Građani Hrvatske vole online shopping! Svaki drugi ili, preciznije 47% njih, prema ovogodišnjem Mastercardovom istraživanju MasterIndex kupuje online barem jednom mjesečno, a pri tome sve češće odmah i plaćanje obavljaju online. Isto istraživanje također je pokazalo kako gotovo svi ispitanici imaju barem debitnu karticu, dok ih 45% ima kreditnu, a 25% prepaid. I dok je ‘baratanje’ s karticama do sada najčešće značilo traženje prave kartice u novčaniku i upisivanje PIN-a, danas sve više ljudi, posebice mladih, kartice ‘pospremaju’ u mobitele ili čak pametne satove. Ovi primarno modni dodaci postaju tako naši digitalni novčanici, a kartice u fizičkom obliku tek ‘suveniri’ koje pohranjujemo doma na sigurnome. Što morate znati o sigurnosti ovih novih novčanika te koji još moderni načini plaćanja dolaze?
Globalni trend online kupnje raste iz godine u godinu i ne vidi se nikakva mogućnost usporavanja tog trenda, jer online shopping osigurava bolju ponudu, konkurentnije cijene i fleksibilnost – sve što suvremen čovjek treba. No s porastom online transakcija raste i svijest o važnosti sigurnosti podataka. Svjesni toga, u Europskoj su uniji propisali Direktivu o uslugama plaćanja, tj. od svih koji obavljaju online transakcije traže višestruko potvrđivanje identiteta potrošača (Strong Customer Authentication, SCA). U praksi to znači kako je za potvrđivanje transakcije potrebno dati dva od ukupno tri elementa: nešto što znate (poput, primjerice, lozinke), nešto što posjedujete (pametni telefon) i nešto što je nedvojbeno vaše (otisak prsta, sken oka ili lica, što zovemo još i biometrija). Upravo je biometrija pravi trend, posebno među mladima, pa istraživanja kažu kako već danas pola pripadnika generacije Z u SAD-u (to su oni rođeni između 1995. i 2012.) ne poznaje PIN kao sigurnosnu opciju, nego koriste prepoznavanje lica pri online kupnji. To je slično kao i otisak prsta – nešto jedinstveno vaše koje vam nitko ne može otuđiti.
Mastercard također tokenizira karticu, a to znači da podatke s kartice pretvara u drugi broj (digitalni token), koji je koristan samo Mastercardu i bankama jer je zaštićen enkripcijom i ne može biti korišten za bilo što drugo, osim za potvrdu transakcije. Taj novi broj – token – jedinstven je za svaku vašu specifičnu kupnju, samo što je beskoristan izvan konteksta te kupnje. Čak i ako se dogodi sigurnosni propust kod trgovca, zaštićeni ste jer to nisu vaši stvarni osobni podaci. Po principu tokenizacije rade i novčanici pohranjeni u mobitele i pametne satove. Dakle, osjetljivi podaci kartice šifrirani su kao token, a uređaj postaje sredstvo plaćanja. Sve što trebate učiniti je primaknuti svoj uređaj terminalu za beskontaktno plaćanje te sve radi glatko i, najvažnije, sigurno. Broj ljudi koji tako ostavljaju novčanike i oslanjaju se na mobitel ili neki drugi uređaj prilikom plaćanja udvostručio se u posljednje dvije godine, kažu istraživanja. Prema rezultatima istraživanja Global Mobile Biometrics Market tržište biometrije bi do 2028. godine moglo dosegnuti vrijednost od blizu 92 milijarde američkih dolara na globalnoj razini, uz rast od više od 20% tijekom petogodišnjeg razdoblja.
Sadržaj omogućio Mastercard
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu