Zahvaljujem gosp.Techmanu na svim objektivnim informacijama.
Ali smatram da je i on medijski izmanipuliran kada LEDU daje prednost u odnosu na bilo kojeg
brodara ,jer će svi naši brodari s obzirom da nisu cjelokupnu prošlogodišnju dobit ispucali na dividende ,kao strani brodar,odlično prebroditi ovu krizu i iz nje izaći jači
Usporedba atpl,tnpl,jdpl,lplh,ulpl sa todeksom je smješna.Todex je prezadužen,a ako bude nešto
i zdravo ide kao pokriće za novi kredit.
Volio bi da pogriješim i da todex postane balkanski lider,ali sumnjam.
Keš je kralj,a todex je kraljevina bez kralja.
Ma kolega kakva medijska manipulacija. Imam ja nesto godina i ne kupujem dionice jer je netko nesto napisao u Tisku ili na Forumu. Slazem se sa vama da je Todo malcice prezaduzen. Produbi li se kriza, padne kreditni rating i ne bude lovuse sta da se radi? Prodaje se ono šta netko hoce kupiti. Zar bi imali nesto protiv da umjesto Tode vlasnik LEDA bude na primjer Unilever? Ja ne.
Ajmo mi nazad na pomorstvo. Kad vec pretendirate da pisete strucno i objektivno pitam: Koliko je kreditno zaduzenje ATPL? Nakrcali se brodova u zadnje vrijeme (nemam osobno nista protiv) i mislim da je znacajan mjesecni iznos rezerviran za otplate kredita. Ako to znate, ako znate cash flow, ako znate koliko imaju novca na racunu, ako znate OPEX i ako znate koliko ce kriza trajati onda mozete argumentirano tvrditi:
Quote
Ali smatram da je i on medijski izmanipuliran kada LEDU daje prednost u odnosu na bilo kojeg
brodara ,jer će svi naši brodari s obzirom da nisu cjelokupnu prošlogodišnju dobit ispucali na dividende ,kao strani brodar,odlično prebroditi ovu krizu i iz nje izaći jači
Unquote
Ako to sve nemate onda je vas navod vrlo loš druk i vjrodostojnost je ravna nuli.
Dividenda je po meni bila vrlo loša odluka. Nitko sa sigurnoscu ne moze kazati koliko ce kriza trajati. Dividenda se mogla isplatiti i za godinu dvije ako kriza zavrsi i bude novaca na racunu. Ovako ja to vidim kao silovanje Uskokovica, Jerkovica i kompanije da napune svoje dzepove prije odlaska u mirovinu. Ovo je godina gdje ce biti dobra bilanca i nitko im nece moci spocitati isplatu dividende. Iduca takva prilika ce moze biti mozda za 5 godina. Kako kaze nas Rojs. Grab now.
I na kraju mogu se sloziti da je usporedba Todexa sa atpl,tnpl,jdpl,lplh,ulpl smješna. Kad ste culi da je neka tvornica koja proizvodi hranu ili trguje s njom nestala sa marketa? Rjetko. Desavaju se preuzimanja. Pomorske kompanije nestaju svakodnevno. I nitko ih ne preuzima jer nezna sta bi sa njima. Novi brodovlasnici ali neplanirano postaju banke. Kolega uz dužno postovanje mlad si u brodarima. Ne treba ici natrag tako puno. 2001,2,3 djelatnici JDPL u officeu nisu godinu i pol primili platu. A dolazili svaki dan na posao. Brodovi nisu bili odrzavani. Ljudi na brodu nisu mogli dobit smjenu jer se za ponudjeje novce (platu) nitko nije htio ukrcati, plate pomorcima su kasnile. Pa samo se zapitajte zasto je dionica JDPL i ATPL vrijedila 30-tak kuna. Zasigurno ne bez razloga. Ja vjerujem da ce se situacija dodatno pogorsati. Koliko loše ? Bog zna. Vidite da je svaka iduca svjetska kriza sve brza i razornija. Sada brodare spasava akumulacija iz dobrog perioda. Vadi a ne stavljaj i jednog dana ces doci do dna vrece. Tek onda pocinju problemi.
@Techman, vrlo dobra analiza [thumbsup]
Ova situacija sa brodarima me podsijeća na ličane koji su za vrijeme izgradnje AC Dalmatine uzeli kredite i pokupovali kamione… nastavak priče, vjerujem svi znate [cry]
Ta sa Licanima je dobra ali za ATPL je primjerenija ona kad su zaklali kravu za jedan biftek. Pjesadija dobila po par tisuca kuna a uprava po par miliona kuna. I onda pjesadija freneticno pljesce. O sancta simplicitas. Jan Hus 1415 g.
Tech, dobro si to postao ,bankarima i brokerima pomorstvo je strani pojam a kao primjer evo ti jeffa koji nezna ko ovisi o državnom proračunu a tko o vanjskoj trgovini
Ta sa Licanima je dobra ali za ATPL je primjerenija ona kad su zaklali kravu za jedan biftek. Pjesadija dobila po par tisuca kuna a uprava po par miliona kuna. I onda pjesadija freneticno pljesce. O sancta simplicitas. Jan Hus 1415 g.
Mislim da će krava još dugo davati mlijeka,a svaki dioničar je dobio razmjerno svom ulogu i treba biti
zadovoljan , a isplata dividende nebi trebala ugrožavati tekuće poslovanje.
Nakon pokrića kratkoročnih kreditnih obaveza prve godine ostaje
300 mil kn.
Sa ostalih 300 milijuna se pokriva još jedna i po godina kreditnih obveza,ali u ovakvim situacijama i
banke podržavaju svoje komitente,pa bi se rok otplate mogao i produžiti te bi se sa ovim sredstvima
moglo pokriti i dvije slijedeće godine.
Dakle,za slijedeće dvije i po do tri godine kreditne obaveze su pokrivene.
U tim kreditnim obavezama kamata iznosi cca 80 mil kuna godišnje ali s vremenom pada s obzirom na otplatu i u te tri godine bi iznosila 45 mil $ ili 15 mil $ godišnje.
Amortizacija iznosi oko 28 mil $ godišnje.
Dakle,ATPL je sposobna podmiriti svoje obaveze u slijedeće tri godine uz gubitak od 43 mil $ godišnje.
U eri najveće krize u dvanaestom mjesecu 2.008.imamo neku informaciju da će gubitak iznositi oko
10 mil $ u IV Q ,a na godišnjem nivou ako kriza produži to bi trebalo iznositi 40 mil $.
Dakle,za tri godine smo mirni.Toliko garantira sadašnja likvidna imovina. Gubimo ali se održavamo.
U ovom obračunu amortizacije i kamate na kredita dio otpada i na ostali biznis /hoteli i avio kompanija/ što smanjuje ove stavke ,te pojačava otpornost na krizu.
Pametnom politikom ova sredstva su dostatna za izvući i čitave četiri godine,a bez prodaje obiteljskog srebra.
A u četiri godine će doći do promjene trenda,koji bi mogao biti nevjerovatno snažan jer će veliki
broj starih brodova na rezalište,a broj otkazanih novigradnji je preko 50% ugovorenih.Sve to može
okrenuti trend.Vi kao iskusan poznavalac brodarstva to znate bolje.
Mislite,da će todex izdržati četiri godine krize kao ATPL.Nema šanse jer je prezadužen i on će biti
prisiljen na prodaju obiteljskog srebra,a kada kupac to nanjuši napraviti će veliki diskont pa će
preuzeti Ledo ili Zvjezdu ispod cijene.Logično.
I upravo zbog sretne okolnosti da je kriza brodara došla naglo nakon velikog uzleta ostala je velika
likvidna imovina.I zato brodari koji to nisu spiskali predstavljaju najsigurnije ulaganje.
TNPL još bolja
JDPL najbolji da mu nije država na vratu
ULPL će nešto izmisliti
LPLH u boljoj situaciji od ATPL
Ovaj komentar se odnosi samo na likvidnost,odnosno na otpornost na krizu u dužem vremenskom razdoblju.
Onaj koji prebrodi krizu postati će jači.Naši imaju velike šanse.
Molio bi da me poučite i upozorite gdje griješim.Ovo je moje razmišljanje koje se zasniva na
konkretnim brojevima i analizama bilance.
@ Lopina
Kolega postujem rad i analizu iako se s njom u potpunosti ne slazem. Mislim da smo u eri nagadjanja dok ne dobijemo godisnje izvjesce Kako nebi brkali dolare i kune ja su spominjati samo dolare.
1. Ako je spomenuti gubitak 4 kvartala 10 miliona USD nema nikakve garancije da ce u 2009 gubitak biti 40 miliona. Ne pratim ATPL u detalje kao sta sam to ranije radio ali za vjerovati je da ce brodovi izlaziti iz TC tjekom 2009 i da je minus od 10 milja u zadnjem kvartalu znacajno umanjen trajanjem kvalitetnih ugovora iz prethodnih kvartala. Uz brodove izgledno je da ce aviokompanija i hotel dodatno podbaciti ove godine. Imate li mozda info da li su avioni uposleni ove zime?
2. Nemam podatke ali neka bude jedno ipo godisnja otplata kredita preostalih 55 milja USD. Banke mozda hoce ali mozda i nece produzavati otplatu jer se i same bore sa likvidnoscu odnosno prezivljavanjem. To je spekulacija sa vrlo neizvjesnim ishodom.
3.Nisam bas razumio nakon koje godine ostaje 3oo miliona kuna ali vjerujem da je to po zavrsetku 2009. Ako nije, situacioja je puno lošija. Sa postojecim rezervama pokrili smo kreditne obveze i po tom pitanju imamo break even dvije godine i pol.
4. Imamo breakeven sa kreditnim obvezama tj tu smo spucali zalihe i dvije i pol – tri godine smo mirni. Sta ce mo sa eventualnim gubitcima iz poslovanja? Moja ovako odokativna procjena je da na spotu trebamo 13-14000 dnevno za breakeven ne ukljucivsi kredite. Kalkulacija je jednostavna. Hrvatske posade su kvalitetne ali znatno skuplje od konkurencije. Bulker je jednostavan brod i nize placene posade (Ukrainci, Filipinci pa i Kinezi) ga opsluzuju bez ptoblema. Ja procjenjujem da je OPEX ATPL za panamax negdje na nivou 7500-8000 USD /dan. Mozda i vise jer su place posade naj veca stavka OPEX-a. Ponoviti cu za one koji mozda nisu familiarni sa temom da na spotu imamo veliki broj dana repositioninga. U tom periodu na racun brodara ide opex plus gorivo kojem uzgred u zadnje vrijeme cijena ide gore. Dan chartera je danas na nivou 18000 USD. Dan repositioninga je 8000 OPEX-a plus gorivo cca 8000 USD dan IFO 380 kojem je danas srednja cjena 260 Dolara. Prije je za repositioning brodar dobivao ballast bonus. Danas kad je velika konkurencija i ima otvorenih brodova na svim lokacijama vlasnici tereta bas ne nude ballast bonus. Brodari su sretni da uopce dobiju teret.
5. Trajanje krize je vrlo neizvjesno. U osamdesetima je trajala gotovo 6 godina i mnoge velike i poznate firme su bile zbrisane sa trzista. Iduca kriza dosla je koncem devedesetih i trajala je cca 4 godine. To je kriza kad djelatnici JDPL nisu primali platu 1.5 godina. JDPL je sa 22 broda dosao na 4 broda. I onda odakle nam garancije da ce kriza okoncati za dvije godine. Za containerase vec pomicu granicu oporavka na 2014 godinu. Slazem se da su moguca i ugodna iznenadjenja i da kriza traje krace. No danas smo u domeni spekulacija. Neki dan su nam govorili da je kriza banaka u Americi zavrsila i da slijedi lagani oporavak bankarskog sektora. sada Obama kaze da ce dat jos triliun (tisucu miljardi) kako bi otkupio otrovne plasmane banaka.
I da zakljucim. Jos uvjek sam misljenja da je podjela dividende bio uskogrudan potez malog kruga ljudi koji imaju velik broj dionica. Pa taj novac nije bio nicim ugrozen i mogao se isplatiti ili kao redovna ili kao izvanredna dividenda kad se trziste oporavi. Ma daj te mi jedan kontra argumenat da je sa dividendom trebalo zuriti. I jos nesto. Po informacijama koje ja imam odluka o dividendi nesluzbeno je donesena jos prosle godine kad je trziste bilo u totalnoj komi. To mogu svjedociti forumasi sa kojima izmjenjujem PM jer smo komunicirali na tu temu.
zanimljive analize i lopine i techmana, ali svaka analiza budućnosti nekoliko godina unaprijed ne može biti drugo nego druk. dajte obojica svoje prognoze za BDI ili ako hoćete BPI recimo za 1.10.09, 1.4.10., 1.10.10., 1.4.11. i 1.10.11. pa ćemo za dvije i pol godine vidjeti čija je krivulja bila bliža realnoj.
zanimljive analize i lopine i techmana, ali svaka analiza budućnosti nekoliko godina unaprijed ne može biti drugo nego druk. dajte obojica svoje prognoze za BDI ili ako hoćete BPI recimo za 1.10.09, 1.4.10., 1.10.10., 1.4.11. i 1.10.11. pa ćemo za dvije i pol godine vidjeti čija je krivulja bila bliža realnoj.
Koplega mislim da nema svjetskog analiticara koji bi se to usudio i zato smatram da zahtjev Lopini i meni ne stoji. Mi pricamo o trendovima. Steta sta nema vise postova kao sta je njegov jer to daje kvalitetu forumu. Naravno da se necemo u svemu sloziti ali to onda otvara debatu nakon koje ce mo bit svi malcice pametniji. Na zalost prevladavaju postovi tipa vezite se uzljecemo, koje budale sad prodaju po ovoj cijeni, zalit ce te vi sta danas prodajete i ini drukerski vokabular.
zanimljive analize i lopine i techmana, ali svaka analiza budućnosti nekoliko godina unaprijed ne može biti drugo nego druk. dajte obojica svoje prognoze za BDI ili ako hoćete BPI recimo za 1.10.09, 1.4.10., 1.10.10., 1.4.11. i 1.10.11. pa ćemo za dvije i pol godine vidjeti čija je krivulja bila bliža realnoj.
Koplega mislim da nema svjetskog analiticara koji bi se to usudio i zato smatram da zahtjev Lopini i meni ne stoji. Mi pricamo o trendovima. Steta sta nema vise postova kao sta je njegov jer to daje kvalitetu forumu. Naravno da se necemo u svemu sloziti ali to onda otvara debatu nakon koje ce mo bit svi malcice pametniji. Na zalost prevladavaju postovi tipa vezite se uzljecemo, koje budale sad prodaju po ovoj cijeni, zalit ce te vi sta danas prodajete i ini drukerski vokabular.
[/quote]
Ovu analizu sam napisao upravo radi poticanja rasprave i pokušaja krizu prikazati kao šansu za neke
firme koje su imale sreću da su u tom trenutku razbuktavanja krize imaju i najveći keš na
računu.A to se upravo dogodilo brodarima.
Građevinari su imali velike promete,ali za krizu nisu spremni jer su imali jako male marže.Oni nisu
iskoristili fazu prosperiteta za stvaranje likvidnih sredstava već su i dalje ostali prezadužani i nalaze
se u lošijoj poziciji od brodara.Oni ne mogu izdržati ni godinu dana krizu nelikvidnosti.Ali ipak
većina će prebroditi ovu krizu jer im je država najveći dužnik,a iako država ima problema naći će se načina da ih se održi na životu.Međutim,većina će ih opstati ali ipak što duže kriza traje oni će biti
u sve težoj situaciji.
Jadroplov je u zadnjoj krizi sa 22 broda došao na četiri.
ATPL prema sadašnjim pokazateljima ima relativno laku mogućnost za pokriti tri godine krize i to u
visini od 45 mil $.Uz ovakav BDI to je ostvarivo.
Ako BDI krene prema minimumu od prosinca 2008.brodovi idu na prisilan hladni pogon.I sa gubitkom
od 45 mil$ bi vjerovatno to uspjeli i održavati.Molio bi vas da strućno komentirate hladni pogon.
Dakle,kroz tri godine i najteže krize ATPL nebi trebao prodavati obiteljsko srebro.
JDPL iz ranije krize nije dobar primjer.
Strani brodari koji su u fazi prosperiteta puno zarađivali su znali isplačivati i izvanredne kvartalne
dividende i oni će ući puno brže u krizu nelikvidnosti te će brže u bankrot.A onaj tko ima keš
će u tom trenu kupiti dobar brod za male novce.Takve prilike se pojavljuju i ATPL će ih znati
iskoristiti na način da će konvertirati svoje najstarije brodove u malo mlađe/vrijednije/ i ući spremno u fazu prosperiteta.
Ako banci dokažeš da čak i bez njene pomoći možeš funkcionirati ona će biti dobar i korektan partner.
I zato smatram da će sadašnja ATPL lako naći banke partnere,koje će naći i svoj interes u eventualnom produženju roka otplate radi zajedničkog interesa.
Dakle,i nakon tri godine ATPL će i dalje imati barem ovoliko brodova koliko i sada .JDPL je prodao
18 brodova u krizi,a ATPL nebi trebala ni jedan.Super.
Tek sa eventalnim produženjem krize počima prodaja/ne rasprodaja/brodova radi pokrića troškova.
Ali ipak to je malo vjerovatno jer ako se ova kriza ne riješi u slijedeće dvije tri godine slijedi i
politička i neminovni ratovi.A onda ne vrijedi ništa,a dionice najmanje.I život kao najveća vrijednost postaje jako jeftin.
Ali ja vjerujem da će svijet to nekako prebroditi.Barem se nadam!
Poštovani Lopina!
Najjednostavnije rečeno hladni pogon možemo usporediti sa konzerviranjem gdje se brod čuva od propadanja nakon što mu se "isključe aprarati" potrebni za svakodnevni život. Troškovi su smanjeni i ako se dobro sjećam u najvećoj mjeri ograničeni na troškove sidrenja.
Naravno, da bi se brod pokrenuo potrebno je dosta vremena i novaca, ali to će Techman bolje objasniti.
I sa svom tom lovušom nisi uspio kupiti status u društvu, neko poštovanje i respekt. [pray]
Ma kolega znaci li vam šta Liberija, njena zastava i registar. Vjerovatno ne ali evo kratkog prikaza o njima.
The Liberian Registry – the second largest in the world – includes well over 2600 ships of 80 million gross tons, which represents 10 percent of the world’s ocean going fleet. As the world’s premier open ship registry, the Liberian Maritime Program is renowned for quality, efficiency, safety and service. Likewise, the Liberian Registry is recognized at the top of every industry “white-list” including the International Maritime Organization and the major Port State Control authorities such as the US Coast Guard as well as the Paris and Tokyo MOU regimes. Furthermore, according to the U.S. Maritime Administration, Liberian flagged vessels carry more than one-third of the oil imported into the United States.
E sad bi na dio iz Vaseg posta koji kaze: "I sa svom tom lovušom nisi uspio kupiti status u društvu, neko poštovanje i respekt." Cast mi je postatio mail koji je stigao u petak.
Quote
Dear Mr. Bacalja,
We are delighted that you have been approved of to work as an Inspector on the behalf of the Liberian Registry. However, for the sake of good order would you please complete the attached Inspector application, and provide us with a color photograph (passport style) so that we may issue your inspector photo ID card. Please forward the completed application and photograph via email to: ……
Thank you,
Unquote
Tek toliko o poštovanju u struci. Mozete lako provjeriti moje tvrdnje. Samo podjite na
http://www.liscr.com/liscr/Maritime/Inspectors/tabid/84/Default.aspx
otvorite drzavu Croatia i uslugu Inspector. ***obrisano***
Zaboravih jos jedno. Isplata dividencde je prva ozbiljna kritika upravi ATPL sa moje strane. Uprava JDPL je druga prica.
Isplata dividende i nije bila loša stvar za one koji su je uzeli i potom otišli! Sad za samu ATPL kao firmu, kako će se to odraziti, tek je pred nama da vidimo. S obzirom da je to bio samo predujam dividende, postavlja se i pitanje koliki će biti ostatak, i da li će ga uopće biti, ako brodarima krene lošije u iduća 2- 3 mjeseca.