Financijsko opismenjavanje je važno i prijeko potrebno i školarcima i ostalim skupinama zato što se svatko od nas neminovno tijekom života nalazi u višestrukoj ulozi potrošača, radnika, dužnika, štediše, poreznog obveznika…. Kako bismo ih uspjeli kvalitetno obnašati, važno je imati određeno znanje.
Ovo je misao vodilja studentske udruge Financijski klub sa zagrebačkog Ekonomskog fakulteta koja je, primijetivši nisku razinu financijske pismenosti građana, pogotovo mladih, 2017. godine pokrenula projekt Fintelligent čija je misao vodilja dati doprinos financijskom opismenjavanju građana koje podučavaju osnovnim ekonomskim pojmovima i konceptima.
Za ovaj su projekt prije tri godine nagrađeni i Rektorovom nagradom za društveno koristan rad u akademskoj i široj zajednici, a njihov tim, koji trenutačno okuplja 13 aktivnih članova, djeluje na području financija i okuplja najbolje zagrebačke studente.
Vode i predavanja
Članice tima Katarina Štrk i Doris Belić navode da je 2015. istraživanje Globalnog centra izvrsnosti financijske pismenosti pokazalo da područja južne, jugoistočne i istočne Europe imaju 50% financijski nepismenih odraslih građana, a iste je godine u istraživanju Mjerenje financijske pismenosti i financijske uključenosti u Hrvatskoj navedeno da prosječna ocjena hrvatskih građana iznosi 4,2 od mogućih 7 bodova te da je najniža razina znanja kod osoba mlađih od 19 (3,6) i starijih od 70 godina (3,6).
Upravo je zbog ovih poražavajućih rezultata i nastao projekt Fintelligent koji se tako priključio zajednici raznih nadnacionalnih tijela i udruženja, vlada, ministarstava, nadzornih institucija, strukovnih udruženja i drugih koji pokreću raznovrsne projekte s ciljem poboljšanja trenutno loše financijske slike.
Potencijal projekta primijetili su već u prvoj godini zbog velikog odaziva zagrebačkih srednjih škola na koje je projekt usmjeren, pogotovo na maturante koji su, kako ističu Štrk i Belić, budući financijski ulagači, uzajmitelji sredstava, sudionici tržišta kapitala te klijenti brojnih financijskih institucija.
Članovi projektne skupine Fintelligent izlažu sudionicima tri predavanja kroz prezentacije – Osnovna ekonomska načela, Porezi i porezni sustav RH te Bankarstvo. “U početku mlade upoznajemo s konceptom ponude i potražnje – osnovom na kojoj shvaćaju kako tržište funkcionira, kako se formira cijena proizvoda te što utječe na njezinu promjenu. Zatim se bavimo porezima i učenicima pokazuju kako da izračunaju iz bruto plaće u neto, koje sve poreze moraju platiti i što su to doprinosi i tko snosi njihov trošak.
Posljednje je predavanje posvećeno bankarstvu, odnosno razlikama između poslovnih banaka i središnje banke te njihove funkcije i zadaće. Također se bavimo vrstama računa – deviznim i tekućim te karticama koje postoje kako bismo mladima pojasnili ono što ih uskoro čeka na fakultetu ili na prvom poslu – otvaranje vlastitog računa kako bi mogli ostvariti svoja primanja”, pojašnjavaju Štrk i Belić. Trajanje svake prezentacije je 45 minuta za vrijeme kojih se nastoji razviti interakcija sa slušateljem.
Radionice se najviše održavaju u srednjim školama jer tako, kažu naše sugovornice, mogu najbolje utjecati na veliki broj mladih, no kroz godine razvio se interes i starijih populacija, studenata, pa čak i zaposlenih osoba. Svake godine u listopadu najprije kontaktiraju sve srednje škole u Zagrebu prema čemu slažu raspored.
U prvoj godini kada je projekt krenuo prezentacije i interaktivne radionice održali su u više razreda u sedam zagrebačkih škola, gimnazijama i strukovnim školama, koje danas aktivno sudjeluju u projektu.
Godinu dana kasnije broj radionica povećao se na tri, pridružile su se nove škole i jedan fakultet, a broj zainteresiranih raste sa svakom godine, od fakulteta do udruga mladih, pa su tako ove godine radionice držali kroz dva ciklusa. Projekt se proširio i na mjesne udruge mladih gdje je populacija starosti između 20 i 30 godina.
“Predavanja traju tri mjeseca u prosjeku te su tada svi članovi Fintelligenta svakodnevno angažirani, nekada držimo i po dvije ili tri radionice dnevno. Maksimalno se prilagođavamo školama i njihovom rasporedu. Neke škole imaju radionice u sklopu nastave, a neka nakon ili prije nastave”, navode Štrk i Belić.
Temelj je, kažu, u shvaćanju svakodnevnih stvari s kojima se ljudi susreću. Stoga tim iz Fintelligenta smatra kako bi financijska pismenost trebala biti obvezan predmet u školama jer se tako djecu uči životu, osamostaljenju i praktičnim stvarima.
“Drago nam je čuti da je financijska pismenost već ušla u neke zagrebačke škole kao izborni predmet jer je i to velik pomak. Nadamo se da će i ostale pratiti njihov primjer te jednoga dana financijsku pismenost uvrstiti na popis obveznih predmeta. Škola bi trebala biti mjesto gdje nas uče životu”, smatraju članice tima.
Članci i kvizovi
Pandemija nije poremetila aktivnosti i planove mladog tima koji je predavanja održavao online. Edukativni sadržaj počeli su objavljivati i na društvenim mrežama – na Instagramu svaki tjedan objavljuju kvizove, ekonomske zanimljivosti, savjete, pojašnjenja ekonomskih pojmova i edukativne videe u sklopu ‘’Ekonomske minute”, a pratitelji mogu postaviti pitanja.
Na Facebook profilu i na službenoj stranici Financijskog kluba svaki drugi tjedan objavljuju članke koji članovi skupine napišu na određenu temu.
“Posebno smo ponosni i na knjižicu koju smo izradili u fizičkom obliku za naše učenike kako bi mogli i čitati o temama koje ne stignemo obraditi u okviru predavanja.
Tako u edukativnoj brošuri možete pročitati o mirovinskom osiguranju i fondovima, ulaganju, koracima po izlasku s fakulteta, kreditima, štednji te ostale teme”, kažu Katarina Štrk i Doris Belić iz Fintelligenta koji se širi kroz suradnju s Udrugom mladih Dugog Sela i studentskim udrugama s drugih fakulteta, a želja im je u bližoj budućnosti održati i konferenciju na Ekonomskom fakultetu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu