Do kraja ove godine na PlatiMe bi moglo biti izloženo više od 250 milijuna kuna vrijednosti nedospjelih računa. U prilog ovoj pretpostavci govore trenutni rezultati prve hrvatske digitalne platforme za prodaju i kupnju eRačuna na kojoj je do početka studenog izloženo gotovo 152 milijuna kuna spremnih za daljnje ulaganje u gospodarstvo.
Interes za ovaj oblik izravnog financiranja između pojedinaca, bez suvišne papirologije, raste iz dana u dan, što nam je potvrdila Tea Kolak, direktorica PlatiMe.
”U proteklih godinu i pol postali smo prvo mjesto gdje poduzetnici traže kapital, bilo da imaju potrebu za brzim pronalaskom likvidnosti ili je s druge strane imaju višak pa je žele, kroz ovakav vid investicije, plasirati u gospodarstvo”, pojašnjava Kolak.
Vrijednost ove fintech usluge najbolje se može procijeniti kroz jednostavnost korištenja i sigurnost naplate. To je ono što, ističe Kolak, većina korisnika prepoznaje kao najveću prednost.
”Otpočetka smo komunicirali kako je PlatiMe idealno rješenje za one tvrtke koje ne žele ili ne mogu čekati 30 ili 60 dana kako bi naplatili račune u valuti koju su dali svome dobavljaču. No, iz feedbacka korisnika vidimo da su njima na listi prioriteta druge značajke koje PlatiMe nudi. Prvenstveno, to je izlaganje nedospjelog računa u samo tri klika, digitalni potpis ugovora i naplata izloženog računa u samo 24 sata”.
Na zapadu su u velikom zamahu slične takozvane peer to peer platforme koje omogućuju izravno financiranje između pojedinaca jer je to model koji pruža brži i transparentniji postupak dolaska do izvora financiranja za korisnike. Na strani ulaganja, pruža mogućnost veće očekivane zarade, kamatne stope, u usporedbi s depozitom u banci.
Rast fintecha u Hrvatskoj
Pozitivna klima za rast fintecha u Hrvatskoj vidljiva je i iz sve veće potpore institucija koje su regulator na tržištu.
”Izlaskom PlatiMe na tržište koji je, podsjećam, zasad jedina digitalna platforma za otkup nedospjelih računa na domaćem tržištu, zatražili smo zeleno svjetlo Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga. HANFA je dala potporu za tu, svojevrsnu, oglasnu ploču na kojoj se povezuju ponuda i potražnja uz mogućnost potpisivanja tipskih elektroničkih ugovora (eUgovora) o ustupu potraživanja, što je ocijenila kao transparentno sklapanje ugovora za sve dionike prijenosa određene tražbine”, pojašnjava Kolak.
Korisnici platforme PlatiMe ugovor mogu potpisati i u papirnatom obliku, ipak većina radije bira eUgovor jer je realizacija otkupa daleko brža i cijeli proces je jednostavniji za sve dionike u procesu.
”Pošiljatelj, primatelj i otkupitelj uglavnom elektronički potpisuju eUgovor o ustupanju potraživanja uz diskont, što im omogućuje realizaciju prodaje već u roku od 24 sata. No, naglašavamo da se plaćanje odvija izvan platforme PlatiMe koja je u ovom poslovnom odnosu pružatelj infrastrukture, pravne sigurnosti i identifikacije dionika”, ističe Kolak.
Ugovori se potpisuju naprednim elektroničkim potpisom ugrađenim u eOsobnu iskaznicu ili putem FINA-inog PKI certifikata.
Primatelj postaje otkupitelj
Podsjetimo, iako je platforma prvotno zamišljena kao mjesto gdje se susreću ponuda i potražnja za kapitalom, odnosno mjesto gdje će pošiljatelji eRačuna pronaći svoga otkupitelja, PlatiMe se pokazao kao idealno rješenje za dobavljače, primatelje eRačuna, koji su prepoznali prednost prvokupa da bi, kroz diskont, zaradili na vlastitom višku likvidnosti.
”Pošiljatelji mogu izlistati eRačune na PlatiMe po definiranoj cijeni, ili prema ponudi koju smatraju zadovoljavajućom, i prodati ih već isti dan. Za izlaganje eRačuna, primatelj mora dati svoju suglasnost, odnosno odobriti račun u segmentu suštinske i računske kontrole. U tom trenutku izloženi eRačun postaje vidljiv otkupiteljima koji mogu otkupiti spomenuti eRačun ili može dati svoju ponudu”, pojašnjava Kolak. Platforma je direktno povezana na mojeRačun, najvećeg informacijskog posrednika na tržištu, pa se računi mogu izložiti odmah prilikom izrade ili naknadno, nakon što je eRačun poslan primatelju.
Detaljna provjera sudionika
Govoreći o sigurnosti fintech platforme, osim za elektroničko potpisivanje Ugovora, Kolak je podsjetila i na još jednu bitnu stavku o kojoj su, u smislu načina poslovanja, izvijestili i HANFA-u.
”PlatiMe provodi detaljnu provjeru zainteresiranih otkupitelja koji ne mogu biti netom osnovane tvrtke o kojima nema financijskih podataka, a sama platforma povezana je sa sustavom mojBI koji, osim što sadrži o više od 60 poslovnih i financijski pokazatelja za više od 300.000 poslovnih u Hrvatskoj, automatski informira o svakom negativnom poslovnom pokazatelju poduzeća”.
Bilo da je riječ o pošiljateljima eRačuna, primateljima kao drugoj strani, odnosno otkupiteljima, zajednička značajka im je fer i ravnopravno nadmetanje kroz isticanje ponuda jer PlatiMe neminovno jamči identifikaciju svih dionika i pristanak sudjelovanja na platformi.
Svaki sudionik, pošiljatelj eRačuna, ima fleksibilnu skupnu ili pojedinačnu kontrolu eRačuna koje želi izložiti na platformi, dok je na primatelju da da svoj pristanak za sudjelovanjem u prodaji računa ili iskoristi priliku kako bi oplemenio vlastiti kapital.
Inovativna rješenja za likvidnost
Izlistanjem eRačuna na PlatiMe pošiljatelji imaju mogućnost poboljšati likvidnost, smanjiti troškove financiranja te jednostavnije i brže ugovoriti i realizirati financiranje.
Primatelji pak smanjuju rizik, dinamički upravljaju likvidnošću i ostvaruju mogućnost povećanja efekta nabave kroz niže cijene.
Kada govorimo o prednostima za otkupitelje, osim povećanja tržišta prodaje i snižavanja troškova poslovanja, u poziciji su graditi imidž kroz sudjelovanje u inovativnim rješenjima. ”Svaki otkupitelj može provjeriti bonitet primatelja kroz uslugu mojBI koja je integrirana u PlatiMe. Podaci se unutar mojBI ažuriraju svakodnevno, što sudionicima na platformi omogućuje da kroz ažurne i relevantne informacije smanje rizik i unaprijede poslovanje, odnosno lakše donesu odluku s kim će surađivati na PlatiMe i izvan njega. Koristeći se uslugom mojBI, uz vlastitu procjenu i analizu rizika, statistika naplaćenih potraživanja za otkupitelje iznosi 100 posto”, pojasnila je Tea Kolak, direktorica platforme PlatiMe.
Jačanje gospodarstva
Jedan od najvećih problema hrvatskog gospodarstva su dugi rokovi plaćanja računa, zbog čega mnoga poduzeća upadnu u probleme s likvidnošću. Period od 30 dana najčešće se produži na više od 50, što mnoge tvrtke više ne mogu izdržati.
Kroz platformu PlatiMe, taj je problem mnogim tvrtkama postao prošlost. Uspjeh fintech usluge PlatiMe, pokazala je praksa, proizašao je iz toga što poslovni subjekti mogu naplatiti svoja nedospjela potraživanja već u danu izdavanja eRačuna i tako ne samo očuvati likvidnost, nego priskrbiti svježi kapital koji mogu odmah uložiti u daljnje poslovanje ili uložiti višak kapitala kako bi na njemu dodatno zaradili. I jedni i drugi, zaključuje Kolak, zahvaljujući pojačanom cash-flowu unutar svoje kompanije, izravno utječu na brži oporavak gospodarstva.
”Pokazali smo da je dovoljno samo 24 sata da pokrenemo gospodarstvo u pozitivnom smjeru”, zaključuju iz PlatiMe.