Dugoročne perspektive ulaganja u brodare (dry-bulk shipping)

Naslovnica Forum Tržište kapitala Hrvatska Dugoročne perspektive ulaganja u brodare (dry-bulk shipping)

Forum namijenjen svim temama vezanim za dionice, obveznice i druge vrijednosne papire te trgovanje istima u Hrvatskoj.

3 od 5 starih brodova je Atlantska plovidba uspjela prodati po nevjerojatno velikoj cijeni. Preostala dva će se vjerojatno prodati za daleko manju svotu ili za reciklažu. Svejedno dobar posao.

Ono što je možda ulagačima Atlantske plovidbe još interesantnije je podatak koji proizlazi iz procjene da bi se od 2012.g uspostavio stabilan odnos ponude i potražnje u dry-bulk sektoru.

Uz informacije o predviđenom boomu na indijskom tržištu čelika i nanovom uzletu potražnje za dry-bulk brodovima, Atlantska bi se od 2012.-2014.g. mogla naći u lijepoj poziciji da neke svoje stare brodove ponovo proda po zanimljivim cijenama. Obzirom da je većina flote ´94 do ´97 godište, do tog perioda će predstavljati brodove od oko 15-20 godina starosti.

Trenutna flota iznosi otprilike oko 420 mil dwt.
Naručeno je još oko 220 mil dwt do 2012.g.

Prema postavljenim načelima budućeg demoliranja brodova do 2012.g. bit će potrebno isključiti iz prometa 135 mil dwt. I to prema slijedećem ključu:
2009.g. 20 mil dwt (15%)
2010.g. 40 mil dwt (30%)
2011.g. 55 mil dwt (40%)
2012.g. 20 mil dwt (15%)

Što se tiče otkaza ugovora novogradnji, kao što je već rečeno, do sada je praksa pokazala da se u prošlosti uslijed kakvih kriza vrlo malen broj ugovora zaista otkazao (jer je gotovo uvijek neka druga strana preuzela ugovorne obveze), ali postavlja se pitanje tko će imati snage i moći za isfinancirati ugovorenih gotovo 200 milijardi USD novogradnji?

Proteklih godina se dobar dio zarade akumulirao kod pojedinih brodarskih firmi, međutim svjedoci smo da ne postoji velik broj onih brodara koji su u tolikoj mjeri likvidni (tj. u dobroj cash poziciji) da imaju mogućnosti, a zatim i da žele preuzeti sve te rizične ugovore.

Brojka neiskusnih brodogradilišta sa naručenim novogradnjama se prema najnovijim podacima penje čak do 35-40% svih ugovora. To je još jedan od razloga zbog čega bi zaista moglo doći do propadanja ugovora (jer propast će ona najneiskusnija brodogradilišta).

Stoga se predviđa otkazivanje do maksimalno 30% svih narudžbi novogradnji :
tijekom 2009. oko 20%,
u razdoblju od 2010.-2012. po 30% godišnje

S druge strane kašnjenja isporuke će također biti značajnija te se očekuju dodatna kašnjenja isporuka za oko 10% novogradnji u 2009., te čak za 40-60% novogradnji koje su naručene za isporuku tijekom 2010-2011.g.

Prema ovim podacima isporučit će se oko 155 mil dwt (od planiranih 220 mil dwt) do kraja 2012, a od toga, s oko 40% novogradnji će se dodatno kasniti u isporuci naručitelju.

Bilo bi jako lijepo od g. ante da izda priopćenje za dioničare i obavijesti sve zainteresirane o trenutnom stanju i planovima za budućnost ATPL, kao i trenutnom stanju ugovorenih vozarina.

Inače ova kriza može biti i jako pozitivna ako ne bude dugo trajala jer će smanjiti ponudu brodova zbog stečaja slabih firmi, pojačnog rezanja i odustajanja od novogradnji, pa će samim tim djelovati na brže povećanje vozarina i omogućiti zdravim firmama da "uberu vrhnje" i povrate izgubljenu dobit.

kolega Hanger,

hvala na zanimljivom izlaganju, i imam jedno pitanje.
Kako po vama stoji situacija sa ATPL, za nas investitore, koji je imamo, ili želimo imati u portfelju,(kupiti, prodati, zadržati) , i da li imate kojeg brodara u portgfelju, ako smijem pitati.
Unaprijed zahvaljujem na odgovoru.

Pozdrav,

sutra je novi dan.

Zasad ozbiljnije pratim samo ATPL i jednim okom pratim poteze na JDPL, ostali domaći brodari mi iz raznoraznih razloga nisu u fokusu.

U portfelju imam od brodara samo ATPL (trenutno oko 65%).

Preporuka za investitore ovisi o duljini ulaganja:

Kratkoročno (na rok od par mjeseci) bih rekao HOLD-SELL tj. držati uz prodaju tek ako se mora (potreba za cashom).

Srednjeročno (na rok 1 godinu) bih preporučio kombinaciju HOLD/cumulate tj. držati s povremenim dokupom (ovisno o globalnim tržišnim uvjetima).

Dugoročno gledajući (na rok od 5 i više godina) bih preporučio BUY tj. nešto slobodniju kupovinu, jer fundamentalno gledajući tržište ima lijepu podlogu za oporavak kada se kriza apsolvira, a novonastala situacija u brodarstvu u sklopu toga raščisti. Razlog dugoročnoj BUY opciji je što osobno ne vjerujem da ATPL može zapasti u veće financijske poteškoće koje bi kompromitirale opstanak firme, dok s druge strane ima realne uvjete da vrlo dobro iskoristi sve pozitivno što im se na tržištu pruža u budućnosti.

Hvala Hanger…. nisam mislio da je svjetska flota vec narasla na cca 420 mil dwt. To je puno, a puno previse u ovoj situaciji, bez obzira i na rezanje brodova…

Vidio sam podatak da je novi supramax, sa isporukom u 12. mjesecu ove godine (pre)prodan za 35 milijuna USD. Bilo bi zanimljivo cuti kako na to gleda Uprava ATPL. Jer, znamo da Drzic dolazi za cca 2-3 mjeseca, a ako se uistinu boje da ce kriza potrajati mozda ne bi bilo lose rjesenje prodati ga i cekati ostala dva supramaxa iz Vijetama tokom iduce godine i 2010. A onda pocinju stizati i panamaxi iz Kine, te bi se u tom slucaju moglo lakse premostiti i drugu godinu krize. S tom prodajom ne bi bilo gubitaka jer je placen cca 30 mil USD, mozda tek nesto malo zbog kamata…no u ovoj situaciji 35 mil USD vrijede vise no 70 mil USD prije pola godine kad se s tim novcima nije mogao kupiti novi supramax…

Dakle, bez obzira sto je novi brod novi, ima manje troskove odrzavanja u kriznim vremenima bi lakse izdrzali s manje brodova (i manjim gubitcima) a novi bi valjda taman poceli stizati na vrijeme, kad se situacija poboljsa.

Jedino u slucaju da je Drzic otplacen u cijelosti (odnosno da nije pod kreditom) te da je preostala rata (cca 20 %) osigurana iz dobiti proslih godina to se ne bi isplatilo jer bi i u ovim uvjetima generirao kakvu takvu dobit….

ume da broji sarafe, ali krivo:procenat i tacno; povjest;samnom, neznam, 100 ATPL=1000E, uvjek, vjest..plata?!, dejstvuje

Oprostite što upadam, ali Sakai, to su sad naklapanja jer mi neznamo da li je i kojoj mjeri zatvorena fin. konstrukcija za Držić. Mi zapravo ne znamo ništa i plivamo u mutnom. Mislim da bi ti bio loš potez u svakom slučaju. Uostalom zašto si siguran da bi generirao gubitke sve i da se alocira kreditno opterećenje u breakeven? Prema FFA mislim da pliva iznad na razini cijele 2009. Pa nije sve baš tako u banani. Ili možda je?

I'LL BE BACK


3 od 5 starih brodova je Atlantska plovidba uspjela prodati po nevjerojatno velikoj cijeni. Preostala dva će se vjerojatno prodati za daleko manju svotu ili za reciklažu. Svejedno dobar posao.

pas milu mater…[angry] i ono prokleto kašnjenje Zagreba. Što dulje vrijeme odmiče meni sve gore zbog tog. Frknulo bi se Konavle i sad bi imali 4 prema 1 u korist super transakcija, a i ZGB bi plovio po solidnom TC i nakon vjerojatnog revidiranja ugovora. Muka mi je pri pomisli kolko bi casha više bilo u bilanci. Ovaj brodarski business je jeb.na kocka. Sve je u timingu. U qu.ac i splet okolnosti, a sve su dobro napravili. Ma jebala ih ta kineska brodogradilišta [angry]

I'LL BE BACK

Da, priznajem to su naklapanja. razmisljam naglas.

FFA kazu /ask-bid/:
Q1 09 9 000 10 250
Q2 09 11 750 12 500
Q3 09 13 000 13 750

Preko breakevena jest, ali sto i tko moze garantirat da ce to tako i biti u 2009. Nisam siguran da bi Drzic generirao gubitke, ali ostali brodovi panamaxi (Korejci i Kinezi) vjerojatno bi. Ideja je da se taj novac iskoristi za pokrivanje cjelokupnih gubitaka u 2009. Ili tako nekako…

Trenutno mozes dobiti 15 000 za jednogodisnji ugovor panamaxa. Siguran sam da to nije dosta za pokriti “Kineze” a vrlo vjerojatno niti “Korejce”….

ume da broji sarafe, ali krivo:procenat i tacno; povjest;samnom, neznam, 100 ATPL=1000E, uvjek, vjest..plata?!, dejstvuje

Trenutno je sve u banani. Sto ce biti za par mjeseci nitko ne zna. Dosta je ljudi bilo optimisticno da ce se situacija na brodarskom trzistu popraviti kroz par mjeseci. I ne samo forumasa, vec i puno jacih faca. Trenutno je izgledno da ce 2009. biti "kenjkava" godina, no ne bih se bunio da grdno grijesim…..

ume da broji sarafe, ali krivo:procenat i tacno; povjest;samnom, neznam, 100 ATPL=1000E, uvjek, vjest..plata?!, dejstvuje

Kad točno stižu Vijetnamci, krajem godine ili? Sakai ili Hanger, jel bi mogli napisati na brzinu orderbook za ATPL za sve što se zna, tj. koji tip, tonaža, porijeklo i očekivana godina i Q preuzimanja? Imao sam to negdje, ali ne mogu više naći, a malo mi je van fokusa bilo zadnjih dana, pa zaboravio.
Isto i listu kandidata za prodaju sukladno nadolazećim novogradnjama, (ako znate). Ma nek se odustalo od cape-a za sad, mislim da je to sasvim dovoljno. Hvala puno unaprijed.

Slažem se da je to sve neizvjesno i pitaj boga šta će zaista bit u 2009,al što vrijeme bude odmicalo bit ćemo pametniji. Vjerojatno neće biti kasno i takvo nešto odigrati (prodaja Držića) ako se bude bilo i dalje u "strahu".

I'LL BE BACK

a) "Vijetnamci" – supramaxi, 54.000 dwt. Komada 3.

1) Drzic – isporuka sijecanj/veljaca 2009. g, ostala dva (Sv. Vlaho? i "Vijetnam III") u razmacima od oko sest mjeseci

b) "Kinezi" – Panamaxi, cca 80.000 dwt. Komada 4.

Isporuka: tijekom 2011 i 2012. (vecina njih 2011.).

Sto se tice prodaje trebalo je ici Konavle, ali sumnjam da u ovim uvjetima mogu dobiti vise od 4 mil. USD za njega, ako se i nadje koji zainteresirani kupac. Koliko se moze dobiti za rezanje nemam pojma.

ume da broji sarafe, ali krivo:procenat i tacno; povjest;samnom, neznam, 100 ATPL=1000E, uvjek, vjest..plata?!, dejstvuje

New Report

Close