Oznaka | Vrijednost | Promet | Količina | Kupovna | Prodajna | Promjena |
---|---|---|---|---|---|---|
ATPL | 42,32 | 14.643 | 346 | 42,40 | 44,90 | -0,24% |
nalog na prodaju od 150 kom na 2628 stajao pola sata
nije bilo niti jedne transakcije u tom periodu, niti je itko išao staviti svoj nalog ispod njega
i kad je to vidio, onda se maknuo
jer treba još neko objašnjenje drhtavim ručicama koji hoće po ovoj cijeni prodavati
HPB jučer prodao 6 komada [lol] [lol]
ili je kupovao i prodavao pa mu je na kraju dana stanje -6
HPB prvak u day tradingu [lol]
Analitičari bez novih vijesti ne vide svjetlo u Crobexovom tunelu (20.06.2008)
Na Zagrebačkoj burzi danas većina analitičara očekuje stagnaciju cijena dionica i nisku likvidnost, s obzirom da nema no …Opširnije
Na Zagrebačkoj burzi danas većina analitičara očekuje stagnaciju cijena dionica i nisku likvidnost, s obzirom da nema novih vijesti koje bi mogle razbuditi ulagače iz letargije.
Od 12 analitičara brokerskih tvrtki koji su sudjelovali u Hininoj anketi, njih 10 očekuje danas stagnaciju Crobexa, a ostali njegov porast.
Crobex indeks jučer je oslabio 0,53 posto, na 3.692 boda. Redovni promet dionicama bio je ispod 48 milijuna kuna.
"Nema novih vijesti i materijalnih činjenica iz kompanija koje bi mogle prodrmati letargiju i nisku likvidnost na burzi, stoga očekujem da će i danas trgovanje biti u istom tempu kao i posljednjih dana", kaže Dalibor Balgač, investicijski savjetnik u Abacus brokerima.
Na Wall Streetu su u četvrtak vodeći indeksi porasli zahvaljujući padu cijene nafte za 3,5 posto, ispod 132 dolara, što je potaknulo optimizam ulagača u vezi potrošnje Amerikanaca.
"Spuštanje cijena nafte pozitivno je djelovalo na američku burzu, no riječ je o kratkoročnom poticaju. Veći oporavak na globalnim burzama još nije vidljiv", ocjenjuje Balgač.
Pojedini analitičari u Hininoj anketi ističu da bi oporavak na Wall Streetu mogao potaknuti rast cijena i na europskim burzama, što bi mogao biti dovoljan razlog za prekid dvodnevnog negativnog trenda i na domaćem tržištu.
Nastavljen je i blagi oporavak indeksa vozarina sipkog tereta BDI, koji je jučer porastao 0,4 posto, na 9.474 bodova.
"Sektor brodskog prijevoza i nadalje ima snažne fundamente. Zbog potražnje za brodskim prijevozom na globalnom tržištu koja nadmašuje ponudu, taj sektor mogao bi još dvije godine imati vjetar u leđa", ocjenjuje Balgač.
Glavni generator tržišta brodskog prijevoza je potražnja iz Kine i Indije, zemalja koje još provode industrijalizaciju.
"Ako i dođe do globalnog gospodarskog usporavanja, sektor brodarstva će ga izbjeći, s obzirom na visoke stope rasta u Kini i Indiji", ističe Balgač.
Analitičari u Hininoj anketi navode da bi fokus ulagača ponovno mogao biti samo na najlikvidnijim dionicama – Ini, T-HT-u, te pojedinim brodarskim i građevinskih izdanjima.
"U uvjetima ovako niske likvidnosti, najlikvidnije dionice su najmanje rizično ulaganje. Malo vjetra u leđa domaćim ulagačima mogla bi dati tek objava polugodišnjih poslovnih rezultata kompanija", zaključuje Balgač.
A na današnjoj redovitoj Glavnoj godišnjoj skupštini Partner banke dioničari će odlučivati o rasporedu lanjske neto zarade u zadržanu dobit. Uprava i Nadzorni odbor predlažu da se lanjska neto dobit od 11,21 milijun kuna u cijelosti zadrži.
Također, Skupština će odlučivati o opozivu Igora Oppenheima s mjesta člana Nadzornog odbora prije isteka mandata na njegov zahtjev. Predlaže se da ga zamijeni Božo Čulo.
Dioničari Croatia Recordsa danas će na redovitoj Glavnoj skupštini dioničara odlučivati o isplati 8 kuna dividende po dionici. Ta je tvrtka prošlu godinu završila s 1,18 milijuna kuna dobiti. Uprava i Nadzorni odbor predlažu da se 902.184 kuna podijeli dioničarima kao dividenda, a ostatak rasporedi u zadržanu dobit.
izvor: http://www.business.hr
[thumbsup]
………. dan
Kakvi su to analitičari …… , zaključili su kako je brodarski sektor OK …..
To ovdje , na ATPL-forumu , znaju svi …… [smiley]
Dr M Wagner
Brodovi, avioni i hoteli
Krenimo redom. Atlanska plovidba (ATPL-R-A) je dubrovačka tvrtka koja se primarno bavi brodskim prijevozom rasutih tereta. U tu svrhu koriste 15 brodova slobodne plovidbe nosivosti 800 tis MT. Uz to imaju 4 broda za prijevoz teških tereta i 2 broda obalne plovidbe. Iz djelatnosti brodarstva ostvaruju 65-75 % profita i 80-90 % dobiti. Druga djelatnost je avioprijevoz, a treći hotelijerstvo.
Iako je zrakoplovna tvrtka Dubrovnik Airline osnovana zadnja, već sada čini 20-25 % prihoda, a ove godine im stiže i još jedan zrakoplov. Očekivan prihod za 2008. samo od charter letova je 38 mil. eura.
U hotelijerstvu najveće ulaganje je bilo u hotel Imperial koji je nakon temeljite obnove predan na rukovođenje lancu Hilton. Pored tog kupljena su još dva hotela i to Hotel Lapad, te Hotel Grand na otoku Lopudu.
Ipak, ono što je najbitnije za Atlansku plovidbu je prijevoz rasutih tereta kao što su željezna rudača, ugljen, žito i sl.
Kina i Indija generatori potražnje za brodskim prijevozom
Već godinama raste potražnja za brodskim kapacitetima za sipke terete jer u prvom redu Kina, a zatim i Indija svoj gospodarski rast mogu temeljiti isključivo na industriji, a za nju je potreban čelik i energija. Razvojem gospodarstva smanjuje se broj seoskih domaćinstava, a raste standard ljudi, pa je potrebno uvesti velike količine hrane – u prvom redu žita. Tu nastupaju brodovi za sipki teret.
Iako je povećana proizvodnja novih brodova (vidi tablicu ispod), zbog velike potražnje teško je očekivati da će vozarine padati, kako neki predviđaju.
Godina Broj naručenih brodova
za rasute terete
2008 405
2009 718
2010 921
Naime, ove je godine cijena terminskih ugovora za željeznu rudu poskupjela 65 %, pa je ipak uvoz u Kinu znatno pojačan. To povećanje cijene će direktno utjecati na vozarine, ali što je još bitnije na cijenu čelika, kao i na cijenu metalnog otpada, to jest cijenu koju će brodogradilišta dobiti u rezalištu za stari brod. Ako cijene rude nastave rasti bit će vrlo skupo nabavljati novi brod, a sa druge strane za stari brod će se dobiti puno više nego što je koštao kao novi, čak i u rezalištu. Recimo, ATPL bi mogla nove maxi panamaxe koje bi trebala preuzeti ujesen sada prodati po 3 puta većoj cijeni nego što su nju koštali.
Vozarine i kretanje Baltic Dry Indeksa (BDI)
Kina povećava zalihe željezne rude i ugljena, jer se boji još većih poskupljenja ili bolje rečeno, da kod novih pregovora, u 10-11. mjesecu ove godine ima dovoljne zalihe da može natjerati izvoznike na razumnu cijenu za iduću godinu, koja će se primjenjivati od 01.04.2009. Zbog te velike potražnje rastu vozarine, koje se najbolje očituju u BDI indexu, indexu vozarina za rasute terete. Prilično je izvjesno da će te vozarine (uz moguće oscilacije) rasti skroz do jeseni, a tada će se vidjeti da li je kineski pristup urodio plodom. Ako uspiju održati cijenu za 2009. na nivoima iz 2008. vozarine će morati pasti, ali je pitanje kolike će biti tada i za koliko će pasti, tj da li će bez obzira na pad, možda biti više nego danas. Ako izvoznici ponovo uspiju dogovoriti značajnije poskupljenje, možemo očekivati daljnji značajni rast vozarina jer će se pokušati stvoriti što više zaliha, pa sa vrlo malom kupnjom u 2009. natjerati prodavatelje na niže cijene.
Vrijednost indeksa Baltic Dry Index (BDI) na dan 14.05.2008: 10649 (+295)
Tablica 1: Vrijednosti indeksa na dan 14.05.2008.
BCI (Cape index)
BPI (Panamax index)
BSI (Supramax index)
INDEX
16357 +588 9949 +239
6124 +126
SPOT 4 TCE AVG (USD)
196134 +7110
79817 +1890 64036 +1320
JUČER (USD) 189024 77927
62716
PRIJE GODINU DANA (USD)
114220 51096
44998
Izvor: dryships.com
Značenja
Spot 4 TCE AVG = prosječna trenutna vrijednost za 4 tranzitne rute koje koriste sva 3 tipa brodova
BDI=težinski kompozitni indeks sastavljen od BCI/BPI/BHMI (Baltic handymax index)
NASTAVAK
Staro za novo
Drugi vrlo bitan dio zarada koje brodovi ATPL ostvaruju, a koji se direktno ne vidi i ne računa, ali u konačnici donosi veliki dio dobiti je prodaja brodova. Iako bi prodaja osnovnih sredstava trebala ići u izvanredne prihode, kod brodara zamjena broda je normalni ciklus u poslovanju, a novac od prodanog broda, koji je uglavnom već odavno izamortiziran je čista dobit za vlasnika. Tako imamo interesantnu situaciju sa ATPL u 1. kvartalu 2008. Početkom godine stigao im je novi brod zapremine 75.000 MT, koji su ukupno platili 36 mil. $, a u veljači su prodali brod iz 1984. godine, zapremine 42.000 MT za 32 mil. $. Znači zamijenili su 23 godina star brod novim, gotovo duplo većim i nadoplatili samo 4 mil $. To se doista ne može dogoditi niti u jednoj drugoj djelatnosti.
Brodarski biznis odvija se u ciklusima, a od 2003. godine kad je započeo obrat za brodare rasutih tereta gotove sve odluke menadžmenta ATPL bile su pravovremene i ujedno vizionarske. Tako su oni još 2004. godine naručili 2 broda koji su stigli krajem 2007., kada su cijene vozarina bile na najvišem nivou. Idućih 5 brodova, naručenih 2005. trebaju im stići ovim redoslijedom:
2008. 3.kv
2009 1.kv 2009 3.kv
broj novih brodova
za isporuku ATPL
2 1 2
Zbog pomanjkanja kapaciteta do 4Q 2009. vjerujem da će svih 7 brodova dobiti izvrsne ugovore za vozarine, ali što je još bitnije stari brodovi koji će biti prodani (u planu je da se za svaki novi brod proda jedan stari), dobiti ponovo preko 30 mil $, pa se može očekivati samo od prodaje starih brodova 250 mil $ (918 kn po dionici, bez trezorskih) u naredne dvije godine. Nakon te zamjene i obnove ATPL će raspolagati flotom većom od 1 milijun MT, a sa svojim hotelima i aviokompanijom bit će spremna dočekati i loš ciklus u brodarskom biznisu, koji se za sad ne nazire, jer se gospodarski rast Kine i Indije ne može zaustaviti i po svemu sudeći je tek na početku.
Koliko sve to vrijedi
Kako je kod brodara vrlo bitna trenutna statička vrijednost (NAV) pokušat ću je otprilike izračunati:
imovina vrijednost USD
trenutna flota
800 mil.
vrijednost novogradnje 08. umanjeno za buduće troškove 250 mil.
hoteli i avioni 180 mil.
kratkotrajna imovina 80 mil.
ukupni dug – 320 mil.
UKUPNO 990 mil.
Ovaj okvirni izračun daje NAV oko 990 mil $ ili 3.570 kn po dionici (bez trezorskih dionica). Ovisno o profitnoj margini brodari se uglavnom trže od 1,2 do 1,6 NAV-a, što bi značilo da je fer cijena dionice između 4.284 i 5.712 kn. Kao i kod svake valuacije dionica i ovdje je potreban oprez i navedene procjene treba promatrati u kontekstu specifičnosti pojedinog brodara, stanju brodova i ugovora, optimizma(pesimizma) na svjetskim tržištima i još niza faktora koji mogu utjecati da ciljna cijena bude bliža donjoj ili gornjoj granici navedenog raspona.
Cijena dnevnog najma broda koju brodar dobije za svoj brod može se dogovoriti dugoročno, na ugovor (šest mjeseci, godinu, dvije ili više) ili se može dogovarati za svaki transport (spot). Iz gornje tablice 1 vidi se kolika je trenutna cijena na spot tržištu za određenu vrstu broda, pa tako za Panamaxe ATPL može dobiti gotovo 80.000 $ dnevno, a za Supramaxe 60.000 $. S obzirom da je dnevni trošak broda između 6 i 10 tis. $, vidi se zašto je trenutno jako dobro baviti se ovim poslom. Trošak broda je veći kod starijih brodova, pa je i to jedan od razloga za pomlađivanje flote, što sada radi ATPL pripremajući se za visoku profitabilnost i u težim razdobljima.
Autor: Jumbo, 14.05.2008.
vladek, obećal si da ne buš neko vrijeme pisal…………………..i taman sam se odvikel od tvojih postova i sad ti opet pišeš [shocked]
btw a i taj jumbo ti je zaglavil u rs ( a nije škoda rs ) [tongue]
Vlado, plaćam troškove prijevoda ovoga na engleski i poštarinu ako to puknemo na jedno 200 adresa u fondove po svijetu koji se bave brodarskim ulaganjima..
možda se sjete onda naši fond menađerčići kopovati po 3000 ak ne bude kasno…
ja para više nemam sve je ulupano
ostaje mi jedna nekretnina od koje imam samo troškove trenutno, trebao bi i to riješiti
i čekati da ovaj biser od firme, krene di mu je i mjesto po vrijednosti dionice
Samo jedno malo upozorenje!!! Ne lupati po asku, biti će vam krivo u ponodjeljak!!!
Nisam mogao odolit kad vidim optimiste kako sretno ulijeću. Ovo je samo moje misljenje i
iskreno bi volio da nisam u pravu!
Samo bih se nadovezao na Ban-ov teks…
Nafta pala zbog poskupljenja nafte(benzina) u Kini pa se predviđa manja potrošnja odnosno potražnja, dali će to značiti i ozbiljniji dugotrajniji udar na cijenu nafte teško je reći (bliže sam mišljenju da neće nego da hoće, no tko zna…)
To da će sektor brodarstva izbjeći moguće gospodarsko usporavanje i njegove negativne posljedice jer ima jake fundamente i velika je potražnja Kine i Indije kako se predviđa bar još godinu-dvije možda i stoji (nisam baš 100%).
Ali i da bude tako slaba je to utjeha za atpl jer kod nas nema selekcije i ako crobex krene dolje nikakvi fundamenti neće ni atpl zaustaviti na tom putu, a ako se pak to dogodi bio bi to istinski presedan na zse.
Na žalost još uvijek (bar ja osobno) ne primjećujem niti naznake neke selekcije kod nas, čoporativno se ide gore – dolje.
To je valjda do edukacije manjih ali i malo većih ulagača, a za to je potrebno vrijeme i iskustvo. Zadnji mjeseci su bili dosta dobro iskustvo jer se po prvi put na zse dogodio veliki pad pa se sad dobro može vidjeti tko se od tog pada oporavio, a tko ne. Ipak osobno mislim da će biti potrebno još takvih tobogana da se iskristaliziraju razlike među firmama, fundamentima, prinosima itd.