se firme koje upravljaju autocestama pretvore u dionicka drustva a dionice tih drustava ponude hrvatskim gradjanima. 23mlrd kuna podijeljeno na 4 200 000 stanovnika to je kikiriki od 5500kn po glavi. S obzirom da se ja odricem svog prava na kupnju dionica a vjerujem i ostalih 3 650 000 gradjani koji nisu potpisali za referendum, na preostalih 550 000 to iznosi 42 000kn po glavi. Ako su toliko uvjereni da je firma profitabilna, neka fino uloze pa nek zarade.

Da, znam da se salis jer je to nerealno.

Kada bi se HAC i ARZ prodavali i valuirali kao tvrtke
-ukupna sadasnja vrijednost buducih novcanih tokova bila bi negativna ili blizu nuli
-cak i pod pretpostavkom pozitivnog novcanog toka u terminalnoj godini, vrijednost equity-a bila bi manja od 0.

U prijevodi, vlasnik bi kupcu morao platit da kupi te tvrtke:)

New Report

Close