….upravo su ovih dana optuživani trejderi futuresima da su oni dobrim dijelom krivi za dramatičan pad BDI-a. Obzirom da se na ovu trgovinu nije odnosila zabrana short-sellinga, a u trejdanju s FFA su bile uključene i neke američke investicijske banke (svi znamo kako su prošle), ekscesivnom prodajom izvedenica je također poduprto rušenje BDI indeksa.
Baš lijepo zar ne?
[/quote]
Problem američkih investicijskih banaka će morati rješiti najkasnije do novih američkih izbora. Hoče ili neće pasti tih 700 milijardi pitanje je sad a možda će se naći neko drugo rješenje. A nakon toga i naročito zbog činjenice, da će Kinezi do kraja svoje industrijske ekspanzije uvesti još puuuno željezne rudače isplati se ulagati u brodare.
[/quote]
Da,sigurno se isplati ulagati u brodare,a naročito ako vozarine rastu,a ne ako ovako drastično padaju.
Veliki igrači neka kupuju i brane ,a mali neka biže.To im je jedina šansa,brzina u bijegu.
Ovdje se vode akademske rasprave da li pad BDI utjeće na zaradu.Pa to je bitno jer su trenutne
vozarine katastrofalno niske,tako da novi ugovori na spotu vjerovatno donose gubitak,a što će se
očitovati u manjoj dobiti od očekivane za 3Q,a i početak 4Q će biti vrlo loš.I što bude ovakvo stanje
duže trajalo dionica bi mogla tonuti ili manje rasti.
Techmann je nedavno ulazio u ATPL na većim cijenama.On kao izuzetno informiran profesionalac je napravio krivu procijenu kretanja BDI,jer nije očekivao ovakav drastičan pad BDI.Ovo samo dokazuje
koliko su nezahvalne prognoze.Sve prognoze vozarina preko jednog mjeseca očito su naučna
fantastika.
Prema svim prognozama tankerske vozarine su trebale biti niske u prvom kvartalu 2008,a sezonski
je drugi kvartal lošiji,a bio je bolji od drugog,a treći je trebao biti još lošiji a tankerske vozarine su
udrile trogodišnji maksimum.Da je to netko predvidio prije nekoliko mjeseci proglasili bi ga ludim.
Kod brodara jedina izvjesna budućnost su novi ugovoreni brodovi,a i to treba prihvatiti sa rezervom
jer dolazi do zakašnjenja isporuka.Vozarine su nepoznanica,cijena nafte su nepoznanica,cijene
brodova/čelika/su nepoznanica,stari brodovi mogu biti izvor velikih zarada,ali i omča oko vrata,
zaduženje je prednost kada cijene rastu,ali i olovni uteg kada padaju.Sve to mali trebaju pratiti
i pobići.Dry je u jednu godinu narastao preko 10 puta,a sada je pao na trečinu.Netko će reći
da onaj koji je kupio na početku još uvjek zarađuje trostruko,ali netko /neiskusan,neinformiran,
ovca za šišanje je ušao i na ATH/a majstori su izašli na ATH i vratiti se ponovo kada bude blizu
dna.
ATPL je odlična firma,ali što je veći BDI vrijedi više i amen!
Techmann je nedavno ulazio u ATPL na većim cijenama.On kao izuzetno informiran profesionalac je napravio krivu procijenu kretanja BDI,jer nije očekivao ovakav drastičan pad BDI.Ovo samo dokazuje
koliko su nezahvalne prognoze.Sve prognoze vozarina preko jednog mjeseca očito su naučna
fantastika.
Lopina drago mi je da me uzmas kao referencu. Prije cca dva tjedna jedan vrlo uvazeni clan sa ovog topica me je pitao na PM sta mislim kakvo ce biti kretanje BDI. Rekao sam mu da ocekujem da ce ici jos dolje. Istina ovakav pad zadnja dva dana tesko je bilo prognzirati ali vjerujema je potpomognut krizom u Americi. Padu li Ameri ni Kina ne moze ostat nevina.
Nisam ulazio na visim cjenama vec mi je prosjek 1930 a izasao sam na 23xx.
Prognozirati pad BDI u uvom djelu godine i financijskom trenutku i nije neka vidovitost. Slazem se da zarada znacajno pada ali ne i da brodovi gube. Uzmi da je OPEX u granicama 4500-6500 USD/dan. Donja granica je bliža stranim dobro organiziranim brodarima a gornja našima. Za izracun mozemo uzesti da Panamax u Kini danas kosta cca 40000000 milja i da je uobicajen odnos downpayment 30 %-kredit 70% na 10 godina. Iz te osnove brod je opterecen sa cca 8000 USD dnevno (Libor plus 1-2 % ). Ja sve cifre uzimam odokativno ali bilo bi interesantno da kolege ekonomisti naprave precizne proracune. To bi znacilo da nasi brodari u losoj varijati trebaju 15000 USD da bi bili breakeven. Kako vjerovatno nisu svi brodovi keditno optereceni mozemo uzesti da 1.5 brodova financira jedan brod sto nam daje jos povoljniju brojku potrebne dnevne zarade. Prema izvjescu BDI od petka panamax na spotu dobiva 25-30000 dnevno pa pokusajte izracunati godisnju zaradu. Treba uzesti u obzir da nisu svi brodovi na spotu i bar za sada zabrinutosti nema. Moj Grunf bi rekao “boje je zaradjivati vise nego manje” ali tu smo gdje jesmo.
Generalno za ZSE je dobra informacija da su se Republikanci i Demokrati sinoc iza ponoci usaglasili da paket 700 ide. Malo ce potkresati krila mamagerima kako nebi iz ovog ljudi koji su i doveli do krize imali osobni benefit. Plan je objaviti plan prije otvaranja burzi na istoku a tjekom iduceg tjedna u "saborskoj proceduri [yawn]" to i legalizirati.
Techmann,
Prošle godine sam ušao u ovaj vražji posa.I jedan od najboljih komentara koje sam pročitao je bio
mislim u rujnu.
Citat:Suhi odlično,likvidi ,plaće mi se.Nakon toga sam donio odluku da prodam TNPL ,ali samo
djelomično i nakon negativnog 4Q i FI2008 pobjega glavom bez obzira.
Međutim,u ovom trenutku se sve okrenilo naopačke.
Likvidi odlično,a suhi ….U mjesec dana BDTI rast 14%,a BDI pad blizu 50%.
I dok je ATPL uspjela pratiti BDI u rastu ,ali i u padu,TNPL je i u rastu i u pada BDTI-a stalno padala,osim onog kratkoročnog uzleta poslije 15.04.
Molio bi vaš stručni komentar.
Lopina,
Sjecam se dobro tog posta jer je bio komentar na mjesecni izvjestaj Platou monthly. Tada je bilo tako. Nakon toga smo ako se ne varam dozivili i ATH na BDI-ju.
Moje misljenje ( sta ne znaci da sam u pravu) je da za razliku od ATPL, TNPL nije toliko u fokusu i vise je pogodjena generalnim stanjem na ZSE. Usporedjujuci pad od ATH TNPL je pala vise nego ATPL. Tome je mozda kumovao i sebican pa cak bi rekao i pokvaren potez uprave da sebi dodjeli nagrade kroz gratis dionice i prevesla dionicare. Mozda 2-3 % investitora zna sta je BDTI ali zato sigurno preko 90 % investitora zna sta je BDI. I kad BDI pada generalno je misljenje bjezi iz brodara iako TNPL i JDPL nisu uopce obuhvaceni tim indeksom. Istina je da ako pada BDI zasigurno vozarine handya nece rasti vec ce pratiti trend ali zahvaljujuci Gatari i ostalim "strucnjacima" BDI je postao popularan i primjenjuje se na doslovno sve. Jedina brodarska dionica koja se tome oduprla je BDSS .
Techman,
Objašnjenje je logično.Nije važno što je istina već je važno što većina misli da je istina.Većina ne
razlikuje BDI i BDTI.Tomislav Petrov je pored BDI počeo iznositi I BDTI tako da će većina zainteresiranih može utvrditi da su to dva različita segmenta.
Investitori pokoji put imaju krivu pecepciju i stiću krivu sliku,jer se često nešto zasniva na kampanji.
Konkretno,i ATPL daje nagrade svom menađmentu u dionicama.Ista stvar radi i ULPL.I ZABA,i PBZ,
i Kraš.Znaći li da i oni potkradaju dioničare ?
Ipak,potaknut komentarima u vezi ove "pljačke"prema dioničarima ,a u visini od 36.000 mil kuna u dionicama usporedio sam troškove radne snage i utvrdio da uračunavajući ovih 36 mil kuna TNPL manje" pljačka" svoje dioničare,tj da manje troši za radnu snagu od ostalih brodara ,naravno u korelaciji sa brojem brodova i tonaže.
Ovu temu sam detaljno obradio na stranicama Brodari i usporedba brodara od 16.08.2008.na stranici 122 upravo potaknut ovakvim razmišljanjem.
Pretpostavaka je majka svih zaj….
Investitori pokoji put imaju krivu pecepciju i stiću krivu sliku,jer se često nešto zasniva na kampanji.
Konkretno,i ATPL daje nagrade svom menađmentu u dionicama.Ista stvar radi i ULPL.I ZABA,i PBZ,
i Kraš.Znaći li da i oni potkradaju dioničare ?
ATPL – managerska nagrada ODREDJENA statutom 3 ili 4 posto od dobiti tekuce godine. Za ostale firme ne znam, mozda netko drugi zna. TNPL – nagrada Upravi (i radnicima?) 16 %. To ti je ponovljeno jedno 17 puta, ali ti opet po svom. Mozda da se ipak vise posvetis TNPL i pitas gospodu kako to da su u jeku rasta BDTI ugovorili ovu novogradnju (jel preuzeta?) na 37.000 usd? A breakeven je 30.000.
Covjek ti je lijepo rekao svoje misljenje, ti ga prihvati ili nemoj. Ne znam zasto uporno pokusavas nametnuti svoje drugima?
Investitori pokoji put imaju krivu pecepciju i stiću krivu sliku,jer se često nešto zasniva na kampanji.
Konkretno,i ATPL daje nagrade svom menađmentu u dionicama.Ista stvar radi i ULPL.I ZABA,i PBZ,
i Kraš.Znaći li da i oni potkradaju dioničare ?
ATPL – managerska nagrada ODREDJENA statutom 3 ili 4 posto. Za ostale firme ne znam, mozda netko drugi zna. TNPL – nagrada Upravi (i radnicima?) 16 %. To ti je ponovljeno jedno 17 puta, ali ti opet po svom. Mozda da se ipak vise posvetis TNPL i pitas gospodu kako to da su u jeku rasta BDTI ugovorili ovu novogradnju (jel preuzeta?) na 37.000 usd? A breakeven je 30.000.
Covjek ti je lijepo rekao svoje misljenje, ti ga prihvati ili nemoj. Ne znam zasto uporno pokusavas nametnuti svoje drugima?
[/quote]
Ovu nagradu je TNPL dala jednokratno i u zadnjih pet godina ipak je to manje od isplaćenih
nagrada ATPL,a sigurno i ULPL.Ponavljam i nakon isplate od 36 mil kn.TNPL manje troši za radnu snagu od ostalih brodara.Oni su u tom segmentu najekonomičniji.To sam utvrdio za 2007.g.,a na
temelju FI 2007 .
Zbog čega je novi brod isporučen po toj cijeni ne znam,ali je činjenica da je već u2Q TNPL ostvarila veću dobit po dionici i imala manji od P/E od ATPL i da će se te razlike nažalost produpiti u korist TNPL,zbog drastičnog pada BDI i stabilnog rasta BDTI.Tko sretniji od mene da BDI raste,jer i TNPL ima
flotu od šest handisize od 180.000 DWT,za koje kažu da su u TCT,ali ako istiću evo zla.
Nismo li ćuli da su Oluja I Orsula voze za 12k ili 13 k US$.Tržište je nemilosrdno i moraš prihvatiti
rutu pa makar i uz minimalnu dobit.Osnovno pravilo biznisa je,smanjeni gubitak je dobitak.
Treći kvartal je iza nas i možete biti sigurni da će se produbiti razlike u P/E u korist TNPL,jer svi ovi
pomaci na bolje u 3Q dotiću samo likvide.Naravno ,iz osnovnog posla.
Da, oni voze na spot (Oluja ili Orsula) sto ce reci 40 dana ( u ovom ponoru). Ovi novi tanker ide na dvije godine (a culi smo hvalospjeve o upravi TNPL koja ce znati iskoristiti skok BDTI-a. Ne znam, ako je ovo maksimalno iskoristenje visokog BDTI-a onda je bolje dionicarima TNPL da odmah potraze lameliranu gredu). Sto ce biti u buducnosti nitko ne moze reci sigurnoscu (vidimo to i na primjeru BDIa koji ce eto dosegnuti valjda 15 K nakon zavrsetka OI)…
Da te podsjetim: tvrdio si kako ce trezor TNPL kupovati dionice za nagrade te ce to podici cijenu dionice. Dogodilo se upravo suprotno.
…ali je činjenica da je već u2Q TNPL ostvarila veću dobit po dionici i imala manji od P/E od ATPL i da će se te razlike nažalost produpiti u korist TNPL,zbog drastičnog pada BDI i stabilnog rasta BDTI…
A jel?
TNPL: P/E 7,6….. P/E (na temelju dobiti iz 1H08): 10,8……..EPS (2008): 250 kn
ATPL: P/E 4,6….. P/E (na temelju dobiti iz 1H08): 6,3………EPS (2008): 313 kn
Možda si mislio na P/E koja je izvedena iz operativne dobiti?
Dobit je dobit, od čega god dolazila, bile to operativne aktivnosti ili prodaje brodova. Stvar je pogotovo ovdje više nego jasna, jer dok se jedan brod prodaje, drugi praktički ulazi u flotu na njegovo mjesto (i preuzima na sebe zarade od vozarina). Uostalom, računati P/E na osnovu operativne dobiti je isto kao i dijeliti dobit Zagrebačke pivovare obzirom na zaradi na hmelju i zaradi na vodi.
…Nismo li ćuli da su Oluja I Orsula voze za 12k ili 13 k US$….
To što si nešto ´ćuo´, ne znači da nešto znaš, a izgleda nemaš pojma koliki je bio prethodni ugovor Oluje kad možeš davati ovakve izjave i predviđanja.
@ Sakai
Nemoj djonom. Ovakve diskusije volim i u njima sa zadovoljstvom ucestvujem. Za razliku od talenata kojima se moji postovi ne svidjaju i odmah sam po njima druker, Lopina se trudi, cita, analizira i u krajnjoj liniji daje pogled iz drugog kuta.
@Lopina
Nisam citao tvoj post na Brodarima. Tek krajem Kolovoza sam na vikendici dobio ADSL i poceo citati vise manje sve vezano za brodare. Kad si se vec posvetio toj temi mozda bi bilo interesantno da izracunas (ako vec nisi) koliko je u postotku net profita islo na dividendu dionicarima a koliko na nagradu djelatnicima kod obe kompanije.
Opet nas dezurni druker casti jedinicama. Netko mi dize prosjek sta cu ja napraviti i vama.
Lopina, zloćestoćo jedna. Na TNPL topicku ne možeš napisati tekst a da usput ne frkneš neku kajlu ATPL. Sad si se usudio to raditi i na ovoj temi. Ovdje nitko nikad nije spomenuo TNPL. Evo prodat ćemo svi ATPL i kupit TNPL, sve ćeš nas vrbovat [rolleyes]. Stvarno si lik. Tankerske vozarine u "cvatu" već 2 kvartala a dionica TNPL 70% ispod ATH. Dry market (trenutni) u banani a dionica treba ATPL manje od 50% ispod ATH. Pametnom dovoljno. Neće ti ovi udarci ispod pojasa ništa pomoći. Tako ti je to…
Da, oni voze na spot (Oluja ili Orsula) sto ce reci 40 dana ( u ovom ponoru). Ovi novi tanker ide na dvije godine (a culi smo hvalospjeve o upravi TNPL koja ce znati iskoristiti skok BDTI-a. Ne znam, ako je ovo maksimalno iskoristenje visokog BDTI-a onda je bolje dionicarima TNPL da odmah potraze lameliranu gredu). Sto ce biti u buducnosti nitko ne moze reci sigurnoscu (vidimo to i na primjeru BDIa koji ce eto dosegnuti valjda 15 K nakon zavrsetka OI)…
Da te podsjetim: tvrdio si kako ce trezor TNPL kupovati dionice za nagrade te ce to podici cijenu dionice. Dogodilo se upravo suprotno.
Nisam tvrdio,jer ja nisam u upravi TNPL.Samo sam to naveo kao mogućnost,jer mi ionako
na burzi kupujemo moguću budućnost.
Tvrdio sam da će TNPL zaraditi više i da će imati manji P/E ,zbog velike prednosti u tonaži,a rast
BDTI utjeće na najveći dio flote/87%/
ATPL,ULPL i JDPL u ovom trenutku imaju manju operativnu flotu od TNPL.A tržišna kapitalizacija
ove tri firme je samo dva i po puta veća od TNPL.
TNPL istovremeno kapitalom pokriva cjelokupnu materijalnu imovinu.Sve što ima je njeno vlasništvo.
Kod ATPL na materijalnu imovinu od 2.102.180 vlastiti kapital je 1.210.340 i zaduženje iznosi
891.840.
O tome smo već debatirali ,ali vi jednostavno ne prihvačate elementarnu matematiku,koja je
nažalost u ovom trenutku još više u korist TNPL radi vozarina.
Veća zaduženost u ovom trenutku je veliki uteg.TNPL je tu najstabilnija firma.Konzervativna.
Manja zaduženost u kriznim vremenima je velika prednost.