Financijske prijevare sve prisutnije – Svaki drugi građanin Hrvatske doživio pokušaj financijske prijevare

Autor: Promo , 13. studeni 2024. u 21:59

Svijest o vrstama financijskih prijevara ključna je za njihovu prevenciju.

Brzi razvoj tehnologije otvorio je neka nova vrata, čineći metode prijevara sofisticiranijima i izazovnijima za otkrivanje. Istraživanje koje je provela Addiko banka u Hrvatskoj pokazuje koliko je ova prijetnja stvarna – čak polovica ispitanika doživjela je neki oblik pokušaja financijske prijevare, a gotovo trećina poznaje nekoga tko je bio žrtva prijevare ili su to sami iskusili.

Meta prevaranata su često sigurnosni podaci

U anketi provedenoj među 902 ispitanika, od kojih je 621 klijent Addiko banke, čak 53% sudionika prijavilo je da su barem jednom bili kontaktirani od strane nepoznate osobe koja je pokušala doći do osjetljivih podataka poput PIN-a ili CVV broja kartice.

Rezultati pokazuju da 83% ispitanika razumije važnost prijavljivanja sumnjivih aktivnosti banci kao ključni korak u zaštiti svojih financija. Ivan Cvitan, izvršni direktor Kontrole rizika i odgovoran za Odjel operativnih rizika i upravljanje prijevarama u Addiko banci, komentira ove nalaze kao dokaz uspješnosti kontinuiranih ulaganja banke u edukaciju korisnika:

“Ova statistika pokazuje nam uspješnost jednog od naših dugoročnih prioriteta, a to je da svaki korisnik prepozna zlouporabu i načine zaštite svojih financijskih podataka.”

Znanje i oprez su najbolja zaštita od financijskih prijevara

Svijest o vrstama financijskih prijevara ključna je za njihovu prevenciju. Iako se 40% ispitanika smatra vrlo informiranima o vrstama financijskih prijevara, dodatnih 52% poznaje samo neke oblike prijetnji, što ukazuje na potrebu za daljnjom edukacijom. S obzirom na ubrzani razvoj digitalnih prijetnji, osiguravanje pristupa znanju o financijskoj sigurnosti postaje ključni faktor za građane. Uz to, rezultati istraživanja pokazuju i pozitivne navike ispitanika – 59% sudionika redovito provjerava detalje e-mail adresa s kojih dobivaju sumnjive upite, dok tri četvrtine njih redovito prati svoje bankovne izvode. Ove prakse, iako osnovne, izuzetno su važne u ranom prepoznavanju potencijalno sumnjivih aktivnosti na transakcijskim računima klijenata.

52 posto

ispitanika poznaje samo neke oblike prijetnji, što ukazuje na potrebu za daljnjom edukacijom

Prijevare postaju sve sofisticiranije, evo najčešćih

Financijske prijevare javljaju se u različitim oblicima i neprestano se razvijaju. Najčešći oblici uključuju phishing, skimming i spoofing. Phishing se najčešće provodi putem lažnih e-mailova ili web stranica koje oponašaju legitimne institucije kako bi naveli korisnike da otkriju osobne podatke. Skimming, koji uključuje neovlašteno kopiranje podataka s kartice, te spoofing, gdje se napadač predstavlja kao legitimna osoba ili institucija, dodatno kompliciraju zaštitu u digitalnom okruženju.

“Najvažnija poruka korisnicima bankarskih usluga je da su lozinka i PIN isključivo njihovo vlasništvo i da ih nijedna banka nikada neće tražiti da te podatke pošalju putem e-maila, telefonski ili da ih ažuriraju preko posrednika”, savjetuje Cvitan. Dodaje da nikada ne treba pristupati online bankarstvu i svom računu preko poveznice (linka) koji je zaprimljen putem maila ili poruke nego se uvijek valja prijaviti na svoj račun preko službene web stranice banke.

Edukacija, edukacija i opet edukacija

U cilju jačanja svijesti i otpornosti građana na digitalne prijetnje, Addiko banka kontinuirano provodi informativne kampanje i obrazovne aktivnosti. Spomenuto istraživanje samo je jedan dio šire inicijative koju Addiko banka provodi kako bi poboljšala financijsku i digitalnu pismenost svojih klijenata i građana općenito. Edukacija, prema riječima predstavnika banke, nije samo reakcija na postojeće prijetnje, već i dugoročna strategija usmjerena na stvaranje otpornog društva koje je spremno odgovoriti na izazove u digitalnom okruženju.

“Važno je da građani razumiju kako prepoznati prijetnje i kako na njih reagirati. Svi moramo sudjelovati u jačanju otpornosti društva, a ulaganje u edukaciju najbolji je put prema postizanju tog cilja. Odgovornost je na financijskim institucijama, ali i na pojedincima, da zajedno radimo na jačanju svijesti i edukaciji kako bi se što uspješnije nosili s ovakvim situacijama. Pozivam sve građane da korisne informacije i praktične savjete o zaštiti pronađu na našoj web stranici Addiko banke www.addiko.hr, kao i da o njima porazgovaraju s prijateljima i obitelji”, zaključuje Cvitan.

Biti oprezan u otkrivanju phishing e-pošte ključni je korak u zaštiti.

Čuvajte se hitnosti

Phishing e-poruke mogu zvučati kao da postoji neka hitna i neodgodiva situacija

Ne vjerujte nazivu pošiljatelja

Samo zato što piše da dolazi od imena osobe koju poznajete ili kojoj vjerujete ne znači da je to stvarno tako. Obavezno pogledajte adresu e-pošte kako biste potvrdili pravog pošiljatelja.

Gledajte, ali ne klikajte

Zadržite pokazivač miša iznad poveznice bez klikanja. Ako alternativni tekst izgleda čudno ili ne odgovara onome što piše u opisu poveznice, nemojte kliknuti na njega.

Provjerite pravopisne greške

Napadači su često manje zabrinuti oko pravopisa ili gramatičke ispravnosti nego što bi bio stvarni pošiljatelj.

Oprezno s prilozima

Napadači vole prevariti s jako primamljivim nazivom priloga.

Traže li se u e-pošti
osobni podaci?

Legitimne tvrtke neće tražiti osobne podatke u e-pošti.

New Report

Close