robinh
Hoteli su prodani, jer su trebali cash za vracanje kredita koji je dospjevao, to je bila jedina opcija u tom trenutku, na tragu toga su prodali i zadnja 2 broda LIBERTAS i IMPERIJAL koji su bili vezani kreditom koji dospjeva u 2017. godini (116 MHRK)
Ali, to ne iscitava buducnost, ovdje po meni citava prica ima tezinu na suppy strani krizaljke i to za sada izgleda dobro:
U moru je sada 2498 Panamax-a i 3510 Handymax-a
Orderbook: 135 Panamax i 207 Handymax dakle, 5.4% i 5.9% ukupne flote
Postoji 230 Panamax-a i 376 Handymax-a koji su stari preko 20 godina
U 9. mjesecu ove godine stupa na snagu Ballast Water treatment regulativa gdje ce svi brodovi morati ugraditi BWM System i ne mogu se vratiti u more nakon dry docking-a. Ugradnja sistema kosta cca pola mliona USD. Problem je kod starih brodova (stariji od 2004. godine) jer nemaju prostor za ugradnju BWM systema tako da ce ugradnja biti neisplativa kod niskih vozarina i veliki broj brodova ce zavrsiti u rezalistu.
Covjek koji je usao u ovu dionicu s velikim kapitalom nije to napravio zbog BDI vrijednosti nego zbog ovoga sto sam naveo. Naravno da se stvar moze okreniti u potpuno suprotnom smjeru, ako vlasnici pocnu masovno narucivati brodove, ali to sada nije slucaj.
Da Vam ne kvarim post htio bih samo nadodati da je g.Pero Kulaš prije par mjeseci u jednoj” pomorskoj večeri” rekao da je stanje u brodograđevnoj indusriji koja se bavi izradom brodova za rasute terete toliko teško da se sad i naruči puno toga da jednostavno nema kapaciteta da izgradit to i da predviđa de će uskoro na tom polju biti neviđena restrukturiranja na svjetskoj sceni… a Kulaš slovi za vrhunskog analitičara..
Ovo sve što bi govorite ima smisla.
I kroz god do sve bi trebalo se bolje balansirati.
Ali gledajte i ovako. Ovo je već skoro deveta godina bull marketa a povećanje kamatnih stopa je na vidiku.
Sad vi meni recite kako će se to odraziti na vozarine?
ovdje se koliko vidim rasprava svodi na dnevne promjene BDI Index-a kao da je to apsolutni indikator buduceg cah flow-a i vrijednosti ATPL
To bi bilo OK i BDI bi imao ozbiljan weigh on earnings kada bi ATPL bila izlozena 100% spot market-u. Na zalost u izvjescima ATPL mi ne mozemo vidjeti (barem ja nisam, i ako netko ima uvid bilo bi dobro da podijeli s nama koliku izlozenost ATPL ima prema Spot marketu), ali po mojoj procjeni su dosta konzervativni pa bih rekao da je to ispod 25%.
Drugim rjecima, ako cemo raspravljati o buducoj operativnoj dobiti/gubitku ATPL, mislim da bi se trebali usredotociti na FFA market umjesto na BDI i pratiti TCE vrijednosti koje po ovome imaju 75% tezine.
Jos jedna stvar jest da ATPL ako se ne varam 90% flote ima u Atlantiku, a tek 10% na dalekom istoku
Takodjer, trebal bi uzeti u obzir i efikasnost management-a kompanije kod ugovaranja brodova koji je u 2016. ostvario prosjecan rezultat od 41.75 USD (po DWT) /day sto je 20% bolje nego prosjek od 34.5 USD/day
Po ovome i sam naziv teme je kontradiktoran "BDI – Indikator buducnosti", jer se radi o spot marketu koji daje uvid u sadasnje stanje trzista rasutih tereta, ali ne govori o buducnosti
interesantno je da si ovaj post napisao u trenutku kada bdi svakodnevno klizi prema dole…kako se nisi javio i to napisao kada je išao prema gore?
Ovo sve što bi govorite ima smisla.
I kroz god do sve bi trebalo se bolje balansirati.
Ali gledajte i ovako. Ovo je već skoro deveta godina bull marketa a povećanje kamatnih stopa je na vidiku.
Sad vi meni recite kako će se to odraziti na vozarine?
Skaro
Razumijem o cemu govoris, izgleda kao utrka s vremenom i kako ti vidis stvari prije ce se dogoditi recesija nego sto ce se Bulk sektor oporaviti.
Ako pogledamo klasicni Business Cycle i pogledamo performance svakog pojedinog sektora mislim da smo sada negdje ispod ili oko peak-a (izmedju Late Expansion i Early Contraction):
“Bond prices fall – Commodity prices rises – Inflation rises – Short-term interest rate rises – Stock prices fall – Commodity prices fall – GDP decreases”
Peak bi trebao biti izmedju inflacije i rasta kamatnih stopa medjutim sve ovo naravno treba staviti u kontekst vremena (koliko ce ovaj period peak-a potrajati). Svi znamo zasto imamo ovako enormno dug period Bull marketa (quantitative easing printanja novca je poremetio timing)
Ono sto mozemo i sto svi trebaju je pratiti Makroekonomske pokazatelje odnosno LEAD INDICATORs i to prvenstveno USA:
1. Manufacturing Index PMI koji je kralj odnosno latmus papir onoga sto ce se dogadjati u ekonomiji ne sada nego za 6 mjeseci
2. Non Manufacturing Index (iako je Service sector u US puno veci od Manufacturing sector-a ima manju tezinu u kontekstu predvidjanja ekonomskih kretanja)
3. Authorized Building Permits (vrlo bitan za potraznju celika, i gradjevinskih materijala)
4. Consumer Sentiment Index
5. Money Supply Curve
6. Yield Curve
Ako pogledas PMI koji se objavljuje prvog radnog dana u mjesecu sto je bilo jucer Ekonomija USA je u izvrsnom stanju: GROWING FASTER
https://www.instituteforsupplymanagement.org/ismreport/mfgrob.cfm?SSO=1
marcipan
ne znam da li si cuo za gospodina imenom Anton Kreil former Goldman Sachs Trader i sada Hedge Fund manager. Preporucio bih njegov tecaj za sve ljude koji zele investirati:
“Professional Trading Masterclass”
Ja cijenim informaciju, a najvise cijenim informaciju koja je kontra mojih uvjerenja.
Kvalitetna informacija po meni ima 2 karakteristike:
1. Argumentirana je
2. Ima vremenski offset
Vremenski offset mozes promatrati u kontekstu domino efekta. Nikad ne gledas domino koje pada, nego gledas 10. domino u nizu koji prethodi dominu koji je predmet tvog interesa.
BDI je domino koji pada
ali ja ne razumijem o čemu ti govoriš…
ti indikatori o kojima pričaš za USA su već dulje vremena snažni….nije to od jučer…stopa nezaposlenosti nikad manja…a s Trumpom na čelu trebali još više profitirati…s obzirom na najvaljena infrastrukturna ulaganja….
i zato jesu Dow Jones i S&P tu gdi jesu….a gdi je tu u cijeloj priči brodarski sektor? i zašto izostaje oporavak istoga?
i slažem se…prije ćemo ući u novu krizu i recesiju…negoli se brodarski sektor oporavi…ili počne oporavljati kako bi neki forumaši ovdje željeli i kako očekuju…
ma sve 5…
samo mi objasni…
prije 5 godina…DOW je bio na cca 12800 poena…jučer na 21140…
prije 5 godina BDI je bio na cca 900-1000 poena….jučer na 850….
za 2012. godinu je atpl objavila izvješće….75 milja minusa….pogledajte od onda pa nadalje godišnja izvješća iste….
pogledajte onda isto tako sve one indikatore koje ste naveli kao pokazatelje…koliki su bili 2012., koliki su danas….pa mi onda argumentirajte zašto bi trebali imati pozitivna očekivanja od brodara?
Ali sad se očekuje ponovni rast indeksa i to će sigurno utjecati na rast cijena dionica brodara u naredno vrijeme.
BDI pada tjednima, da nam nema gospodina IB bili bi već daleko ispod 200,00 kn, svaka mu čast samo neka izdrži dok se trend ne promjeni. Sreća je imati takvog investitora u dionici.
ma sve 5…
samo mi objasni…
prije 5 godina…DOW je bio na cca 12800 poena…jučer na 21140…
prije 5 godina BDI je bio na cca 900-1000 poena….jučer na 850….
za 2012. godinu je atpl objavila izvješće….75 milja minusa….pogledajte od onda pa nadalje godišnja izvješća iste….
pogledajte onda isto tako sve one indikatore koje ste naveli kao pokazatelje…koliki su bili 2012., koliki su danas….pa mi onda argumentirajte zašto bi trebali imati pozitivna očekivanja od brodara?
marcipan
DOW je rastao zbog novog ekonomskog ciklusa cija expanzija traje potaknuta upumpavanjem novca sredisnjih banaka
BDI Index je bio u spirali propadanja prvenstveno zbog supply dijela krizaljke gdje je narucena enormna kolicina brodova u nekoliko valova potaknuta spekulativnim kapitalom i niskim kamatnim stopama gdje je order book stajao na +30% flote i kolicina brodova koji su svake godine isporucivani su u velikoj mjeri nadilazili potraznju
Atlantska plovidba je kao i kompletna bdi flota u svijetu godinama biljezila gubitke uz dodatan imaprement asset-a
LEADING INDICATORs koje sam naveo su jedan od temeljnih nacina informiranja svih iole ozbiljnijih investitora jer ukazuju na stanje ekonomije U BUDUCNOSTI (zato se zovu leading) i tocno predvidjaju GDP trend u buducnosti i mogucu recesiju (ako PMI index ima tendenciju pada nekoliko mjeseci te prodje trigger 43)
Ono sto je bitno promatrati (definitivno ne proslost, a kamoli 2012.) je odnos supply/demand kakav ce biti sutra:
– supply koji se konacno istopio i dosao na najnize razine u zadnjih 30 godina je vrlo pozitivan znak
– narudzbe brodova su minimalne, ako se sektor pocne oporavljati i vlasnici pocnu narucivati brodove to ce biti smrt za bulk sektor
– scrapping je usporio, mada nam treba jos scrappinga za balanse i to je negativno
– Iron Ore & Crops ce konstantno rasti s svjetskim GDP-em jer za to nema alternative
– Coal je enigma, ali treba uzeti u obzir da Chine uvozi samo 7% ugljena a 93% sama proizvodi. Ako China nastavi s planovima zatvaranja proizvodnih kapaciteta to ce biti ogroman boost za uvozni ugljen
-Trump efekt ili njegova najava investiranja u USA infraastrukturu i povlacenje iz Pariskog sporazuma mogu imati vrlo pozitivne ucinke po Bulk sektor
Na kraju. Ovo je dionica velikog risk/reward koeficijenta i ako netko zeli investirati ovdje treba odraditi domacu zadacu i imati dobar insight sta se zbiva, inace reward outcome nece biti dobar.
Ovi baš nisu tako optimistični s prognozama. Valja pregrmiti ljeto, a onda vidjeti u 4Q hoće li biti znatnijeg oporavka. Kako sada izgleda prema ovim brojkama rast BDI-a neće biti tako snažan kako su mnogi očekivali/priželjkivali.
Naravno, to ne znači da na jesen ove brojke ne mogu biti i 50% veće, ali ipak moram priznati da sam očekivao više.