Dugoročne perspektive ulaganja u brodare (dry-bulk shipping)

Naslovnica Forum Tržište kapitala Hrvatska Dugoročne perspektive ulaganja u brodare (dry-bulk shipping)

Forum namijenjen svim temama vezanim za dionice, obveznice i druge vrijednosne papire te trgovanje istima u Hrvatskoj.

Hanger, malo me zaintrigiralo ovo sa svjetskom flotom od 420 mil dwt… priznajem nisam bas previse pratio posljednjih mjeseci… prema podatcima koje imam pohranjene, 1.1.2008. godine svjetska dry bulk flota imala je ukupnu tonazu od 386 mil dwt.

Dakle, ili je moj podatak kriv, ili je u nepunih 11 mjeseci isporuceno vise od 25 mil dwt novogradnji?

ume da broji sarafe, ali krivo:procenat i tacno; povjest;samnom, neznam, 100 ATPL=1000E, uvjek, vjest..plata?!, dejstvuje

Trenutna situacija na globalnoj razini, reflektirana i na pogoršanu brodarsku konjukturu za posljedicu će imati "katarzu" brodara tijekom prvih mjeseci 2009. U tom svijetlu pozicija većine HR brodara, unatoč privremenom postu, ne bi trebala biti previše ugrožena. Unatoč pesimizmu, realno je očekivati oporavak gospodarstva krajem 2009. ili početkom 2010. Samom tom subjektivnom konstatacijom, aktualni omjer tonaža/ teret u prvim naznakama oporavka, otvoriti će prostor za "zlatno doba" brodara.
PS. Autor teksta ne posjeduje dionice brodara


Hanger, malo me zaintrigiralo ovo sa svjetskom flotom od 420 mil dwt… priznajem nisam bas previse pratio posljednjih mjeseci… prema podatcima koje imam pohranjene, 1.1.2008. godine svjetska dry bulk flota imala je ukupnu tonazu od 386 mil dwt.

Dakle, ili je moj podatak kriv, ili je u nepunih 11 mjeseci isporuceno vise od 25 mil dwt novogradnji?

Podatak od 386 mil dwt ukupne tonaže do početka 2008. je u jednu ruku točan (plus-minus par tona), ali u drugu nešto neprecizan, jer ne uključuje brodove koji se primarno ne ubrajaju u dry-bulk, ali su prenamijenjeni i ipak prihoduju na dry-bulk tržištu (npr. konventirani tankeri). Bliža brojka bi bila oko 396 mil dwt.

Ove godine je do sada isporučeno blizu 20 dwt novogradnji, zato kažem da je realnije sagledati situaciju da trenutno oko 420 mil dwt tonaže sudjeluje u dry-bulk marketu.

Evo Sakai, da sve informacije budu na mjestu…

Tip, cijena, isporuka.

Vijetnamci- supramaxi (54.000 dwt), 28 mil USD komad:
1) Drzic – sijecanj/veljaca 2009.g.
2) Sv Vlaho – srpanj/kolovoz 2009.g.
3) Bošković – siječanj/veljača 2010.g.

Kinezi – panamaxi (cca 80.000 dwt), 54 mil USD komad:
1) JEHI08C-001 svibanj 2011.g.
2) JEHI08C-002 rujan 2011.g.
3) JEHI08C-003 siječanj 2012.g.
4) JEHI08C-004 travanj 2012.g.

Preostali brodovi koji su spremni za prodaju i reciklažu su prema godištima:
Konavle 1982 god.
Pelješac 1984 god.

Pretpostavljam da se trenutno mogu prodati po cijenama oko 4 odnosno 4,5 mil USD.

Što se tiče rezanja i demoliranja, cijena scrapa iznosi trenutno oko 200 USD/LDT.
LDT (Light Displacement Tonnage) bi se prema mojim saznanjima trebalo odnositi na neto tonažu broda (NT), a predstavlja raspoloživ prostor za teret i putnike.
Konavle ima LTD (NT) 24.284, a Pelješac 24.260, što znači da im je cijena rezanja negdje oko 4,85 mil USD.

Iako se teoretski i kratkoročno gledano prodaja Držića isplati, nisam siguran da bi to bio isplativ dugoročni potez.

Obzirom da Držić ima cijenu od 28 mil USD, pretpostavljam da je odmah po narudžbi plaćeno 30% te cijene (8,4 mil USD), a ostalih 70% da je išlo na višegodišnje rate, vjerojatno kroz 10 godina (rata oko 2 mil USD godišnje).
Kako je naručen drugom polovicom 2005.g., to bi značilo da je do sada otplaćeno ukupno oko 14,5 mil USD tj. preko 50% vrijednosti broda.

U preprodaji novogradnja iste tonaže i vremena dostave ima trenutnu cijenu od 33,5 mil USD.

Ako baš zagusti u nekom groznom scenariju s manjkom gotovine, ja bih se osobno radije riješio handymaxa Gundulića ili Getaldića koji su 97. i 96. godište (a izgleda i na spotu), koji kao second-hand brodovi na tržištu trenutno vrijede i dalje respektabilnih 18-20 mil USD.

Prodajom jednog od tih brodova bi se mogla posve osigurati preostala otplata duga novogradnje (Držića), a još bi i ostalo par milijuna dolara casha. U floti bi to značilo promjenu brod za brod, uz dobivanje 12 godina mlađeg broda (dakle mogućnost 12 godina duže eksploatacije).

U svakom slučaju, radije bi se rješio 10-15 godina starijeg broda nego jeftine novogradnje, koja ima daleko veći potencijal zarade. Ali mislim da neće imati potrebe za ovakvim kombinacijama.

thx, samo uz jos jednu napomenu, zar nisu "kineze" ugovarali po 45 milijuna USD za komad? Vrti mi se po glavi takav podatak….

A sto se tice Konavla i Peljesca, pa bolje ih je onda u rezaliste poslat no prodat…

ume da broji sarafe, ali krivo:procenat i tacno; povjest;samnom, neznam, 100 ATPL=1000E, uvjek, vjest..plata?!, dejstvuje

Hvala na ispravci, nisam uopće skužio…

Za 4 panamaxa 180 mil USD, ili za jednog 45 mil USD. He, malo mi se zbrkale četvorke i petice u redoslijedu.

Vaš link


Evo Sakai, da sve informacije budu na mjestu…

Tip, cijena, isporuka.

Vijetnamci- supramaxi (54.000 dwt), 28 mil USD komad:
1) Drzic – sijecanj/veljaca 2009.g.
2) Sv Vlaho – srpanj/kolovoz 2009.g.
3) Bošković – siječanj/veljača 2010.g.

Kinezi – panamaxi (cca 80.000 dwt), 54 mil USD komad:
1) JEHI08C-001 svibanj 2011.g.
2) JEHI08C-002 rujan 2011.g.
3) JEHI08C-003 siječanj 2012.g.
4) JEHI08C-004 travanj 2012.g.

Preostali brodovi koji su spremni za prodaju i reciklažu su prema godištima:
Konavle 1982 god.
Pelješac 1984 god.

Pretpostavljam da se trenutno mogu prodati po cijenama oko 4 odnosno 4,5 mil USD.

Što se tiče rezanja i demoliranja, cijena scrapa iznosi trenutno oko 200 USD/LDT.
LDT (Light Displacement Tonnage) bi se prema mojim saznanjima trebalo odnositi na neto tonažu broda (NT), a predstavlja raspoloživ prostor za teret i putnike.
Konavle ima LTD (NT) 24.284, a Pelješac 24.260, što znači da im je cijena rezanja negdje oko 4,85 mil USD.

Super Hanger, hvala, samo nedostaje cape u rujnu ili listopadu sljedeće godine. Menađer godine u RH, po izboru kolega, kap.Jerković ne bi propustio izvjestiti dioničare o novim materijalnim činjenicama vezanim za poslovanje, pa bi odustajanje od cape bilo objavljeno na zse, tako da to držim novinarskom patkom. Do isporuke broda ima dosta vremena pa se tu svašta može dogoditi, a osobno najviše očekujem od novog ministra financija u Obaminoj administraciji, taj zna sve o Wall Streetu i bit će tu promptnih, drastičnih i riksantnih poteza kako bi se potakao rast i potrošnja u USA, te zadržala radna mjesta.
U brodarstvu se stvari mjenaju nevjerojatno brzo, pa se dobro sjećam prodaje starog Dubrovnika početkom 2003, jedan grk ga je pregledao i preuzeo ispred Plomina.Platio tu kantu app. 5 miljuna dolara što je tad bila velika lova i nakon duge i duboke krize ta je lova upotrebljena za plaćanje pristiglih obveza, tj. za goli opstanak na marketu. Taj se grk doslovno obogatio sa tom kantom, jer se na marketu za par mjeseci dogodio kopernikanski obrat, i kako vidimo konjuktura je sa malim amplitudama potrajala do 4Q 2008. No, ako zaista mogu dobiti za Konavle i Pelješac 4,8 miljuna dolara prodajom u rezalište onda to treba napraviti odmah, jer ova će kriza biti duga, a već je jako ,jako duboka, pa bi to bio odličan poslovni potez Uprave.
Držim da će se Uprava u slučaju duže krize odlučiti na selektivnu prodaju non core businessa, prodaje novjih brodova zadnja su opcija, oni definitivno ostaju prvenstveno brodar, i zato su u doba konjukture i išli u diversifikaciju djelatnosti, da bi imali što prodavati u ovakovim vremenima (ako potraju).
Osobno me više od rezanja brodova i naruđbi novogradnji interesira podatak o količini rudače što se planira iskopati u vodećim rudnicima 2009, i tu leži dio moje zabrinutosti, jer su sa rezanjem proizvodnje krenukli svi relevantni, a to nije dobro za pomorsku trgovinu. Izvjesno je da će 2009 biti relativno loša godina za brodare, a ja ne vidim svijetlo na kraju tunela ni za 2010, i nekako sam uvjerenja da će ovo potrajati, pri tome ne mislim da će spot vozarine ostati ovako nisko app. 10000 za panamaxe, no bitnih pomaka neće biti tako brzo. No, oni što opsatnu, a ATPL će sigurno opstati i to bez većih problema, "pobrati će vrhnje".

Hanger, Sakai, hvala na info o brodovima, zakon ste [thumbsup]

Gardist, hvala na osvrtu, iako ja mislim da je cape out jer sam gledao jedan dnevnik na HTV prije tjedan dana di je Jere plačući "u svom stilu" rekao da odustaju od nekih investicija u flotu. E sad… ili odustaju od tog cape-a ili od nečega sa Hangerovog popisa. Treće nema.

Hanger, nećeš zamjeriti, ponovno ću kopirati tvoju besprijekorno pedantnu listu uz ispravljenu cijenu Panamaxima pa da bude sve na jednom mjestu točno. Dakle:


Tip, cijena, isporuka.

Vijetnamci- supramaxi (54.000 dwt), 28 mil USD komad:
1) Drzic – sijecanj/veljaca 2009.g.
2) Sv Vlaho – srpanj/kolovoz 2009.g.
3) Bošković – siječanj/veljača 2010.g.

Kinezi – panamaxi (cca 80.000 dwt), 45 mil USD komad:
1) JEHI08C-001 svibanj 2011.g.
2) JEHI08C-002 rujan 2011.g.
3) JEHI08C-003 siječanj 2012.g.
4) JEHI08C-004 travanj 2012.g.

Preostali brodovi koji su spremni za prodaju i reciklažu su prema godištima:
Konavle 1982 god.
Pelješac 1984 god.

Pretpostavljam da se trenutno mogu prodati po cijenama oko 4 odnosno 4,5 mil USD.

Što se tiče rezanja i demoliranja, cijena scrapa iznosi trenutno oko 200 USD/LDT.
LDT (Light Displacement Tonnage) bi se prema mojim saznanjima trebalo odnositi na neto tonažu broda (NT), a predstavlja raspoloživ prostor za teret i putnike.
Konavle ima LTD (NT) 24.284, a Pelješac 24.260, što znači da im je cijena rezanja negdje oko 4,85 mil USD.

I'LL BE BACK


Hanger, Sakai, hvala na info o brodovima, zakon ste [thumbsup]

Gardist, hvala na osvrtu, iako ja mislim da je cape out jer sam gledao jedan dnevnik na HTV prije tjedan dana di je Jere plačući "u svom stilu" rekao da odustaju od nekih investicija u flotu. E sad… ili odustaju od tog cape-a ili od nečega sa Hangerovog popisa. Treće nema.
Hanger, nećeš zamjeriti, ponovno ću kopirati tvoju besprijekorno pedantnu listu uz ispravljenu cijenu Panamaxima pa da bude sve na jednom mjestu točno. Dakle:


Tip, cijena, isporuka.

Vijetnamci- supramaxi (54.000 dwt), 28 mil USD komad:
1) Drzic – sijecanj/veljaca 2009.g.
2) Sv Vlaho – srpanj/kolovoz 2009.g.
3) Bošković – siječanj/veljača 2010.g.

Kinezi – panamaxi (cca 80.000 dwt), 45 mil USD komad:
1) JEHI08C-001 svibanj 2011.g.
2) JEHI08C-002 rujan 2011.g.
3) JEHI08C-003 siječanj 2012.g.
4) JEHI08C-004 travanj 2012.g.

Preostali brodovi koji su spremni za prodaju i reciklažu su prema godištima:
Konavle 1982 god.
Pelješac 1984 god.

Pretpostavljam da se trenutno mogu prodati po cijenama oko 4 odnosno 4,5 mil USD.

Što se tiče rezanja i demoliranja, cijena scrapa iznosi trenutno oko 200 USD/LDT.
LDT (Light Displacement Tonnage) bi se prema mojim saznanjima trebalo odnositi na neto tonažu broda (NT), a predstavlja raspoloživ prostor za teret i putnike.
Konavle ima LTD (NT) 24.284, a Pelješac 24.260, što znači da im je cijena rezanja negdje oko 4,85 mil USD.

[/quote]

Koliko sam upoznat dugo su pokušavali naći brodogradilište za handy novogradnje i držim da je kap. Jerković na to mislio kad je to rekao. Šteta jer taj dio flote vapi za zanavljanjem.


….
Osobno me više od rezanja brodova i naruđbi novogradnji interesira podatak o količini rudače što se planira iskopati u vodećim rudnicima 2009, i tu leži dio moje zabrinutosti, jer su sa rezanjem proizvodnje krenukli svi relevantni, a to nije dobro za pomorsku trgovinu.

Rezanje proizvodnje je kratkoročni potez, koje se do sada predviđao za mjesec ili dva mjeseca unaprijed. Do sada nitko nije još govorio o rezanju proizvodnje za čitavu 2009. jer nitko nema kvalitetan uvid u potražnju tijekom cijele iduće godine. Rezanje cijene ima dva lica: posljedica je realnog pada potražnje za sirovinom, a u ulozi je stabilizacije cijene sirovine.

Kinezi kao najbitniji faktor potražnje za rudom ostaju najveća nepoznanica. Navodno će se po zadnjim predviđanjima tokom cijele iduće godine uvesti gotovo jednako rude kao i ove i prethodne (oko 400 mil t). Ali zasada ostaje samo navodno.

Još se nagađa o produkciji čelika u Kini za 2009.g., napominje se minimalan rast produkcije u odnosu na ovu godinu (na oko 510? mil tona). Međutim nedavno objavljen kineski plan koji bi trebao stimulirati razvoj u infrastrukturu bi tijekom iduće dvije godine trebao donijeti rast proizvodnje čelika po nekima i za oko 25% od trenutnog stanja (na oko 630-640 mil tona). Najpesimičnije izjave govore da će ovaj poticaj doprinjeti rastu proizvodnje u puno manjem opsegu, otprilike za +20 milijuna tona čelika iduće godine.

Kako god bilo, sirovina će se morati prevoziti i nagodinu u barem sličnom opsegu kao ove godine. Bitnije će se kroz iduću godinu vjerojatno promijeniti zapravo samo cijena prijevoza, a to će biti ona nova cijena koju Kinezi dogovore s dobavljačima.

Za sada svi važniji analitičari predviđaju korekciju ugovorne cijene prijevoza za 15-40%. Većina (uključujući same kineske tržišne sudionike) vjeruje da će dogovor pasti na sredini oko 20-25%-tnom smanjenju, što povijesno gledajući i nije tako loše, a daleko je više od sadašnje spot cijene.

Što se tiče planova budućih iskopa imam i te podatke za tri najveća dobavljača rude za narednih nekoliko godina, ali neću ih sada iznositi jer su i sami stavili HOLD na svoje projekte. Nisu ih otkazali, čak niti revidirali, već čekaju koliko će kriza trajati kako bi se izjasnili o konkretnijim budućim potezima. Rudari ipak imaju debele svote casha na računima, pa mogu malo duže čekati…


Koliko sam upoznat dugo su pokušavali naći brodogradilište za handy novogradnje i držim da je kap. Jerković na to mislio kad je to rekao. Šteta jer taj dio flote vapi za zanavljanjem.

Da, mislim da su jos tamo prije godinu i pol poceli pregovarati sa Vijetnamcima, no negdje je zapelo. Ili na specifikacijama, ili zbog motora, ili zbog "brzine" izgradnji brodova tamo. Uglavnom, vise nije ni bitno…

Mene je strah jos jedne mogucnosti, a to je da Kinezi iskoriste ovu priliku i nakupuju se bulkera po diskontnim cijenama. Ne moram napominjati sto bi to znacilo za ostale brodare. Zbog toga se nadam da ce i Indija "povuci"….

Sto se tice cape-a i ja vjerujem da je to zapravo gotova stvar (odustajanje), a kao mozebitni razlog neobjavljivanja te vijesti moglo bi biti da Gospari traze novog kupca kako bi umanjili gubitak na toj narudzbi pa to jos nije i sluzbeno rijeseno.

ume da broji sarafe, ali krivo:procenat i tacno; povjest;samnom, neznam, 100 ATPL=1000E, uvjek, vjest..plata?!, dejstvuje

New Report

Close