‘Doom spending’ ili kako trošiti prije nego što propadne svijet?

Autor: Domagoj Bebić , 23. studeni 2024. u 08:05
25.11.2022., Zagreb - Crni Petak nije privukao kupce u ducane. Photo: Marko Lukunic/PIXSELL

Black Friday bit će obilježen nastavkom rasta online kupovine, dominacijom mobilnih uređaja i prodajom preko ključnih društvenih mreža

Doom spending je pojam koji se još od pandemije širi kao tema društvenim mrežama, a označava potrošačko ponašanje koje karakterizira impulzivno trošenje novca kao način suočavanja s tjeskobom zbog ekonomske nesigurnosti ili osjećaja “nadolazeće propasti”. Riječ je o mišljenju ekonomskih stručnjaka, a takvo ponašanje često se povezuje s kupovinom luksuznih predmeta kako bi se postigao privremeni osjećaj kontrole u neizvjesnim okolnostima. Ne koristim riječi poput ‘nepotrebno’ i ne dodajem neku dramu u ovaj proces zato što je nastao da ublaži izazove korisnika u izazovnim situacijama, naravno, ako je u okvirima sredstava koje sebi netko može priuštiti. Dakle, kao što kaže fraza – kada ste zabrinuti za ekonomsku perspektivu kupujte kao da ne postoji sutra.

Kako nam se bliži ovogodišnji Black Friday, uvijek se dobro prisjetiti trendova da znamo što nas čeka i ove godine, barem prema dostupnim podacima i trendovima. Podsjetimo se da smo prošle godine predvidjeli uspon aplikacije Temu čije su brojke globalno rasle velikom brzinom te je bilo jasno da će u nekom trenu osvojiti i Hrvatsku. Doduše, predvidio sam da će se promjena dogoditi prilikom kupovine božićnih poklona, no ona se dogodila nešto kasnije. Namjerno izostavljam Valentinovo da se ne bi stekao dojam da je taj event bio okidač za to, a za to nema podataka.

Dominacija TikToka

Prošlogodišnji Black Friday pokazao je kako potrošači sve više biraju udobnost online kupovine putem računala, a posebno pametnih uređaja. Prošle godine je postotak jako skočio, za 10 posto, tako da isti trend očekujemo i ove godine. Od trgovaca se očekuje i ove godine da imaju razrađenu online kampanju viralnih potencijala da bi poruka sigurnije došla do korisnika. Trgovci i dalje moraju osigurati da su njihove web stranice optimizirane za mobilne korisnike i osigurati besprijekorno iskustvo kupnje putem aplikacija i mobilnih stranica uz jaku podršku kupcima. Višekanalna prodaja o kojoj se davno priča i koja omogućava brendovima da prodaju proizvode primjerice preko TikToka i Amazona, a ne samo preko svojih stranica, konačno je prošle godine ostvarila predviđanja stratega online prodaje. Logično je da brendovi žele biti gdje su korisnici, a korisnici su na TikToku. Izostavio sam riječ “mladi” korisnici jer podaci ukazuju kako i u medijskoj prehrani i drugih generacija dominira ova platforma.

10 posto

porasla je online kupnja prošle godine

Nastavlja se i trend društvenih mreža kao ključnih platformi za otkrivanje novih proizvoda. Gotovo polovina kupaca za vrijeme Black Fridaya aktivno traži popuste putem Instagrama i TikToka. Trgovci koji žele uspjeti moraju se prilagoditi ovom trendu intenzivno koristeći influencere, mikro influencere i livestream shopping kako bi dosegnuli ciljane skupine. TikTok je ključan alat za promociju i interakciju te će se i taj trend nastaviti.

Prakse etičke kupnje

Potrošači nastavljaju biti svjesniji vrijednosti i utjecaja svojih kupovnih odluka na okoliš. Oko 74 posto ispitanika istaknulo je da im je važno da proizvodi budu ekološki prihvatljivi, a trgovci koji nude jasne informacije o održivosti svojih proizvoda mogu računati na vjernost te rast povjerenja kupaca. Crni petak je jedan od iščekivanijih dana u godini za šoping tim, što više nije riječ o jednom danu nego u dužem periodu od gotovo mjesec dana pod koji se podvuče event Black Friday. Iako neki brendovi odbijaju sudjelovati u ‘ludilu’ Crnog petka to samo omogućava brendovima da uključe prakse poput ‘etičke kupnje’ nasuprot konceptima poput ‘doom spendinga’ s početka priče.

Uspjeh dućana na Black Fridayu bit će direktno vezana za prilagodbu i pripremu trgovaca posebno uzevši u obzir globalnu zabrinutost za ekonomsko globalno stanje i prakse koje struka naziva ‘doom spendingom’. Upravo se ova praksa najavljuje kao moguća ključna promjena ove sezone. Dok ovo pišem, već su spremne promotivne kampanje putem emaila, SMS-a i društvenih mreža. Personalizirani popusti, optimizacija korisničkog iskustva na mobilnim uređajima donijet će do povećanja prosječnih vrijednosti pojedinačnih narudžbi.

Ukratko, Black Friday 2024. bit će obilježen nastavkom rasta online kupovine, dominacijom mobilnih uređaja i prodajom preko ključnih društvenih mreža. Trgovci koji se prilagode tim trendovima moći će maksimalno iskoristiti ovu shopping groznicu.

Osobno se veselim vidjeti koliko će utjecati na odluke o kupnji personalizacija u komunikaciji s korisnicima koju nam omogućila umjetna inteligencija. Trgovci najavljuju da su spremni i da je umjetna inteligencija uključena u njihove strategije. Bilo kako bilo, Crni petak neće samo biti ‘uvod u blagdansku potrošnju’, nego i važna lekcija za koju se iz godine u godinu trgovci pripremaju i izvlače lekcije za predstojeće razdoblje.

Komentirajte prvi

New Report

Close