Kamate na stanja na računima, vrste računa, dogovoreno prekoračenje, a vista štednja… Ovo je tek dio osnovnih financijskih pojmova za koje je prosječni građanin čuo i koji ga se itekako tiču, ali pitanje je bi li ih mogao na jednostavan način objasniti drugima.
Činjenica je da uglavnom osjećamo nelagodu na sam spomen razgovora o (osobnim) financijama. Često zbog toga što nam neki pojmovi i procesi nisu do kraja jasni. Zato su potrebni razni i učestali oblici financijskog opismenjavanja.
RBA je zato, u suradnji sa splitskom umjetnicom Tisjom Kljaković Braić i agencijom Imago Ogilvy, osmislila i izdala knjižicu Financijska početnica: Od plaće do plaće, čiji su glavni likovi Tisjin poznati par Oni.
Oni su se ovog puta našli u 26 komičnih situacija kojima su glavna tema upravo financije. Tako će svi koji barem virtualno prolistaju ilustracije, moći vidjeti kako se omiljeni domaći par snalazi pri kupnji novog stana, otplati na rate, online kupovini, a i što će biti s kreditom kad Njemu temperatura „skoči“ na 37,1.
„Ovim projektom započinjemo intenzivniji razgovor o financijskoj pismenosti. Financije su sastavni dio svačijeg života i zato želimo pojednostaviti i približiti osnove. Program namjeravamo nadograđivati idućom razinom koja će obuhvaćati kompleksnije financijske pojmove, koje ćemo prenijeti na što razumljiviji i jasniji način“, rekao je Ivan Tolić, direktor Komunikacija i održivosti u RBA.
Financijske pojmove razjasnili su RBA stručnjaci, a Tisja ih je na sebi svojstven način prikazala ilustracijama.
“Malo sam se pribojavala tematike koja mi nije bliska. Okrenula sam to u svoju korist i narugala se sebi samoj. Da nije bilo tog momenta vlastite financijske (ne)pismenosti, bilo bi mi puno teže. Sigurna sam da je puno onih koji će se pronaći u situacijama koje su snašle Nju i Njega”, objasnila je Tisja.
U kampanji sudjeluju i makroekonomistica Vedrana Pribičević te ekonomska psihologinja Andrijana Mušura Gabor, koje su autorice bloga na službenim stranicama kampanje. Tamo se nalazi i kviz čiji rezultati pokazuju koliko znamo o najčešćim financijskim pojmovima.
Bez obzira na očiglednu notu humora koju nosi cijela kampanja, treba naglasiti da je proces financijskog opismenjavanja kompleksan te uvijek potreban.