BDI – Indikator budućnosti

Naslovnica Forum Tržište kapitala Hrvatska BDI – Indikator budućnosti

Forum namijenjen svim temama vezanim za dionice, obveznice i druge vrijednosne papire te trgovanje istima u Hrvatskoj.

Percepcija

O što onda znači drugačiji izračun vozarina ako kažete da je sve isto,ili nije?


mittko pise a kuzi. znaci, kad arpl ima vozarine 10500 je negdje na nuli. to je vrijedilo prije i sad jer gorivo ne racunaju. znaci, kad sad vozarine dodu do ondje, su na nuli. gorivo ne ubrajas. a ono sta imaju na spotu je teza katastrofa. ako nemaju spota kako mitko kaze, onda kad se podupla tc ce biti na nuli

10k da su na nuli? Nesto vam je kriva racunica :)))

Imam potrebu napisati rezime vezan za vozarine, ovaj put sa primjerima jer vidim da još uvijek to nije skroz jasno.

Prijevoz robe možete ugovoriti na dva osnovna načina:
– “voyage” iliti “spot” ugovor
– “time charter” ugovor

Ove vrste ugovora ću u nastavku plastično objasniti.

“voyage” ugovor
Recimo da ste taxi prijevoznik. Uobičajeno taxisti rade na način da se vozaju po gradu i čekaju da ih netko angažira. Putnik zove taxi i plati jednokratni prijevoz od točke A do točke B. I to je to. Svi putni troškovi, gorivo, amortizacija automobila, plaća vozača i administrativni troškovi firme koja je vlasnik taxija je uključena u cijenu prijevoza i vas uopće ne zanima koliki su ti troškovi – vi ste platiti jedinstvenu cijenu za taj jednokratni prijevoz. Ne zanima vas kolika je cijena goriva taj dan, niti bilo šta drugo. To vam je “voyage” ugovor. E sada, zamislite da cijena taxi prijevoza nije uvijek jedinstvena već ovisi o trenutnoj ponudi i potražnji taj dan u gradu. Vikend je, nekakav veliki koncert je u gradu, taxisti su prebukirani i odluče podići cijenu prijevoza taj dan, pa tko se hoće voziti neka plati. Tako vam radi Uber, znate da je cijena prijevoza promjenjiva, nekada i jako volatilna kada su veća događanja u gradu jer ovisi o trenutnoj ponudi i potražnji. Putnik i dalje uvijek plaća samo jednokratnu cijenu prijevoza, i to je to. To je spot tržište.

“time charter” ugovor
Sada zamislite drugu situaciju – vi ste nekakav poslovni čovjek, došli ste u nepoznati grad, niste došli svojim automobilom i tu ste više dana. Recimo da imate potrebu da se vozate okolo po gradu cijeli dan i onda dođete na ideju da pristupite jednom taxistu i kažete: “Vidi, trebam te na raspolaganju sljedećih nekoliko dana. Platit ću ti da me vozaš okolo i budeš mi na raspolaganju 24 sata dnevno. Vozit ćeš me gdje ja hoću i kada ja hoću. Cijenu ćemo dogovoriti na način da ću ti platiti fiksni iznos za tvoje vrijeme koje si mi na raspolaganju, a ja ću ti uz to dodatno pokriti troškove goriva, cestarina, parkinga i eventualne druge troškove vezane za samo pojedino putovanje jer ni ti ni ja sada ne znamo unaprijed koliko ćemo kilometara napraviti i gdje ćemo se sve voziti, tako da ti kao taxist nemaš taj rizik”. To vam je “time charter” ugovor. Ovime ste si osigurali stalni prijevoz, ne morate svaki put tražiti taxista po gradu i nemate rizik promjenjivosti cijena ili nedostupnosti prijevoza baš onda kada vam hitno treba. Idealno je takav prijevoz ugovoriti kada je slaba potražnja za taxijima u gradu jer će taxist rado pristati na takvu nagodbu a vi ćete proći jeftinije. U slučaju da taxist za par dana recimo očekuje veliku navalu turista u gradu gdje će u kratkom roku puno zaraditi, neće rado pristati na takav vaš prijedlog ili će pristati samo za puno veću cijenu.

Kako bi cijene jednog i drugog načina ugovaranja prijevoza bile usporedive moramo iz “voyage” ugovora izdvojiti one troškove koji su direktno vezani za put kako sam gore naveo (gorivo, cestarinu i ostalo) jer u “time charter” ugovoru cijena obuhvaća sve troškove osim tih putnih troškova. Tako definirani troškovi prijevoza se zove “time charter equivalent” jer svodi spot vozarine na vozarine koje su ekvivalentne time charteru.

You can't stop the waves. But you can learn how to surf.

Sada, recimo da je taxist na spot tržištu jedan prijevoz naplatio 30.000 USD. Ako taj prijevoz pretvorimo u cijenu po kilometru (u slučaju brodara po danu), recimo da je taxist uprihodio 10.000 USD po kilometru. Recimo i da je trošak goriva taj dan bio 3.000 USD po kilometru. TCE vozarina koja bi taj dan bila objavljena bi bila 10.000 – 3.000 = 7.000 USD.

Sada recimo da je sutra cijena goriva odjednom duplo porasla (što je bio slučaj 31.12.2019 i 1.1.2020. jer su brodari u obvezi koristiti novo duplo skuplje gorivo i na temelju te cijene su se počele obračunavati vozarine) i trošak goriva mu odjednom preko noći bude 6.000 USD umjesto 3.000 USD po kilometru. TCE vozarina koja bi taj dan bila objavljena bi bila 10.000 – 6.000 = 4.000 USD. U slučaju da neki forumaš bez razumijevanja prati dnevne promjene trošarina pomislio bi da se na tržištu preko noći dogodila kataklizma jer su vozarine preko noći zaronile 57% (sa 7.000 na 4.000 USD). Autmatski se zaključuje da je potražnja za brodovima brutalno opala, da se slabo prevozi soja, rude i stalo, a zapravo se radi samo o povećanom trošku novog goriva koji je zakucao TCE vozarine. Taxi i dalje dobiva za svoj prijevoz tih 30.000 USD, ali kada to preračuna u TCE vozarinu po kilometru dobije te bitno manje iznose.

Ovaj nagli porast cijene goriva naravno ugrožava profitabilnost taxista i onda bi se trebalo dogoditi ono što je tržišno i životno logično – cijena taxi prijevoza bi trebala porasti da nadoknadi povećane troškove goriva. Nezgodno je što se to naglo povećanje cijene goriva dogodila u trenutku izvan sezone kada se ljudi jako slabo voze taxijima i puno je neuposlenih taxista koji su spremni kratkoročno voziti i po tim slabijim cijenama kako bi pokrili barem dio fiksnih troškova jer im je veća šteta čekati neuposleni dok se cijene na tržištu normaliziraju. Ali to nije sve tako jednostavno jer postoji određeni broj taxija koji su si u aute u međuvremenu ugradili plin (u slučaju brodara scrubbere) i njima je trošak goriva i dalje nepromijenjen. Nitko od tih taksija naravno nisu željeli ugovarati nikakve dugoročne ugovore jer su htjeli na spotu dočekati 1.1.2020. jer su znali da će u tim okolnostima biti konkurentniji i da će pokupiti premiju. U ovakvim okolnostima gdje je predsezona, generalno je manje posla, a neuobičajeno je puno taxista na spotu, cijene vozarine se ne normaliziraju brzinom kojom se očekuje jer ovim taxistima sa plinom su vozarine i dalje super profitabilne (pričam o ovih 30.000 USD po prijevozu) i spremno ugovaraju pod tim uvjetima, pa čak i nešto niže jer je predsezona. TCE vozarine i dalje izgledaju 57% niže, ali ovim taxijima sa plinom se zapravo ništa nije promijenilo, i dalje jednako zarađuju.

You can't stop the waves. But you can learn how to surf.

AP nema ugrađene scrubbere, isto kao i većina svjetske flote. Ove današnje vozarine na spotu uistinu se odnose na neto prihod izražen u USD po danu za sve one brodove koji nemaju scrubbere. Ove trenutne vozarine su ispod razine isplativosti i bilo bi problematično kada bi kao takve i dugoročno ostale. Ono što ja očekujem je da će se stvari ubrzo normalizirati poslije kineske nove godine. Dobra stvar u svemu ovome je što AP u pravilu (barem u zadnje dvije godine) radi “time charter” ugovore, tako da ove niske vozarine ako ostanu kratkoročne kako očekujem, neće imati utjecaj na prihode.

You can't stop the waves. But you can learn how to surf.

Dobro je, dobro je….faza 1 je potpisana, cijene vozarina i dalje tonu…atpl i dalje ne mrda….pa to čekate već jako dugo…i najavljujete brutalan oporavak vozarina…naravno, nakon kineske nove godine…ah, bilo je tako i prošle godine i one prije itd…
Bdi ispod 800…

bug0

nego reci ti nama, na kojim razinama je sad ATPL pozitivan?


Dobro je, dobro je….faza 1 je potpisana, cijene vozarina i dalje tonu…atpl i dalje ne mrda….pa to čekate već jako dugo…i najavljujete brutalan oporavak vozarina…naravno, nakon kineske nove godine…ah, bilo je tako i prošle godine i one prije itd…
Bdi ispod 800…


@marcipan

Siguran sam da ti kao veliki stručnjak u ovom području znaš da vozarine nisu špekulativna kategorija kojom se mešetari i onda ugrađuju u cijenu ovakve vijesti (konkretno o potpisu ovog sporazuma), dobre ili loše. Vozarine (na spotu) ovise isključivo o omjeru supply/demand tog dana i temelje se na stvarnim ugovorima o prijevozu robe tog dana. Ali zgodno je što te vijesti utječu na budući supply/demand jer veći promet robe = veći demand uz isti supply, što će naravno rezultirati i većim vozarinama kada krenu narudžbe iz Kine. A kako su trenutno Kinezi na “feriju”, prometa baš i nema. Jednostavno.

Ne znam zašto stalno spominješ “brutalan” rast vozarina, nisam vidio da itko ovdje tako govori osim tebe. Meni je dovoljno da vozarine budu takve da firma radi sa dobiti i da su u trendu rasta. I cijena dionice će to onda lijepo popratiti.

Evo ti u prilogu graf povijesnih kretanja vozarina prije i poslije Kineske nove godine. Ja se volim držati brojki. Ako je tako uvijek bilo u prošlosti, zašto ne bi bilo i ove godine. Šta je danas drugačije? Tijekom 5-6 tjedana poslije kineske nove godine panamaxi su prosječno porasli 40%, a supramaxi 55%.

Znam da ti to sve znaš, ali se praviš Englez. Neka svatko za sebe zaključi iz kojeg je to razloga.

You can't stop the waves. But you can learn how to surf.


Sada, recimo da je taxist na spot tržištu jedan prijevoz naplatio 30.000 USD. Ako taj prijevoz pretvorimo u cijenu po kilometru (u slučaju brodara po danu), recimo da je taxist uprihodio 10.000 USD po kilometru. Recimo i da je trošak goriva taj dan bio 3.000 USD po kilometru. TCE vozarina koja bi taj dan bila objavljena bi bila 10.000 – 3.000 = 7.000 USD.

Sada recimo da je sutra cijena goriva odjednom duplo porasla (što je bio slučaj 31.12.2019 i 1.1.2020. jer su brodari u obvezi koristiti novo duplo skuplje gorivo i na temelju te cijene su se počele obračunavati vozarine) i trošak goriva mu odjednom preko noći bude 6.000 USD umjesto 3.000 USD po kilometru. TCE vozarina koja bi taj dan bila objavljena bi bila 10.000 – 6.000 = 4.000 USD. U slučaju da neki forumaš bez razumijevanja prati dnevne promjene trošarina pomislio bi da se na tržištu preko noći dogodila kataklizma jer su vozarine preko noći zaronile 57% (sa 7.000 na 4.000 USD). Autmatski se zaključuje da je potražnja za brodovima brutalno opala, da se slabo prevozi soja, rude i stalo, a zapravo se radi samo o povećanom trošku novog goriva koji je zakucao TCE vozarine. Taxi i dalje dobiva za svoj prijevoz tih 30.000 USD, ali kada to preračuna u TCE vozarinu po kilometru dobije te bitno manje iznose.

Ovaj nagli porast cijene goriva naravno ugrožava profitabilnost taxista i onda bi se trebalo dogoditi ono što je tržišno i životno logično – cijena taxi prijevoza bi trebala porasti da nadoknadi povećane troškove goriva. Nezgodno je što se to naglo povećanje cijene goriva dogodila u trenutku izvan sezone kada se ljudi jako slabo voze taxijima i puno je neuposlenih taxista koji su spremni kratkoročno voziti i po tim slabijim cijenama kako bi pokrili barem dio fiksnih troškova jer im je veća šteta čekati neuposleni dok se cijene na tržištu normaliziraju. Ali to nije sve tako jednostavno jer postoji određeni broj taxija koji su si u aute u međuvremenu ugradili plin (u slučaju brodara scrubbere) i njima je trošak goriva i dalje nepromijenjen. Nitko od tih taksija naravno nisu željeli ugovarati nikakve dugoročne ugovore jer su htjeli na spotu dočekati 1.1.2020. jer su znali da će u tim okolnostima biti konkurentniji i da će pokupiti premiju. U ovakvim okolnostima gdje je predsezona, generalno je manje posla, a neuobičajeno je puno taxista na spotu, cijene vozarine se ne normaliziraju brzinom kojom se očekuje jer ovim taxistima sa plinom su vozarine i dalje super profitabilne (pričam o ovih 30.000 USD po prijevozu) i spremno ugovaraju pod tim uvjetima, pa čak i nešto niže jer je predsezona. TCE vozarine i dalje izgledaju 57% niže, ali ovim taxijima sa plinom se zapravo ništa nije promijenilo, i dalje jednako zarađuju.

Malo te zezaju računske operacije odnosno izračun pad/rast. Pad sa 7 na 4 je pad od 43%, a ne 57%. Pad za 4 sa 7 bi bio ovo sto ti računaš.

Sam kažeš da je potražnja za brodovima sezonski gledano pala, a onda situaciju tumačiš rastom cijena goriva i utjecajem na TCE? A ne znam, vjerojatno je kombinacija vise utjecaja, rijetko prevlada samo jedan, kako ti to pokušavaš rastumačiti.

Evo još jedan graf u prilogu gdje se vidi prosječna brzina plovidbe Capeova i VLCC tankera. Brodovi bez scrubbera su već počeli usporavati, dok su ovi sa scrubberima povećali brzinu plovidbe.

You can't stop the waves. But you can learn how to surf.

@Iknow

Ne vidim sta pises dok te moderator ne odobri.

Da, pogresno sam izracunao taj postotni pad, ali shvatio si poantu. Naravno, vozarine padaju zbog sezonalnosti, ne pokusavam to tumaciti nikako drugacije. Procitaj moje ranije postove. Ovaj post sam napisao da pojasnim sta su uopce te TCE vozarine i kako cijena novog goriva na njih utjece jer vidim da to nije svima bas skroz jasno.

You can't stop the waves. But you can learn how to surf.



Dobro je, dobro je….faza 1 je potpisana, cijene vozarina i dalje tonu…atpl i dalje ne mrda….pa to čekate već jako dugo…i najavljujete brutalan oporavak vozarina…naravno, nakon kineske nove godine…ah, bilo je tako i prošle godine i one prije itd…
Bdi ispod 800…


@marcipan

Siguran sam da ti kao veliki stručnjak u ovom području znaš da vozarine nisu špekulativna kategorija kojom se mešetari i onda ugrađuju u cijenu ovakve vijesti (konkretno o potpisu ovog sporazuma), dobre ili loše. Vozarine (na spotu) ovise isključivo o omjeru supply/demand tog dana i temelje se na stvarnim ugovorima o prijevozu robe tog dana. Ali zgodno je što te vijesti utječu na budući supply/demand jer veći promet robe = veći demand uz isti supply, što će naravno rezultirati i većim vozarinama kada krenu narudžbe iz Kine. A kako su trenutno Kinezi na "feriju", prometa baš i nema. Jednostavno.

Ne znam zašto stalno spominješ "brutalan" rast vozarina, nisam vidio da itko ovdje tako govori osim tebe. Meni je dovoljno da vozarine budu takve da firma radi sa dobiti i da su u trendu rasta. I cijena dionice će to onda lijepo popratiti.

Evo ti u prilogu graf povijesnih kretanja vozarina prije i poslije Kineske nove godine. Ja se volim držati brojki. Ako je tako uvijek bilo u prošlosti, zašto ne bi bilo i ove godine. Šta je danas drugačije? Tijekom 5-6 tjedana poslije kineske nove godine panamaxi su prosječno porasli 40%, a supramaxi 55%.

Znam da ti to sve znaš, ali se praviš Englez. Neka svatko za sebe zaključi iz kojeg je to razloga.
[/quote]
Dobro je šta ove godine Kineska Nova godina pada na 25.1., najranije od 2012 g. Chunyun je naime period od 40 dana u kojem Kinezi putuju svojim kućama i domovima kako bi sudjelovali na proslavi kineske Nove godine i Festivalu proljeća i službeno traje od 10. siječnja do 18. veljače.

New Report

Close