Ovaj je clanak odlicna potvrda mojih brojnih komentara na temu INE i mantre da je INA strateska firma za drzavu. Nitko ne treba INI-ne rafinerije jer one nose gubitke, jedino sto je interesantno je hrvatasko trziste, a ono i nije bas nesto posebno. Zato sva ta papazjanija sluzi samo bacanju magle u oci javnosti, a priglupi Vrdoljak ne shvaca da je on samo lutka na koncu Jasminka Umicevica koji ima bolesnu zelju vratiti se u INU ili barem izmanipulirati Vladu da u INU stave nekog njegov spavaca pa da on i dalje naveliko nastavi potkradati i INU i drzavu.
Danas se sve vise tankerima transportira na trziste proizvod, a ne sirovina tj nafta, jer skuplji proizvod, napr. benzin, lakse podnasa cijenu transporta nego jeftina sirovina. tj. nafta. A kao se u ruskim ili bliskoistocnim rafinerijama nafta jeftino crpi, puno je isplativije staviti na trziste derivate nego sirovinu. I to je sve, a zatvatanje evropskih rafinerija to i potvrdjuje. Uz to, kao sto u clanku pise, i ekoloski svjesna Evropa radi na alternativnim izvorima energije, ali to nije kljucni razlog zatvarnja rafinerija, vec cinjenica da su proizvodjaci nafte, logicno, odlucili da ce plasirati skuplji proizvod a ne jeftiniji i staviti u dzep veci profit nego do sada. Sasvim je jasno da su se i oni u medjuvremenu i skolovali i opamaetili i uz sklupe konzultante koje su angazirali, odlucili su zaraditi vise no do sada.
Pametnima dosta.
Bravo Dag, kratko i jasno!Ne znam tko normalan može forsirati obnovu sisačke rafinerije a tako lako su se odrekli cijele petrokemijske industrije (DIOKI je gotov a Petrokemija se drži na aparatima)?!!
@ DAG
Moram priznati da nisam primjetio vaše komentare, ali ako su svi ovakvi onda nije ni čudo.
Znači Vi smatrate da energetske tvrtke nisu strateške za Hrvatsku.
Recimo da ste i u pravu, a koja je to industrija za Vas strateška?
INA je stvorila hrvatsku državu i obranila je.
Kad nismo mogli nigdje dobiti novac za ratne operacije dobili smo je preko INE.
Drugim riječima da nije bilo INE, ne bi bilo ni Hrvatske države.
Da li je to čini strateškom firmom za hrvatsku državu?
Pametnom dosta.
Energetska neovisnost čini neku zemlju slobodnom ili ovisnom o drugima.
Tu je naravno oko 15.000 ljudi, koji godišnje ostvaruju kao firma najveći promet.
Znači, uz promet do plaća koje isplaćuje u državni proračun INI čini nekoliko postotaka super spominjanog BDP-a.
Što se tiče tržišta INE opet niste u pravu.
Naše rafinerije Riječka i Sisačka prirodno su pokrivali cijelu bivšu Jugoslaviju.
znači Slovenija, Crna Gora, Bosna i Hercegovina, Srbija, Vojvodina, Kosovo, Makedonija.
umjesto nje na ta tržišta je ušao sada MOL.
tako da ni ovdje niste u pravu.
A sad ako smatrate da ne trebamo dalje razvijati industriju u kojoj imamo iskustva, stručne kadrove i tradiciju….
Onda Vas molim da kažete koje su to za Vas strateške industrije.
Danas se sve vise tankerima transportira na trziste proizvod, a ne sirovina tj nafta, jer skuplji proizvod, napr. benzin, lakse podnasa cijenu transporta nego jeftina sirovina. tj. nafta. A kao se u ruskim ili bliskoistocnim rafinerijama nafta jeftino crpi, puno je isplativije staviti na trziste derivate nego sirovinu.
Zatvaranjem Sisačke i Riječke rafinerije više stvarno nema razloga da tankeri uplovljavaju u hrvatski dio Jadrana.
Kako smo mi ekološki, onda to treba i zabraniti i za to se zalažem.
Znači zatvaranjem rafinerija potpuna zabrana prijevoza nafte, benzina, dizela Jadranom.
Tu se vidi bacanje novaca koji radi JANAF.
Drugo umjesto da se bavi svojom osnovnom djelatnošću, transportu nafte i derivata oni iznamljuju smještajne kapacitete Rusima, Mađarima…
Time rade nelojalnu konkurenciju samoj INI i to je sramota.
I još se time hvale.
Ako žele raditi skladišta za derivate nafte i naftu neka si ih sami izgrade.
janaf bolje da je izgradio koje skladište za plin.
LP
@ LULA
Pokušati ću Vam pojasniti svoje argumente. I neću Vas vrijeđati.
Točno je da je INA u doba domovinskog rata odigrala izuzetno važnu ulogu u obrani Hrvatske. Ali, tada je Hrvatska tek stvarala svoju vojsku i nije bila članica NATO-a. Od tada do danas svijet se nepovratno promijenio i takvoj geopolitičkoj situaciji se moramo prilagoditi. A i tada uloga INE u obrani nije bila mogućnost prerade nafte, vec snabdijevanje vojske, industrije i stanovništva derivatima kako bi mlada država normalno funkcionirala i mogla se obraniti od agresora.
Nije rijetko da male države nemaju svoju vlastitu preradu nafte. Naprimjer: Slovenija, pa joj apsolutno ništa ne nedostaje, Naprotiv, Petrol, kao veliki kupac derivata može u nabavi prioritet staviti na ekologiju i uvoziti čišće derivate nego što ih napr. proizvode zastarjele rafinerije u Sisku pa i Rijeci. Rezultat – u Sloveniji se prodaju ekološki prihvatljiviji derivati nego u Hrvatskoj. Takodjer, na benzinskim postajama kao napr. Crodux ili LUKOIL se takodjer prodaju “čišći” derivati nego na ININIM pumpama.
INA je do 1990 funkcionirala kao kompanija orijentirana na jugoslavensko tržište i oko 40% prodaje ostvarivala u Srbiji i BIH. Ta su tržišta u tom obimu za INU izgubljena i ne postoji način da se INA na njih vrati, osim ukoliko ne bi doško do velikih promjena na Balkanu (napr. značajniji ulazak Rusa u INU)
I po tom pitanju se situacija drastično promijenila i ovakva INA u postojećim okolnostima se na ta tržišta u onakvom obimu ne može vratiti.
Što se ekologije tiče, morate znati da su ININE rafinerije tehnološki zaostale. U njih se znatnije ne ulaže već više od dvadese i pet godine. Znate li što zbači dvadeset i pet godina izostanka ulaganja u tehnologiju koja se pod pritiskom ekologa drastično i ubrzano mijenja. Sisak je danas otrovani grad. Prošećite dijelom Siska gdje se nalazi rafinerija ili barem pitajte Sisščane, pa ćete spoznati razmjere ekološke katastrofe prouzročene u tom gradu u zadnjih dvadesetak godina. U Rijeci je situacija nešto bolja, ali nemojte mislite da je dobra. I o tome možete pitati Rječane.
O očuvanju Jadrana zbog dovoza nafte ili derivata tankerima izlišno je diskutirati. Ta će činjenica uvijek postojati. Hrvatska mora propisati stroge standarde kvalitete tankera i provoditi striktne kontrole. Hrvatska ne smije biti banana zemlja u koju uplovljavaju tankeri stari pedeset godina koji nas ugrožavaju svojim balastnim vodama i sl. No, Hrvatska nema svoje nafte dovoljno pa će tankerima uvijek dolaziti sirovina za preradu ili derivati za tržište, svidjalo se to Vama ili ne.
Da se razumijemo do kraja – ja ne tvrdim da INA ne treba Hrvatskoj, ali Hrvatska je INU odavno izgubila, prodala ju MOL-u koji je prije dvadest godina bio pik zibner za INU, a danas je njen vlasnik koji ju zlorabi. Iz toga jasno proizlazi da INA više nije strateški važna za Hrvatsku jer njome upravlja MOL, a ne Hrvstka. No, kako su se vremena promijenila, zbog toga ne treba plakati već se prilagoditi situaciji kakva je danas i povući najbolje poteze. Nema ovdje dovoljno prostora da iznesem sve načine na koji Hrvatska može zakonski prisiliti MOL da promijeni način ponašanja. Oni koji zagovaraju povratak INE u državno vlasništvo zapravo samo žele imati mogućnost izvući svoju korist iz INE (napr. Umičević, Štern – prodavati joj naftu ili distribuirati njene derivate, ali uvijek na štetu INE. Drugim rječima, besplatno zlorabiti INU. Slično rade i Mađari, ali oni su ipak dali 1,5 milijardi dilara za INU, a ovi dečki bi to htjeli zabadava.) No ni ova ni bivše vlade nisu se ni htjele ni znale postaviti spram MOL-a, bavili su se svojim partikularnim političkim i drugim interesima, a samo su vikali i urlali protiv MOL- a, a ništa poduzimali.
Što se tiče strateške važnosti industrije u Hrvatskoj – poljoprivreda, hrana, voda, Jadran, položaj, školovani mladi ljudi u IT i sličnim tehnologijama- to su resursi na kojima se treba bazirati hrvatska industrijska strategija. LP
odakle si ti tu pamet pokupio?Pa tankeri voze u Trst i vozit će,nas niko neće ništa pitat.Kakve balastne vode?Ne utovaruju oni kod nas naftu nego je iskrcavaju i idu prazni nazad.
If you have been following energy sector developments closely you will know that right now, the oil industry is betting its future on five big trends. It’s these 5 trends that will see huge investment over the coming years, and people who have foreknowledge of these coming developments can position themselves to benefit from the hundreds of billions of dollars that are about to flow into these sub-sectors.
This presentation is a MUST READ for anyone involved in the resource business, whether you are an investor, whether you have a career in the sector, or even if you just follow developments taking place – “I strongly advise you read the presentation”. -Zeljko Serdar, Croatian Center of Renewable Energy Sources (CCRES)
Click on this link to read the presentation now: https://oilprice.com/premium/transcript
uf uf uf dosta krivih stvari tu je izrečeno, a i sam članak, kao da je plaćen od strane MOL-a.
Npr. Slovenija uvozi derivate sa SPOT tržišta po CIF paritetu ili ti ga 15-ak USD/bbl-u na ime transporta do Kopra. Urinjska rafinerija nalazi se prakltički na ulazu u Slovenbiju, a odLjubljane udačjeno 100-ak kilometara. Dakle u zoni direktnog transporta, bez troškocvva pretovara u Kopru, koje sada slovenci imaju od 7-10 USD/t. Zaključno, preko 2,5 milijuna tona derivata trebalo bi ići iz Rijeke u Sloveniju, a da se to isplati i Slovencima i hrvatima. Nadalje, pogledajte udaljenost od Rijeke do Beča, pa ćete ustanoviti da je čak i južna Austrija bliža Rijeci od Beča (OMV-ove rafinerije). Itd. Itd.
Nije pitanje ima li tržišta – pitanje je ima li ljudi koji su to u stanju ostvaritit.
Kolateralno, tu su i interesi hrvatskih sveučilišta – tehnoloških fakulteta, inženjering firmi, itd. Sve to skupa, ne treba nam bez rafinerija. Trebaju nam samo spremačice, čistačice its. – ali ne preko outsourcnga!
@ MMM
Tako je. Vrlo važan je položaj rafinerija i kome gravitira.
Da ne govorim o cijeloj kemijskoj industriji u kojoj Hrvatska ima tradiciju, a naftna-petrokemijska industrija je bazna.
Recimo Mađari nemaju takvu tradiciju.
Može netko objasniti zbog čega Mađarska smatra MOL (čije je samo dio u državnim rukama)kao stratešku firmu, da se čak govori o nacionalnoj sigurnosti dok u Hrvatskoj svi bi se najradije riješili INE.
Inače, Mađari užasno blefiraju i to je svakom jasno.[emo_ooooo]
Nije im na kraj pameti prodati INU i svim će sredstvima je pokušati zadržati u svojem vlasništvu i upravljanju.
I opet, da ne bi rekli da sam isključivo protiv Mađara.
Nisam. Ali brojke govore samo za sebe.
Umjesto da INA raste kao kompanija, donosi prihod i za Mađare i za Hrvate, ona gomila gubitke i propada.
Na uštrb MOLA koji se razvija i preuzeo je tržište i zaradu INE.
U tome je problem, a ne to što INA ne može donositi profit.
Očito da je važno tko je strateški partner.
Mađari ne razumiju riječ poslovni partner.
Riječ bijelo svjetski žmukljeri razumiju.[emo_beztona]
evo kad hrvatska već ima viška love da ga troši na kupnju ine može odmah pokupovati i ostale ghost town rafinerije po EU.
http://www.hellenicshippingnews.com/europes-ghost-town-refineries-spook-oil-company-results/
Gospodine Dag
Ne vidim razloga zbog čega mislite da bi se uvrijedio.
Ne vrijeđam se ja tako lako.
Ovdje smo da razmjenjujemo mišljenja, a ja svako mišljenje uvažavam.
Možda se ponekad previše uživim u raspravu i branjenju svojih stavova (kao i u stvarnom životu), ali vjerujte nije mi bila namjera da Vas vrijeđam.
INA.
Niste u potpunosti u pravu.
Ina nisu samo benzinske postaje i rafinerije.
Ono što Vi zagovarate je ono što Mađari žele.
Da INA postane trgovačka kuća koja se se samo bavi preprodajom naftnih derivata, što bi osim MOLA odgovaralo i konkurenciji CRODUX i LUKOILu.
Što se tiče rafinerija MOL se obvezao i već ih je po ugovoru morao obnoviti.
Osim da proizvode goriva i maziva zadnje generacije, morali su zadovoljiti sve najstrože ekološke kriterije.
Koliko god Vam to čudno izgledalo, u INI se je uvijek gledalo na ekologiju i prije nego što je to postalo popularno u Svijetu.
Koji je rezultat takve politike.
Pa da ćemo sve derivate prerade nafte uvoziti iz izvoza.
Mađari su već zatvorili profitabilnu proizvodnju baznih ulja,za koje su Maziva imala apruvale u najpoznatijim tvornicama (Mercedes, MAN, itd.
Rafineriju u Rijeci su zatvorili.
Tako da Hrvati više nemaju ni svog bitumena već će ga uvoziti iz Mađarske, koji su by the way otvorili novu tvornicu s velikim kapacitetom i recikliranjem opasnog otpada. Vjerovatno ćemo i taj otpad izvoziti van.
Znači ako se INA svede na trgovačko društvo kao u Hrvatskoj CRODUX ili LUKOIL onda stvarno ne možemo govoriti o strateškoj industriji.
Trgovaca i uvoznika imamo i preveć.[emo_vrtimise]
što se tiče gospode kako ih natjerati da proizvode u našim rafinerijama.
Lijepo, povećao bi trošarine na sve derivate nafte, koji nisu proizvedeni u Hrvatskoj 80% (znači benzini, dizeli, različita motorna i industrijska ulja).
Onda se ne bi moglo dešavati da svi imaju istu cijenu benzina na pumpama, a destimulirao bi se uvoz.
Lp